Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hvad er en god pædagog?

• Venligst log ind for at besvare
14 svar på dette emne

#1 Zorolla

Zorolla

Opgivet

• Medlemmer
  • 18.071 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 15:32

Igen sidder jeg med noget opgave på seminariet, og i den forbindelse skal vi ud og spørge det ganske folk om, hvad DE synes en god pædagog er.
Vi er lige gået i gang med opgaven, og er derfor ikke kommet særlig langt. Men jeg kunne godt tænke mig at høre jer herinde om det - hvad synes I en god pædagog er?
Så hvis du har lyst, må du meget gerne svare på det - korte som lange svar er velkomne :)
Slut helst af med at skrive hvor i landet du kommer fra (Region), alder og om du har børn i børnehave/vuggestue (og om du selv er i faget).

Det ville virkelig være lækkert! På forhånd tak :kys:
Tjuhej :banan:

ZorollasVerden :slem: En verden af tryk - også på bestilling :banan:

#2 Sophies-mor

Sophies-mor

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.656 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 16:40

Igen sidder jeg med noget opgave på seminariet, og i den forbindelse skal vi ud og spørge det ganske folk om, hvad DE synes en god pædagog er.
Vi er lige gået i gang med opgaven, og er derfor ikke kommet særlig langt. Men jeg kunne godt tænke mig at høre jer herinde om det - hvad synes I en god pædagog er?
Så hvis du har lyst, må du meget gerne svare på det - korte som lange svar er velkomne :)
Slut helst af med at skrive hvor i landet du kommer fra (Region), alder og om du har børn i børnehave/vuggestue (og om du selv er i faget).

Det ville virkelig være lækkert! På forhånd tak :kys:

En der er i stand til at være andet end "lilla ble" og pædagogisk.
At de er "normale" mennesker, der kan føre en samtale om barnet, uden at det bliver kun pædagogik og dunken i hovedet. Og ja, har vitterligt mødt pædagoger, der mener at "Lille Peter godt må slå fru Olsen i hovedet med en mursten, for man må jo ikke begrænse børn." :rulle:

Så, normalitet og sund fornuft er pænt vigtigt for mig.
Derfor valgte vi så den bh som hun går i :)

Fyn, plus 40, barn 5 år i bh et års tid endnu. Ikke selv pædagog.

:lun: De 2 store og de 3 små :lun:

C M M N S

#3 Lamselår

Lamselår

Erfaren

• Medlemmer
  • 354 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 18:45

En voksen omsorgsperson med ressourcer, overskud, humør og autoritet, -som kan være menneske og pædagog i ét, skelne forskelligheder og behandle efter dem.

Vestsjælland, slut 30'er, 1-årig i dagpleje (fravalgt vuggestue pga. manglende voksenressourcer på området) og 7-årig i 1. klasse (har også gået i dagpleje og alm. kommunal - og fantastisk - børnehave. -Og nu i fantastisk SFO)

Ikke inden for faget.

If you argue with an idiot, after a while it is hard to tell who the real idiot is.

Eat right, exercise regularly, die anyway.

#4 Laura

Laura

Fortabt

• Medlemmer
  • 23.857 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 19:02

En god pædagog er fagligt velfunderet.
Pædagogen forstår at omsætte teori til praksis, pædagogen kan planlægge, udføre og dokumentere sit arbejde med stolthed og grundighed.
Hun kan se det enkelte barn og gruppen som helhed, og hun kan rumme og favne mange forskellige børn og familier.

Hun er optaget af, hvad der interesserer børn, hvordan børn lærer på forskellige måder, og hun har "læring" for øje i alle de små ting, der sker - tilpasset vuggestue/børnehave-niveau.

En god pædagog er god til at tale, god til at reflektere og god til at lytte. Hun kan glæde sig over sit arbejde og nyde det. Hun kan grine højt og få børn og voksne til at føle sig velkomne og godt tilpas. Hun kan få forældrene til at føle, at de og deres børn bliver set og budt ind i huset.

Hun tør stille spørgsmål til sine kollegaer, også af den mere "kritiske" slags, men på en åben måde. Hun tager ansvar for, at alle børn og forældre mødes med respekt.

