Gå til indhold

Billede
- - - - -

Chokoladefondue.

• Venligst log ind for at besvare
13 svar på dette emne

#1 naddie737

naddie737

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.850 Beskeder:

Skrevet 06 juni 2012 - 21:14

Jeg får min kæreste til middag for første gang på fredag, og har besluttet mig for at vi skal have chokoladefondue til dessert. Men da jeg ikke har prøvet det før, har jeg lige et par spørgsmål.

Hvilken chokolade egner sig bedst til fonduen (mørk, lys, hvid eller?) Og ikke mindst: Hvad kan jeg servere til at dyppe i chokoladen? Det eneste jeg selv har tænkt på indtil videre er jordbær, men det virker også af for lidt synes jeg :gruble:

Så kom gerne med alle jeres idèer. :kys:
August. :lun: :love:

#2 MeanBean

MeanBean

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.802 Beskeder:

Skrevet 06 juni 2012 - 21:17

Du kan jo også dyppe jordbærene i chokolade på forhånd. Ellers er der jo fx ananas.

Men ellers vil jeg sige, at du skal bruge noget god kval. chokolade og kan vælge lys og mørk, som du synes.

#3 Eeyorenyk86

Eeyorenyk86

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.154 Beskeder:

Skrevet 06 juni 2012 - 21:22

Jeg foretrækker mørk chokolade - Og gerne en god kvalitet, for at det smager ordentligt smeltet.

Udover jordbær kan du fx overtrække banan, ananas og forskellige melontyper. Jeg har aldrig prøvet selv, men måske frisk kokos også kunne være mulighed? Det må vel give det samme som en bounty tænker jeg. :)

"We know a little about a lot of things; just enough to make us dangerous."

#4 naddie737

naddie737

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.850 Beskeder:

Skrevet 06 juni 2012 - 21:28

Tak for jeres gode svar :)

Jeg googlede lige chokoladefondue, hvor der er nogle opskrifter. Der skriver de bl.a. at man skal røre fløde i chokoladen, er det mon nødvendigt? Jeg havde tænkt om man ikke bare kunne smelte chokoladen over et vandbad, og så hælde den op i fondueskålen. Nogen der har erfaringer med det?

#5 Dublin-mudslide

Dublin-mudslide

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.779 Beskeder:

Skrevet 06 juni 2012 - 21:29

Jeg er til 57% ellers blir det let for bittert til min smag. Jeg elsker at dyppe appelsiner og ananas i det. MUMS. Banan er også ret lækkert.
"Hvorfor står du derude i regnen, Stella? Så gå dog hjem".

#6 Bluey

Bluey

Helgen

• Medlemmer
  • 8.420 Beskeder:

Skrevet 06 juni 2012 - 21:36

Husk at frugten skal være 'tør' når du dypper det, ellers bliver chokoladen ødelagt. Bananer er genialt, jordbær er en klassiker :) Du kan også bruge skumfiduser.

Hvis du har en rigtig fonduegryde, skal du passe på at chokoladen ikke bliver for varm, og dermed brændt og ødelagt. Jeg ville smelte en god mørk chokolade over vandbad, og evt blande 1-2 spsk fløde i, så det ikke stivner.

En i favnen - to i hjertet

Juni 2013

:lun: Små fødder sætter også spor :lun:

#7 MeanBean

MeanBean

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.802 Beskeder:

Skrevet 06 juni 2012 - 21:40

Jeg ville også sige, at kommer du lidt fløde i, bliver det allerbedst. Hvis du vil undgå snask med vandbad, kan du bruge mikroovnen eller sætte en skål med chokoladen på pladen i en kaffemaskine - altså, der hvor kanden normalt står.

#8 naddie737

naddie737

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.850 Beskeder:

Skrevet 06 juni 2012 - 21:47

Super. Godt at man kan hente lidt gode råd herinde :D

Så vil jeg blande lidt fløde i. Jeg har ikke en fonduegryde, men et lille sæt der er beregnet til chokoladefondue, hvor man sætter et fyrfadslys ind under skålen :)
Tror jeg vil prøve det med at sætte skålen på pladen i kaffemaskinen, det lyder genialt!

#9 FrkLindgreen

FrkLindgreen

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 14.148 Beskeder:

Skrevet 07 juni 2012 - 05:46

Tak for jeres gode svar :)

Jeg googlede lige chokoladefondue, hvor der er nogle opskrifter. Der skriver de bl.a. at man skal røre fløde i chokoladen, er det mon nødvendigt? Jeg havde tænkt om man ikke bare kunne smelte chokoladen over et vandbad, og så hælde den op i fondueskålen. Nogen der har erfaringer med det?

Nej er ikke nødvendigt, men hvis du endelig vil så lad vær at komme det fine saltede danske smør i, men tag noget smagsneutral olie i stedet, eller allerhelst kakaosmør. Men igen, er det bare chokolade i en skål der dyppes i er det slet ikke nødvendigt, vi gør det selv med chokoladefontænen, men det mest på grund af at det skal flyde pænt i sådan en, det kan ikke smages og giver mening at gøre chokoladen tyndere når det skal flyde, dypper man i en skål er der ingen grund til det.

Med hvad du kan dypppe, ja, så er stort set alt frugt jo godt, banan, jordbær, vindrue, melon (en der smager af noget ellers bliver den helt overdøvet af chokoladen) pærer, sharonfrugter osv. Jeg synes mørk chokolade er bedst til formålet, det smager slet ikke mørkt på samme måde når det er uden på frugt, er normalt ikke så meget til mørk. Dog skal det ikke være bitter mørk chokolade. Hvid har vi også prøvet, der spises en del mindre, bliver hurtigt lidt kvalmt, men igen, er det som en dessert hvor I ikke skal være helt blop bagefter ville hvid måske være en idé da man spiser langt mindre.
If God wanted us to have fibreglass boats he would have made fibreglass-trees

Giv dem kage!

#10 Zoomer

Zoomer

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.019 Beskeder:

Skrevet 07 juni 2012 - 08:48

Der findes jo også den man kanm købe og komme i mikroovnen, de er fra Odense Marcipan
Jeg har ikke selv prøvet dem, så jeg ved ikke hvordan at kvaliteten på chokoladen er.
Men på linket er der en smule forslag til noget fondue

Opskrift: Lækker chokoladefondue med Marcipan | Mockin.dk