Gå til indhold

Billede
- - - - -

Male trykimprægneret træ.

• Venligst log ind for at besvare
6 svar på dette emne

#1 Ayoe

Ayoe

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.315 Beskeder:

Skrevet 16 marts 2012 - 12:41

Jeg fik sat et stakit op i efteråret, af trykimprægneret træ.
Jeg er dog kommet i tvivl om hvornår jeg kan male det. Jeg har søgt lidt på nettet, men nogle steder står der at man kan male det med det samme og andre steder står der at man skal vente op til 2 år :forvirret

Der er ikke blevet gjort noget ved det, siden det er blevet sat op.

I følge vejrudsigten bliver det godt vejr i næste uge, og jeg kunne derfor godt tænke mig at få det malet der, men er det realistisk, når det sandsynligvis bliver regnvejr på søndag? :genert: Altså kan det nå at tørre ordentligt osv. :genert:

Hilsen en handy-retard :blush:

Alt der glitrer er ikk' guld og alt der er lort er ikk' brunt..!
- Malk De Koijn

#2 Kjoeller

Kjoeller

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.921 Beskeder:

Skrevet 16 marts 2012 - 15:45

Vi lavede en overdækning til vores terasse sidste år med trykimprægneret træ og malede det med det samme. Det er der ikke sket noget ved, så det tror jeg ikke er noget problem
Videnskab flyver dig til månen
Religion flyver dig ind i skysbrabere

#3 bralle

bralle

Aktiv

• Medlemmer
  • 100 Beskeder:

Skrevet 16 marts 2012 - 16:53

Du får et mere holdbart resultat hvis du venter til senere på året. Træet er meget fugtigt nu oven på vinteren.

#4 PlusEsseQuamSimulatu

PlusEsseQuamSimulatu

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 35.932 Beskeder:
  • LocationDet mørke jylland

Skrevet 18 marts 2012 - 15:30

Jeg ville også vente på lidt varmere vejr og være sikker på at træet er helt tørt efter vinteren :)

Du lever kun en gang, men hvis du lever rigtigt er en gang nok

#5 Ayoe

Ayoe

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.315 Beskeder:

Skrevet 18 marts 2012 - 15:37

Tak for svar :kys:

Det har regnet noget mere, end jeg troede det ville, i dag, så det er vist urealistisk, at jeg kan få det malet i den kommende uge.

Hvor længe skal det ca. have været varmt og tørt, før jeg kan male det? Altså snakker vi uger eller måneder?

Alt der glitrer er ikk' guld og alt der er lort er ikk' brunt..!
- Malk De Koijn

#6 mgy

mgy

Fortabt

• Medlemmer
  • 23.904 Beskeder:
  • LocationMyrki

Skrevet 18 marts 2012 - 22:29

Måneder. Vent til det er sommer.
Den, der kun har realistiske mål, kommer aldrig uden for rammerne og opfinder aldrig noget nyt.
Omnia sunt communia

bcc. Barack Obama

#7 charlottefrich

charlottefrich

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.687 Beskeder:

Skrevet 20 marts 2012 - 11:42

Får vi et tørt forår, kan du male sidst i april først i maj. Lån eller køb en fugtmåler hos dit lokale byggemarked/farvehandel. Træets fugtighed skal være mindre end 18 og helst 15 eller derunder.
Grunden til, at man skal vente med at male trykimprægneret træ, er at træet skal nå at afdampe noget af den væske, som det er imprægneret med. Reelt, skal trælasten opbevare trykimprægneret træ ½ år, inden det sælges, netop for at afdampningen kan ske, men det er ikke altid overholdt og derfor anbefales det, at vente med malebehandlingen.

Når du skal i gang med at male, er det en god idé at foretage en afrensning med grundrens/uderens først og derefter en grundig afbørstning eventuelt en let slibning. Grunden til det er, at sollys, vind og vejr, allerede efter 14 dage, er skyld i nedbrydning af træets overflade og begyndende vækst at mikroorganismer. Det er bedst at fjerne nedbrudt træ og begyndende svampevækst, inden du maler.

Afhængig af hvad du maler med, vil jeg råde til at grunde træet først, fordi grunder trænger godt ned i træet på grund af sine små molekyler. Dermed beskyttes bedre i dybden og en god og ensartet vedhæftning sikres. Vær særligt omhyggelig med at grunde endetræ, da snitfladen på træ er særligt åbent og sårbart.

God arbejdslyst. Læs eventuelt mere om at male udvendigt her
Den eneste lidenskab, der varer livet ud, er den kærlighed, man har til sine børn. Den er bestandig, den tåler alt.
Signe 1/8-04 :love: Søren 26/7-06:love:
Parva leves capiunt animos.