Gå til indhold

Billede
- - - - -

Student + dagpenge

• Låst emne Emnet er låst
49 svar på dette emne

#1 lille_lu

lille_lu

Erfaren

• Medlemmer
  • 249 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2004 - 07:38

Jeg er netop blevet student og da jeg ikke har fundet noget job endnu, selvom jeg søger dagligt, står jeg overfor at skulle på kontanthjælp.
Men har hørt at man måske kan komme i en a-kasse og istedet så få dagpenge.

Er der nogen der kender noget til dette og vil skrive om deres erfaringer?

#2 Meggie1

Meggie1

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.579 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2004 - 07:46

Citat fra lille_lu
Jeg er netop blevet student og da jeg ikke har fundet noget job endnu, selvom jeg søger dagligt, står jeg overfor at skulle på kontanthjælp.

Såvidt jeg ved, så skal man have været medlem af en A-kasse i et vist antal måneder, før man kan få dagpenge samt have haft arbejde... dvs. man skal have optjent ret til at få udbetalt dagpenge den dag man bliver arbejdsløs.

Jeg ved som elev, kan man få dagpenge efter endt uddannelse, hvis man har været medlem i et ½ år eller 1 år..... er ikke helt sikker på reglerne.

Men man kan ikke bare sådan melde sig ind i en A-kasse og få dagepenge fra dag 1. Desværre.....

Så den dag du får arbejde, synes jeg klart du skal melde dig ind i en A-kasse med det samme, så er du meget bedre stillet senere.

Prøv at ring til HK - eller en anden A-kasse/fagforening. De kan fortælle dig om reglerne. Ellers prøv at kig på hk.dk

Knus fra
Meggie
Heute stehen wir am Abgrund, morgen sind wir ein schritt weiter

Husk være glad for det du har her og nu, lykken er nødvendigvis ikke større i det du jager

#3 lille_lu

lille_lu

Erfaren

• Medlemmer
  • 249 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2004 - 07:57

Citat fra Meggie1

Såvidt jeg ved, så skal man have været medlem af en A-kasse i et vist antal måneder, før man kan få dagpenge samt have haft arbejde... dvs. man skal have optjent ret til at få udbetalt dagpenge den dag man bliver arbejdsløs.

Jeg ved som elev, kan man få dagpenge efter endt uddannelse, hvis man har været medlem i et ½ år eller 1 år..... er ikke helt sikker på reglerne.

Men man kan ikke bare sådan melde sig ind i en A-kasse og få dagepenge fra dag 1. Desværre.....

Så den dag du får arbejde, synes jeg klart du skal melde dig ind i en A-kasse med det samme, så er du meget bedre stillet senere.

Prøv at ring til HK - eller en anden A-kasse/fagforening. De kan fortælle dig om reglerne. Ellers prøv at kig på hk.dk

Knus fra
Meggie

Tak for dit svar, ved godt at jeg ikke kan få dagpenge fra dag 1, men havde håbet at jeg kunne undgå kontanthjælpen.
Håber på at jeg meget snart finder et arbejde, så jeg ikke føler mig som en total fiasko. *smil-igennem-tårer-smiley*

#4 lubbeline

lubbeline

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 510 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2004 - 07:57

Som Meggie1 skriver, kan man ikke komme på dagpenge fra dag 1. Desværre. Der er ingen anden udvej end at komme på kontanthjælp.

Her skal du så bare være opmærksom på, at der garanteret kommer et tilbagebetalingskrav. Det fik jeg. Jeg havde været på kontanthjælp i 3 mdr. inden jeg kom i gang med min uddannelse. Og da min sagsbehandler hørte det, kom der 3 girokort med krav om at betale det fulde beløb tilbage.

Lubbeline
Man behøver ikke være tosset for at være her - men det hjælper...

#5 lille_lu

lille_lu

Erfaren

• Medlemmer
  • 249 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2004 - 07:59

Citat fra lubbeline
Som Meggie1 skriver, kan man ikke komme på dagpenge fra dag 1. Desværre. Der er ingen anden udvej end at komme på kontanthjælp.

Her skal du så bare være opmærksom på, at der garanteret kommer et tilbagebetalingskrav. Det fik jeg. Jeg havde været på kontanthjælp i 3 mdr. inden jeg kom i gang med min uddannelse. Og da min sagsbehandler hørte det, kom der 3 girokort med krav om at betale det fulde beløb tilbage.

Lubbeline

Hvorfor skulle du betale det hele tilbage igen, du havde da været ledig?

#6 lille.fisk

lille.fisk

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.592 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2004 - 08:08

Du skulle undersøger demitentregelerne inden du foretager dig noget. Langt de fleste..hmm alle a-kasser har den ordning at, man kan komme ind som demittent og så få en lav sats af dagpengene... ved HK har en rigtig god ordning.
No longer Legal Alien in California (USA) - land of the big portions :D

Hopelessly Average in Every Way.

#7 Smillen

Smillen

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.086 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2004 - 08:11

For at få dagpenge skal man også have været erhvervsaktiv i en minumunsperiode.

Og hvis du har en opsparing, kan kommunen kræve at du bruger den til at leve for.

Prøv evt. at søge på emnet. Der har været en ligenende tråd for ikke så lang tid siden.
Eller gå på biblioteket. De plejer at have foldere stående om det.

Smillen
'- Og hvis du går fra mig, så går jeg med.'
Send en PB for MSN

#8 Guest__*

Guest__*
  • Guests

Skrevet 25 juni 2004 - 08:19

Citat fra lille_lu

a-kasserne har flere skrevet om - her er du ikke beretiget til noget

Kontanthjælp: her spiller både dine fremtidsplaner, og din økonomi ind. Hvis du forsætter med at studere til september, så er du ikke berettiget til kontanthjælp.
Hvis du er berettiget - så er der regler for hvor mange penge du må have i banken, inden du får noget fra det offentlige.

Jeg håber for dig, at du må være heldig og få et job - og meld dig så lige i en a-kasse straks, så har du en mulighed for at blive dagpengeberettiget på et tidspunkt.

hilsen
napp

#9 Guest_lille_lu_*

Guest_lille_lu_*
  • Guests

Skrevet 25 juni 2004 - 08:33

Citat fra Pust_Pust
Hej lille Lu og I andre.

Jeg er stået tidligt op idag for at ringe til kommunen og bede om kontanthjælp. For jeg er ligesom Lu, netop blevet student og er aktiv jobsøgende.

Jeg har dog kriller i maven nu, for det er absolut ikke noget jeg bryder mig om.

Hvad kan de sige ? Hvad skal jeg være foreberedt på ?

Jeg har ingen penge i banken, men jeg har en kapitalpension, som tager 60% i skat hvis jeg hæver den. Kan de forlange at jeg gør det ?

Hvad skal jeg ellers være foreberedt på ?

Jeg forventer at skulle have kontanthjælp i bare én måned. To måneder hvis jeg først starter på job pr. 1. august. Jeg har en jobsamtale i vente på mandag.

Pust

Kære Pust

Jeg føler med dig, nu da vi er i samme båd.
Jeg sidder selv med telefonen i den ene hånd og ringer lidt rundt på må og få, vil så gerne have et job, så jeg kan komme videre.
Er så ked af at sende kæresten på job hver morgen, da jeg ikke føler at jeg laver noget herhjemme.

Ved ikke hvad du kan forvente hps kommunen, men vil gerne høre hvad de har sagt til dig, når du har overstået det.
Ender jo nok med at jeg selv skal ha ringet til dem.. :(

#10 Pussikat82

Pussikat82

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.612 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2004 - 08:34

Hvis I vil undgå kontanthjælp, så prøv at melde jer ind i et vikarbureau. Det er ikke optimalt, ved det godt, men det var noget, jeg selv gjorde, da jeg blev student og mange andre af dem, der også var blevet studenter. Man må jo gerne søge andre jobs samtidig med vikarjobene og hvis I ikke kommer til at tjene nok, kan man få kommunen til at supplere op til det, en kontanthjælp ville have givet.

Eller hvis I vælger at søge kontanthjælpen, så fortæl, at I har i sinde at melde jer ind i et vikarbureau, for så kan det være, at I slipper for aktivering med det samme :)

Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Homer_zps1781c488.gif