Gå til indhold

Billede
- - - - -

Rådighedsvagter

• Venligst log ind for at besvare
31 svar på dette emne

#1 ll1981

ll1981

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 33.075 Beskeder:

Skrevet 02 februar 2012 - 11:17

Jeg har fået nyt arbejde, som i en fast vagtplan inkluderer rådighedsvagter udover den normale "8-16" arbejdstid.

Jeg skal først tiltræde stillingen om et par måneder, og har ikke fået spurgt min kommende chef, hvordan aflønnings/afspadseringsproceduren er omkring disse vagter. Jeg kunne selvfølgelig ringe til hende, men det er ikke af afgørende betydning, så derfor spørger jeg herinde.

Jeg er offentligt ansat, og min overenskomst siger umiddelbart, at rådighedstimerne aflønnes med med ca. 30 kr./t. i hverdagene og på lørdage og ca. 50 kr./t. på søn- og helligdage.

Spørgsmålet er så, om de penge kommer oven i min almindelige timeløn? Eller om jeg får de penge udbetalt (minus skat), og så kan/skal afspadsere det antal timer jeg har stået til rådighed?

Spørgsmålet kommer af, at jeg er ansat i en 37 timers stilling. Og med bare en rådighedsvagt om måneden, der ikke afspadseres, kommer jeg jo langt over de 37 timer om ugen...og det må man vel ikke?

Jeg håber på nogle svar :)

#2 ll1981

ll1981

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 33.075 Beskeder:

Skrevet 02 februar 2012 - 11:25

men er rådighedstimerne ikke indregnet i din timenorm?

Jamen, det er jo det jeg i bund og grund spørger om? :-P

Det håber jeg, for det ville reelt betyde, at jeg skulle arbejde 33-34 timer om ugen + en rådighedsvagt om måneden, hvilket ville passe mig glimrende! :-D

Men er det sådan det normalt gøres? Lidt bonusinfo er, at jeg er socialrådgiver, og i rådighedsvagten skal fungere som social døgnvagt. Men det er jo slet ikke sikkert, at jeg/man bliver kaldt ud. Måske nogle har direkte erfaring fra den jobsituation?
  • Pelc kan lide dette

#3 ll1981

ll1981

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 33.075 Beskeder:

Skrevet 02 februar 2012 - 11:46

i bund og grund må du vel ikke arbejde mere end 37 med mindre du har en special aftale der giver mulighed for at udvide det til 42...mest logisk er at det er indregnet i din timenorm....muligvis med et fradrag fx 1time = 0,8 time + tillæg hvis du bliver tilkaldt ....muligvis har din arbejdsgiver en lokalaftale med fagforeningen

men nej jeg ved intet ;)

Du skal nu alligevel have tak for dit svar :gogo:

For ja, jeg kan godt se, at det ikke er logisk, at en rådighedsvagt kommer oveni de 160,33 timer. Jeg har egentlig ikke lyst til at arbejde mere end det. Men ja, det kan selvfølgelig være, at det ikke indregnes time for time, da jeg jo langt de fleste gange vil sove om natten.

#4 bugger69

bugger69

Erfaren

• Medlemmer
  • 189 Beskeder:

Skrevet 02 februar 2012 - 17:52

Rådighedsvagten kommer oveni dit normale timetal, men er jo ikke timer som reelt er arbejde. De timer hvor du så er kaldt ud kan enten udbetaltes eller afspadseres alt efter hvad du aftaler med din arbejdsgiver.
De ca 30/50 stiger i øvrigt betragteligt hvis du har over 140 rådighedstimer om måneden.

#5 Stars

Stars

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.966 Beskeder:

Skrevet 02 februar 2012 - 18:06

På min arbejdsplads (kommune, hvor rådighedsvagten er snevagt/ teknisk vagt):

Man arbejder 37 t/uge.
Derudover har man nogle uger rådighedsvagt: Man skal tage telefonen, hvis den ringer og være i stand til at møde på arbejde indenfor 1 time. Dette får man rådighedsvagt-beløbet for.
Bliver man kaldt ind, får man 100%-timer for det (min. 4 timer pr. gang)

But it's all right now, I've learned my lesson well
You see, you can't please everyone, so you've got to please yourself

#6 ll1981

ll1981

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 33.075 Beskeder:

Skrevet 02 februar 2012 - 22:40

Dvs. man arbejder 37 timer om ugen. Derudover har man x antal dage om måneden, hvor man ikke må bevæge sig længere end fx 1 time væk fra hjemmet, skal have børnepasning, være i stand til at køre bil osv.? Og det får man den fyrstelige sum af 30 kr. i timen for?

Det er da vist ikke en fordel for andre end arbejdsgiveren ;)

#7 Stars

Stars

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.966 Beskeder:

Skrevet 03 februar 2012 - 06:02

Dvs. man arbejder 37 timer om ugen. Derudover har man x antal dage om måneden, hvor man ikke må bevæge sig længere end fx 1 time væk fra hjemmet, skal have børnepasning, være i stand til at køre bil osv.? Og det får man den fyrstelige sum af 30 kr. i timen for?

Det er da vist ikke en fordel for andre end arbejdsgiveren ;)

Kender kun til snevagten:

Jeg mener, deres rådigheds-timeløn var lidt højere end 30kr./timen, da det var time-baseret (så blev de til gengæld også trukket, når de blev kaldt ud, så de ikke fik rådighedsbeløbet, men kun 100%-timer)
I år får de et fast beløb i stedet - det er vist 7.500 pr. måned for at være til rådighed hver 2. uge. Det passer meget godt med knap 30 kr. pr. time. Til gengæld bliver der ikke trukket, når de bliver kaldt ud.

Medarbejderne kan åbenbart også se en fordel i det, for de melder sig frivilligt, og der er nok både til at fylde vagtholdene og ventelisten :)

Men ja - ikke for langt væk fra arbejdet - promille på 0,00 - høre efter telefonen (De kan jo så se på vejrudsigten og gætte på sandsynligheden for opkald: På hverdage normalt kl. 03.00 og i weekenderne oftest kl. 05.00)
Der er så heller ikke ret mange af dem, der har mindre børn.

#8 ll1981

ll1981

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 33.075 Beskeder:

Skrevet 03 februar 2012 - 11:00

Kender kun til snevagten:

Jeg mener, deres rådigheds-timeløn var lidt højere end 30kr./timen, da det var time-baseret (så blev de til gengæld også trukket, når de blev kaldt ud, så de ikke fik rådighedsbeløbet, men kun 100%-timer)
I år får de et fast beløb i stedet - det er vist 7.500 pr. måned for at være til rådighed hver 2. uge. Det passer meget godt med knap 30 kr. pr. time. Til gengæld bliver der ikke trukket, når de bliver kaldt ud.

Medarbejderne kan åbenbart også se en fordel i det, for de melder sig frivilligt, og der er nok både til at fylde vagtholdene og ventelisten :)

Men ja - ikke for langt væk fra arbejdet - promille på 0,00 - høre efter telefonen (De kan jo så se på vejrudsigten og gætte på sandsynligheden for opkald: På hverdage normalt kl. 03.00 og i weekenderne oftest kl. 05.00)
Der er så heller ikke ret mange af dem, der har mindre børn.

Jeg kan nu stadig ikke se fidusen, men jeg vil gerne have arbejdet, så jeg tager det med.

I øvrigt er der desværre ikke en "vejrudsigt" at kigge efter - pokkers også! :lol:

#9 Stars

Stars

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.966 Beskeder:

Skrevet 03 februar 2012 - 12:19

Jeg kan nu stadig ikke se fidusen, men jeg vil gerne have arbejdet, så jeg tager det med.

I øvrigt er der desværre ikke en "vejrudsigt" at kigge efter - pokkers også! :lol:

De piver også lidt, hvis de kun får rådighedsvagten. Fidusen for dem er det overarbejde, det kaster af sig (Sidste år havde de fleste vist langt over 100 timer, i år ligger de foreløbig på 30-40 timer)

#10 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.637 Beskeder:

Skrevet 04 februar 2012 - 03:32

Ved ikke om du er single med børn? For der kan jeg da godt se at det måske kan være lidt et problem.

Personligt ville jeg godt nok meget gerne have sådan et job der kan give 7.500 kr ekstra for at have telefonen på mig og kunne møde inden for en time på nogle dage.

Nu skriver du at få passet børn. Men når der er tale om rådighedsvagter, er det tit sådan at sansynligheden for reelt at blive kaldt på arbejde er rimelig lille, og hvor problemet måske kan klares over telefonen og computeren.
Nu ved jeg ikke lige hvad du arbejder med. Men i stedet for direkte at få passet børn, kender du så ikke nogle der hurtigt kan komme og passe dem hvis det bliver aktuelt?
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)