Gå til indhold

Billede
- - - - -

Vask af dyne/hovedpude

• Låst emne Emnet er låst
19 svar på dette emne

#1 n@vn

n@vn

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.523 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 21:15

Inspireret af dynevaske-tråden. Hvordan vasker man en dyne? Skal der tennisbolde med i maskinen eller hvordan gør man?

#2 Solsikke80

Solsikke80

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.105 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 21:25

Hej

Jeg plejer bare at putte det i vaskemaskinen.
Der skulle gerne stå en vaskeanvisning på dynen /puden. Jeg vasker altid på 60 grader - også de puder der kun kan tåle 30-40 grader. Ellers synes jeg ikke det bliver rent.

Tror nok det er bedst at tørretumble dynerne, for at de får fylde, men da vi ikke ejer en tørretumbler, så hænger jeg det udenfor.

Jeg forstår ikke det med tennisbolde???

Solsikke

#3 enellerandenpige

enellerandenpige

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.397 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 21:31

Der skal ikke tennisbolde i vaskemaskinen - det er en skrøne. Dun-dyner/puder får rigtig meget fylde bare ved at blive tørret i tørretumbleren.

Jeg vaskede hele molevitten i lørdags og det ene pude/dyne-sæt skulle vaskes ved 60 g., mens det andet sæt skulle vaskes ved 40 g. Det blev vasket helt almindeligt i maskinen og smidt i tørretumbleren bagefter - det er blevet rigtig lækkert af den behandling.

I hjørnet på din dyne, skulle der gerne sidde en lille flap med vaskeanvisninger. Men hvis det er en alm. dun-dyne tror jeg den godt kan klare 60 g. Det kan min i hvert fald.
Pt. bosiddende i USA.

Man kan aldrig vide, hvad bier tænker.

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.

- Peter Plys -

#4 naermest_lykkelig

naermest_lykkelig

Kaffe er stærkt undervurderet!

• Medlemmer
  • 41.838 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 21:43

Hvis støvmiderne (og deres....ahem...affaldsstoffer - også kaldet lort) skal væk, skal dyner og puder vaskes på 60 grader. Hvis indholdet er baseret på fjer af en eller anden art, skal der bruges specielt vaskemiddel, da fjerene ellers går i opløsning. Det er jo et "biologisk" stof...så det kan ikke klare hvad som helst ;) .

I stedet for at købe stjerne-dyre specialvaskemidler til dun-dyner, kan man bruge almindeligt shampoo - det er "gearet" til at klare fjer ;)
Nu med 2 dejlige drenge :)
Måske lidt Skole-orakel nu - nogen mener, jeg har aftjent min værnepligt som Lorte-orakel
Never underestimate the power of denial

#5 Solsikke80

Solsikke80

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.105 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 21:54

Citat fra naermest_lykkelig
Hvis støvmiderne (og deres....ahem...affaldsstoffer - også kaldet lort) skal væk, skal dyner og puder vaskes på 60 grader. Hvis indholdet er baseret på fjer af en eller anden art, skal der bruges specielt vaskemiddel, da fjerene ellers går i opløsning. Det er jo et "biologisk" stof...så det kan ikke klare hvad som helst ;) .

I stedet for at købe stjerne-dyre specialvaskemidler til dun-dyner, kan man bruge almindeligt shampoo - det er "gearet" til at klare fjer ;)

Orv det vidste jeg ikke. Der er nemli en form for fjer i vores dyner.
Hælder man så shampooen i sæbeholderen eller direkte i maskinen???
Hvilken shampoo er bedst?? Mod skæl, farvet hår, tørt hår.....???
:lol:

Solsikke

#6 naermest_lykkelig

naermest_lykkelig

• Medlemmer
  • 41.838 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 21:56

Hehe - det ved jeg ikke :lol: . Faktisk har jeg altid en billig én fra aldi til 9,95 stående til sådan noget. Det er eminent til uldtrøjer også ;) . Jeg hælder bare et lille skvat i sæbeskålen...der skal ikke så meget til.

*N_L der har fået tippet i Rene Ord for Pengene ;) *
Måske lidt Skole-orakel nu - nogen mener, jeg har aftjent min værnepligt som Lorte-orakel

#7 Solsikke80

Solsikke80

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.105 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 22:01

Jeg tænker også lidt på om det ikke bobler helt vildt??
:lun: Beagle Nikolaj 10. november 2004 :lun:
Sommerferie til vinter :glad:

#8 naermest_lykkelig

naermest_lykkelig

• Medlemmer
  • 41.838 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 22:29

mjooo...derfor bruger jeg kun ca. en spiseskefuld.

#9 Solsikke80

Solsikke80

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.105 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 22:32

Tak for rådet.
Solsikke
:lun: Beagle Nikolaj 10. november 2004 :lun:
Sommerferie til vinter :glad:

#10 Kilix

Kilix

:D

• Medlemmer
  • 3.539 Beskeder:

Skrevet 23 august 2004 - 23:15

hold da op!! jeg skal satme vaske dyner imorgen! super mange gode råd!

tak folkens ;D
-Kilix
Har du givet rødt i dag? :lun: