Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hvad er skrabeæg?

• Låst emne Emnet er låst
23 svar på dette emne

#1 loocde

loocde

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.266 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:24

Jeg køber altid økologiske æg, for at være sikker på de ikke kommer fra burhøns. Men jeg er usikker på hvad skrabeæg er?
Synes jeg kan mene at hønsene har mere plads end burhøns, men ikke kommer ud som de økologiske...?
Med 2 vidunderlige drengebørn ♥

#2 blackhelena

blackhelena

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 625 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:29

Citat fra loocde
Jeg køber altid økologiske æg, for at være sikker på de ikke kommer fra burhøns. Men jeg er usikker på hvad skrabeæg er?
Synes jeg kan mene at hønsene har mere plads end burhøns, men ikke kommer ud som de økologiske...?

Min fætter har hønseri og har fortalt mig følgende fordi jeg selv har været lidt forvirret over det.
Skrabeæg er æg fra fritgående høns. Fordi hønsene er fritgående behøver de ikke komme udendørs, faktisk er der rigtig mange eller faktisk de fleste skrabehøns der ikke kommer ud. dette skyldes at mange hønserier holder det der hedder sygdomsfri besætninger hvor der er meget meget strenge krav til hvad hønsene må og ikke må. Bl.a. må høns fra sygdomsfri besætninger ikke komme udendørs, men skal gå i huse/stalde hvor der også er strenge adgangsrestriktioner for mennesker.
Der er fastsat regler for hvor mange høns der må være pr. kvadratmeter gulvplads, tidligere i Danmark hed det 6 høner men EU har pålagt Danmark at ændre dette til 7 høner pr. kvadratmeter.
Hellere være en god original end en dårlig kopi.

#3 Funklendefine

Funklendefine

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.041 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:31

Hvis man skal have æg fra høns der har det godt skal man købe "fritgående". De andre gælder ikke.
Potang ina :devil:

#4 blackhelena

blackhelena

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 625 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:33

Citat fra Funklendefine
Hvis man skal have æg fra høns der har det godt skal man købe "fritgående". De andre gælder ikke.

Høns der aldrig kommer udendørs må også godt kaldes fritgående. De hører under samme regel som skrabehøns, fordi de er jo fritgående og ikke i bur.

#5 loocde

loocde

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.266 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:35

Citat fra blackhelena

Høns der aldrig kommer udendørs må også godt kaldes fritgående. De hører under samme regel som skrabehøns, fordi de er jo fritgående og ikke i bur.

Jeg mener også at "fritgående" og "skrabeæg" er det samme... Økologiske er vist den eneste, hvor de har været ude...
Med 2 vidunderlige drengebørn ♥

#6 Funklendefine

Funklendefine

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.041 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:36

Citat fra blackhelena

Når jeg køber fritgående, så står der på pakken at de har mulighed for at gå ude eller inde som det passer dem.

#7 blackhelena

blackhelena

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 625 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:36

Citat fra loocde

Jeg mener også at "fritgående" og "skrabeæg" er det samme... Økologiske er vist den eneste, hvor de har været ude...

Ja økologiske er de eneste hvor man kan være sikker på de har haft adgang til udendørs arealer.
Og så husker nogle af os dengang for to tre år siden da det blev opdaget at visse ægfirmaer, bl.a. de største, hvis de ikke havde økologiske nok bare tog af de andre og solgte som okølogiske.

#8 Funklendefine

Funklendefine

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.041 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:37

Citat fra loocde

Det troede jeg også engang.

#9 blackhelena

blackhelena

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 625 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:37

Citat fra Funklendefine

Når jeg køber fritgående, så står der på pakken at de har mulighed for at gå ude eller inde som det passer dem.

prøv at lave en søgning på f.eks. dansk erhvervsfjerkræ der vil du kunne læse at fritgående ikke behøver kunne komme ud.

#10 Funklendefine

Funklendefine

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.041 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2004 - 20:38

Citat fra blackhelena

Ja økologiske er de eneste hvor man kan være sikker på de har haft adgang til udendørs arealer

Altså :forvirret .
Det er jo helt forkert!