Gå til indhold

Billede
- - - - -

Gastroskopi

• Venligst log ind for at besvare
20 svar på dette emne

#1 Gazeller

Gazeller

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPip
  • 19 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 12:54

Hej!

Jeg har lige oprettet mig her, fordi jeg er rigtig nervøs. Tænker på en forestående Gastroskopi og kan hverken sove eller noget .. p.gr.a. angst. Jeg har nogle ting med fra barndommen der gør, at jeg slet ikke har det godt med at få ting ind i min mund. Tandlægebesøg er et helvede. Jeg har aldrig været i narkose og har afvist brokoperation og galdeoperation fordi jeg ikke turde at komme i narkose.
Denne gang kan jeg ikke afvise Gastroskopien fordi der er noget ravruskende galt. Jeg har lige været igennem antibiotikakure fordi de fandt helicobactor plyri hos mig. Jeg var rædselslagen over at skulle tage medicinen men jeg gennemførte kuren. Jeg lever i et smertehelvede og ved at bare SKAL gennemføre gastroskopien.

Er der nogen søde mennesker der vil fortælle mig om deres oplevelser af den undersøgelse ?
Nogen der har valgt narkose (og hvordan det føltes) ?
Nogen der har valgt afslappende ?
Nøjedes med spray ?
Hvordan det føles at få slangen ned igennem svælg osv ?
Især hvordan I har oplevet undersøgelsen.

Prøver at forberede mig på det, men jeg kan ikke rigtigt.

På forhånd Tusind Tak

#2 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.380 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 13:09

Jeg tror ikke, at du får et valg mellem fuld narkose og lokalbedøvelse. Jeg har prøvet begge dele og ikke fået et valg. Det handler om ressourcer og så er du hurtigere ovenpå igen efter lokalbedøvelse.

Du kan bede om at få noget beroligende medicin inden undersøgelsen. Det er ubehageligt, men du har en sygeplejerske ved din side, som gerne holder dig i hånden og forklarer dig, hvad der sker. Brug hende.

Jeg har oplevet det som bestemt ikke fantastisk på nogen måde, men heller ikke noget, der skal gøres værre end det egentlig er, når det kommer til stykket. Tilgengæld har jeg oplevet, at lægerne var meget forskellige i kompetance - det gik noget lettere ved overlægen end reservelægen. Men sådan er det jo.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool:

#3 Gazeller

Gazeller

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPip
  • 19 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 13:14

Jeg ringede til en sød sygeplejerske på afdelingen igår og hun sagde også at jeg kunne vælge mellem noget beroligende og at komme til at sove (let narkose) .. men problemet er at jeg er bange for det hele. Slangen igennem svælg - medicinen og dens virkninger - at skulle slippe kontrollen og lade de der mennesker overtage .. Det er umiddelbart for meget.

Må jeg spørge dig hvordan du havde det da du skulle synke slangen ? Er det ikke værst i starten / når de skal igennem halsen ?
Hvordan føles det at have den slange siddende i svælget i den tid det varer ?

:o)

#4 Rakel

Rakel

• Medlemmer
  • 130.380 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 13:19

Ikke fantastisk, men man gør jo 'bare' som de beder en om gennem undersøgelsen og har man fået lidt beroligende medicin er det også en fordel. Det gør det lettere at slappe af. Der står en sygeplejersker til det samme, som guider en igennem og holder øje med en. De hjælper jo en med at gøre det rigtige på de rigtige tidspunkter og jo, det er værst i starten. Den spray, de bruger er ikke specielt rar, men det er hurtigtig overstået. Når først slangen er der, så mærker man ikke så meget til den, synes jeg.

Jeg har velsagtens efterhånden prøvet det ti gange og jeg finder det absolut ikke specielt underholdende - men man skal ikke overdramatisere det. Det lyder meget værere end det er og så skal man jo lige huske, at lægerne og sygeplejerskerne har prøvet det så mange gange, at man godt kan lade dem have kontrollen over det, de gør.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

#5 Gazeller

Gazeller

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPip
  • 19 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 13:26

Hvor ER jeg glad for at læse at du ikke finder det så "underholdende" men at det ikke er så slemt endda ... sådan læser jeg dit indlæg :o)
Den der spray du nævner. Jeg har hørt noget om at det er den samme overfladebedøvelse tandlæger bruger. Jeg kan bare ikke fordrage tanken om, at blive bedøvet i svælget. Forestiller mig at jeg blir kvalt og ikke kan synke mit eget spyt.
(Du ka nok læse at jeg ikke har det så godt med at få ting ind i munden)

Har også tænkt på hvordan det føles at få noget beroligende ? (Jeg har ikke engang prøvet at få en beroligende pille / At skulle få et intravenøst må da være endnu værre)

Ja, jeg ved godt jeg er hysterisk når det kommer til det her

#6 Rakel

Rakel

• Medlemmer
  • 130.380 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 13:35

Der er jo ingen, der ved, hvordan du reagerer, men de fleste bliver bare lidt mere rolige, afslappede og ligeglade, når de får beroligende medicin i tabletform forud for sådan en undersøgelse og det er jo sådan set en fordel.

Det ved jeg ikke, om det er - den samme bedøvelse. Jeg har ikke fået noget af den slags hos tandlægen.

Lad være med at forestille dig alt muligt væmmeligt som kvælning og den slags. Det fører ikke noget godt med sig. Tænk på, at de her afdelinger laver sådanne undersøgelse hver dag og de har helt tjek på det - det er en meget ukompliceret undersøgelse for lægerne og sygeplejerskerne og de skal nok se til, at det hele går rigtigt til. De er vant til, at patienterne er usikre og bange og har det som job at få alle godt igennem så en korrekt diagnose kan stilles.
Selskabsdrankeren (2005)

#7 Gazeller

Gazeller

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPip
  • 19 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 13:41

Du har helt ret i at man skal stole på dem og deres kompentancer. Jeg må virkelig arbejde på det der med at skulle slippe kontrollen og lade være med at forestille mig det værste. Jeg har besøgt hospitaler og læger så tit at min autoitetstro er blevet lidt spækket.
Den bedøvende spray tandlæger bruger er som regel inden de stikker.

Jeg er glad for at du fortalte om din oplevelse af det :o)

Håber at høre fra flere

#8 Pussikat82

Pussikat82

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.614 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 15:53

Jeg har prøvet det to gange, og første gang var et mareridt. Jeg følte, at jeg var ved at blive kvalt, og der var overhovedet ingen støtte fra lægen. Anden gang havde jeg det ligesom dig nu. Var ved at dø af skræk over at skulle igennem det igen. Men jeg fik snakket med en sød sygeplejerske, og jeg fik noget beroligende skudt ind gennem armen, og den her gang var det kun lidt ubehageligt, men det gik så meget bedre end første gang.
Så få snakket med dem om det, hvis du ikke allerede har gjort det, og få det beroligende, de tilbyder. Det hjælper altså rigtig meget.

Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Homer_zps1781c488.gif

#9 Gazeller

Gazeller

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPip
  • 19 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 18:18

Pussikat82:
Det gør mig ondt at din første gang var et mareridt og du har helt ret i at det tit er dem der udfører det´s skyld. Det er aldrig sjovt at komme ind på en stue hvor læger og sygeplejersker har glemt hvorfor de er der. ... For at tage sig af patienten.
Jeg har kommet ude på Hvidovres hjerteafd. og her skete der fejl og læger og sygeplejersker var dumme, arrogante og irriterende.
Jeg bad om at blive flyttet til et andet hospital og kom til Herlev ... Her var de meget sødere.
Gastrologien skal foregå på Gentofte og den sygeplejerske jeg fik fat på da jeg ringede var både autoritær og sød. Hun gav sig tid.
Det tegner jo godt på menneskesiden.
Du har nok ret i, at jeg skal tage imod det beroligende ... selvom jeg er enormt angst for sådan noget.
Hvordan reagerer man på at få skudt sådan noget beroligende ind gennem armen ?
Blir man svimmel ? .. eller hvordan virker det ?

:o) På forhånd Tak

#10 Lomme

Lomme

Erfaren

• Medlemmer
  • 382 Beskeder:

Skrevet 08 oktober 2011 - 19:35

Jeg fik lavet en gastroskopi for halvanden måned siden.
Jeg var simpelthen så utrolig nervøs, så jeg havde sagt ja til at få beroligende, i stedet for beroligende fik jeg dog sovemedicin IV, så jeg sov igennem det hele. Jeg mærkede intet til undersøgelsen efterfølgende, udover at jeg ikke måtte drikke og spise i to timer. Så her gik det ret let..
All I want is peace and quiet, and my hot chocolate :danse: