Gå til indhold

Billede
- - - - -

Alternativ julefrokostmenu?

• Venligst log ind for at besvare
18 svar på dette emne

#1 shmartiesh

shmartiesh

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.144 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 20:49

Jeg skal stå for en lille julefrokost for i alt 4 pers i slutningen af november.

Jeg synes det kunne være sjovt at prøve noget alternativt, frem for sild, frikadeller, hvidkål osv.......

Det eneste alternativ jeg selv har i tankerne er at man laver det til en 3-retters menu hvor man starter med en forret, som sikkert ville blive tun mousse. En hovedret hvor det ville være flæskesteg med brune kartofler og rødkål. Også risalamande til dessert.
For jeg vil jo gerne have at det stadig er julemad, eller juleagtigt.

Men ellers er jeg blank.
Det eneste krav jeg nok har er at det skal være nemt, er i gang med at skrive afsluttende bachelor så det må ikke være for tidskrævende, og billigt nok til at 4 studerende kan betale for det.

Håber der er nogle madkyndige som vil hjælpe! :gogo:
You can't tell, but I'm trying to break the tension by mooning you guys! - Chandler Bing

#2 MissBailey

MissBailey

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 37.748 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 21:18

Jeg har lavet et par alternative julefrokostmenuer de sidste par år :)

Flæskestegssandwich - hjemmebagte burgerboller, saftig flæskesteg, mayo, syltede agurker, friske agurker, lun rødkål, frisk rødkål. Det var et kæmpe hit! Og nok tættest på noget der var julet, men ikke traditionelt..

Ellers har jeg lavet disse:

Luksus lasagne - langtidssimret bolognese på ægte italiensk manér (og med masser af rødvin i), ricotta/spinat i lagene, frisk mozzarella i små tern også fordelt i lagene. Dertil serverede jeg en lækker salat (spinat, avocado, asparges, parmesan, croutoner) og 'Verdens bedste brød'.

Baconsvøbt svinemørbrad med noget svampefyld i midten. Dertil ovnbagte rodfrugter, intens rødvinssauce og bønnesalat (lynkogte haricot verts, finthakkede rødløg, hakkede mandler).
Shopping is my cardio - Carrie Bradshaw :lun:

#3 shmartiesh

shmartiesh

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.144 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 21:29

Jeg har lavet et par alternative julefrokostmenuer de sidste par år :)

Flæskestegssandwich - hjemmebagte burgerboller, saftig flæskesteg, mayo, syltede agurker, friske agurker, lun rødkål, frisk rødkål. Det var et kæmpe hit! Og nok tættest på noget der var julet, men ikke traditionelt..

Ellers har jeg lavet disse:

Luksus lasagne - langtidssimret bolognese på ægte italiensk manér (og med masser af rødvin i), ricotta/spinat i lagene, frisk mozzarella i små tern også fordelt i lagene. Dertil serverede jeg en lækker salat (spinat, avocado, asparges, parmesan, croutoner) og 'Verdens bedste brød'.

Baconsvøbt svinemørbrad med noget svampefyld i midten. Dertil ovnbagte rodfrugter, intens rødvinssauce og bønnesalat (lynkogte haricot verts, finthakkede rødløg, hakkede mandler).

Hold nu op det lyder lækkert! Specielt den første og den sidste.

Den første tror jeg helt klart jeg vil overveje. Det kunne være så lækkert!

Har du serveret dessert?
You can't tell, but I'm trying to break the tension by mooning you guys! - Chandler Bing

#4 MissBailey

MissBailey

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 37.748 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 21:41

Hold nu op det lyder lækkert! Specielt den første og den sidste.

Den første tror jeg helt klart jeg vil overveje. Det kunne være så lækkert!

Har du serveret dessert?

