Gå til indhold

Billede
- - - - -

Strikkehjælp til en nybegynder (tube sokker)

• Venligst log ind for at besvare
2 svar på dette emne

#1 loocde

loocde

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.275 Beskeder:

Skrevet 20 oktober 2012 - 21:14

Jeg er begyndt på denne opskrift på tube sokker fra Drops.

Rib: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Sokker: Slå 44-48-52 (56-60) m op på strømpep 2,5 med Alpaca. Strik Rib i 2 cm. Derefter strikkes der 1 omg hvor Ribben forskydes 1 m til venstre således: over 2 r, 2 vr bliver det 1 vr, 2 r, 1 vr. * Strik 3 omg med r over r og vr over vr, forskyd Ribben 1 m til venstre *, gentag fra *-* til arb måler 18-19-20 (22-23) cm, nu strikkes alle vrang-m sm 2 og 2, strik 2 omg med r over r og vr over vr, derefter strikkes alle ret-m sm 2 og 2, strik 2 omg med r over r og vr over vr og strik derefter alle m sm 2 og 2 = 11-12-13 (14-15) m. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, sy godt fast. Sokken måler ca 20-21-22 (24-26) cm.

Det er det markerede jeg er i tvivl om....
Når ribben skal forskydes til venstre skal jeg så strikke HELE omgangen 1 vr, 2 r, 2 vr eller er det kun en enkelt gang, og så fortsætter jeg 2 r og 2 vr?

Bagefter så skal jeg strikke 3 omgange alm. rib igen og så på begyndelsen af 4. pind forskyde ribben til venstre igen?

Og når jeg forskyder til venstre er det så ALTID 1 vr, 2 r, 1 vr jeg gør det med? eller er det også nogen gange 1 r, 2 vr, 1 r?

Jeg er virkelig nybegynder, så håber ikke mine spørgsmål er alt for kringlede at finde ud af.

Venlige strikkesjæle belønnes selvfølgelig med grønt og bunker af taknemmelighed :D
Med 2 vidunderlige drengebørn ♥

#2 finnuala

finnuala

Ung og uskyldig

• Medlemmer
  • 9.583 Beskeder:

Skrevet 21 oktober 2012 - 20:37

Jeg er begyndt på denne opskrift på tube sokker fra Drops.

Rib: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Sokker: Slå 44-48-52 (56-60) m op på strømpep 2,5 med Alpaca. Strik Rib i 2 cm. Derefter strikkes der 1 omg hvor Ribben forskydes 1 m til venstre således: over 2 r, 2 vr bliver det 1 vr, 2 r, 1 vr. * Strik 3 omg med r over r og vr over vr, forskyd Ribben 1 m til venstre *, gentag fra *-* til arb måler 18-19-20 (22-23) cm, nu strikkes alle vrang-m sm 2 og 2, strik 2 omg med r over r og vr over vr, derefter strikkes alle ret-m sm 2 og 2, strik 2 omg med r over r og vr over vr og strik derefter alle m sm 2 og 2 = 11-12-13 (14-15) m. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, sy godt fast. Sokken måler ca 20-21-22 (24-26) cm.

Det er det markerede jeg er i tvivl om....
Når ribben skal forskydes til venstre skal jeg så strikke HELE omgangen 1 vr, 2 r, 2 vr eller er det kun en enkelt gang, og så fortsætter jeg 2 r og 2 vr?
Det er hele omgangen. Omgangen hedder så 1 vr, 2 r, 2 vr, ....2 r, 1 vr

Bagefter så skal jeg strikke 3 omgange alm. rib igen og så på begyndelsen af 4. pind forskyde ribben til venstre igen?
Når du forskyder denne omgang, strikker du 2 vr, 2 r......2 vr, 2 r

Og når jeg forskyder til venstre er det så ALTID 1 vr, 2 r, 1 vr jeg gør det med? eller er det også nogen gange 1 r, 2 vr, 1 r?
start: 2 r, 2 vr.....2 r, 2 vr
1. forskydning: 1 vr, 2 r, 2 vr......2 r, 1 vr
2. forskydning: 2 vr, 2 r, ......2 vr, 2 r
3. forskydning: 1 r, 2 vr,.......2 vr, 1 r
4. forskydning: som du startede 2 r, 2 vr

Jeg er virkelig nybegynder, så håber ikke mine spørgsmål er alt for kringlede at finde ud af.

Venlige strikkesjæle belønnes selvfølgelig med grønt og bunker af taknemmelighed :D

Jeg håber det hjalp, ellers må du spørge efter uddybning.

Det kan være en god idé at sætte en mærketråd eller andet så du kan se hvilken pind der er pind 1. Det kan godt være svært at se når der er strikket et stykke.

#3 loocde

loocde

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.275 Beskeder:

Skrevet 21 oktober 2012 - 20:55

Tak for hjælpen, det er meget forståeligt - så må jeg videre med min sok :D
Med 2 vidunderlige drengebørn ♥