Gå til indhold

Billede
- - - - -

Lærer/elev-forhold

• Venligst log ind for at besvare
25 svar på dette emne

#1 grotesque

grotesque

Erfaren

• Medlemmer
  • 487 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 22:38

Med jævne mellemrum hører man om lærer/elev-forhold og deslige, af mere eller mindre frivillig karakter fra elevens side. Samtidig er det jo en kendt historie, at mange teenpiger forelsker sig i den lækre lærer/vikar og fra min mors og fars tid var der åbenbart mange forhold imellem lærere og elever i fx gymnasiet. Så jeg er blevet lidt nysgerrig!

Har du selv haft et forhold til en lærer/elev, eller kender du til nogen som har? Hvad er din holdning til forhold mellem lærere og elever?

Jeg har ikke selv haft et forhold til en lærer. Jeg har haft mange crushes, men selv hvis det kunne blive en mulighed, ville jeg synes det var forkert. Jeg synes altid der er en grad af "forkerthed" over et lærer/elev-forhold, fordi det jo er en slags autoritet der skal bedømme en, men jeg ser selvfølgelig mildere på at en voksen studerende på fx universitetet, finder sammen med en underviser, end at en gymnasie-elev og -lærer har et forhold (og endnu værre hvis det er i folkeskolen).

Så hvad synes du? Og er der forskel på om det foregår på universitetet, i gymnasiet (og om eleven er over eller under 18) eller i folkeskolen (og om eleven er over eller under 15)? Og har du selv eller nogen du kender/kendte oplevet noget i den stil? :)
Crazy Cat Lady 2.0

Lehmann is the Love!

#2 Jonas88

Jonas88

Erfaren

• Medlemmer
  • 274 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 22:45

ikke-myndig=ulovligt.

Jeg synes generelt, at det er en semi- falliterklæring, men hvis man er forelsket, er man vel forelsket. Under 18 er dog hul i hovedet.
All hot girls are crazy, but not all crazy girls are hot:trist:

#3 Aima

Aima

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.690 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 22:51

Min veninde indledte et forhold til sin klasselærer på HF. Eller, de gik vist ikke skridtet ud, før hun havde fået sin hue på. De blev senere gift (og skilt igen.)
Jeg løftede ikke på nogen måde et øjenbryn da hun fortalte om sin forelskele i manden, faktisk var jeg så lettet at jeg kunne tude, for hun havde inden ham været kæreste med en mand der var psykopat. Som i, rigtig, ægte psykopat, og for mig var det nye forhold lissom beviset på, at hun endelig, efter flere års kærestesorg, var ovre eksen. Jeg var egentlig helt ligeglad med, hvor gammel han var, hvad han lavede eller hvad man ellers kan lade sig påvirke af, bare han var god mod hende.

Jeg kender også til en pige der havde et forhold til sin lærer, mens hun gik på efterskole. Dét synes jeg er ret forargeligt. De knaldede sgu og alting, på skolen, mens de andre elever lå og sov.

Og så kender jeg til en anden efterskolelærer der forelskede sig i en elev, han gik selv til ledelsen og fortalte det, blev fritstillet og indledte efterfølgende et forhold til pigen. De blev, så vidt jeg ved, gift og fik børn.

Jeg vil undlade at sidde og gøre mig til dommer over, hvornår kærligheden er okay og hvornår det ikke er. Jeg forstår tankegangen om folkeskole og ungdomsuddannelser kontra universitetet, men jeg kender også bare eksempler på flere 16-årige der er mindst lige så modne som andre der er fem-seks år ældre.

Som udgangspunkt kan det faktisk ikke forarge mig, så længe man tager konsekvensen. Vælger man at handle på sin forelskelse i en elev, jamen så vælger man også at sige farvel til sin arbejdsplads inden man roder sig ud i noget.

Ændret af Aimajam, 27 august 2012 - 23:08.

Her kommer på et tidspunkt til at stå et kløgtigt citat fra en dybfølt sang, jeg engang hørte. Jeg kan bare ikke beslutte mig for, om det skal være den med Rasmus Seebach eller den med Medina.

#4 grotesque

grotesque

Erfaren

• Medlemmer
  • 487 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 23:06

ikke-myndig=ulovligt.

Jeg synes generelt, at det er en semi- falliterklæring, men hvis man er forelsket, er man vel forelsket. Under 18 er dog hul i hovedet.

Er det en semi-falliterklæring fra lærerens, elevens eller begges side?
Crazy Cat Lady 2.0

Lehmann is the Love!

#5 grotesque

grotesque

Erfaren

• Medlemmer
  • 487 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 23:06

Kæresten dusker en elev? Intet galt heri. Man er jo nødt til at være frisindet anno 2012.

Ahemmm...

Jeg forstår det ikke helt - hvilken kæreste er det, der dusker en elev?
Crazy Cat Lady 2.0

Lehmann is the Love!

#6 plakata1

plakata1

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 14.938 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 23:19

Sarkasme kan være anvendt.

.. Og kohærens er udeladt.
This is my Galaxy S2. There are many like it, but this one is mine.
My Galaxy S2, without me, is useless. Without my Galaxy S2, I am useless.

#7 DansePrinsesse

DansePrinsesse

Keller's wife

• Medlemmer
  • 14.866 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 23:19

Ret oplagt er det selvfølgelig et problem hvis autoriteten udnyttes, hvilket nok også er en af årsagerne til der lovgives på området. For mig at se falder risikoen for dette gradvist med elevens alder (med forbehold, naturligvis). Hvis det er en reel forelskelse man gerne vil handle på har det nogle konsekvenser at spille med åbne kort, men det mener jeg så man må tage med, ikke mindst for sin egen skyld.

Jeg har crushet på mange lærere og har altid syntes elev-lærer fantasien var ret lækker - jeg har aldrig handlet på det, men nu var jeg heller ikke hverken ret meget fremme i skoene eller noget der mindede om et skår, da jeg gik i skole.

Faktisk, da jeg var tilbage på skolebænken for nogle år siden (på en voksenuddannelse) havde vi skolelederen som lærer og han var ret sød, på den gamle måde. Jeg konkurrede med min klassekammerat om hans gunst, sådan ret åbenlyst, så han blev lidt rød i kinderne af og til når vi sad der og kæmpede om at tage lipgloss på, på den mest sexede måde. Men altså, han var med på spøgen og det var ganske morsomt - og jeg er glad for der var plads til sådan noget uden at snerperiet havde dræbt det.

I am Hilda

#8 Sujata

Sujata

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.804 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 23:20

Der var en på mit VUC-hold der blev kærester med vores idrætsunderviser, det var der ikke nogen der så som et problem, og en anden fra holdet havde noget kørende med musikunderviseren, men her taler vi så også jævn-aldrende, er ret sikker på at ledelsen vidste det, men ingen af de to undervisere fik ballade.

På uni, havde vi også en studerende og en Phd. der fandt sammen, eneste sanktion der var at han ikke måtte være vejleder for hende på projekterne, men han havde også taget det op med ledelsen inden de fandt sammen
Hvis magt det er pragt så gi'r jeg smukhed en finger
Jeg er min egen gud så jeg får sikkert ikke vinger
Er ikke kriminel for jeres lov er ikke min
For mig er livet kærlighed og fånken medicin

#9 Sujata

Sujata

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.804 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 23:26

Der var vist egentlig også noget med en praktikant der knaldede en elev da jeg gik på efterskole, her taler vi så 10ende klasses elev og praktikant på 21, hvilket jeg heller ikke så som noget forfærdeligt.

Men jeg synes måske ikke det er den bedste idé at have et forhold til sin lærer, ligesom det ikke er smart at have et til sin chef. flere af de omtalte forhold gik nemlig i vasken før endt uddannelse, og det gav altså lidt fnidder.

Især på uni, hvor det også skabte problemer for hende den studerende i forhold til at komme i grupper, da mange ikke ville afskrives fra muligheden for at få en god vejleder.
Hvis magt det er pragt så gi'r jeg smukhed en finger
Jeg er min egen gud så jeg får sikkert ikke vinger
Er ikke kriminel for jeres lov er ikke min
For mig er livet kærlighed og fånken medicin

#10 SunshineReggae

SunshineReggae

Ufrivillig upassende stjernekaster

• Medlemmer
  • 25.916 Beskeder:

Skrevet 28 august 2012 - 06:26

Jeg har ikke selv gjort mig i det der - hverken som lærer eller elev, men jeg har da haft mine crushes på lærere.

Til gengæld var der en lærer på min folkeskole, der to gange indledte forhold til elever, hvilket jeg faktisk synes er dybt forkasteligt. Den ene gang kom der en sag ud af det, men hun nægtede at melde ham, så han underviser faktisk stadig på stedet. Jeg tvivler så på, at han kan score mere.
Der var også en lektor på gymnasiet, der lystigt knaldede de kvindelige elever. Han endte med en fyreseddel og begik senere selvmord. Om sidstnævnte har noget med førstnævnte at gøre, ved jeg ikke, men han havde nok sine issues.
Samme sted var der meget varme blikke mellem en lektor og en elev, men de blev først kærester, efter hun blev student.

Faktisk var der flere kvindelige elever, der knaldede rundt med underviserne til festerne, uden de store konsekvenser. Men dem om det.

B A

"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Derfor er jeg det" citat lågeåbnerbjørnen Bruno

Fru Dumdumdiddle til august.