Og allermest af alt, så arbejder hun bevidst. Hun ved, hvorfor hun gør, som hun gør. Tingene er ikke tilfældige. Hverdagen er struktureret og planlagt ud fra børns præmisser. Hun har studeret begrebet anerkendelse, og kender forskel på ros og anerkendelse - og hun er hele tiden i en konstant fagligt udvikling, hvor hun i fællesskab med kollegaerne kan reflektere og blive superviseret i forhold til, hvordan hun agerer overfor børn. Det er vigtigt for hende at børnene vises værdighed, og hun går til sin opgave med en vis portion ydmyghed.
Hun skælder ikke ud, hun viser vej og sætter rammer for hverdagen. Hun er tydelig og samtidig mild. Hun kender børnene rigtig godt og får alle børn og forældre til at føle, at de er noget helt specielt.

Jah, jeg kan sagtens fortsætte, hvis det skal være - skal det være? :D

Jeg bor nord for København. Jeg har to børn, som har gået i vuggestue og børnehave, den store går nu i skole. Og jeg er selv pædagog og megastolt og glad for det.

Manni :love:  juni 2005

Lille bitte mini-Manni :love: maj 2007

#5 Laura

Laura

Fortabt

• Medlemmer
  • 23.857 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 19:05

En der er i stand til at være andet end "lilla ble" og pædagogisk.
At de er "normale" mennesker, der kan føre en samtale om barnet, uden at det bliver kun pædagogik og dunken i hovedet. Og ja, har vitterligt mødt pædagoger, der mener at "Lille Peter godt må slå fru Olsen i hovedet med en mursten, for man må jo ikke begrænse børn." :rulle:

Så, normalitet og sund fornuft er pænt vigtigt for mig.
Derfor valgte vi så den bh som hun går i :)

Fyn, plus 40, barn 5 år i bh et års tid endnu. Ikke selv pædagog.

Jeg synes lidt, du får det til at lyde som om, at pædagogik er noget med at dunke folk i hovedet og med at være fuldstændig grænseløs. Den sammenhæng bryder jeg mig ikke om. Det har ikke noget med pædagogik som begreb at gøre.

Nåh, ja. Jeg er 37 år, men jeg holder mig godt!

#6 Laura

Laura

Fortabt

• Medlemmer
  • 23.857 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 19:21

Hvis du bor i Hovedstadsområdet, vil jeg anbefale dig at få nogle kontakter til Gladsaxe kommune, som arbejder rigtig meget på det her. Det er meget spændende og lærerigt.

#7 Sophies-mor

Sophies-mor

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.656 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 19:21

Pædagogen forstår at omsætte teori til praksis, pædagogen kan planlægge, udføre og dokumentere sit arbejde med stolthed og grundighed.
Hun kan se det enkelte barn og gruppen som helhed, og hun kan rumme og favne mange forskellige børn og familier.

Hun er optaget af, hvad der interesserer børn, hvordan børn lærer på forskellige måder, og hun har "læring" for øje i alle de små ting, der sker - tilpasset vuggestue/børnehave-niveau.

En god pædagog er god til at tale, god til at reflektere og god til at lytte. Hun kan glæde sig over sit arbejde og nyde det. Hun kan grine højt og få børn og voksne til at føle sig velkomne og godt tilpas. Hun kan få forældrene til at føle, at de og deres børn bliver set og budt ind i huset.

Hun tør stille spørgsmål til sine kollegaer, også af den mere "kritiske" slags, men på en åben måde. Hun tager ansvar for, at alle børn og forældre mødes med respekt.

Og allermest af alt, så arbejder hun bevidst. Hun ved, hvorfor hun gør, som hun gør. Tingene er ikke tilfældige. Hverdagen er struktureret og planlagt ud fra børns præmisser. Hun har studeret begrebet anerkendelse, og kender forskel på ros og anerkendelse - og hun er hele tiden i en konstant fagligt udvikling, hvor hun i fællesskab med kollegaerne kan reflektere og blive superviseret i forhold til, hvordan hun agerer overfor børn. Det er vigtigt for hende at børnene vises værdighed, og hun går til sin opgave med en vis portion ydmyghed.
Hun skælder ikke ud, hun viser vej og sætter rammer for hverdagen. Hun er tydelig og samtidig mild. Hun kender børnene rigtig godt og får alle børn og forældre til at føle, at de er noget helt specielt.

Jeg bor nord for København. Jeg har to børn, som har gået i vuggestue og børnehave, den store går nu i skole. Og jeg er selv pædagog og megastolt og glad for det.

Det kan man godt høre :)
På den gode måde altså.

Jeg synes lidt, du får det til at lyde som om, at pædagogik er noget med at dunke folk i hovedet og med at være fuldstændig grænseløs. Den sammenhæng bryder jeg mig ikke om. Det har ikke noget med pædagogik som begreb at gøre.

Nåh, ja. Jeg er 37 år, men jeg holder mig godt!

Nej, men det er den type pædagoger jeg mest har mødt. Den type, der totalt bedrevidende... "Ej lille ven, nu skal jeg fortælle dig, hvordan du skal opdrage dine børn".
Og dem får jeg altså spat af. Især hvis det betyder, at barnet INGEN grænser får. Overhovedet.
Som jeg skrev i mit tidl. indlæg, så har jeg rent faktisk mødt en pædagog, der seriøst mente, at det var okay, at "lille Peter" slog, for det var jo nu engang hans naturlige udtryksform, og man må jo ikke begrænse børn i at udtrykke sig. Og andre, der mente, at man skulle sidde i rundkreds hele dagen og pille hinandens navler og være sociale.
Ikke altid, at det er en god idé. Som grundtanke, ja, der er socialt godt. Men der er også børn, der går til og fra det sociale, fordi de ikke rummer det hele - altid, men har brug for en lille pause hist og her.

:lun: De 2 store og de 3 små :lun:

C M M N S

#8 Laura

Laura

Fortabt

• Medlemmer
  • 23.857 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 19:41

Det kan man godt høre :)
På den gode måde altså.

Nej, men det er den type pædagoger jeg mest har mødt. Den type, der totalt bedrevidende... "Ej lille ven, nu skal jeg fortælle dig, hvordan du skal opdrage dine børn".
Og dem får jeg altså spat af. Især hvis det betyder, at barnet INGEN grænser får. Overhovedet.
Som jeg skrev i mit tidl. indlæg, så har jeg rent faktisk mødt en pædagog, der seriøst mente, at det var okay, at "lille Peter" slog, for det var jo nu engang hans naturlige udtryksform, og man må jo ikke begrænse børn i at udtrykke sig. Og andre, der mente, at man skulle sidde i rundkreds hele dagen og pille hinandens navler og være sociale.
Ikke altid, at det er en god idé. Som grundtanke, ja, der er socialt godt. Men der er også børn, der går til og fra det sociale, fordi de ikke rummer det hele - altid, men har brug for en lille pause hist og her.

Jeg har bestemt også mødt nogle typer, som var helt skøre. Jeg er bare ked af, hvis det skal forbindes med pædagogik som begreb. For det er ingenlunde tilfældet, at pædagogik generelt er præget af den slags holdninger, som du beskriver. Problemet med de mennesker er måske netop, at de IKKE er særlig dygtige pædagoger.

#9 LadyP

LadyP

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 36.041 Beskeder:

Skrevet 29 august 2012 - 21:11

:love:

Vi har sådan en pædagog i Augusts vuggestue. Hun brænder for sit fag, er skidedygtig og har forsket i børns tidlige sprogudvikling og hun er kærlig og ser mit barn rigtig godt. Vi skal savne hende når han om lidt skal i mini børnehave.

Edit: Jeg er forresten 35 år, bor i Kbh og har et barn i vuggestue og et barn i skole/fritidshjem (der har gået i VS og BH).

Ændret af LadyP, 30 august 2012 - 08:17.

♥ 18.12.06 ♥

♥ 17.11.09 ♥

#10 atacama

atacama

Er mad nødvendigt?

• Medlemmer
  • 51.779 Beskeder:

Skrevet 30 august 2012 - 07:27

For mig er en god pædagog først og fremmest en, der har hjertet med i sin kontakt med børnene. Alt andet er sekundært.

Men altså, det er klart, at alt det med at være reflekteret og fagligt velfunderet osv. også er vigtigt. Min erfaring er bare, at de bedste pædagoger ikke nødvendigvis er dem, der er uddannet til det. Det kan lige såvel være den ufaglærte pædagogmedhjælper, som bare har et godt tag på børn og hjertet på rette sted. :)

(Nåh ja: Er 34 år, bor i Kbh, har barn i børnehave, er ikke selv pædagog)

Ændret af atacama, 30 august 2012 - 07:51.

"Pedanter, forén jer! Vi har intet at tabe udover proportionssansen - og den havde vi nok ikke for meget af til at begynde med..." (Lynne Truss)