Gå til indhold

Billede
- - - - -

ekskluderet fra andelsforening

• Venligst log ind for at besvare
46 svar på dette emne

#1 dennisfed

dennisfed

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPip
  • 10 Beskeder:

Skrevet 23 januar 2012 - 11:14

Hej, hvordan foregår en eksklusion?
Jeg har modtaget et brev om at jeg fra om 8 dage vil blive ekskluderet på baggrund af at jeg ikke overholder bopælspligten. Hvilket også er korrekt.
hvad sker der så nu? Jeg skylder ikke noget i boligen, men har en ven der benytter lejligheden.
jeg vil gerne vide om min ven kan blive i bolien og hvis ikke, hvad så med lejen til foreningen?
Og jeg går udfra at foreningen vil forsøge at tvangssælge lejligheden, kan de bare beslutte salgssum, og hvad får jeg ud af det?

God dag til jer. :-)

#2 Petrine-

Petrine-

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.973 Beskeder:

Skrevet 23 januar 2012 - 11:27

Se i dine vedtægter, der er ofte et punkt der hedder ekskludering, som skitserer forløbet.

Som oftest bliver andelshaver ekskluderet, lejligheden vurderes og sælges (forhåbentlig), bum færdig. Du betaler lejen til lejligheden er solgt, og din ven får naturligvis ikke lov til at blive der, da han åbenbart ikke har lov til at bo der i forvejen.

Det er (var) jo din andel, så du får selvfølgelig pengene fra salget.

Det lyder ikke som om du ved særlig meget om hvordan andelsboliger fungerer, så jeg synes du skal starte med at læse vedtægterne.

#3 valle-halle

valle-halle

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.086 Beskeder:

Skrevet 23 januar 2012 - 20:09

Se i dine vedtægter, der er ofte et punkt der hedder ekskludering, som skitserer forløbet.

Som oftest bliver andelshaver ekskluderet, lejligheden vurderes og sælges (forhåbentlig), bum færdig. Du betaler lejen til lejligheden er solgt, og din ven får naturligvis ikke lov til at blive der, da han åbenbart ikke har lov til at bo der i forvejen.

Det er (var) jo din andel, så du får selvfølgelig pengene fra salget.

Det lyder ikke som om du ved særlig meget om hvordan andelsboliger fungerer, så jeg synes du skal starte med at læse vedtægterne.

Jeg er meget enig, dog med den tilføjelse, at foreningen fratrækker et beløb til dækning af omkostninger i forbindelse med salget, inden restbeløbet overføres til andelshaver. Det vil typisk være bestyrelsen, der bestemmer salgssummen, og den sættes formentlig lidt lavt for at sikre et hurtigt salg.

Inden der sker noget som helst, skal sagen dog i fogedretten, hvor selve eksklusionen rent faktisk sker. Har du gjort indsigelse?
val-hal må ikke være med:whine:

#4 dennisfed

dennisfed

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPip
  • 10 Beskeder:

Skrevet 23 januar 2012 - 20:26

Jeg er meget enig, dog med den tilføjelse, at foreningen fratrækker et beløb til dækning af omkostninger i forbindelse med salget, inden restbeløbet overføres til andelshaver. Det vil typisk være bestyrelsen, der bestemmer salgssummen, og den sættes formentlig lidt lavt for at sikre et hurtigt salg.

Inden der sker noget som helst, skal sagen dog i fogedretten, hvor selve eksklusionen rent faktisk sker. Har du gjort indsigelse?

Hej, tak fo besvarelserne. Nej jeg har ikke gjort indsigelse - bør jeg gøre det, de har jo sådan set ret, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.. Ville jo ikke have noget imod at de solgte den, jeg forsøgte jo selv men kunne ikke få den solgt. På den anden side har jeg ikke råd til at betale husleje 2 steder - og pga job og familie har jeg ingen muligheder for at flytte tilbage. Hva pokker gør jeg? Har 4 dage til at reagere. Fik brevet idag men det står dateret pr. D. 20.

#5 misseman

misseman

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.421 Beskeder:

Skrevet 23 januar 2012 - 20:51

andelsforeningen vil ikke gå efter at sælge den med overskud..de vil bare sørge for at de dækker deres eget.

Så hvis du ikke selv kunne så skal du ikke regne med at de kan tjene på den for dig heller.

Kan din ven ikke leje den af dig officielt?
Mange lever med en så forbløffende rutine, at det er svært at tro på, at de lever for første gang...

#6 valle-halle

valle-halle

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.086 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2012 - 20:23

Hej, tak fo besvarelserne. Nej jeg har ikke gjort indsigelse - bør jeg gøre det, de har jo sådan set ret, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.. Ville jo ikke have noget imod at de solgte den, jeg forsøgte jo selv men kunne ikke få den solgt. På den anden side har jeg ikke råd til at betale husleje 2 steder - og pga job og familie har jeg ingen muligheder for at flytte tilbage. Hva pokker gør jeg? Har 4 dage til at reagere. Fik brevet idag men det står dateret pr. D. 20.

I princippet skal du kun gøre indsigelse, hvis du har noget at gøre indsigelse mod. Hvis du faktisk ikke bebor lejligheden, er det jo korrekt at ekskludere dig.

Hvis du ikke har gæld i lejligheden og du ikke har råd til at betale huslejen, hvad er så grunden til, at du ikke kan få den solgt? Har du prissat for højt? Eller har foreningen dårlig økonomi?

Har du forespurgt om du kan fremleje lovligt? Bestyrelsen er nok ikke supermotiveret for at give dig lov, når de har indledt en eksklusionssag, men hvis lejligheden generelt er svær at få solgt, kan det jo godt være en mulighed.

Hvis du ikke har noget imod at bestyrelsen får lejligheden solgt for dig og du ikke har "brug for", at der kommer et bestemt beløb ind, så behøver du jo ikke gøre andet end at lade sagen gå sin gang. Så bliver lejligheden solgt for dig og du får restbeløbet udbetalt, når foreningen har fået dækket sine omkostninger. Du kan jo undlade at betale boligafgiften så længe sagen kører - så modregnes dette (+ renter), når lejligheden er solgt. Kan salgssummen ikke dække omkostningerne, får du en ekstraregning.

Har du kontaktet administrator/advokaten, der har sendt dig brevet om eksklusionen? De er jo også bare mennesker og vil sandsynligvis godt tale situationen igennem med dig og du kan måske få noget oplysning om, hvad de forventer at sætte den til salg for.

Forresten; har du overhovedet ikke reageret på de breve, der er gået forud for selve brevet om eksklusionen? Det kan jo ikke være den første henvendelse, du har fået om sagen.
val-hal må ikke være med:whine:

#7 Hanne H

Hanne H

Aktiv

• Medlemmer
  • 52 Beskeder:

Skrevet 25 januar 2012 - 14:54

Læs eventuelt også denne definition om andelsboliger fra boligejer.dk
hilsen Hanne

#8 dennisfed

dennisfed

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPip
  • 10 Beskeder:

Skrevet 26 januar 2012 - 07:35

I princippet skal du kun gøre indsigelse, hvis du har noget at gøre indsigelse mod. Hvis du faktisk ikke bebor lejligheden, er det jo korrekt at ekskludere dig.

Hvis du ikke har gæld i lejligheden og du ikke har råd til at betale huslejen, hvad er så grunden til, at du ikke kan få den solgt? Har du prissat for højt? Eller har foreningen dårlig økonomi?

Har du forespurgt om du kan fremleje lovligt? Bestyrelsen er nok ikke supermotiveret for at give dig lov, når de har indledt en eksklusionssag, men hvis lejligheden generelt er svær at få solgt, kan det jo godt være en mulighed.

Hvis du ikke har noget imod at bestyrelsen får lejligheden solgt for dig og du ikke har "brug for", at der kommer et bestemt beløb ind, så behøver du jo ikke gøre andet end at lade sagen gå sin gang. Så bliver lejligheden solgt for dig og du får restbeløbet udbetalt, når foreningen har fået dækket sine omkostninger. Du kan jo undlade at betale boligafgiften så længe sagen kører - så modregnes dette (+ renter), når lejligheden er solgt. Kan salgssummen ikke dække omkostningerne, får du en ekstraregning.

Har du kontaktet administrator/advokaten, der har sendt dig brevet om eksklusionen? De er jo også bare mennesker og vil sandsynligvis godt tale situationen igennem med dig og du kan måske få noget oplysning om, hvad de forventer at sætte den til salg for.

Forresten; har du overhovedet ikke reageret på de breve, der er gået forud for selve brevet om eksklusionen? Det kan jo ikke være den første henvendelse, du har fået om sagen.

