Gå til indhold

Billede
- - - - -

Lav blodprocent.....

• Venligst log ind for at besvare
9 svar på dette emne

#1 Slørhale

Slørhale

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.258 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2012 - 09:00

Hvor lav må blodprocenten være, før det begynder at blive alvorligt??
Forstået på den måde, at hvor lav skal den være, før der skal gøres noget NU?

Der er forsøgt med ekstra jerntabletter (3 x daglig), både feroduretter og aminojern. Uden held.

For en måned siden fik jeg taget blodprøver i forbindelse med noget henvisning, og vi opdagede så lidt tilfældigt, at blodprocenten var megt lav. Normalt ligger den på lidt over 8, men nu var den kun 5,4. Den er så yderligere faldet til 4,9 over de seneste 14 dage.

Jeg har haft pænt store blødningsforstyrrelser her i januar/februar, men hvorfor, det ved vi ikke endnu. Lægen har ikke kunne finde noget, og jeg er nu henvist til gyn. ambulatorium på sygehuset. De har så givet mig en tid om 1,5 måned!!!!
Fik det at vide i går eftermiddags, så kan ikke få fat i dem før på mandag. Og der er endda skrevet haster i henvisningen!
:lun: Johan 13. april 2005 :lun:

#2 Seance

Seance

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.284 Beskeder:

Skrevet 04 marts 2012 - 21:59

Har man kigget på om du mangler jern i det hele taget, eller B12?
Jeg ved ikke hvor lav din blodprocent skal være før de f.eks giver blodtransfusion,
det kommer måske også an på hvor høj en blodprocent du normalvis har.
Altså din er normal omkring de 8, og min er normal omkring de 10, så derfor vil det være forskelligt hvornår man vil gribe ind tror jeg.
Emma vores egen lille Huleugle ankom mandag morgen d. 25 april 2011

Tak

#3 giraffie

giraffie

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.830 Beskeder:

Skrevet 04 marts 2012 - 22:10

Egentligt er man gået væk fra grænseværdier for blodtransfusioner. Men når den bliver under 4,5 og man bliver påvirket af det fx. Stakåndethed, ekstrem træthed, svimmelhed vil man nok overveje en transfusion.
Jeg syne dog i dit tilfælde at man bliver nødt til at finde den tilgrundlæggende årsag.
Kan du evt. benytte behandlingsgarantien?
Ved ikke om du kan finde noget her, kan ikke få åbnet linket fra tlf. Sundhedsguiden.dk - Ventetider til sygehuse

Ved du hvad din normale blodprocent er? Mellem 7-10 for kvinder, men nogen har habituelt lav blodprocent .
:love:Elliot:love: 2011

#4 miss_silverflame

miss_silverflame

Say my name

• Medlemmer
  • 9.050 Beskeder:

Skrevet 04 marts 2012 - 22:23

På min afd. kørte man for ikke så længe siden med en grænse på 6, men nu er den 4,5, med mindre man er hjertesyg, meget inficeret eller et par andre ting. Nogen læger vil så stadig gerne give blod, bare den er 5,8 og andre kigger på patienten og vurderer, så man kan ikke sige noget generelt. Det kommer meget an på den enkelte læge og patientens generelle tilstand. Det lyder dog ikke så godt, at din er faldet så meget på kun et par uger. Kan du ikke få rykket din tid?

#5 Slørhale

Slørhale

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.258 Beskeder:

Skrevet 05 marts 2012 - 07:19

Alle mine jern-tal ligger lavt, men B12 er fin.

Jeg skal have fat i de forskellige afdelinger i dag, så må vi se, om jeg kan få rykket tiden. Jeg kunne formentlig godt bruge ventetidsgarantien, men det kræver så, at jeg rejser over (bor på Bornholm), og dermed kommer jeg selv til at betale transporten. Så jeg håber, at det kan lade sig gøre her.

Min blodprocent har ligget på ml. 8,2 og 8,5 de sidste par år, det er først nu, at den er faldet så meget - og vi ved i princippet også hvorfor, men der skulle jo gerne gøres noget ved det.

Min læge henviste mig forresten også til medicinsk i fredags, så dem skal jeg også lige have fat i. Der er forhåbentlig ikke så lang ventetid, og måske de kan rykke på hos gyn. ambulatorium, hvis jeg ikke selv kan få dem til det.

Jeg har problemer med træthed, svimmel og bliver hurtig forpustet, når jeg cykler - så er begyndt at blive påvirket af det.

#6 sansera

sansera

super sexet bibliotekar

• Medlemmer
  • 11.779 Beskeder:

Skrevet 07 marts 2012 - 09:13

Når nu du er i et forløb med din læge, så er det her sikkert helt overføldigt, men jeg skriver det lige for en sikkerheds skyld. Jeg har selv kæmpet med en lav blodprocent og ved hvor ubehageligt det kan være :ae:

Du er opmærksom på, at jern skal tages med jucie og ikke må tages sammen med kalk (hverken i pilleform eller som mælk), hvis de skal virke optimalt ik´? :) Derfor var det for mig en fordel at tage alle 3 piller på en gang om aftenen med et ordenligt glas jucie. Så virkede de.
I øvrigt er det en god ide at 'hjælpe til' via kosten - men det er du formentlig også opmærksom på - altså masser af store bøffer. :)

Min elskede skat - sammen er vi en ubrydelig enhed

:lun: 2008 :lun:

#7 Slørhale

Slørhale

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.258 Beskeder:

Skrevet 07 marts 2012 - 12:04

Tak skal I have alle sammen. :)

Jeg har heldigvis styr på alt det med kost, og hvad der ikke må blandes sammen. Problemet er bare, at jeg nok ikke optager det hurtigt nok, i forhold til hvor meget blod jeg har mistet.

Men har da fået en hurtig tid på medicinsk i morgen, og jeg skal formentlig have noget jern i.v. og/eller blodtransfusion - det vidste sekretæren ikke helt, men jeg skal snakke med lægen i morgen. Så der sker da lidt.
Og så kan det godt betale sig at møde personligt op på kir.amb., for jeg fik allernådigst en tid på mandag (i stedet for om en måned), for det jo ikke er akut (selvom mine blødninger er begyndt at tiltage igen)!!!
Og nej, jeg er da ikke begyndt at falde om endnu, men det skulle heller ikke gerne komme så vidt.

Men nu ser det da ud til, at der sker noget.

#8 giraffie

giraffie

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.830 Beskeder:

Skrevet 13 marts 2012 - 14:56

Er der nogen update?
:love:Elliot:love: 2011

#9 Slørhale

Slørhale

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.258 Beskeder:

Skrevet 13 marts 2012 - 15:35

Ja. Havde lige glemt det i farten. Bestiller ikke andet i øjeblikket end at være på sygehuset. :)

Jeg fik i fredags de første 2 portioner blod (det tog så også kun fra kl. 8.30-14) og i går den 3.
I morgen starter jeg så venofer behandling - foreløbig 3 gange, dvs. i morgen + mandag og torsdag i næste uge. Derefter skal der lige gå nogle uger, før blodprøverne skal tjekkes, og så må vi se, om det har været nok eller der skal mere til.

Men det er desværre nok min gastric bypass der gør, at jeg ikke optager jern godt nok, så det kan være, at det bliver venofer fremover.

Grunden til at mit jern og blodprocent er helt i bund er højst sandsynligt de voldsomme blødninger, jeg har haft. Og jeg var så også forbi gyn. i går. Der var ingen tegn på fibromer (har fået fjernet før, så risikoen var der) eller polypper, slimhinden så fin ud og heller ikke umiddelbart tegn på tidlig overgangsalder. Så mine hormoner har måske "bare" været ude af kurs på en eller anden måde.
Han ville starte op med en hormonspiral, og hvis det ikke hjalp, så ville han brænde slimhinderne!!!

Den blev så lagt med det samme, for som han sagde, nu havde de overtaget mig (i stedet for egen læge), og så sparede jeg også de 1400 kr.!!
Ja tak. :)

Så må tiden vise, om det kan gøre det.

#10 Seance

Seance

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.284 Beskeder:

Skrevet 13 marts 2012 - 17:22

Han ville starte op med en hormonspiral, og hvis det ikke hjalp, så ville han brænde slimhinderne!!!

Det lyder voldsomt, men det er ikke så slemt.
Du bliver bedøvet og efter et par timer ja så gør det altså ondt, men ikke mere end det kan klares med et par piller :ae:
Emma vores egen lille Huleugle ankom mandag morgen d. 25 april 2011

Tak