Gå til indhold

Billede
- - - - -

At acceptere den man er eller (maveoperation)

• Venligst log ind for at besvare
179 svar på dette emne

#1 Adeleine

Adeleine

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 45 Beskeder:

Skrevet 02 maj 2013 - 22:22

Jeg har i flere år været overvægtig - fed.
Min vægt har hoppet en del op og ned i flere år.

Jeg har kæmpet mange gange med slankekure, motion, fitness, og alligevel så ender det med at min motivation ebber ud, samt mindre vægttab som gør at det bliver sværere og sværere at tabe mig.

Jeg har altid haft svært ved at erkende at jeg er fed. bare det at se mig i vinduerene når jeg går på gaden, eller sidde i de stole hvor ens lår og røv knap kan være der.

Man føler sig fanget, ulækker, u-elsket, og er sikker på at alle glor efter en med et næserynk.

MEN jeg er bare ikke fed nok til en maveoperation.
Nu skal ens BMI være 50, og min er kun 41.

Psykisk får jeg det dårligere og dårligere.
Jeg plejer at have et stort behov for social samvær, men jeg er gået direkte i den anden grøft. jeg kan ikke holde ud at være i selskab med for mange mennesker af gangen, og mange gange undgår jeg helt at lukke min dør op eller tage min tlf.

Er de slanke, føler jeg mig som en tromle og tænker hele tiden på hvor klam og ulækker jeg er ved siden af dem,

Når jeg endelig bliver overtalt til at gå med i byen, har jeg set jeg ikke er den man går hen til, men tværtimod undgår.
Drinks - dans, flyder i stor stil til mine veninder, men jeg bliver overset.

Jeg har i mange år smilt og prøvet at overbevise mig selv om at det er dem der går glip af en sød person. Og at jeg er som jeg er, samtidige med at jeg har prøvet den ene slankekur efter den anden samt overbevist mig om at min motion og bedre kost ville hjælpe mig.

I min familie er der ikke ret mange der er slanke. Så må efterhånden tænke at jeg åbenbart skal lide ved at være fed.

Jeg har nu tænkt mig at overbevise min læge om at hvis ikke jeg bliver hjulpet, så kan jeg ikke garantere for hvordan det ender ud.

Jeg har jo ikke noget liv mere...
Jeg sidder hjemme dag ud og dag ind, har svært ved at skabe trykhed og tro på at nogen kan elske mig.

Jeg er blevet arbejdsløs grundet en ulykke, har været igennem flere virksomhedspraktikker, hvor jeg efter lang tid leverede gratis arbejdskraft, blev ansat grundet dårlig samvittighed, men fyret efter 5 / 6 md., når deres samvittighed var blevet mildnet.

Så hvor langt vil man gå med de retningslinjer som der igen blev strammet op om for små 1½ år siden omkring maveoperation.

Rent økonomisk har jeg ikke råd til at betale selv, så det er udelukket. desværre!

#2 LePositivia

LePositivia

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.813 Beskeder:

Skrevet 03 maj 2013 - 06:07

Din egen læge har desværre ikke så meget at sige i den forbindelse. Selv hvis din læge henviser dig kan de sagtens afvise henvisningen på hospitalet. Måske du i stedet skulle få kontakt med en diætist, psykolog eller personlig træner som kan hjælpe dig med livsstils forandringer.

#3 Wesretkau

Wesretkau

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.745 Beskeder:
  • LocationHalvvejs til himlen, langt ude på landet, dybt inde i skoven...

Skrevet 03 maj 2013 - 06:24

Enig med Positiva. Det lyder som om du har brug for noget mere end bare en slankekur.

Snakkede med en kvinde som i 3 år havde gået hos en rigtig dygtig diætist. Ved at tage én fødevare ad gangen, og gennemgået hvad hun fik ud af at spise den, og prøve at finde alternative måder at få det samme udbytte, var hun gået fra at være stærkt overvægtig til stille og roligt at blive normalvægtig. Og, hvad er endnu vigtigere, til at tro på at så længe hun huskede alternativerne, så ville hun aldrig igen have behovet for at overspise og dermed falde tibage i overvægten.

Jeg overvejer meget seriøst at gøre noget af det samme, for jeg spiser så åbentlyst med følelserne at det rent ud sagt er latterligt. På 'hvis jeg ikke griner, så græder jeg'-måden.

Ma'at-ka-Re, Foremost of Noblewomen, joined with Amun
Mighty in spirit, flourishing of years, Divine of appearance
Lady of Djeser-Djeseru, the Holy of Holies

I have restored that, which was in ruins.

#4 putinski

putinski

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.279 Beskeder:

Skrevet 03 maj 2013 - 07:46

Hvad med et ophold på en slankehøjskole?

Jeg har en veninde, der som dig blev meget psykisk præget af hendes vægt, tilsidst var hun nærmest ikke i stand til at forlade hendes hjem.
Jobcenteret hjalp hende med at komme på en slankehøjskole, da de vurderede det ville gavne hendes fremtidige evner på arbejdsmarkedet.

Det var virkelig et fantastisk ophold for hende, det at leve med andre i samme situartion hjalp gevaldigt både på psykken og motivation. Hun tabte sig rigtig meget og fik virkelig gang i lysten til at træne og spise sundt. Hun fik også nogle rigtig gode venner, de ses stadig og har det virkelig sjovt sammen... også holder de hinanden lidt i nakken, hvis en er ved at falde tilbage i gamle vaner.

Hun er stadig lidt buttet, men hun elsker at træne og lave god sund mad, hendes humør er steget gevaldigt og hun har virkelig mod på livet nu!

:lun: Julie 10/12 2004 :lun: Ida 14/12 2005 :lun: Mille 29/09 2011 :lun:

#5 Angelina

Angelina

Awesome!

• Medlemmer
  • 27.556 Beskeder:
  • LocationOdense

Skrevet 03 maj 2013 - 07:56

Min oplevelse herinde er at de fleste vil fraråde dig en gastric bypas - da folk er faldet for mediernes udlægning af den. Men jeg kan godt forstå dit ønske om en operation med en 80% succesrate - i stedet for "gør det selv" metoden med en 5% succesrate. Det er ærgerligt de har strammet reglerne sådan - i mine øjne var det bedre, både for patienten og samfundet hvis man tilbød operationen tidligere - så kunne man måske redde mange for alverdens sygdomme og skavanker.

Du er jo lidt "på den" i den forstand at du ikke vejer nok til at få operationen - og ikke har råd til at tage til udlandet og få den lavet på egen regning - for din eneste mulighed er så at tage på, og det er næppe en fornuftig løsning.

Jeg har selv kæmpet med overvægten og kan sagtens forstå dig, det er supertrælst og benhårdt - for mig tog det 11 år inden jeg fik bugt med overvægten. Hvad der virker for den enkelte kan være meget forskelligt - da vi jo er meget forskellige og har nogle forskellige mekanismer. Jeg håber du finder en god (og effektiv) løsning for dig.
- Angelina

#6 D.

D.

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.190 Beskeder:
  • LocationVestsjælland

Skrevet 03 maj 2013 - 08:02

Min oplevelse herinde er at de fleste vil fraråde dig en gastric bypas - da folk er faldet for mediernes udlægning af den. Men jeg kan godt forstå dit ønske om en operation med en 80% succesrate - i stedet for "gør det selv" metoden med en 5% succesrate. Det er ærgerligt de har strammet reglerne sådan - i mine øjne var det bedre, både for patienten og samfundet hvis man tilbød operationen tidligere - så kunne man måske redde mange for alverdens sygdomme og skavanker.

Du er jo lidt "på den" i den forstand at du ikke vejer nok til at få operationen - og ikke har råd til at tage til udlandet og få den lavet på egen regning - for din eneste mulighed er så at tage på, og det er næppe en fornuftig løsning.

Jeg har selv kæmpet med overvægten og kan sagtens forstå dig, det er supertrælst og benhårdt - for mig tog det 11 år inden jeg fik bugt med overvægten. Hvad der virker for den enkelte kan være meget forskelligt - da vi jo er meget forskellige og har nogle forskellige mekanismer. Jeg håber du finder en god (og effektiv) løsning for dig.

Men er der ikke kun en fornuftig succesrate på begge dele, hvis man er det rette sted mentalt? At være der hvor man ikke mener man har et liv, så tror jeg det kræver mere end en operation eller en kur. Og så vidt jeg er informeret, så følger der ikke meget mentalt bearbejdning med operationen - desværre
Sjællænder.... :shock:

#7 Angelina

Angelina

Awesome!

• Medlemmer
  • 27.556 Beskeder:
  • LocationOdense

Skrevet 03 maj 2013 - 08:14

Men er der ikke kun en fornuftig succesrate på begge dele, hvis man er det rette sted mentalt? At være der hvor man ikke mener man har et liv, så tror jeg det kræver mere end en operation eller en kur. Og så vidt jeg er informeret, så følger der ikke meget mentalt bearbejdning med operationen - desværre

I så fald er 80% af de opererede jo så det "rigtige sted mentalt" - hvor i mod i blandt dem der tæller kalorierer / pulverkure / diætister og hvad har vi - så er der kun 5% der befinder sig det "rigtige sted mentalt" - det er lidt pudsigt at der skulle være så stor en forskel?

Jeg tror absolut også der ville være en større succesrate hos dem der får en operation OG hos dem der prøver selv, hvis de fik (intensiv) terapi med oveni hatten - men jeg tror at det ville betyde at de opererede måske ville ryge op på 90-95% - og de "ikke-opererede" måske ville ryge op på 15-20%

Men hvis ikke man har råd til at spare sammen til operationen - så har man næppe heller råd til at både få intensiv terapi samt få en diætist tilknyttet .. trods alt.
- Angelina

#8 D.

D.

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.190 Beskeder:
  • LocationVestsjælland

Skrevet 03 maj 2013 - 08:18

I så fald er 80% af de opererede jo så det "rigtige sted mentalt" - hvor i mod i blandt dem der tæller kalorierer / pulverkure / diætister og hvad har vi - så er der kun 5% der befinder sig det "rigtige sted mentalt" - det er lidt pudsigt at der skulle være så stor en forskel?

Jeg tror absolut også der ville være en større succesrate hos dem der får en operation OG hos dem der prøver selv, hvis de fik (intensiv) terapi med oveni hatten - men jeg tror at det ville betyde at de opererede måske ville ryge op på 90-95% - og de "ikke-opererede" måske ville ryge op på 15-20%

Men hvis ikke man har råd til at spare sammen til operationen - så har man næppe heller råd til at både få intensiv terapi samt få en diætist tilknyttet .. trods alt.

Jeg skrev, at man nok skal være det rette sted mentalt, og hvis man mener man ikke har et liv, så er man nok næppe der.
Sjællænder.... :shock:

#9 misseman

misseman

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.415 Beskeder:

Skrevet 03 maj 2013 - 08:43

det ville nok være bedst hvis du kunne overbevise din læge om at du mangler hjælp med det psykiske. Især fordi han/hun ikke kan gøre noget ved kriterierne for en maveoperation. De er som de er pt. og ellers må man betale selv. Jeg ved at det kan gøres meget billigere i udlandet, men det er stadigvæk noget af en udskrivning.

en psykolog kunne sikkert være en udmærket start, alternativt en diætist der lyttede efter under alle timerne i psykologi og kommunikation :)
Mange lever med en så forbløffende rutine, at det er svært at tro på, at de lever for første gang...

#10 Wesretkau

Wesretkau

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.745 Beskeder:
  • LocationHalvvejs til himlen, langt ude på landet, dybt inde i skoven...

Skrevet 03 maj 2013 - 09:42

Nu er vi jo godt nok i sundhed og ikke i K&S, men gider du ikke lige smide et link til de undersøgelser der viser det? Jeg kan nemlig ikke finde noget der ikke rent kildekritisk enten er enig (og støttet af dem der sælger GB) eller uenig (og støttet af nogen der tjener penge på 'almindeligt' vægttab).

Ma'at-ka-Re, Foremost of Noblewomen, joined with Amun
Mighty in spirit, flourishing of years, Divine of appearance
Lady of Djeser-Djeseru, the Holy of Holies

I have restored that, which was in ruins.