Jeg har ikke beboet den siden midt december, og en ven benytter den nu.
jeg har ikke modtaget nogen breve udover referater og deslige fra forsamlingerne i foreningen.
Jeg har heller ikke forespurgt bestyrelsen, dog henvendte jeg mig kort til administrator og forklarede min situation, men de svarede at jeg ikke kunne fremleje. Jeg kan evt gøre det samme med bestyrelsen og så håbe på at de træffer en anden beslutning. Ja den er svær at sælge, det er en 1 ver. Da jeg forsøgte at sælge var der meget tvivl om foreningens fremtidige økonomi på grund af nogle større projekter forude. Men jeg har læst mig frem til at der er styr på det. Ville du have noget imod at kontakte mig privat valle, det lyder somom du ved en del.

#9 ThomasSneum

ThomasSneum

Sig mig ikke imod!!!!

• Medlemmer
  • 16.620 Beskeder:
  • LocationKøbenhavn

Skrevet 26 januar 2012 - 12:33

Jeg har ikke beboet den siden midt december, og en ven benytter den nu.
jeg har ikke modtaget nogen breve udover referater og deslige fra forsamlingerne i foreningen.
Jeg har heller ikke forespurgt bestyrelsen, dog henvendte jeg mig kort til administrator og forklarede min situation, men de svarede at jeg ikke kunne fremleje. Jeg kan evt gøre det samme med bestyrelsen og så håbe på at de træffer en anden beslutning. Ja den er svær at sælge, det er en 1 ver. Da jeg forsøgte at sælge var der meget tvivl om foreningens fremtidige økonomi på grund af nogle større projekter forude. Men jeg har læst mig frem til at der er styr på det. Ville du have noget imod at kontakte mig privat valle, det lyder somom du ved en del.

Foreningen er i grunden ikke interesseret i fremlejeaftaler og der er.. eller bør være helt klare forudsætninger for hvornår man ville kunne få lov til at fremleje - kunne f.eks. være studie i udlandet osv. men kun for 2 år. Foreningen ønsker jo reelt at andelshavere bebor deres andel og kan være en aktiv det af foreningen.. altså møder op til møder osv. - det bliver noget juks hvis mange lejligheder er fremlejede og andelshaver ikke er aktiv i beslutninger osv.

En fremlejeaftale grundet i manglende salg, er næppe en valid årsag/grund til at få lov til at fremleje.

Der er rimelige strenge regler for udlejning.. og derfor vil du ikke få lov til at lave en officiel lejeaftale med din kammerat - han vil nemlig hurtigt kunne dømmes som fast lejer og dermed være uopsigelig - det vil foreningen ikke risikerer.

Da du reelt ikke bebor lejligheden bør du sælge den - hvorfor ikke til din ven? :gruble:

Bliver du sat ud, så er det foreningen der står for salget, hvilket typisk betyder at de finder en mægler og sætter en rimelig pris ud fra hvad mægler vurderer denne kan få den solgt for. Så ønsker du at få mest muligt ud af det, så bør du selv forsøge at få den solgt.. kan du gøre det uden mægler, så er der hurtigt 30-50.000,00 kr. sparet.

Men jeg ser ikke det helt store problem... du ønsker jo at få den solgt, så hvorfor ikke bare lade foreningen gøre dette?
De fem første ord i Jyske lov er "Med lov skal land bygges", det sjette ord er "men".

#10 hotlips77

hotlips77

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.164 Beskeder:

Skrevet 27 januar 2012 - 02:27

Det lyder da helt vildt hvis de ka ekskludere dig nu og du kun har været væk siden midt december.6 uger i usa fks,så ryger andelen.. Det skal vel varsles efter fastsatte regler,og du skal have modtaget varslerne med posten.iøvrigt vil man da normalt sende noget så hamrende vigtigt som anbefalet brev. Jeg ved ikke ret meget om regler for andele,men jeg ved det er virkelig svært at ophæve folks ejerskab over deres bolig,så jeg syns det lyder meget mystisk.rent faktisk er du i givet fald ekskluderet hurtigere end man smider en lejer ud,selv hvis de bryder reglerne ret groft,og er bagud med huslejen..det gir da ingen mening?
mor til benjamin 3 år- født julenisse,nu uddannet havenisse:kys::lun: