Gå til indhold

Billede
- - - - -

Cyste på æggestok, fremtid og sådan

• Venligst log ind for at besvare
21 svar på dette emne

#1 Ultraviolet

Ultraviolet

Student of Science

• Medlemmer
  • 1.640 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 15:59

Nå, jeg har så sådan en stor cyste på min ene æggestok. Hurra! Den skal formentlig opereres væk. Så, jeg læser i mine bøger og sådan og undersøger en masse, fordi sådan er jeg bare. Jeg kan ikke lade det ligge. Den er ekkofri så jeg er ikke bekymret for farlige sygdomme.

Men, jeg er altså lidt bekymret for min fremtid angående børn. Sagen er den at jeg i lang tid har regnet med at jeg ikke skal have børn. Jeg er nu på det stadie der hedder "børn er en mulighed".
Men ikke nu og ikke de næste år. Jeg har tænkt, hvis jeg skal have børn, så må det gerne være omkring når jeg er midt i 30'erne. Ja jeg ved godt det er lidt sent.

Men nu hvor lægen snakkede om at de muligvis skulle fjerne noget/hele den æggestok der er ramt, så bliver jeg... nervøs? Og jeg ved godt jeg har en til og den var forresten fin, sådan set med ultralyd.
Men, der er 5-10 år til det med børn måske bliver aktuelt jo. Og der kan ske meget. Skal jeg være bekymret for det? Er der en reel mulighed for at jeg får svære ved at få børn? Alderen alene taler jo lidt imod det (måske), så udover alle de ukendte faktorer (dur mine æg, dur mandens sæd, er vi for gamle), så skal jeg forholde mig til at jeg allerede nu står med, i værste fald, kun en æggestok.

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med den her tråd, overvejede at oprette den i børneforaet. Hvad ville i andre gøre og tænke? Er der nogen der har været igennem det samme? Hvilke tanker gjorde i jer?
Er det urealistisk at forsætte med min "måske en gang i fremtiden" tanke om børn?

Forresten, vil i være rigtig søde at lade være med at quote - sletter måske lige de genkendelige oplysninger i startindlægget senere (i stedet for at slette tråden, som så kan bruges af andre evt.).

Ændret af Ultraviolet, 14 august 2013 - 13:24.

You are the result of 4 billion years of evolutionary success.
Act like it.

#2 BunnyCat

BunnyCat

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 783 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 16:17

Om din ene æggestok vil ta skade af operationen eller ej, så har du stadig en velfungerende æggestok tilbage :)

Lad vær at bekymre dig for meget lige nu, du er oprevet over din situation og tænker ikke klart - har selv været der. Jeg har aldrig ønsket mig børn, men da en cyste på min æggestok sprang og en ultralydsscanning viste et par cystefyldte æggestokke og beskeden om jeg havde pco, brød min verden helt sammen. Bare tanken om at det kunne blive en kamp at blive gravid.

her en 3 uger efter er der kommet et lidt mere rolige øjne på .... Om det blir svært skal det nu nok gå alligevel, et barn vil være alt besværet værd!

Du skal nok kunne få børn når den tid kommer og når du lige har vænnet dig til tanken om din nuværden situation er jeg også sikker på du selv bliver langt mere rolig :)
held og lykke med det!

#3 flamenka

flamenka

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.745 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 17:01

Jeg fik fjernet den ene æggestok da jeg var 23 og et år efter et stykke af den anden.

Siden da har jeg været gravid 5 gange. 3 endte i aborter, og jeg har 2 børn på 2 og 5. Der stykke æggestok der var tilbage har, ifølge min gynækolog vokset sig større og overtager funktionen fra den anden.

Håber du kan fortælle samme historie en dag! Iøvrigt oplevede jeg samme følelse da de snakkede om af fjerne og gøre ved, at det ville jeg altså selv bestemme!
:lun: Solen 220108 Stjernen 220411 :lun:

...y sólo se me ocurre amarte....

#4 Ultraviolet

Ultraviolet

Student of Science

• Medlemmer
  • 1.640 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 17:03

Jeg ved godt at jeg har en til og at så længe den fungerer kan jeg i princippet sagtens få børn. Og jeg ved godt det nok er irrationelt. Men jeg er bare stadig bekymret. Lige sidder jeg og tænker på om jeg måske skal indrette mig efter at blive nødt til træffe en beslutning om børn lang tid før jeg egentlig har lyst og har forestillet mig.
Det er bare ret overvældende.
Det er næsten lige før at jeg ville ønske at jeg gerne ville have børn snart, for så ville tid ikke også være en faktor. Så ville jeg hurtigt finde ud af om det ville blive svært og ville dermed have mange år til at gennemgå evt. behandlinger eller finde andre løsninger.

Altså, det virker bare som et stort gamble, når man ikke længere er komplet.

Det giver måske ikke så meget mening.

Act like it.

#5 Ultraviolet

Ultraviolet

Student of Science

• Medlemmer
  • 1.640 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 17:07

Jeg fik fjernet den ene æggestok da jeg var 23 og et år efter et stykke af den anden.

Siden da har jeg været gravid 5 gange. 3 endte i aborter, og jeg har 2 børn på 2 og 5. Der stykke æggestok der var tilbage har, ifølge min gynækolog vokset sig større og overtager funktionen fra den anden.

Håber du kan fortælle samme historie en dag! Iøvrigt oplevede jeg samme følelse da de snakkede om af fjerne og gøre ved, at det ville jeg altså selv bestemme!

Tak, det beroliger en del :)
Og hold da op hvor må det have været ubehageligt for dig at gennemgå, er glad for det endte godt.

Ændrede det på hvornår du ville have børn? Altså, gik du i gang med at prøve at blive gravid før du ellers havde forventet/regnet med, fordi du var i tvivl om hvordan det ville gå?

For det er primært det jeg tumler med lige i dag. Jeg ved jo godt, rationelt set at jeg kommer til at have en æggestok tilbage der er fin og jeg sikkert sagtens kan få børn, men ja. Det ændrer et eller andet alligevel.

Act like it.

#6 flamenka

flamenka

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.745 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 17:18

Tak, det beroliger en del :)
Og hold da op hvor må det have været ubehageligt for dig at gennemgå, er glad for det endte godt.

Ændrede det på hvornår du ville have børn? Altså, gik du i gang med at prøve at blive gravid før du ellers havde forventet/regnet med, fordi du var i tvivl om hvordan det ville gå?

For det er primært det jeg tumler med lige i dag. Jeg ved jo godt, rationelt set at jeg kommer til at have en æggestok tilbage der er fin og jeg sikkert sagtens kan få børn, men ja. Det ændrer et eller andet alligevel.

Tjoo.. Både ja og nej. Det gjorde mig sikker på at jeg ville have børn. Det gjorde at noget jeg havde taget for givet pludselig ikke længere var en selvfølge at jeg kunne vælge fra og det satte gang i en masse tanker omkring meningen med det hele osv.. Så jeg kan sagtens forstå dine tanker :kys:

Men jeg var 23 dengang og 31 da jeg fik mig første barn. Det vejede alligevel højere at det skulle være med den rigtige.

(Vi er så senere blevet skilt - så man kan vist ikke gardere sig alligevel ;) )

Det skal nok blive bedre når du først er kommet videre i forløbet, lige nu må du lade tankerne synke ind.. :ae:
:lun: Solen 220108 Stjernen 220411 :lun:

...y sólo se me ocurre amarte....

#7 Ultraviolet

Ultraviolet

Student of Science

• Medlemmer
  • 1.640 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 17:32

Tjoo.. Både ja og nej. Det gjorde mig sikker på at jeg ville have børn. Det gjorde at noget jeg havde taget for givet pludselig ikke længere var en selvfølge at jeg kunne vælge fra og det satte gang i en masse tanker omkring meningen med det hele osv.. Så jeg kan sagtens forstå dine tanker :kys:

Men jeg var 23 dengang og 31 da jeg fik mig første barn. Det vejede alligevel højere at det skulle være med den rigtige.

(Vi er så senere blevet skilt - så man kan vist ikke gardere sig alligevel ;) )

Det skal nok blive bedre når du først er kommet videre i forløbet, lige nu må du lade tankerne synke ind.. :ae:

Det er nok det, at det er noget jeg har taget for givet - og så sidder der bare en tennisbold (større faktisk) og spolerer min illusion om at jeg sagtens kan vente til jeg er godt oppe i 30'erne med at tænke på børn.
Kan heller ikke lade være med at tænke på om der kan komme en cyste på den anden æggestok også. Det sker nok ikke men tanken strejfer mig altså.

Ihhh!

Men tak det er faktisk rart at høre fra andre :)

Jeg kan forresten ikke lade være med at lægge mærke til den nu hvor jeg ved at den er der. Jeg kan hele tiden mærke den, altså den trykker jo på de omkringliggende organer og jeg tror også den klemmer lidt på nerve. Før, der lagde jeg kun mærke til det ind imellem og tænkte at det muligvis var forstrækninger eller noget.

Act like it.

#8 Ninasofia

Ninasofia

Guddommelig

• Medlemmer
  • 6.211 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 17:32

Hvis uheldet skulle ske, og du skal have fjernet begge dine æggestokke (7-9-13 for at det ikke sker), så har du ægdonation som en sidste mulighed for at få børn. Men det kræver, at du har en mand, der kan levere sæden, da man i DK ikke må lave børn på både donoræg og donorsæd. Men der er meget få æg til donation, og du skal igennem fertilitetsbehandling for at blive gravid.

Har du en kæreste/mand allerede nu, som du ved, at du vil have børn med engang? For så kunne I jo overveje at få frosset nogle æg ned, men de bliver destrueret inden for 5 år, så du når i hvert fald ikke at blive 35, før du skal bruge dem. Og der er heller ingen garantier for, at de klarer at blive frosset op igen. Men det kunne evt. være en mulighed.

Men kroppen er heldigvis bygget så smart, at hvis du får fjernet den ene æggestok, så overtager den anden æggestok den fulde produktion, så det er ikke noget med, at du kun kan blive gravid hver anden måned.

Nu er jeg jo nok rigtig meget farvet af, at jeg selv er i fertilitetsbehandling og altid havde troet, at det var piece of cake at få børn, men jeg ville kraftigt overveje, om børnene ikke skulle komme før du er 35 år. For det bliver jo ikke nemmere med alderen. Jeg er 30 år, og jeg er i fertilitetssammenhænge stadig ung og har en god ægresserve.

Ved du i øvrigt, hvad din ægresserve er på? Ellers kan du jo spørge din læge, om de ikke vil tage de samme blodprøver, som os der er i fertilitetsbehandling har fået taget. Bare for at sikre dig, at dit AMH (Anit Müller Hormon = ægresserve), FSH, TSH og alle de andre tal er i orden. For hvis nu der er nogle af tallene, der er i ubalance, så ved du allerede nu, at du måske ikke skal vente, til du bliver 35 år. Men der er jo stadig ingen garantier, men det kunne måske give dig lidt ro i maven.

Kender du årsagen til din vandcyste? Har du fx PCO? Hvis man har tendens til vandcyster, så kan det være, at man i fertilitetssammenhænge er low resonder (det er ikke sikkert, men det er et symptom), og det betyder, at hvis du er i behandling, skal du have høje doser hormoner, fordi kroppen ikke reagerer godt på almindelige doser. Og så kan det være, at dit FSH, der siger noget om kvaliteten af æggene, også er for højt. Det er også værd at tage med i overvejelserne om, hvornår du skal have børn.

#9 Ultraviolet

Ultraviolet

Student of Science

• Medlemmer
  • 1.640 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 17:46

Hvis uheldet skulle ske, og du skal have fjernet begge dine æggestokke (7-9-13 for at det ikke sker), så har du ægdonation som en sidste mulighed for at få børn. Men det kræver, at du har en mand, der kan levere sæden, da man i DK ikke må lave børn på både donoræg og donorsæd. Men der er meget få æg til donation, og du skal igennem fertilitetsbehandling for at blive gravid.

Har du en kæreste/mand allerede nu, som du ved, at du vil have børn med engang? For så kunne I jo overveje at få frosset nogle æg ned, men de bliver destrueret inden for 5 år, så du når i hvert fald ikke at blive 35, før du skal bruge dem. Og der er heller ingen garantier for, at de klarer at blive frosset op igen. Men det kunne evt. være en mulighed.

Men kroppen er heldigvis bygget så smart, at hvis du får fjernet den ene æggestok, så overtager den anden æggestok den fulde produktion, så det er ikke noget med, at du kun kan blive gravid hver anden måned.

Nu er jeg jo nok rigtig meget farvet af, at jeg selv er i fertilitetsbehandling og altid havde troet, at det var piece of cake at få børn, men jeg ville kraftigt overveje, om børnene ikke skulle komme før du er 35 år. For det bliver jo ikke nemmere med alderen. Jeg er 30 år, og jeg er i fertilitetssammenhænge stadig ung og har en god ægresserve.

Ved du i øvrigt, hvad din ægresserve er på? Ellers kan du jo spørge din læge, om de ikke vil tage de samme blodprøver, som os der er i fertilitetsbehandling har fået taget. Bare for at sikre dig, at dit AMH (Anit Müller Hormon = ægresserve), FSH, TSH og alle de andre tal er i orden. For hvis nu der er nogle af tallene, der er i ubalance, så ved du allerede nu, at du måske ikke skal vente, til du bliver 35 år. Men der er jo stadig ingen garantier, men det kunne måske give dig lidt ro i maven.

Kender du årsagen til din vandcyste? Har du fx PCO? Hvis man har tendens til vandcyster, så kan det være, at man i fertilitetssammenhænge er low resonder (det er ikke sikkert, men det er et symptom), og det betyder, at hvis du er i behandling, skal du have høje doser hormoner, fordi kroppen ikke reagerer godt på almindelige doser. Og så kan det være, at dit FSH, der siger noget om kvaliteten af æggene, også er for højt. Det er også værd at tage med i overvejelserne om, hvornår du skal have børn.

Tusind tak for dit lange svar :)

Jeg har en kæreste, vi har været sammen i 4 år, men vi er begge samme sted. Tanken om børn er lige nu noget der ligger langt ude i fremtiden, hvis det overhovedet skal ske. Jeg ved godt det lyder mega forkælet i forhold til dig og andre i behandling,men jeg ved simpelthen ikke om jeg vil have børn endnu. Jeg tror det, men jeg er ikke sikker.
Nedfrysning af æg synes jeg virker meget "stort", hvis det giver mening. Men altså, jeg regner da med at vi bliver sammen, det er ihvertfald planen lige nu. Men jeg ved også at hvis jeg blev gravid imorgen, så ville jeg få en abort og min kæreste ville være enig.

Men det kan godt være det er noget jeg skal indstille mig på at tage stilling til noget før jeg ellers regner med. Det er det jeg er bekymret for jo - om det er dumt at vente for længe.

Nej jeg har slet ikke fået målt noget endnu, det kunne måske være en god ide. Jeg skal op til gynækologen igen i starten af september, skal også have svar på smear (det der livmoderhalskræft-screening). Kan gynækologen tage de blodprøver, eller er det noget min egen læge skal gøre?

Jeg tror ikke jeg har PCO, det nævnte han ihvertfald ikke og den anden æggestok så fin og cystefri ud og jeg har vidst kun den ene store cyste.
Jeg ved at min mor har haft nogle vandcyster før hun fik børn og at min mormor havde endometriose og endte med at få fjernet livmoder+æggestokke, men jeg ved ikke om det er noget der er arveligt.

Jeg har formentlig haft cysten i mange år, de gener jeg har af den har jeg haft længe nu hvor jeg tænker tilbage. Jeg har blandt andet utrolig svært ved at tisse, selvom jeg skal tisse virkelig meget, så kan jeg ikke bare sætte mig og tisse jeg skal virkelig koncentrere mig meget og presse for at der kommer noget.

Act like it.

#10 Ultraviolet

Ultraviolet

Student of Science

• Medlemmer
  • 1.640 Beskeder:

Skrevet 13 august 2013 - 17:49

Jeg har forresten en p-stav, har lige fået den skiftet til en ny efter 3 år. Det var i den sammenhæng, plus smear, at jeg var der. Han havde så en scanner og valgte at scanne mig fordi han kunne se noget der pressede på indefra. Det er forresten en gynækolog hos en fertilitetsklinik (vidste jeg ikke da jeg bestilte tiden).

Act like it.