Gå til indhold

Billede
- - - - -

Mad - frustrationer...

• Venligst log ind for at besvare
39 svar på dette emne

#1 Sophies-mor

Sophies-mor

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.655 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 19:13

Sophie har indtil hun blev ca 4 faktisk ikke været det heeeelt store problem at lave mad til, men så skal jeg love, at problemerne opstod.
Arh, måske da hun blev omkring de 3 nærmere.

Hun er laaaangsom til at spise (sjovt nok har vi ikke hørt det samme fra BH) og NÆGTER pure, at smage på tingene, noget hun ellers før har gjort med velbehag.
Og det værste er, at hvis man så får hende lokket til at smage, så siger hun uuuuuhm.... smager godt. Okay - så langt så godt, ikke?
NEJ!!
Hun siger bare ja, uhm, lækkert, og når man så (eks en uge eller to senere) har lavet det igen, for hun kunne jo godt lide det, så gider hun ikke spise det og ligner en, der får brændende tændstikker banket op under neglene.
Og jeg er pænt frustreret... Gider snart ikke lave mad til hende mere, hun spiser det alligevel ikke.
:tie:

Vi overvejer også at "tvangsfodre" hende med "favoritmaden" - indtil hun bliver træt af det, dvs. eks. 4 halve med leverpostej på madpakken, og til alle øvrige måltider: Leverpostej på rugbrød.
Men altså, hun skal jo heller ikke have livslang antipati.

Hjælp? Anyone??

:lun: De 2 store og de 3 små :lun:

C M M N S

#2 FruHein

FruHein

Erfaren

• Medlemmer
  • 339 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 19:59

Har ingen hjælp, udover at sige at det nok er en af de berømte faser........her følger min 4-årige datter i hvert fald præcis samme regler som din pige. INTET kan hun lide. Eller det kan hun godt, men vi kan jo ikke få frikadeller, risengrød eller pandekager hver dag.

Pudsigt nok er det kun til aften den er gal, og tror det hænger sammen med at hun ikke er så sulten der. Morgenmaden spiser hun okay af.....nogle dage mindre end andre, men hun spiser, og madpakken i børnehaven bliver også fortæret......og pædagogerne siger at hun også tager godt fra til frugt-tid også.

Når hun så kommer hjem er hun sulten igen......også selvom hun lige har spist i børnehaven og så får hun lidt mere frugt, og noget brød/knækbrød. Og så lader jeg hende egentlig være. Hun bliver kaldt til bords sammen med os andre, men oftes sidder hun bare og stikker til det. Har det været en af de dage hvor hun ikke har spist synderligt meget (hvis hun fx er optaget af en god leg når hun kommer hjem, og "glemmer" at hun plejer at få noget), så stikker jeg hende en rugbrød. Ellers tilbyder jeg ikke noget.

Mindes at drengene var ligesådan i den alder, og de er da nærmest alt-ædende i dag, så mon ikke også hun får det lært :)

Så ikke meget hjælp, men ligesindede findes :)

#3 dagmar72

dagmar72

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.147 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 20:37

Hos os er det heller ikke til at forudsige, hvad der lige er på favoritlisten. Så vi laver det mad, vi har lyst til, med elementer, som vi VED, at de spiser ind imellem. Nogle dage spiser de ingenting (de er 6 og knap 4), og så er det stående - kedelige - tilbud rugbrød med leverpostej eller havregryn med mælk. Dog bliver det først serveret, når de fleste andre er ved at nå slutningen af måltidet. Altså for at undgå at det ene barn afviser maden og får en leverpostejsmad, og så får det andet barn pludselig samme sjove ide :sarkasme:

Dog ved vi, at Natalie ikke særlig godt kan lide kartofler, undtagen hvis det er mos. Så hvis der er det på menuen, må det byttes med en skive rugbrød.

#4 Anne-K-Anne

Anne-K-Anne

Kaffe er stærkt undervurderet!

• Medlemmer
  • 41.042 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 20:41

Det lyder helt normalt :D :lol:
Emma er også sådan, nogle dage spiser hun en masse af et eller andet og næste gang stikker hun til det. Jeg ligger ikke så meget i det, tænker at det går over igen. Det er heller ikke hver gang vi skal have kartofler at jeg egentlig har lyst til det...

When was the last time, you did something for the first time?

#5 Sophies-mor

Sophies-mor

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.655 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 21:05

Det er bare snart et år til halvanden - max - så jeg er pænt træt af den fase.
Kun kød, brød og oste er sådan hittet, ud over visse livretter, som boller i carry. Dog har hun frivilligt valgt at smage noget tilbehør, jeg lavede i sidste uge, nemlig sirup-chili-gulerødder. Og bad om, at jeg snart lavede dem igen. Så lidt lyspunkter er der da, imens de er få og sjældne.

Jeg GIDER ikke lave mad, når hun ikke spiser mere end en-to bidder, fordi hun "ikke er sulten"...
:whine:

#6 Sophies-mor

Sophies-mor

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.655 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 21:08

Hov, og hvis hun først får rugbrød v måltiddets slutning (når vi er) så kommer vi bare til at sidde meget længere. Hun spiser sååå langsomt.
Hvis hun får lov og helt selv styrer... Op mod en-halvanden time for aftensmad. Og det gider vi ikke, plus at det kolliderer med sengetid.

C M M N S

#7 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.296 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 21:13

Jeg tænker, at det er normalt, at børn ikke spiser så meget til aftensmad.

Jeg ville ikke tage særhensyn andet end der er altid noget på bordet, som jeg ved, at børnene kan lide (omend de jo osse kan skifte meningen) eller de kan få en rugbrødsmad.

Jeg ville i øvrigt hellere ikke lade hende sidde i timevis over maden, men sætte grænsen et fornuftigt sted.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool:

#8 Amanda

Amanda

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.726 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 21:29

Hos os er det heller ikke til at forudsige, hvad der lige er på favoritlisten. Så vi laver det mad, vi har lyst til, med elementer, som vi VED, at de spiser ind imellem. Nogle dage spiser de ingenting (de er 6 og knap 4), og så er det stående - kedelige - tilbud rugbrød med leverpostej eller havregryn med mælk. Dog bliver det først serveret, når de fleste andre er ved at nå slutningen af måltidet. Altså for at undgå at det ene barn afviser maden og får en leverpostejsmad, og så får det andet barn pludselig samme sjove ide :sarkasme:

Dog ved vi, at Natalie ikke særlig godt kan lide kartofler, undtagen hvis det er mos. Så hvis der er det på menuen, må det byttes med en skive rugbrød.

Det lyder meget som her, men øv hvor er jeg skuffet over at Natalie stadig er i den fase, det har laaange udsigter:deer:
December 2007
September 2011

#9 Sophies-mor

Sophies-mor

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.655 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 21:52

Når nu I skriver, at I sørger for, at der ved hvert måltid er noget de kan lide, hvordan gør I så rent praktisk?
Lad os nu lege, at Sophie ikke kan lide boller i været med løse ris, som vi har bestemt at aftensmaden står på.... Hvad serverer I så mere?

C M M N S

#10 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.296 Beskeder:

Skrevet 17 januar 2012 - 21:54

Når nu I skriver, at I sørger for, at der ved hvert måltid er noget de kan lide, hvordan gør I så rent praktisk?
Lad os nu lege, at Sophie ikke kan lide boller i været med løse ris, som vi har bestemt at aftensmaden står på.... Hvad serverer I så mere?

Så ville der være grøntsager, en salat og/eller brød til, de kunne lide. Ingen ballade med mig over, at de ikke vil spise boller og løse ris. Der er stadig mad på bordet, de kan spise.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool: