Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hjemmefødsel, lamaze, vejrtrækning, hypnose, orgasme -alt det "alternative"

• Venligst log ind for at besvare
15 svar på dette emne

#1 yousofine

yousofine

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.292 Beskeder:

Skrevet 20 marts 2012 - 18:25

Jeg er meget interesseret i alle de erfaringer, der må være i dette forum om alle de teknikker, som er mere styret af kvinden end af hospitalet.
Alt det man kan gøre selv for at hjælpe til en bedre og mere fødsel.

Der Må være nogen med erfaringer her, og jeg håber sådan på, at vi kunne samle den her i en tråd.
Hvad var godt, hvad hjalp dig, hvad var alle fordelene? Og hvad med ulemper?

Jeg er selv meget hooked på at føde hjemme i vand med alle de forberedelser jeg kan gøre mig. Lamaze, yoga, hypnose/meditation osv.
Ulempen er, at man i København selv skal betale for en jordemoder, hvis man ikke bare vil have den, der tilfældigvis er på arbejde på hospitalet. Og så synes jeg hele fidusen ryger lidt.

#2 MissMoonchild

MissMoonchild

Håbløs

• Medlemmer
  • 17.274 Beskeder:

Skrevet 20 marts 2012 - 21:07

Jeg fødte hjemme og har absolut ikke fortrudt det!
Jeg var i kar i lang tid, men endte med at føde "på land" fordi det trak ud

Der var stille og roligt og trygt og det tror jeg er medvirkende til at gøre mig rolig - jeg var hvertfald rolig og fattet gennem det meste af fødslen - det gjorde ROCKER ondt, men jeg følte kun få gange, at jeg ikke havde kontrol
Jeg brugte en teknik med vejrtrækning, hvor man trækker vejret meget langsomt - er ikke helt sikker på jeg husker rigtigt, men jeg mener det er:
træk vejret ind gennem munden mens man øver sig i at tælle helt op til 15 (det er ret svært) og ud gennem næsen, langsomt, mens man tæller til 8
C, feb 2010 :lun:
A, juni 2013 :lun:
...my daily gifts ♥

MEGET billigt tøj til drengene! (og lidt piger)

#3 yousofine

yousofine

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.292 Beskeder:

Skrevet 24 marts 2012 - 23:13

Dejligt med et svar :)

Meeeen, er der virkelig ikke flere?

Har nu tilmeldt mig gravidyoga hos Yogakompagniet og tager og fødselsforberedelse med manden der.
Overvejer "smertefri fødsel"/lamaze.

#4 Gof

Gof

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.518 Beskeder:

Skrevet 24 marts 2012 - 23:29

Kan ikke give dig heeelt det du spørg efter men vil alligevel fortælle om min fødsel :)

Fødte på sygehuset, dog fødte jeg uden smertestillende..

men jeg havde bare en helt fantastisk oplevelse og det der hjalp mig undervejs var virkelig at koncentrere mig om min vejrtrækning ! bruge al min energi på at slappe af i kroppen og virkelig trække vejret heeelt i bund og puste heeelt ud!
Derudover var jeg også i kar (ville også gerne føde der, men veerne blev desværre dårlige efter et stykke tid i kar) MEN det var virkelig ufatteligt hvor meget vandet fik smerterne til at mildne, og hvor behageligt det var at kunne flytte sig rundt relativ nemt!

Fik dog akupunktur i lænden, til at tage smerterne deromme og det var FANTASTISK! :love:

Jeg tror mine råd til en god fødsel ville være:

Slap af i kroppen
koncentrere dig om vejrtrækningen ( altså lad vær med at panikke under veerne gjorde jeg under 3-4 stykker og så gjorde det RØV ondt, men når man trækker vejret og slapper af så er det faktisk ikke så slemt)
og tænk på at for hver ve du kommer igennem er du tættere på målet :)

Ved godt det ikke helt var det du søgte men håber det kan give dig lidt :) alle er self. forskellige men det var lidt om min oplevelse af hvad der hjalp :)
Med september baby i maven :)

#5 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.380 Beskeder:

Skrevet 24 marts 2012 - 23:47

Jeg er meget interesseret i alle de erfaringer, der må være i dette forum om alle de teknikker, som er mere styret af kvinden end af hospitalet.
Alt det man kan gøre selv for at hjælpe til en bedre og mere fødsel.

Der Må være nogen med erfaringer her, og jeg håber sådan på, at vi kunne samle den her i en tråd.
Hvad var godt, hvad hjalp dig, hvad var alle fordelene? Og hvad med ulemper?

Jeg er selv meget hooked på at føde hjemme i vand med alle de forberedelser jeg kan gøre mig. Lamaze, yoga, hypnose/meditation osv.
Ulempen er, at man i København selv skal betale for en jordemoder, hvis man ikke bare vil have den, der tilfældigvis er på arbejde på hospitalet. Og så synes jeg hele fidusen ryger lidt.

Hvis du er under ordningen på Hvidovre, så er det en gruppe af JM, der varetager hjemmefødslerne. Man bliver tilknyttet disse ved JMkonsultationerne. Men ja, det kan sagtens være en, man ikke kender, der kommer ud. I øvrigt har de tit JMstuderende med.

Jeg fik mit ældste barn hjemme og det var ikke et problem, at vi ikke kendte JM. Det havde vi jo hellere ikke gjort, hvis vi havde valgt en fødsel på Riget, som vi hørte til på daværende tidspunkt. Der havde det jo osse været en mere eller mindre tilfældighed, hvem der var på vagt, når vi dukkede op.

For os var fordelen, at vi ikke skulle på Riget - jeg opfatter ikke graviditet og fødsel som en sygdom og fordelen var, at vi kunne være i de vante omgivelser og ikke var gæster. Altså der var mad i køleskab til barnefaderen og de, der deltog i fødslen og man skulle ikke spørge om lov til at spise fx eller lave lidt dittendatten i mellemtiden. Det var vores hjem og ikke en hospitalsstue. Og vi skulle ikke til og fra sygehuset og være indlagt.

Ulempen er måske osse, at man skal afsted til lægen for at få tjekket den nyfødte og til PKUprøve efterfølgende. Vores praktiserende læge var så sød at komme forbi hos os og tilse barnet.

Ulempen er vel osse, at man selv skal rydde op efterfølgende. Jeg synes så ikke, at det var så galt endda. En anden ulempe er, at man kan risikere at skulle overflytte til hospital. Det er jo noget, man skal forholde sig til. Det er jo der, man skal lytte til JM. Det kan osse ske, at man går over tid fx og ikke får lov at føde hjemme. Jeg fik fx ikke lov anden gang og det rettede vi os naturligvis efter. Ellers havde vi nok valgt en hjemmefødsel mere.

Hvis man vælger en privatpraktiserende JM, så mener jeg ikke, at hun må være andet end almindelig pårørende i så fald, at hun overflytter en til sygehuset - mens kommer JM fra sygehusets fødeafdeling, så må hun godt fortsætte forløbet på sygehuset. Eller jeg mener, at det var sådan, da vi fik vores børn.

Hvis jeg overvejede hjemmefødsel, så ville jeg bruge Hvidovres tilbud til at finde ud af, hvad jeg ville. Man kan jo sagtens indgå i hjemmefødselsforløbet og så vælge fra, hvis man ønsker det.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool:

#6 Krena

Krena

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.423 Beskeder:

Skrevet 25 marts 2012 - 11:10

Jeg fik den store tur med hensyn til smertestillende og endte med en epi. Noget af skyldes nok at jeg havde vandafgang uden veer og dermed skulle have vedrop samt ofte overvågning af veer og hjertelyd. Det gjore at jeg lå meget og jeg tænkte ikke selv på at komme op at side. Derud over glemte jeg at komme ud at tisse. Det gør ubeskriveligt ondt at have veer med en fyldt blærer.
Så mine råd er husk at tisse tit og ofte. Samt at lig ned så lidt så muligt. Sid heller op eller gå lidt rundt hvis du kan.
Jeps, det er muligt at få en studentereksamen med mine stavefærdigheder

Lillepigen januar 09:lun:

#7 MissMoonchild

MissMoonchild

Håbløs

• Medlemmer
  • 17.274 Beskeder:

Skrevet 25 marts 2012 - 12:03

Jeg fik den store tur med hensyn til smertestillende og endte med en epi. Noget af skyldes nok at jeg havde vandafgang uden veer og dermed skulle have vedrop samt ofte overvågning af veer og hjertelyd. Det gjore at jeg lå meget og jeg tænkte ikke selv på at komme op at side. Derud over glemte jeg at komme ud at tisse. Det gør ubeskriveligt ondt at have veer med en fyldt blærer.
Så mine råd er husk at tisse tit og ofte. Samt at lig ned så lidt så muligt. Sid heller op eller gå lidt rundt hvis du kan.

Det synes jeg ikke man kan sige noget om generelt

Jeg lå i sideleje i de første mange timer - jeg havde det allerbedste med at ligge sådan og virkelig koncentrere mig om vejrtrækningen

Næste gang vil jeg dog nok (hvis jeg får lov) bevæge mig lidt mere rundt
C, feb 2010 :lun:
A, juni 2013 :lun:
...my daily gifts ♥

MEGET billigt tøj til drengene! (og lidt piger)

#8 Thalia*

Thalia*

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.259 Beskeder:

Skrevet 25 marts 2012 - 12:14

Jeg betragter ikke mig selv som en af de der "alternative damer", men med tre fødsler bag mig og næste fødsel som sommerens højdepunkt, synes jeg alligevel at jeg har gjort mig nogle gode erfaringer om hvad der i det mindste virker for mig.

Først og fremmest har badekar været guld værd som smertelindring for mig hver gang jeg har nået det. Det varme vand tager toppen af smerterne og hjælper mig til at slappe bedre af så veerne rent faktisk kan gøre det de skal.

Som andre også har nævnt kan vejrtrækning gøre en verden til forskel. Når mine veer er værst hjælper det mig rigtigt meget at jeg kan sige til mig selv at når jeg har trukket vejret dybt 2 gange, så er det ovre. Det betyder at jeg kan se en ende på veen og dermed koncentrere mig om at slappe af og igen bare lade min krop arbejde.

Og endeligt så er RO omkring mig helt afgørende. Jeg har haft studerende med ved 2 af mine fødsler, og det var rædderligt begge gange. Derfor er der denne gang skrevet med store fede bogstaver i min journal at jeg ikke vil have dem med, og bliver den besked overset har jeg ingen skrupler med at bede overflødigt personale gå igen.
Jeg har brug for at det kun er min mand og min JM er der ved mig, og at der ellers er fred og ro omkring mig og endda gerne lidt dæmpet belysning.

Vi har snakket rigtig meget om hjemmefødsel denne gang, og fordi jeg føder meget hurtigt og bor 20 minutters kørsel fra sygehuset, er det usikkert om jeg kan nå ind på sygehuset og føde. Alligevel må jeg nok indrømme at jeg foretrækker sygehusfødsler, fordi det gir mig en ro at vide at lige udenfor døren er der nogen mennesker i hvide kitler der kan gøre ting hvis noget går galt. - De skal bare blive ude så længe jeg selv har styr på situationen, og så skal JM ellers bare stå klar til at gribe babyen. :)
Mor til Tobias 2000-2007
og Sebastian aka Skildpadden 2007
og Victor aka Viggo 2009
og Daniel aka Bogbus Chilliburger 2012

#9 Mariposa

Mariposa

Erfaren

• Medlemmer
  • 473 Beskeder:

Skrevet 25 marts 2012 - 12:57

Jeg har både prøvet en hospitalsfødsel og hjemmefødsel (under Region Sjællands Hjemmefødselsordning). Begge fødsler var rigtige gode oplevelser. 1. gang var det eneste smertelindring badekar, og jeg fødte på ryggen på briksen. Jeg havde igennem hele graviditeten en eller form for utryghed i forhold til det at jeg kunne risikere at skulle føde med en jordemoder, jeg ikke havde kemi med og aldrig havde set før. 2. gang var som sagt herhjemme og der fødte jeg i et oppusteligt badekar. Hjemmefødslen var den bedste oplevelse jeg har haft, det samme siger min mand. For mig gav det utrolig meget ro at jeg kendte den jordemoder jeg fødte med.
Jeg har ikke inden mine fødsler forberedt mig på nogen speciel måde, andet end gjort mig nogle tanker om hvordan jeg gerne ville have det skulle forløbe, og samtidig indstillet mig på at selvom jeg godt kunne tænke mig fødslen på en bestemt måde var der bestemt ikke nogle garantier.
J. 10.03.08 :love: S. 09.06.11

#10 Krena

Krena

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.423 Beskeder:

Skrevet 25 marts 2012 - 15:05

Det synes jeg ikke man kan sige noget om generelt

Jeg lå i sideleje i de første mange timer - jeg havde det allerbedste med at ligge sådan og virkelig koncentrere mig om vejrtrækningen

Næste gang vil jeg dog nok (hvis jeg får lov) bevæge mig lidt mere rundt

Selvfølgelig kan man ikke sige noget generalt og det er også kun et råd ud fra min erfaring med min ene fødsel.
Og som min mor sagde da jeg lige var blevet gravid var at råd skulle man ikke tage for mere end de er og smide de råd ud man ikke kan bruge til noget.
Jeps, det er muligt at få en studentereksamen med mine stavefærdigheder

Lillepigen januar 09:lun: