Gå til indhold

Billede
- - - - -

Rygestop (Crohns og mavesmerter)

• Venligst log ind for at besvare
Ingen svar på dette emne

#1 Fede_Dorit

Fede_Dorit

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.041 Beskeder:

Skrevet 27 august 2012 - 18:29

Jææj, endelig ser det ud til der er lidt tiltrængte gode nyheder mht. mit sygdomsforløb.

Jeg venter pt. på at få svar på om mine maveproblemer skyldes Crohn's sygdom/Morbus Crohn (=kronisk tarmbetændelse). I den forbindelse vil jeg meget gerne stoppe med at ryge, da alle steder jeg har læst om sygdommen skriver at det er det vigtigste man selv kan gøre for at holde symptomerne nede.

Til dem som har læst nogle af mine (maaange) tråde over de sidste måneder har jeg været meget frustreret over at jeg får ondt i maven af min ADHD-medicin. Derfor er jeg mere eller mindre stoppet med den, hvilket har ført til en kaotisk dagligdag med dårlig humør og INTET overskud.. men dette er jo holdt op mod en dagligdag med stærke mavesmerter, så det har været det bedste af to onder.

Her på det sidste har jeg taget min medicin 1-2 gange ugentligt for at kunne få gjort bare lidt af alt det jeg skulle (eksempelvis svaret på henvendelser fra sygedagpenge kontoret, som har stoppet deres udbetalinger til mig, fordi jeg havde misset at sende et brev tilbage i tide eller hvad det var for noget).
Og de dage hvor jeg tager medicinen ryger jeg også langt mere, da jeg bliver rygetrængende af medicinen.

Anyways. De dage uden medicin ryger jeg maks 5 smøger. De fleste dage er det 0 eller en enkelt sidst på aftenen - hvor min mave jo er fyldt med mad, hvilket muligvis kan afhjælpe lidt på gener fra røgen.
Har på ingen måde koblet mavesmerterne sammen med min sygdom. Også fordi min egen læge tidligere har udelukket Crohns, så indtil i onsdags troede jeg selvfølgelig den diagnose var udelukket. Og de andre mulige sygdomme jeg har læst om nævner ikke rygning som en væsenlig faktor.

Igår aftes slog det mig så om det egentligt kunne være rygningen og ikke medicinen i sig selv som fører til mavepinen og kvalmen.

Og ganske rigtigt. Idag tog jeg en lille dosis ADHD-medicin + et nikotinplaster, da jeg troede dette kunne holde rygetrangen væk. Det kunne det så ikke, så jeg røg og har nu mavepine igen. MEN. Jeg er glad :banan: For jeg ventede over en time efter medicinen med at ryge (plejer jo at gøre det umiddelbart efter), og jeps, det passede. Jeg tændte en smøg og lige efter begyndte mavepinen.

Nu skal jeg jo så bare have fundet ud af det med at stoppe med den lorte dårlige (men også højt elskede :lun: :genert:) grimme vane :rulle:

Overvejer det der laser akupunktur noget i øret, har hørt det skulle være ret effektivt for de fleste. Nogle der har erfaringer med det eller med andet som har været godt??
(og hurtigt, har allerede Allen Carrs ikkeryger bog, men så vidt jeg husker skal man fortsætte med at ryge nogle uger endnu, mens man læser bogen..?)