Gå til indhold

Billede
- - - - -

Er der nogen der har haft forfrysninger?

• Venligst log ind for at besvare
5 svar på dette emne

#1 Aima

Aima

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.692 Beskeder:

Skrevet 03 februar 2012 - 23:07

Jeg har sgu fået forfrysninger på mine fingre!

Da jeg skulle hjem fra job i dag, var det bidende koldt. Virkeligt. Jeg har kun omkring 600 meter hjem, så jeg tænkte ikke over, at det ligefrem kunne være farligt at bevæge sig udenfor uden vanter.

Jeg havde en tavle i den ene hånd, og min computertaske (med hank) i den anden, og efter halvandet minut begyndte det VIRKELIGT at gøre ondt, og jeg panikkede lidt, for det kunne jo heller ikke svare sig, at gå tilbage, og jeg kunne jo ikke bare smide mine ting. Da jeg var 40 meter fra mit hjem, begyndte jeg simpelthen at græde, fordi det gjorde SÅ ondt i mine fingre. Jeg har ALDRIG oplevet noget lignende, det gjorde lige så ondt, som hvis man forestiller sig, at man bare sidder med fingrene inde i et bål eller holder dem på en kogeplade, det var sindssygt.

Derhjemme holdt jeg fingrene let mod den varme radiator, men der gik 6-7 minutter, mindst, før smerten var aftaget så meget, at jeg kunne stoppe med at græde, og altså, jeg græder ikke normalt bare sådan, jeg synes egentlig, jeg er ret hårdfør.

Det her skete lige omkring kl. 19, nu er klokken 23 og jeg har bittesmå blæner på mine fingerspidser, derudover er det som om, at jeg ikke kan mærke der aller-aller yderste af fingerspidserne, som hvis de sov. Hænderne føles også underlige, som om jeg har slået dem, det gør lissom ondt inde i dem på oversiden af hånden.

Hvis ikke den der følelsesløshed er væk i morgen, ringer jeg til vagtlægen, men altså, jeg er dybt chokeret. Jeg tror ikke, jeg nogensinde har oplevet noget så smertefuldt, og jeg har aldrig prøvet noget i stil med. Ikke engang når jeg fes rundt på kælkebakken som barn. Jeg har heller ikke hørt om det før, andet end på film. Turen tog 8-10 minutter. Puh, jeg synes det er vildt.

Nå, men jeg ville egentlig bare høre, om der var nogen der havde prøvet noget lignende, og så sige, at hvis I ikke kan komme i jeres lommer, så skal I virkelig huske at tage vanter på. :(
Her kommer på et tidspunkt til at stå et kløgtigt citat fra en dybfølt sang, jeg engang hørte. Jeg kan bare ikke beslutte mig for, om det skal være den med Rasmus Seebach eller den med Medina.

#2 Hender-der

Hender-der

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 835 Beskeder:

Skrevet 03 februar 2012 - 23:20

Det lyder godt nok ubehageligt. Der er frygtelig koldt her til aften selv min bamsehund vil ikke ud.
Jeg har ikke selv prøvet at få forfrysninger, og aner ikke meget om det, men slog lige op på patienthaandbogen.dk, da jeg synes det lyder lidt alvorligt, at du stadig er følelsesløs. Der står at man skal opsøge akut medicinsk hjælp, hvis man ikke får følelsen tilbage efter opvarmning. De anbefaler også let lunkent vand til hænderne fremfor strålevarme, da det sidstnævnte kan give brandskader. Just in case, du ikke selv er opmærksom på dette midt i smerterne.

Edit: og god bedring.

Ændret af Hender-der, 03 februar 2012 - 23:23.

#3 Aima

Aima

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.692 Beskeder:

Skrevet 03 februar 2012 - 23:37

Det lyder godt nok ubehageligt. Der er frygtelig koldt her til aften selv min bamsehund vil ikke ud.
Jeg har ikke selv prøvet at få forfrysninger, og aner ikke meget om det, men slog lige op på patienthaandbogen.dk, da jeg synes det lyder lidt alvorligt, at du stadig er følelsesløs. Der står at man skal opsøge akut medicinsk hjælp, hvis man ikke får følelsen tilbage efter opvarmning. De anbefaler også let lunkent vand til hænderne fremfor strålevarme, da det sidstnævnte kan give brandskader. Just in case, du ikke selv er opmærksom på dette midt i smerterne.

Edit: og god bedring.

Tak.

Jeg var også selv inde at læse, så jeg sidder og stikker hånden i en kop lunkent vand (vandet har jeg i øvrigt taget fra vandbeholder i min kaffemaskine, fordi vores vandrør er frosset til.) Det er kun helt-helt ude på spidsen, jeg er følelsesløs, lige en millimeter ud fra neglene, men hvis ikke det er væk i morgen, så ringer jeg lige og tjekker med lægen. :)

Hvis det har gjort ondt er det vist ikke så slemt. Det er først hvis det bliver følelsesløst og så efterfølgende begynder at gøre ondt igen, at det er rigtig skidt.

Det lyder som om du kun har haft en hudpåvirkning og ikke en dybere forfrysning. Medmindre det bliver kæmpe væskefyldte vabler er det formentlig ikke noget, du behøver at bekymre dig om. Så er det nærmest bare som en let forbrænding hvor yderste hudlag dør, falder af og heler op af sig selv.

Det gjorde nemlig bare så sindssygt ondt, at jeg slet ikke kan beskrive det, det er nok egentlig det, der chokerede mig mest. Normalt når man f.eks. brænder sig er det jo sådan en kortvarig smerte, men det var bare som om, at det her ikke aftog selvom der gik hundrede år. Jeg for bare frem og tilbage foran radiatoren herhjemme, mens jeg tudede og baskede med hænderne som en idiot. Ej, men shit.

Og der er vist ikke engang tale om vabler, det er bare så nogle minibittesmå blæner af en slags, så pyh. Jeg var sikker på, jeg skulle have amputeret begge hænder der for 3 timer siden.

Jeg har bare aldrig hørt om nogen før, jeg har helt lyst til at ringe til TVAvisen og høre dem, om ikke de sender en helikoper.
Her kommer på et tidspunkt til at stå et kløgtigt citat fra en dybfølt sang, jeg engang hørte. Jeg kan bare ikke beslutte mig for, om det skal være den med Rasmus Seebach eller den med Medina.

#4 ll1981

ll1981

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 33.075 Beskeder:

Skrevet 03 februar 2012 - 23:45

Puha, det lyder slemt :ae:

Der står lidt om det her:
S

Det lyder som om du har fået overfladeforfrysninger.

#5 Aima

Aima

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.692 Beskeder:

Skrevet 03 februar 2012 - 23:55

Puha, det lyder slemt :ae:

Der står lidt om det her:
S

Det lyder som om du har fået overfladeforfrysninger.

Tak. :kys: Og uhyggelig læsning, jeg føler mig helt dramatisk nu, med mine sølle fingre, haha. Men ja, det lyder som om, at der er sådan nogle overfladeforfrysninger, heldigvis. Jeg bor ude på vestkysten, og her blæser, så det giver jo også fin mening med der der chillfaktor så. Det eneste der undrer mig er, at der står allesteder, at man bliver følelsesløs og ikke mærker noget, som sagt, så mærkede jeg en del. Av.

#6 Aima

Aima

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.692 Beskeder:

Skrevet 04 februar 2012 - 18:45

Jeg ville altså ringe til vagtlægen og høre ad for en sikkerheds skyld. Bare så du ved hvad du skal holde øje med:) Er dit vandrør frosset fast, kan du så ikke komme i bad?

Mine fingerspidser er stadig lidt følelsesløse i dag, så jeg har talt med vagtlægen, han sagde, at jeg bare skulle sørge for at holde dem varme og så tage til min egen læge på mandag, men selvom jeg render rundt med vanter på, så er mine fingerspidser iskolde, det er som om, at jeg ikke helt kan varme dem op, men det tager jo nok lige lidt tid.

Og ja, vores vandrør på badeværelset er frosset totalt til, så jeg kan hverken bade eller skylle ud i toilettet eller noget, dog virker vandhanen i køkkenet, så vi har dog trods alt vand at børste tænder i og sådan.

Nej, men jeg var tæt på i går. Det gik udover min næse, der blev helt følelsesløs og mærkelig. Det er helt vildt, at "så lidt" kan gøre det. Har du fået sår?

Nej, kun de der bittesmå blæner på fingerspidserne, men de bliver nok til små sår senere. Og ja, det er helt skørt at det kan gå så hurtig. Jeg mærkede slet ikke at jeg frøs hverken ører eller næse der i går, men det var måske fordi jeg var så koncentreret om smerten i fingrene.