Gå til indhold

Billede
- - - - -

bisidder eller hjælp på kommunen

• Venligst log ind for at besvare
13 svar på dette emne

#1 DQlle

DQlle

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.818 Beskeder:

Skrevet 27 september 2012 - 00:59

jeg har en veninde som er "i systemet", og efter hun er flyttet til en ny kommune for et par år siden har det nærmest været som at banke hovedet ind i en mur, trods kommunen på forhånd lovede hende hjælp og tydeligt kunne se at hun var berettiget til ditten og datten.
hun har så mange ting at kæmpe med og det gør så ondt at se på hvordan dem som skulle være hendes hjælp bare går hende imod, sylter hendes sag, laver alverdens "fejl" og hvad de ellers kan finde på.
hun får lidt hjælp af sin far da han er stærkere, man han er heller ikke super kendt med systemet, og det lader til at kommunen bruger ethvert fejt trick de overhovedet kan.
der er tale om en kommune i nordsjælland som ikke just er kendt for at være den mest hjælpsomme, tværtigmod.
jeg har tidligere luret lidt i et par tråde hvor folk havde problemer med kommunen og der kom masser af gode råd, men magter ikke lige at trevle dem alle igennem, så kan en venlig sjæl opsummere?
jeg er slet ikke inde i systemet men har dog rådet hende til at få ALT på skrift, hvilket hun allerede gør, med underskrift og stempel trods det ikke huer kommunetanterne.
og så fortalte hende at jeg havde læst at det kunne være en fordel at klage, men altså det er så også alt jeg kan bidrage med.
hun har ikke røven fuld af penge, sjovt nok, men jeg tror nu godt hun kunne lokkes til at betale et mindre beløb hvis noget virkelig kunne hjælpe hende! måske en fagmand som kunne læse sagen igennem og råde hende, en som kunne tage med til møde og sætte dem på plads når de var fulde af pis eller hvad ved jeg?

og jeg vil lige nævne at min veninde altså har en meget god grund til at være i systemet og hun hopper og danser for kommunen og alle deres underlige påfund, selv da de ikke lige fik givet hende penge i et halvt år pga "fejl" på "fejl" på "fejl"...
lige nu er hun i noget arbejde (arbejdsprøvning?) som hun simpelthen elsker, så det er bestemt ikke fordi hun ikke VIL.

#2 Persnikedy

Persnikedy

Helgen

• Medlemmer
  • 8.582 Beskeder:
  • LocationLige til højre for mælkevejen

Skrevet 27 september 2012 - 01:08

Nu fortæller du ikke hvad din veninde fejler (psykisk eller fysisk) men hvis der er en dianose så kan hjælp fra en relevant forening måske være god ide?
De er inde i reglerne.

Ellers så bør din veninde tjekke op på de regler der er om hvor længe diverse undersøgelser må vare i følge loven. Fx er der max behandlingstid på mange af de ting kommunen "lige skal ordne/sende vider/tage op med chefen". Og det er gyldig klage grund hvis ens sag bliver forsinket

Er altså hunkøn :tie:

#3 DQlle

DQlle

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.818 Beskeder:

Skrevet 27 september 2012 - 01:29

øhmm, jeg kender faktisk ikke hendes diagnose, men det er ikke sådan at jeg helt tydeligt kan skrive "gigt" for eksempel. men hun har nogle kroniske, fysiske mén efter et overfald, hvilket gør at hendes arbejdsevne er nedsat. der er også noget psykisk grundet omstændigheder i hendes liv som hun også kæmper med. jeg kan ikke rigtig skrive al for konkret, da hun ikke skal genkendes af de forkerte mennesker.
hun har tudet en del til sin psyk. og han har afsløret at alle dem han sidder med som er under den kommune har de samme erfaringer som hun, hvilket gør det endnu mere frygteligt at der ingen konsekvenser er.
hun har også et tæt samarbejde med sin læge, som også er inde over sagen når kommunen sidder og kræver behandlingsforløb som lægen mener ikke virker eller allerede er afprøvet. jeg går ud fra at læge eller psyk vil råde hende hvis de havde noget konkret.

hvor finder man de regler? de har lige syltet sagen og givet hende ny sagsbehandler så HELE sagen skal starte forfra, men det kan man vel desværre næppe klage over, det lader til at være det normale trick når der endelig er ved at være gennembrud.

#4 Persnikedy

Persnikedy

Helgen

• Medlemmer
  • 8.582 Beskeder:
  • LocationLige til højre for mælkevejen

Skrevet 27 september 2012 - 02:02

Det kommer helt an på hvilke regler du lige leder efter. Der er så mange at man bliver ør af bare at skimte dem igennem.

Men dem inde på K10 - Flexjob & Førtidspension kan måske hjælpe.

De har en hel side med link til svar fristelser K10 - Flexjob & Førtidspension - Svarfrister Kommuner

Jeg håber din veninde kan bruge dem. Systemet er fuld af birukrati (staves?) så det er næsten umuligt at finde rundt i

Er altså hunkøn :tie:

#5 mariannaa

mariannaa

Helgen

• Medlemmer
  • 8.358 Beskeder:

Skrevet 27 september 2012 - 07:19

øhmm, jeg kender faktisk ikke hendes diagnose, men det er ikke sådan at jeg helt tydeligt kan skrive "gigt" for eksempel. men hun har nogle kroniske, fysiske mén efter et overfald, hvilket gør at hendes arbejdsevne er nedsat. der er også noget psykisk grundet omstændigheder i hendes liv som hun også kæmper med. jeg kan ikke rigtig skrive al for konkret, da hun ikke skal genkendes af de forkerte mennesker.
hun har tudet en del til sin psyk. og han har afsløret at alle dem han sidder med som er under den kommune har de samme erfaringer som hun, hvilket gør det endnu mere frygteligt at der ingen konsekvenser er.
hun har også et tæt samarbejde med sin læge, som også er inde over sagen når kommunen sidder og kræver behandlingsforløb som lægen mener ikke virker eller allerede er afprøvet. jeg går ud fra at læge eller psyk vil råde hende hvis de havde noget konkret.

hvor finder man de regler? de har lige syltet sagen og givet hende ny sagsbehandler så HELE sagen skal starte forfra, men det kan man vel desværre næppe klage over, det lader til at være det normale trick når der endelig er ved at være gennembrud.

For at komme med råd og vejledning, så er du nødt til at fortælle hvad det er din veninde har problemer med i kommunene (hvad drejer din venindes sag sig om). Drejer det sig om, at hun ikke kan få sygedagpenge? Søger hun om fleksjob? førtidspension? osv. Du må konkretisere problemstillingen, for at få hjælp med at finde frem til den relevante lovgivning.

Ændret af mariannaa, 27 september 2012 - 07:23.

#6 sanneholm

sanneholm

Erfaren

• Medlemmer
  • 246 Beskeder:

Skrevet 27 september 2012 - 10:10

Det kunne lyde som om, at det er Gladsaxe kommune din veninde er så uheldig at høre under.
Send gerne en PB

#7 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.755 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 27 september 2012 - 12:05

Publikationen https://www.pensions...delser_2012.pdf kunne også være en god hjælp til din veninde.

En del frivillige organisationer har bisidderordninger, men det kræver lidt, at hun har en sygdom, der hører under deres paraplyer. Men for en sikkerheds skyld kan du prøv at google "bisidder + hendes kommune".

Derudover: Hver gang, der træffes en afgørelse, skal hun have den på skrift, og når der sendes en skriftlig afgørelse om noget som helst, skal kommunen medsende en klagevejledning. Den fortæller, hvem den højere myndighed for den bestemte afgørelse er.

Endeligt kan din veninde jo prøve at tage kontakt til byrådsmedlemmerne, f.eks. medlemmerne i socialudvalget.
Skrueløs :engel:

#8 DQlle

DQlle

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.818 Beskeder:

Skrevet 27 september 2012 - 12:35

For at komme med råd og vejledning, så er du nødt til at fortælle hvad det er din veninde har problemer med i kommunene (hvad drejer din venindes sag sig om). Drejer det sig om, at hun ikke kan få sygedagpenge? Søger hun om fleksjob? førtidspension? osv. Du må konkretisere problemstillingen, for at få hjælp med at finde frem til den relevante lovgivning.

skal vidst sludre lidt mere med hende om sagen så, jeg bliver som regel bare læsset af på når de endnu en gang har sagt eller gjort et eller andet åndssvagt. så vidt jeg ved vil hun gerne i noget flex, som sagt er hun et sted nu som hun kan klare og som hun er virkelig glad for. kommunen har bla. lovet højt og helligt at de ville dække udgifter i forbindelse med kurser det sted, men det er alligevel hendes chef som står med regningen.
kommunen bliver ved med at presse hende ud i behandlinger som er forsøgt og ikke virker, og nu vil de også presse hende til endnu mere for at "se hvornår hun knækker". deres egne ord. selv om den gamle sagsbehandler allerede har vist det, så vil den nye også, for SELV at se det osv.
jeg er faktisk ikke sådan vildt meget inde i sagen, jeg bestræber mig på bare at lytte når hun er ked og så ellers hygge om hende.
jeg vil tjekke op på det der med bisidder. men er det ikke også noget med at man kan kontakte en sagsbehandler af en art som ikke arbejder for kommunen, og dermed kan få kigget sagen igennem og få hjælp til hvad der er rigtig og forkert?

#9 mariannaa

mariannaa

Helgen

• Medlemmer
  • 8.358 Beskeder:

Skrevet 27 september 2012 - 13:55

skal vidst sludre lidt mere med hende om sagen så, jeg bliver som regel bare læsset af på når de endnu en gang har sagt eller gjort et eller andet åndssvagt. så vidt jeg ved vil hun gerne i noget flex, som sagt er hun et sted nu som hun kan klare og som hun er virkelig glad for.
kommunen har bla. lovet højt og helligt at de ville dække udgifter i forbindelse med kurser det sted, men det er alligevel hendes chef som står med regningen.

kommunen bliver ved med at presse hende ud i behandlinger som er forsøgt og ikke virker, og nu vil de også presse hende til endnu mere for at "se hvornår hun knækker". deres egne ord. selv om den gamle sagsbehandler allerede har vist det, så vil den nye også, for SELV at se det osv.

jeg er faktisk ikke sådan vildt meget inde i sagen, jeg bestræber mig på bare at lytte når hun er ked og så ellers hygge om hende.
jeg vil tjekke op på det der med bisidder. men er det ikke også noget med at man kan kontakte en sagsbehandler af en art som ikke arbejder for kommunen, og dermed kan få kigget sagen igennem og få hjælp til hvad der er rigtig og forkert?

Din veninde skal ikke bekymre sig om, om kommunen betaler arbejdsprøvningsstedet for de relevantet kursuser. Det er arbejdsprøvningsstedes opgave. De er betalt af kommunen for at have hende. Ud over at en del af deres "løn" er at opservere, så får de også løn for den adminstrative del af en arbejdsprøvningsvurdering. Det er derfor hendes arbejdsprøvningssted hun skal tage fat i, så de kan få orden på sagen - Så er det er altså deres sag, at kontakte og rykke kommunen.

Ang.behandling, har din veninde så været under behandling hos en speciallæge for det fysiske? og en psykiater for det psykiske?
For at der kan startes en sag om fleksjob, så skal alle behandlingsmuligheder været udtømte, dvs. at din venindes tilstand skal være stasionær (hvilket betyder at der ingen behandlingsmuligheder er tilbage som kan hjælper i en sådan grad, at hun kan få sin fulde arbejdsevne tilbage)

For at undersøge det (om alle behandlingsmuligheder er afprøvet) så skal din veninde som sagt være under behandling hos speciallæger, både for hendes fysiske tilstand og hedes psykiske tilstand.

En praktiserendes læges udtagelse og vurdering tæller ikke i den sammenhæng, da denne ikke er en speciallæges. En psykolog er ikke en læge, og derfor tæller dennes udtagelse ikke, det skal være en psykiater som udtaler sig.

§ 70 a. Grundlaget for en afgørelse om fleksjob skal bestå af

1) en redegørelse for, at relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt muligheden for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,

3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne anses for varigt begrænset, og

4) en redegørelse for, hvorfor arbejdsevnen ikke kan anvendes til at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår.

Stk. 2. Jobcenteret anvender reglerne om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om fleksjob, som er fastsat i medfør af § 4 a, stk. 3.https://www.retsinfo...id=142553#Kap13

Ang. arbejdsprøvning så skal en borger afprøves i ethver erhverv (i forskellige arbejdsfunktioner). Derfor er der heller intet loft over hvor mange arbejdsprøvninger eller hvor længe en person kan arbejdsprøves.

Når jeg fremhæver skal og kan, så er det fordi, at det at en borger skal arbejdsprøves er ikke noget den enkelte sagsbehandler bestemmer, det er noget de skal i følge lovgivningen for at der evt. kan tilkendes et fleksjob. Hvor længe og i hvor mange forskellige erhverv er så noget sagsbehandleren, hendes afdelingsteam og afdelingsleder vurdere.

Hvis borgeren ikke er enig i den vurdering, så kan de klage over afgørelsen til beskæftigelses ankenævnet. (først ryger den dog omkring kommunen igen, som så skal vurdere om de fastholder deres afgørelse eller revurdere den).

Eftersom tildelingen af et fleksjob sker på baggrund af borgerens arbejdsevne, og ikke dennes diagnose (hvilket ikke betyder, at borgeren ikke skal have en diagnose for at komme i betragtning til et fleksjob, for det skal de) så skal der virkelig væsentlige grunde til, for at en borger slipper for en længervarende arbejdsprøvningsperiode.

Efter som jeg går ud fra at din veninde er under 40 år, så er hun i den meget uheldige situation, at der (efter alt sansynlighed) træder en ny fleksjob og førtidspensionreform i kraft 1.1.2013, hvilket betyder, at der bliver indført noget som hedder et ressoceforløb (hvor ydelsen er på kontanthjælpssatsen)

Disse forløb skal alle under 40 år i gennem, og et forløb kan vare op til 5 år og kan forlænges flere gange (der er ikke sat loft over) http://www.k10.dk/me...formen-2012.pdf

Her er en pjece om fleksjob http://www.dukh.dk/h...df/fleksjob.pdf

Lovgivning og information som vedrøre fleksjob (neders på siden): Center For Aktiv Beskæftigelsesindsats CABI :: Fleksjob

https://www.retsinfo...0.aspx?id=31034

https://www.retsinfo...0.aspx?id=29554

Din veninde kan godt hyre en privat socialrådgiver til at varetage sin sag, men de er for det første dyre (600-800 i timen) og med mindre din veninde har en klokkeklar sag, så tror jeg desværre at det er nytteløst, og det eneste hun får ud af det er en tom pengepung.

Eftersom jeg ikke kender til din venindes sag, så er det selvføllig kun noget jeg kan skrive ud fra en general antagelse, som sagt måske din venindes sag ligger lige til højerbenet.

Mit bedste råd til din veninde er at hun giver hendes nye sagsbehandler en chance - Nogen har pga. dårlige erfaringer med sagsbehandlere en negativ forventning til sagsbehandler hvilket kan besværliggør et samarbejdet.

Ændret af mariannaa, 27 september 2012 - 13:59.

#10 Syrenprinsessen

Syrenprinsessen

Bevaringsværdig

• Medlemmer
  • 15.222 Beskeder:

Skrevet 27 september 2012 - 16:32

Er hun i en fagforening? For så kan hun bede en derfra om at deltage i hendes møder.

[SIGPIC][/SIGPIC]

:) Kig forbi Prinsessens Billedgalleri :)

Jamen det gider jeg da virkelig ikke stå her og diskutere!!!