Og så er det en ret billig ret :gogo:
Jeg har serveret forskellige u-julede retter, men sidste år trumfede jeg det fuldstændigt, så folk stadig snakker om det :lol:

Som bordkort havde jeg lavet personlige honninghjerter penslet med mørkchokolade, navnene blev skrevet med royal icing (som folk også spiste :lun:) - og desserten bestod af 'Nissehuer'; bagte en god brownie, som jeg stak ud med en blomster-form, en klat vanillefrosting på, et jordbær og en lille top af mere frosting :lol:

Gemt billede
Gemt billede

I år overvejer jeg at lave denne Brunkageis – en rigtig juledessert at Heinzes Kogebog
Shopping is my cardio - Carrie Bradshaw :lun:

#5 spjaerten

spjaerten

Gudinden

• Medlemmer
  • 24.524 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 21:46

Jeg har lavet denne menu nogle gange

Fiske tallerken:
Tunmousse
Lakse rulle
Store rejer med rejecocktail dressing

Hovedret:
Hasselbach kartofler
Andebryst
Champignon sauce
Rødkåls salat

Men ris ala manden kom også med :-P
Tryk på stjernen :slem:
2 værelses andelslejlighed Trøjborg Århus, på 62 kvm sælges - Pris 275.000, boligafgift 4.900. Vedligehold, vand, fælles udg. 1.100.
PB for yderligere info.

#6 shmartiesh

shmartiesh

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.144 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 22:04

Og så er det en ret billig ret :gogo:
Jeg har serveret forskellige u-julede retter, men sidste år trumfede jeg det fuldstændigt, så folk stadig snakker om det :lol:

Som bordkort havde jeg lavet personlige honninghjerter penslet med mørkchokolade, navnene blev skrevet med royal icing (som folk også spiste :lun:) - og desserten bestod af 'Nissehuer'; bagte en god brownie, som jeg stak ud med en blomster-form, en klat vanillefrosting på, et jordbær og en lille top af mere frosting :lol:

Gemt billede
Gemt billede

I år overvejer jeg at lave denne Brunkageis – en rigtig juledessert at Heinzes Kogebog

Ej, det er jo SÅ genialt! Dét laver jeg i hvert fald helt sikkert!

Det er sjovt med bordkortene. Min mor og far havde kobber bryllup i januar, (Ja, de blev først gift i '99 da jeg var 9 år :lol:) Og min mor stak samtlige 50 bordkort ud i marcipan og overtrak dem med chokolade og skrev navnene med royal icing. :gogo: :D

#7 shmartiesh

shmartiesh

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.144 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 22:05

Jeg har lavet denne menu nogle gange

Fiske tallerken:
Tunmousse
Lakse rulle
Store rejer med rejecocktail dressing

Hovedret:
Hasselbach kartofler
Andebryst
Champignon sauce
Rødkåls salat

Men ris ala manden kom også med :-P

Lakserulle.. Hmm.. Det kunne være det var nu jeg skulle forsøge mig med at lave den :D

#8 DetSorteCirkus

DetSorteCirkus

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.239 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 22:07

Jeg lavede engang en moderne tolkning af klassiske frokostretter.

- Sildesalat i stil med denne (jeg brugte bare ikke selleri)
- Æg og tomat med chilimayo
- Tarteletter med tomat vendt i pesto og gedeost på toppen og gratineret i ovnen
- Frisk rødkålssalat

Derudover fik vi også en helt almindelig omgang lun leverpostej med bacon og champignon og vist også noget ost og dessert.
It is as black as Malevich's square
The cold furnace in which we stare
A high pitch on a future scale
It is a starless winter night's tale
It suits you well

#9 wizzze

wizzze

Master of the Universe

• Medlemmer
  • 18.646 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 22:10

Jeg elsker når der er tarteletter med høns i asparges til julefrokosten, det er også en god nem forret eller mellemret hvis man laver en menu.
Og det er jo sådan en ret man kan lave en stor portion af et par dage før, så har man også har til de lange skrivedage og ikke gider køkkenet, det tager jo ingen tid at varme op og så smide et par skaller i ovnen et par min.

I don´t like change :evil:

Alt var meget bedre i gamle dage :wub:

#10 shmartiesh

shmartiesh

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.144 Beskeder:

Skrevet 05 november 2013 - 22:26

Jeg elsker når der er tarteletter med høns i asparges til julefrokosten, det er også en god nem forret eller mellemret hvis man laver en menu.
Og det er jo sådan en ret man kan lave en stor portion af et par dage før, så har man også har til de lange skrivedage og ikke gider køkkenet, det tager jo ingen tid at varme op og så smide et par skaller i ovnen et par min.

Tro mig, den har været fremme i mit hoved, men jeg frygter for at fucke den opbagte sovs helt ud i skoven :lol: