Gå til indhold

Billede
- - - - -

Kendte menneskers påvirkning på teenagere - projektopgavehjælp

• Venligst log ind for at besvare
6 svar på dette emne

#1 julieogamanda

julieogamanda

Grøn debattør

• Medlemmer
  • Pip
  • 1 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2013 - 08:57

Vi har brug for jeres mening om kendtes påvirkning på teenagere
Er det godt eller skidt at unge er så optaget af kendte mennesker?
Har de kendte et ansvar for at leve et perfekt liv og være et godt forbillede for de unge?
Kan det påvirke de unge på en negativ måde hvis de ser op til stjerne fra f.eks. Paradise Hotel?

Hvem er dit største idol og hvordan bliver du påvirket af ham/hende?

#2 Wesretkau

Wesretkau

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.733 Beskeder:
  • LocationHalvvejs til himlen, langt ude på landet, dybt inde i skoven...

Skrevet 15 januar 2013 - 09:09

Vi har brug for jeres mening om kendtes påvirkning på teenagere
Er det godt eller skidt at unge er så optaget af kendte mennesker?
Har de kendte et ansvar for at leve et perfekt liv og være et godt forbillede for de unge?
Kan det påvirke de unge på en negativ måde hvis de ser op til stjerne fra f.eks. Paradise Hotel?

Hvem er dit største idol og hvordan bliver du påvirket af ham/hende?

Er unge mere optagede af kendte mennesker nu end de altid har været?
Hvad er et 'perfekt liv', og kan man overhovedet pålægge andre et ansvar på den måde?
Anser I virkelig Paradise Hotel som noget der skaber 'stjerner'? (Og, i så fald, hvad er det helt præcist de gør, i jeres øjne, for at opnå stjernestatus?)

Ikke så mange svar fra denne ikke-teenager - men lidt at tænke over. :)

Ma'at-ka-Re, Foremost of Noblewomen, joined with Amun
Mighty in spirit, flourishing of years, Divine of appearance
Lady of Djeser-Djeseru, the Holy of Holies

I have restored that, which was in ruins.

#3 icelady

icelady

Titelløs

• Medlemmer
  • 140.276 Beskeder:
  • LocationØstJydelandet

Skrevet 15 januar 2013 - 09:13

Jeg tror såmænd ikke, at unge er mere optagede af kendte mennesker i dag, end de var tidligere.

Jeg tror det handler mere om, at i nutidens samfund går det hele så hurtigt og man vil skille sig ud og ses. Og det er reality-programmer åbenbart gode til.

og så har jeg altså lidt svært ved ikke at lade være at grine...."Stjerner fra Paradise Hotel?" En voldsdømt mand, en kvinde der er dummere end en dør? Er det stjerner? :gruble:

Church of Malk De Koijn

ATT  :lun:                                                         “I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler.

#4 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.594 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 15 januar 2013 - 19:28

Jeg mener ikke, det er skadeligt, hvis man også har andre indflydelseskilder i sit liv. Hvis man f.eks. har nogle forældre, der insisterer på, man læser bøger, er det ikke skadeligt at se op til én, der ikke gør. Alle har jo noget godt i sig. Man skal bare helst have nogen i sit liv, der kan hjælpe med at finde ud af, hvad det er, der tiltrækker én ved de personer, og som måske også kan sætte tingene i relief.

Hvis man f.eks. er fan af en PH-deltager, fordi vedkommende er pæn, kan det være helt fint, og det kan være et incitament til at gøre noget ud af sit eget udseende på en god måde. Hvis det derimod påvirker negativt, og den unge føler sig mindreværdig ved at følge med i PH, er det vigtigt at have andre i sit liv, der kan hjælpe ham eller hende med at få vendt sin tankegang.

Hvis den unge er fascineret af PH-deltagerens berømmelse, kan det være positivt, fordi det kan give én plads til at tænke over, hvad man gerne selv vil. Men der er det også vigtigt, at man får det med- og modspil fra en voksen, som kan stille spørgsmålstegn ved, om berømmelse egentlig er noget at stræbe efter, og som kan kaste lys over, hvad det egentlig kræver at blive og være kendt.

Derudover tror jeg nu ikke, teenageres idoldyrkelse i sig selv er anderledes i dag end tidligere. Det er bare andre personer. Det eneste, jeg kan være bekymret for, er, at idolerne i dag bliver berømte for at udstille deres dumheder, ikke deres evner. Men igen, det er ikke nødvendigvis usundt, hvis man ellers som teenager har andre rollemodeller, der kan skabe balance.

Voksnes idoler er noget helt andet. Man kan sammenligne det med forskellen på forelskelse og kærlighed. Forelskelsen er altopslugende, og en stor del af den handler om, hvordan den får den forelskede til at føle. Det er i forelskelsen, man bruger al sin tid på at søge informationer om den udkårne, sætte ham/hende på en piedestal og føle sit hjerte banke. Når man elsker nogen, ser man dem med alle deres fejl og mangler, men elsker dem på trods og ser op til de dele af personligheden, man anser for positive - uden at være blind for de negative sider.
Skrueløs :engel:

#5 psykonella

psykonella

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.550 Beskeder:

Skrevet 16 januar 2013 - 11:39

og så har jeg altså lidt svært ved ikke at lade være at grine...."Stjerner fra Paradise Hotel?" En voldsdømt mand, en kvinde der er dummere end en dør? Er det stjerner? :gruble:

Jeg vil mene at den teenager der er fan af og ser op til en "stjerne fra PH" har langt større problemer i sit liv, som der skulle arbejdes med - selvværd og selvtillid.

At tylle sprut og spede ben kræver ikke nogen kompetencer.
  • Tess kan lide dette
:tie: medlem af klubben "Den uddøende race" :tie:

#6 polavyk

polavyk

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.678 Beskeder:
  • LocationRanders

Skrevet 22 januar 2013 - 12:40

Det behøver ikke være dårligt, at man er optaget af en kendt. Problemet er, at der bliver flere og flere, der bliver kendte af at være i tv og opføre sig tåbeligt. De er ikke begavede, de har ingen moral, og de har ingen planer for livet.

Det er uheldigt, hvis det giver de unge lyst til det samme; hvis man spørger en pige på 14, hvad hun vil være, og hun svarer, at hun vil være kendt, er hun blevet påvirket forkert af de kendte.

De kendte har ikke ansvar for, at de unge bliver påvirket "forkert". Det har forældrene, der ikke har talt med deres børn om, hvor tåbelige f.eks. PH og deltagerne er, - eller hvordan popstjernerne opfører sig.

Jeg synes, det er dejligt, at der er kommet en bevægelse i retning af, at man gerne må være god til noget, endda nørd, som man kan se i serierne Big Bang theory, Numebers og Bones, - det håber jeg, nogle unge vil tage til sig i stedet for Paradise.

Det uheldigste med PH og reality-stjernerne er, at man ikke skal kunne noget, man skal ikke yde noget, - det er nok at være fræk, pæn og dum. For der er ikke noget i vejen med at ville være kendt, hvis man gør en indsats på et område;f.eks spiller et instrument. Man kan også se i x-faktor, at der er mange, der tror, at alle kan blive stjerner. Men det kan alle ikke, heller ikke kunstmalere, designere eller andet, det kræver talent, rigtig meget arbejde og vedholdenhed. Alle kan ikke blive hvad som helst.

Der er masser af kendte, man kan beundre og have som idol, - mennesker som man har lyst til at blive som, fordi de gør verden til et bedre sted, - men de er ikke med i realitytv.
Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.

#7 Zombie

Zombie

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.612 Beskeder:

Skrevet 22 januar 2013 - 17:41

Mange af de unge, som siger at de vil være kendte, ønsker som oftest ikke kendis-statussen per se. Mange af dem vil egentlig gerne være rige og føle, at dørene åbner sig for dem - og det tror jeg altså, er meget normalt. Penge = frihed, right?

Jeg tror, at man skal snakke med de unge om, at 99% af alle rige og succesfulde mennesker, har KNOKLET for deres penge. Mange af dem har også en relevant uddannelse og har brugt rigtig meget tid, på at efteruddanne sig og få ny viden om deres branche.

Derudover, er det ikke svært at blive "rig". Okay, at blive millionær kræver lidt, men hvis man får sig et solidt arbejde og ikke klatter pengene væk, kan man efter nogle år sagtens spare en god sjat sammen.
- De mennesker jeg kender personligt, som f.eks. har rejst verden rundt flere gange, boet et år i Indonesien eller købt sig deres egen båd, er helt almindelige lønmodtagere, som har arbejdet hårdt og dedikeret, og har sparet pengene op, bl.a. ved ikke at bruge dem på sprut eller "smårejser".

Okay, det er ikke det samme som en Ferrari eller et kæmpe hus, men hvis det betyder at man kan rejse Jorden rundt OG have et arbejde som også er meningsfyldt for en selv, så er det jo også super fedt, fremfor at tjene mange penge på at være plastikkirurg og hade hver arbejdsdag inderligt, fordi man måske hellere ville forske i afrikanske parasitsygdomme, men det giver ikke samme indtjening.

Narrefisse; (Afledt lat. fuppus vaginum) mytologisk væsen, der lever i bevidstheden hos mænd, der antager mere end de burde.