Gå til indhold

Billede
- - - - -

Uenighed om barsel, pasning og økonomi..

• Venligst log ind for at besvare
140 svar på dette emne

#1 theshining

theshining

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.764 Beskeder:

Skrevet 15 april 2013 - 15:50

Jeg vil gerne have jeres synspunkter på dette!

Min kæreste og jeg er blevet forældre og vores datter er nu 8 uger. Vi er ved at planlægge barsel og tænke ind hvornår hun så skal starte i institution. Jeg mener, at man bør trække institutions-opstart så længe som muligt (inden for rimelighedens grænser) altså dvs. tage så meget barsel man kan og lade barnet starte op tidligst v 10-11 måneders alderen. Jeg mener simpelthen ikke, at der er noget der taler for, at et barn skal starte i inst. tidligere end det - kun selvfølgelig, hvis barnet virker helt klar til det. Og det spiller selvfølgelig også ind, at jeg slet ikke har lyst til at give min datter fra mig, før jeg er tvunget til det - og jeg nyder at gå hjemme med hende nu, og det trior jeg også jeg vil gøre om et halvt år!

Min kæreste er af en anden holdning og mener på ingen måde, at et barn tager skade af, at komme i fx vuggestue allerede fra 26 uger - som jo er det tidligste man kan få sit barn passet. Vi kan ikke rigtig blive enige om andet end, at vi er uenige - men jeg holder på, at der ikke er argumenter FOR at få et barn passet allerede v 26 uger, hvis det kan undgås.

Vi har valgt at fordele vores barsel sådan, at hun vil skulle starte pasning når hun er 10,5 måned. Dette er incl. 8 ugers ekstra forlænget barsel til mig - som jeg har følt mig nødsaget til at tage, så vi kan trække den så længe som mulig. MEN de 8 uger er altså UDEN barselsdagpenge! Så jeg mister ca 34.000 brutto på de 2 måneder. Når jeg skriver JEG, er det fordi vi ikke har fællesøkonomi, og det har vi det begge fint med.

DEt er MIN beslutning at gøre det på den måde og min kæreste har erklæret sig "ligeglad" med om jeg tager de 8 uger ekstra, fordi han jo mener, at tidlig pasning ikke er et problem. Hans egen barsel ligger samtidig med min, da han ikke var interesseret i, at tage den i et hug i forlængelse af min og det kan jeg egentlig godt forstå - 12 uger er længe at være væk fra job.

Nu er jeg så af den opfattelse, at eftersom han var "Ligeglad", må han stå bag min beslutning om at tage 8 ugers ekstra barsel. Derfor mener jeg også at vi må finde en løsning økonomisk på dette - min kæreste tjener godt og jeg skal gå 8 uger uden indtægt. Jeg synes ikke dette er fair - når det kommer til vores barn, synes jeg man bør tænke mere "fællesøkonomi" selvom vi altså ikke kører fællesøkonomi ellers.

Min kæreste synes at mene, at det er MIN beslutning alene og at jeg derfor må tage tabet. Efter som jeg er ledig og får dagpenge hele barslen igennem, er jeg jo ikke ligefrem en holden kvinde, så jeg synes simpelthen ikke det er ok. Jeg gør det jo for vores datters skyld - mener jeg - hvor han mener, at hun jo ikke tager skade af tidlig institution.

Hvad synes I? Forslag til løsningsmodeller? Og vil I ikke give mig ret i, at man skal udsætte institutions-start så længe som muligt?

#2 20PrinceLight

20PrinceLight

Håbløs

• Medlemmer
  • 17.875 Beskeder:

Skrevet 15 april 2013 - 15:56

Jeg forstår ikke din kærestes prioritering overhovedet. Jeg ville mene, at det til enhver tid gælder om at få så meget "børnetid" - og da især med en nyfødt - som muligt.

[SIGPIC][/SIGPIC]

Netværk i Midtjylland

Hvad man ikke har i hovedet, må man have mellem benene.

#3 Angelina

Angelina

Awesome!

• Medlemmer
  • 27.598 Beskeder:
  • LocationOdense

Skrevet 15 april 2013 - 16:02

Jeg synes ikke man skal udsætte start "længst muligt" - jeg synes man skal tage hensyn til hvad der fungerer bedst for den enkelte familie og den enkelte forældre.

Du vil gerne gå hjemme længst muligt - og så synes jeg at det er det du skal gøre.

Jeg er så håbløst gammeldags at jeg slet ikke forstår man kan have separat økonomi når man har børn sammen. Hvad så med de penge du mister i pension under barslen - skal det være helt omkostningsfrit for ham? Hvad med de sygedage der uden tvivl kommer, skal I så kompensere hinanden økonomisk for dem?!
- Angelina

#4 dirtydancing

dirtydancing

aktiv misbruger

• Medlemmer
  • 29.559 Beskeder:
  • Locationverdens navle

Skrevet 15 april 2013 - 16:02

jeg forstår ikke helt dit regnestykke... er det fordi du IKKE har ret til barselsdagpenge, for hvis du har ret til barselsdagpenge, så har du også mere end de 26 uger.

orloven er skruet sådan samme
mor, 4 uger før fødsel (beregnet ud fra termin) 14 uger efter fødsel (beregnet ud fra fødselsdato)
far, 2 ugers fædreorlov, planlægges inden for de første 14 uger (normalen er at de lægges lige efter fødslen)
mor/far, 32 ugers forældreorlov.

Disse 32 uger kan i dele imellem jer, i kan holde dem forskudt af hinande, holde dem samtidig, og de kan forlænges. Hvordan i forlænger dem kan i selv vælge, det kan være 64 uger på halv dagpenge, 20 uger på fuld, 24 uger på halv, 32 uger på fuld, 4 uger på halv, arbejdet kan delsvis genoptages så man f.eks. arbejder 20 timer/ugen holder orlov 17, arbejde 30 holde orlov 7. Kort og godt, det er enormt fleksibelt og kan tilpasses som man selv, og arbejdsgiver, synes.

men vælger i at tage fuld orlov på fuld dagpenge, så er der 46 uger og gøre godt med, altså 11,5 mdr ca.

:lun: De fantastiske 4 - hænderne og hjertet fuldt  :wub: 

#5 Vusel

Vusel

Gulvabe

• Medlemmer
  • 10.221 Beskeder:

Skrevet 15 april 2013 - 16:06

Uden overhovedet at tage hensyn til andet end jeres aftale om økonomi, så må du jo æde det, hvis du mener barnet skal være hos dig, og han ikke mener det. Det er din beslutning og i og med I ikke har fælles økonomi, så er det jo så din det går ud over. Dog må det jo så være rimeligt at han betaler dig en halv vuggestueplads i de 8 uger, da han jo får passet sit barn...

Jeg ville så aldrig nogensinde være ok med adskilt økonomi i den grad, når man pådrager sig fælles ansvar. Vi har adskilt men fælles økonomi forstået på den måde at vi har hver vores konti, men de penge, der står der er vores fælles og vi overfører efter behov. Og da jeg var arbejdsløs bar min mand en større del af de fælles udgifter, også da jeg forlængede min barsel med 14 uger for at være sikker på at få pasning - og havde han modsat sig det, så var han da også blevet skilt...

2004 - 2008

:lun:Nu også som Gulvabe:lun:

#6 theshining

theshining

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.764 Beskeder:

Skrevet 15 april 2013 - 16:14

jeg forstår ikke helt dit regnestykke... er det fordi du IKKE har ret til barselsdagpenge, for hvis du har ret til barselsdagpenge, så har du også mere end de 26 uger.

orloven er skruet sådan samme
mor, 4 uger før fødsel (beregnet ud fra termin) 14 uger efter fødsel (beregnet ud fra fødselsdato)
far, 2 ugers fædreorlov, planlægges inden for de første 14 uger (normalen er at de lægges lige efter fødslen)
mor/far, 32 ugers forældreorlov.

Disse 32 uger kan i dele imellem jer, i kan holde dem forskudt af hinande, holde dem samtidig, og de kan forlænges. Hvordan i forlænger dem kan i selv vælge, det kan være 64 uger på halv dagpenge, 20 uger på fuld, 24 uger på halv, 32 uger på fuld, 4 uger på halv, arbejdet kan delsvis genoptages så man f.eks. arbejder 20 timer/ugen holder orlov 17, arbejde 30 holde orlov 7. Kort og godt, det er enormt fleksibelt og kan tilpasses som man selv, og arbejdsgiver, synes.

men vælger i at tage fuld orlov på fuld dagpenge, så er der 46 uger og gøre godt med, altså 11,5 mdr ca.

Altså regnestykket er, at jeg nu er i gang med mine 14 uger. De slutter ca 20. maj. Herefter har vi så 32 uger til deling. Min kæreste har overenskomstmæssig ret til 16 ugers barsel med fuld løn. Han vil gerne udnytte alle disse uger og ønsker at afholde dem i min barsel og ikke i forlængelse heraf. Derfor hedder fordelingen 18 uger til mig og 14 til ham, hvoraf de 2 uger, tog han i forlængelse af de 2 obligatoriske uger faderen har efter fødslen. Så jeg får altså 14 uger + 18 uger + 8 uger. De 18 uger slutter 26. sept - hvorefter jeg så vælger at forlænge med de 8 uger - som ledig kan jeg ikke forlænge mere. Men de 32 ugers barselsdagpenge er jo brugt på det tidspunkt, 18 uger til mig og 14 som min kærestes arbejdsplads får i refusion - derfor er de sidste 8 ugers barsel til mig uden barselsdagpenge. Vi kunne selvfølgelig have undgået dette, ved at min kæreste ikke tog alle de uger han har ret til med fuld løn, da de jo skal modregnes i mine uger.

Jeg kan ikke helt se, at vi kan gøre det så meget anderledes? Barselsorlov er mere fleksibel når man er i job, så hvis jeg havde job kunne vi måske gøre det anderledes.

#7 dirtydancing

dirtydancing

aktiv misbruger

• Medlemmer
  • 29.559 Beskeder:
  • Locationverdens navle

Skrevet 15 april 2013 - 16:15

Men du har ret i, der er ikke noget der taler for at man afleverer barnet i inst. så tidligt som muligt, med mindre at man er en familie der er nede på ressorucer således at det at barnet afleveres i andres hænder giver frihed og overskud, f.eks. hvis man er banket godt og grundigt i gulvet med en fødselsdepression.
Ellers kan det være fordi man er presset ifht. studie, eller job, eller man bare VIL tilbage tilbage til job og ikke ønsker at være på barselsorlov.

Personligt har jeg afleveret mine børn omkring 8-10 mdrs alderen, i dagpleje.
Og det tidspunkt har egentligt passet fint, for både barn og mor :) Vi har gjort det at vi har gemt overskydende orlov, og har brugt denne senere - til stor glæde for børnene, 8 ugers ferie midt i en travl hverdag, dét er luksus.

#8 Karen69

Karen69

Helgen

• Medlemmer
  • 8.939 Beskeder:

Skrevet 15 april 2013 - 16:20

Jeg vil gerne have jeres synspunkter på dette!

Min kæreste og jeg er blevet forældre og vores datter er nu 8 uger. Vi er ved at planlægge barsel og tænke ind hvornår hun så skal starte i institution. Jeg mener, at man bør trække institutions-opstart så længe som muligt (inden for rimelighedens grænser) altså dvs. tage så meget barsel man kan og lade barnet starte op tidligst v 10-11 måneders alderen. Jeg mener simpelthen ikke, at der er noget der taler for, at et barn skal starte i inst. tidligere end det - kun selvfølgelig, hvis barnet virker helt klar til det. Og det spiller selvfølgelig også ind, at jeg slet ikke har lyst til at give min datter fra mig, før jeg er tvunget til det - og jeg nyder at gå hjemme med hende nu, og det trior jeg også jeg vil gøre om et halvt år!

Min kæreste er af en anden holdning og mener på ingen måde, at et barn tager skade af, at komme i fx vuggestue allerede fra 26 uger - som jo er det tidligste man kan få sit barn passet. Vi kan ikke rigtig blive enige om andet end, at vi er uenige - men jeg holder på, at der ikke er argumenter FOR at få et barn passet allerede v 26 uger, hvis det kan undgås.

Vi har valgt at fordele vores barsel sådan, at hun vil skulle starte pasning når hun er 10,5 måned. Dette er incl. 8 ugers ekstra forlænget barsel til mig - som jeg har følt mig nødsaget til at tage, så vi kan trække den så længe som mulig. MEN de 8 uger er altså UDEN barselsdagpenge! Så jeg mister ca 34.000 brutto på de 2 måneder. Når jeg skriver JEG, er det fordi vi ikke har fællesøkonomi, og det har vi det begge fint med.

DEt er MIN beslutning at gøre det på den måde og min kæreste har erklæret sig "ligeglad" med om jeg tager de 8 uger ekstra, fordi han jo mener, at tidlig pasning ikke er et problem. Hans egen barsel ligger samtidig med min, da han ikke var interesseret i, at tage den i et hug i forlængelse af min og det kan jeg egentlig godt forstå - 12 uger er længe at være væk fra job.

Nu er jeg så af den opfattelse, at eftersom han var "Ligeglad", må han stå bag min beslutning om at tage 8 ugers ekstra barsel. Derfor mener jeg også at vi må finde en løsning økonomisk på dette - min kæreste tjener godt og jeg skal gå 8 uger uden indtægt. Jeg synes ikke dette er fair - når det kommer til vores barn, synes jeg man bør tænke mere "fællesøkonomi" selvom vi altså ikke kører fællesøkonomi ellers.

Min kæreste synes at mene, at det er MIN beslutning alene og at jeg derfor må tage tabet. Efter som jeg er ledig og får dagpenge hele barslen igennem, er jeg jo ikke ligefrem en holden kvinde, så jeg synes simpelthen ikke det er ok. Jeg gør det jo for vores datters skyld - mener jeg - hvor han mener, at hun jo ikke tager skade af tidlig institution.

Hvad synes I? Forslag til løsningsmodeller? Og vil I ikke give mig ret i, at man skal udsætte institutions-start så længe som muligt?

Jo, jeg vil gerne give dig ret i, at institution-start skal være så sent som muligt. Jeg kan dog ikke forstå du mener med " Hans egen barsel ligger samtidig med min, da han ikke var interesseret i, at tage den i et hug i forlængelse af min og det kan jeg egentlig godt forstå - 12 uger er længe at være væk fra job" ----- hvorfor skulle det være "slemt" for ham at være væk fra job i 12 uger, altså du er da også væk fra jobbet og endda i længere tid :gruble: Lad være med at undskylde ham, han er en :tie:
og med hensyn til økonomi, så husk at få ham til at betale halvdelen af ALT der vedrører barnet incl. sutten til 9,95 - går han i små sko, så er det tilladt for dig at bruge de samme sko !
DU VILLE IKKE BEKYMRE DIG OM, HVAD FOLK TÆNKER OM DIG,
HVIS DU VIDSTE HVOR SJÆLDENT DE GØR DET

Vær dig selv, alle andre er optaget !

#9 dirtydancing

dirtydancing

aktiv misbruger

• Medlemmer
  • 29.559 Beskeder:
  • Locationverdens navle

Skrevet 15 april 2013 - 16:24

Altså regnestykket er, at jeg nu er i gang med mine 14 uger. De slutter ca 20. maj. Herefter har vi så 32 uger til deling. Min kæreste har overenskomstmæssig ret til 16 ugers barsel med fuld løn. Han vil gerne udnytte alle disse uger og ønsker at afholde dem i min barsel og ikke i forlængelse heraf. Derfor hedder fordelingen 18 uger til mig og 14 til ham, hvoraf de 2 uger, tog han i forlængelse af de 2 obligatoriske uger faderen har efter fødslen. Så jeg får altså 14 uger + 18 uger + 8 uger. De 18 uger slutter 26. sept - hvorefter jeg så vælger at forlænge med de 8 uger - som ledig kan jeg ikke forlænge mere. Men de 32 ugers barselsdagpenge er jo brugt på det tidspunkt, 18 uger til mig og 14 som min kærestes arbejdsplads får i refusion - derfor er de sidste 8 ugers barsel til mig uden barselsdagpenge. Vi kunne selvfølgelig have undgået dette, ved at min kæreste ikke tog alle de uger han har ret til med fuld løn, da de jo skal modregnes i mine uger.

Jeg kan ikke helt se, at vi kan gøre det så meget anderledes? Barselsorlov er mere fleksibel når man er i job, så hvis jeg havde job kunne vi måske gøre det anderledes.

Ja jeg havde jo ikke lige kalkueleret med at far tog den ene halvdel af de 32 uger, samtidig med dig. - det havde jeg lige overset i startindlægget, men det gør self. "budgetet" noget strammere, det kan jeg godt se.
Men når han så gerne vil holde sine uger, og samtidig med dig, så synes jeg godt nok også at vi er ovre i kategorien "røvet" når han agiterer for at barnet afleveres i inst. så tidligt, når du ønsker noget andet, og derfor ikke vil tage del i den økonomiske konsekvens det får.

Umiddelbart så tror jeg at du kan tage din portion, altså de 18 uger, og dele dem ud sådan at det bliver til 36 uger på halv dagpengesat igen, det er naturligvis OGSÅ en økonomisk konsekvens, men den er måske nemmere at æde når den fordeles ud over en længere periode, og ikke kommer sådan BUM i slutningen.

jeg ved ikke om det er en mulighed der lader sig gøre, men var du f.eks. i job kunne du jo reelt godt genoptage dit job i de 16 uger din kæreste holder orlov, jeg ved ikke om det lader sig gøre at melde sig ledig i samme periode istedet, men det kan du jo spørge a-kasse om. Men det kræver jo også at du står til rådighed i det omfang de kræver det, med jobsøgning, kurser o.a. Og det er måske en anelse besværligt, særligt hvis man har amme-barn der er afhængig af mor og maddepoter og ikke kan nøjes med far i et længere tidsrum. Og det nytter jo heller ikke hvis du ikke ønsker at være væk fra barnet i tidsrummet.

#10 ms-sixty

ms-sixty

Fastgroet

• Medlemmer
  • 13.777 Beskeder:

Skrevet 15 april 2013 - 17:04

Jeg undrer mig over, at man først finder ud af sådan noget, når man er blevet forældre. Men måske var vi bare underlige, at vi havde talt om det inden jeg smed præventionen:) Jeg er også så gammeldags som Heksen, at jeg ikke forstår hvordan man kan have seperat økonomi når man har barn. Jeg synes virkelig at det lyder bøvlet:)

Jeg synes ligesom dig, at man skal skyde institutionsstarten så længe som muligt - medmindre der selvfølgelig er en særlig årsag til andet. Jeg mener ikke, at børn kan have brug for at komme i pasning eller være klar til det før de er 1 år, men det kan naturligvis være en nødvendighed.
Jeg forstår altså virkelig ikke, hvorfor I tager barslen samtidig? Hvis far vil have sine uger, så bør han da tage dem efter du er færdig med dine, så han kan få noget tid sammen med jeres barn.
Bøffen:love: