Gå til indhold

Billede
- - - - -

Kan nogle hjælpe??

• Venligst log ind for at besvare
4 svar på dette emne

#1 mvg1985

mvg1985

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 31 Beskeder:

Skrevet 21 marts 2013 - 12:08

Hej
Jeg håber nogle kan hjælpe/berolige mig og tage jer tid til at læse dette. Jeg har skrevet i december, da jeg var gravid, men fødte en skøn søn i januar og har stadig problemer med ekstra systoler, så meget , at jeg går og er overbevist om at jeg skal dø, det er så skræmmende og jeg er så bange og ked af det:( For at genopfriske skriver jeg lige lidt om mig.
Lige siden jeg var en 11-12 år, har jeg haft angst, generaliseret angst, men især angst for at fejle noget med hjertet, da jeg som 14 årig oplevede ekstra systoler for første gang.
Jeg er 28 år nu og jeg har haft ekstra systoler i mange år, over 10 år, men først her for 2-3 år siden, fik jeg fortaget en ekg der viste alt ok, men ja, ekstra slagene kom ikke under ekg, men jeg fik at vide at det ikke havde meget at sige, da den nok skal måle hvis noget er unormalt. Ekstra slagene er nogle dage hyppige og andre dage ikke. Jeg bliver hverken utilpas eller dårlig under dem, ingenting, eller jo, får det uvirkeligt og tror jeg skal dø nu, det det føles som om hjertet går i stå og går i gang igen. Og nogle føles det som små koldbøtter der varer i få sekunder. Fik så fortaget endnu et ekg her i september sidste år, intet der, blodprøver for forhøjet stofskifte, intet, det var normalt.
Har også skrevet med en hjertelæge der svarede at ekstrasystoler er harmløst og jo ældre man bliver, jo flere får man, om der kom et eller flere ekstra systoler efter hinanden var ligemeget, hjertet kunne ikke gå i stå af det og jeg var sund og rask og han så ingen grund til ultraundersøgelse, ekg og lytning var nok.
Normalt når jeg får ekstra systoler, kan de komme en eller to gange om dagen og så kan der gå flere dage/uger før der kommer noget, men her på det sidste er de kommet hver dag 1-2 gange, varer i 2-3 sekunder. Jeg har så skrevet til hjertelægen igen for at høre om det virkelig kunne passe jeg ikke kan blive henvist til et ekkografi for at jeg kan få ro indeni?
Hjertelægen skrev dette her Kære mvg

Jeg er meget enig med din mor og din læge. Alle de symptomer du beskriver kan ikke samles til en mistanke om hjertesygdom.

Jeg mener også stadig, at det hovedsagligt er udtryk for dine bekymringer, og ikke for at du fejler noget.. Det er jo i den situation jo desværre en selvforstærkende mekanisme, der gør at jo mere du bekymrer dig jo flere mærkelige symptomer får du.

Med venlig hilsen

*Kan han virkelig skrive sådan uden at have undersøgt mig? I går mærkede jeg sådan små ryk i min mave, mærkede så pulsen og det kom fra hjertet, de små bump i maven var hjertet der pludselig slog uregelmæssigt, kunne jeg mærke på pulsen, jeg rejste mig op, troede jeg skulle dø, fik sitren i ben og krop og fik det uvirkeligt, efter det fik jeg hurtigt puls og efter 2-3 min var det overstået. Jeg begyndte a græde over for kæresten og var så bange, det er 2 gang jeg får de der bump/kolbøtter, hvor hjertet lige går i kludder. Min kæreste mener det er psykisk fremkaldt og grunden til jeg får det mærkeligt, er fordi jeg netop bliver bange. Har nogle af jer oplevet disse ting?
Jeg går og mærker min puls konstant, fra jeg står op til jeg går i seng, tænker jeg på mit hjerte, og det er så skræmmende. Jeg er så bange for at dø fra min kæreste og vores søn. Jeg drømmer nogle negative ting, drømte fx at en pige i min drøm fik angsanfald, drømmer folk dør, jeg bliver jagtet osv. Jeg kan heller ikke have rod, vil hele tiden at tingene skal være pæne og rene, føler jeg skal nå mål hele tiden, er det stress?? Nogle ganhe når kæresten kommer hjem og tager i håndtaget, håndtaget knirker lidt og hopper nærmest op af sofaen da jeg bliver forskrækket, der skal ingenting til at gøre mig forskrækket. Hvis jeg går på gaden og dee pludselig kommer en cyklist og jeg ikke lige har lagt mærke til ham, og han så kører forbi mig, bliver jeg så skræmt/forskrækket.
Jeg vil bare gerne have en henvisning til ekkografi, og lægen mener ikke der er grund til det og har ikke råd til det ellers, hvad skal jeg gøre? Skal jeg spørge lægen igen? Er det virkelig det psykiske der kan fremkalde disse ekstra slag og andre reaktioner? Dage hvor jeg har det ok, kan jeg også pludselig få ekstra slag eller koldbøtter.Der stod også på nettet at dette fænomen er meget normalt og for det meste harmløst, men i nogle tilfælde kan det være tegn på hjertesygdom. Det står også hvis der kommer flere ekstraslag efter hinanden, kan det også være tegn på en bestemt hjertesygdom. Men ham lægen der mailede mig, skrev jo at det var ligemeget om der kom et eller flere efter hinanden? Hvad siger i? Har haft de her ekstra slag hver dag i en uge og er meget bange og bekymret. Jeg er så bange for at dø, jeg bliver så ked af det når jeg tænker sådan. Kan nogle komme med noget konstruktivt, hvad mener i? Har bare brug for at komme ud med det.
Håber nogle vil svare.

#2 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.290 Beskeder:

Skrevet 21 marts 2013 - 12:13

Tag en samtale med din praktiserende læge med udgangspunkt i det svar, som du har fået og få det talt igennem med henblik på at komme videre.

Det kunne godt ske, at du skal videre til et helt andet tilbud - har du overvejet, om du evt. har angst?
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool:

#3 mvg1985

mvg1985

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 31 Beskeder:

Skrevet 21 marts 2013 - 12:21

Hvilket svar? Tænker du af hjertelægens svar?
Det har jeg, jeg har fået konstateret generaliseret angst, men derfor oplever jeg stadig de fysiske ting

#4 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.290 Beskeder:

Skrevet 21 marts 2013 - 12:24

Ja, det er jo tydeligt, at du ikke er færdig med det svar og der kunne det måske hjælpe dig at gå det igennem med din praktiserende læge.

Og måske tale med lægen om psykosomatiske symptomer. Du er nok nødt til at forholde dig til, at du måske ikke fejler noget somatisk set og finde en måde og redskaber at komme videre på - frem mod et liv, der er lidt lettere end det, du beskriver.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool:

#5 sanneholm

sanneholm

Erfaren

• Medlemmer
  • 246 Beskeder:

Skrevet 21 marts 2013 - 14:33

Du skriver, at du har fået konstateret angst. Det er jo bare ikke nok at få en diagnose, du skal jo også behandles for din angst.
Ellers tror jeg, at du uanset hvor mange undersøgelser du får af dit hjerte - altid vil mærke noget nyt......
Ang. dit hjerte så lyder det som noget psykisk. Stol på din læge.