Gå til indhold

Billede
- - - - -

nedfrysning at friske krydderurter

• Låst emne Emnet er låst
4 svar på dette emne

#1 Ziff-pigen

Ziff-pigen

Erfaren

• Medlemmer
  • 448 Beskeder:

Skrevet 02 september 2004 - 12:15

Hejsa.

Vil lige høre om der er nogen der har erfaring med at fryse friske krydderurter ned.

Det er især basilikum, jeg tænker på.

Har en plante der er ved at se ret sølle ud, men der er stadig en masse gode blade på den.

Har hørt at man kan snitte bladene og putte dem i en isterningebakke og så hælde lidt vand ovenpå. Er der nogen med erfaring på dette?

Håber på svar.

mvh Ziff

#2 Fotomusen

Fotomusen

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.686 Beskeder:

Skrevet 02 september 2004 - 12:25

Oregano tørres bedst i buketter som hænges op et overskygget og ventileret sted. Det kan være i bryggerset, hvor der er varme og luftgennemstrømning. Urter, som tørres, må ikke komme i direkte sollys, da C- og B-vitaminerne forsvinder ved lyspåvirkning og de æteriske olier forsvinder ved over 40°C. Man kan også klippe toppen af nyudsprungne bladtoppe og tørre dem på et viskestykke eller i et pudevår, som hænges op på tørresnoren. Jeg har en tørremaskine, og den vil jeg anbefale til enhver, som laver sin egen te eller elsker at udnytte egne krydderurter i maden.

Basilikum er svær at gemme i tørret stand. Smag og duft forsvinder alt for hurtigt, fordi smagen er bundet til flygtige æteriske olier. Den bedste måde at gemme basilikum på er ved at hakke de friske blade sammen med olie til pesto, ligesom de gør sydpå. Man kan også komme friske buketter på små plastposer og puste luft i poserne og komme dem i fryseren. En sådan pose kan man tage op på en mørk vinterdag og knuse over frisk pasta mm.

Fotomusen
Jeg siger det jeg mener - og mener det jeg siger !

#3 naaokay

naaokay

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 6.971 Beskeder:

Skrevet 02 september 2004 - 12:54

Jeg ved ikke om det er det samme, men jeg har hakket frisk purløg i sådan en tupperware-agtig dåse i fryseren... Bare skyllet og hakket og så i fryseren med det. Fungerer upåklageligt.
Carmen 2004
Ella 2008
:cool:

#4 chatul

chatul

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.354 Beskeder:

Skrevet 02 september 2004 - 12:56

Du kan også hakke basilikum, blande med smeltet smør og fryse ned i isterningebakker, så er det nemt lige at pifte en sovs eller gryderet op.
ALBATROS!

#5 Ziff-pigen

Ziff-pigen

Erfaren

• Medlemmer
  • 448 Beskeder:

Skrevet 02 september 2004 - 14:23

Det lyder til at være gode idéer, I kommer med der.

Det skal da afprøves :)

ziff