Gå til indhold

Billede
- - - - -

Maling af trælofter

• Venligst log ind for at besvare
39 svar på dette emne

#1 Splat

Splat

Er mad nødvendigt?

• Medlemmer
  • 52.038 Beskeder:

Skrevet 17 oktober 2011 - 20:27

Er der nogen, der ved, hvordan man gør det uden at ødelægge lofterne.

Lofterne er hvidpigmenteret og jeg vil rigtig gerne have dem rigtig hvide. Jeg kan læse rundt omkring, at man ved nye trælofter skal gøre noget ved knasterne, så de ikke lækker harpiks, men jeg tænker, at det må den tidligere ejer have gjort. Vi kan i hvert fald ikke se, at loftet lækker harpisk.

Så kan jeg bare male dem? Eller skal jeg gøre noget først? Og i givet fald hvad?
Hvis hesten er dø, så stig af!

#2 valle-halle

valle-halle

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.086 Beskeder:

Skrevet 17 oktober 2011 - 20:30

Jeg ville give knasterne shellak, inden jeg malede oven på. Selv meget gamle knaster kan slå gult igennem hvid maling - har jeg desværre erfaret på det bitre måde...

Om du bare kan male oven på de hvidpigmenterede lister, kommer nok an på, hvad den hvidpigmenterede behandling består af. Men det ved jeg helt ærligt ikke ret meget om.
val-hal må ikke være med:whine:

#3 Splat

Splat

Er mad nødvendigt?

• Medlemmer
  • 52.038 Beskeder:

Skrevet 17 oktober 2011 - 20:34

Jeg ville give knasterne shellak, inden jeg malede oven på. Selv meget gamle knaster kan slå gult igennem hvid maling - har jeg desværre erfaret på det bitre måde...

Om du bare kan male oven på de hvidpigmenterede lister, kommer nok an på, hvad den hvidpigmenterede behandling består af. Men det ved jeg helt ærligt ikke ret meget om.

Der er rigtig mange knaster. Kan man bare bruge det der Shellak hen over hele loftet. Jeg bliver helt forpustet, når jeg ser op, fordi der er virkelig mange knaster i et helt hus. Loftet er i øvrigt ikke meget gammelt. Det er omkring 6 år gammelt, så det lyder, som om det er med til at bestyrke i, at man skal tage sig af de knaster?

#4 E.T.76

E.T.76

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.399 Beskeder:

Skrevet 17 oktober 2011 - 20:44

Der er rigtig mange knaster. Kan man bare bruge det der Shellak hen over hele loftet. Jeg bliver helt forpustet, når jeg ser op, fordi der er virkelig mange knaster i et helt hus. Loftet er i øvrigt ikke meget gammelt. Det er omkring 6 år gammelt, så det lyder, som om det er med til at bestyrke i, at man skal tage sig af de knaster?

Da vi flyttede i vores hus var her fyldt med gamle trælofter der var helt brune af cerutrøg. :badr: Vi vaskede først med grundrens, malede med grunder og så alm. maling, og her 6 år senere er der ikke nogen knaster der skinner igennem.

De fik så flere gange grunder pga. røgen, måske kan det også hjælpe på knaster? :gruble:
- Jeg kan modstå alt, undtagen fristelser

Tobias -18.12.06 :jule:

Magnus -04.02.10

#5 Anei

Anei

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.696 Beskeder:

Skrevet 17 oktober 2011 - 20:59

Jeg ville male med en spærrende hvid grundmaling over det hele, selv om det ikke ser ud som om der kommer harpiks ud, så kan det godt slå igennem alligevel.
Og så vil jeg glæde mig over at det ikke er mig der skal til at male lofter :D (vi har malet alle lofter i huset, det var dog ikke trælofter)
Trolden 10/10 -07:lun:
Lilletrolden 14/04 -11:lun:

#6 Splat

Splat

Er mad nødvendigt?

• Medlemmer
  • 52.038 Beskeder:

Skrevet 18 oktober 2011 - 08:14

Jeg ville male med en spærrende hvid grundmaling over det hele, selv om det ikke ser ud som om der kommer harpiks ud, så kan det godt slå igennem alligevel.
Og så vil jeg glæde mig over at det ikke er mig der skal til at male lofter :D (vi har malet alle lofter i huset, det var dog ikke trælofter)

Jeg forstår, hvad du mener. Jeg foreslog manden i går, at vi rev trælofterne ned. Det virker imiddelbart nemmere end at male dem. Tak for rådet.

#7 Anei

Anei

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.696 Beskeder:

Skrevet 18 oktober 2011 - 12:15

Jeg forstår, hvad du mener. Jeg foreslog manden i går, at vi rev trælofterne ned. Det virker imiddelbart nemmere end at male dem. Tak for rådet.

Her var træloft i stuen da vi flyttede ind, det kom ned :) (men det var dog også nikotin befængt)

Nå ja, og så ville jeg iøvrigt købe maling et sted hvor jeg kunne få gode råd og vejledning.
Trolden 10/10 -07:lun:
Lilletrolden 14/04 -11:lun:

#8 Splat

Splat

Er mad nødvendigt?

• Medlemmer
  • 52.038 Beskeder:

Skrevet 18 oktober 2011 - 12:28

Her var træloft i stuen da vi flyttede ind, det kom ned :) (men det var dog også nikotin befængt)

Nå ja, og så ville jeg iøvrigt købe maling et sted hvor jeg kunne få gode råd og vejledning.

Det værste er næsten, at jeg syntes, at det var SÅ pænt, da vi flyttede ind. Det er på ingen måder gammelt, nikotingult eller grimt. Jeg vil bare hellere have helt kridhvidt loft. Manden får desværre nervøse trækninger, når jeg foreslår, at vi piller lortet ned.

#9 DarkRed

DarkRed

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.676 Beskeder:

Skrevet 18 oktober 2011 - 20:27

Et alternativ til at pille dem ned er at sætte gipsplader direkte ovenpå træloftet. Det har vi lige fået gjort og det ser rigtigt fint ud! Vi havde egentlig besluttet os for at male vores trælofter. De er hvidpigmenterede, men var begyndt at se lidt gule ud. Da vi fandt ud af hvad det der lak der skal på knasterne koster, og hvor besværligt det ville blive, endte vi med gipsløsningen. Jeg var lidt bange for om rummet ville virke mindre fordi vi har mistet ½ cm i højden, men efter der er blevet malet ser det større ud :D

#10 Splat

Splat

Er mad nødvendigt?

• Medlemmer
  • 52.038 Beskeder:

Skrevet 18 oktober 2011 - 20:34

Et alternativ til at pille dem ned er at sætte gipsplader direkte ovenpå træloftet. Det har vi lige fået gjort og det ser rigtigt fint ud! Vi havde egentlig besluttet os for at male vores trælofter. De er hvidpigmenterede, men var begyndt at se lidt gule ud. Da vi fandt ud af hvad det der lak der skal på knasterne koster, og hvor besværligt det ville blive, endte vi med gipsløsningen. Jeg var lidt bange for om rummet ville virke mindre fordi vi har mistet ½ cm i højden, men efter der er blevet malet ser det større ud :D

Trælofterne har bare allerede gjort det lidt lavere til loftet her, så det tør jeg ikke rigtig. Jeg er virkelig i 7 sind. Det er jo krafteddermame hele huset, der er beklædt med det lårt.