Gå til indhold

Billede
- - - - -

Solarium - hvor farligt er det?

• Venligst log ind for at besvare
10 svar på dette emne

#1 Lupine_79

Lupine_79

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.780 Beskeder:

Skrevet 03 oktober 2011 - 17:11

Ifølge eksperter, der udtaler sig i medierne, Kræftens bekæmpelse osv er det meget skadeligt at tage kunstig sol, men hvor skadeligt er det egentlig i forhold til den rigtige sol? Når jeg personligt taler med læger og andre med forstand på det område, så siger de som regel, at det ikke er så slemt, så længe man ikke overdriver det. Jeg kan også forestille mig, at man fraråder solariebrug helt for at være på den sikre side. Der er jo rigtig mange, der har frekventeret solcentrene alt for meget, og hvor man næsten kan se, at huden har taget skade. Jeg er altså godt klar over, at det er skadeligt at tage for meget sol.

Jeg går normalt heller ikke selv i solcenter, men er netop kommet hjem fra ferie og har fået en pæn kulør, som jeg godt kunne tænke mig at holde en smule ved lige. Men autoritetstro som jeg er :blush: ved jeg ikke helt, om det er klogt. Jeg har ikke tænkt mig at dyrke den kunstige sol ofte, men bare sørge for, at farven ikke forsvinder helt.

Er her nogen eksperter, som kan fortælle mig, hvor farligt det reelt er at tage kunstig sol, hvis man sørge for at tage det fornuftigt (dvs ikke for tit og ikke for længe)? Jeg kunne derud over godt tænke mig at høre folks generelle holdning til kunstig sol :)
pige - 01.11.06

dreng - 16.06.09

#2 Lupine_79

Lupine_79

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.780 Beskeder:

Skrevet 03 oktober 2011 - 17:31

Tak for dit svar! :) For mit vedkommende er det et rent forfængelighedsspørgsmål. Om vinteren bliver jeg temmelig bleg/fersk til trods for, at jeg har meget mørke øjne og mørkt hår. Det ser helt forkert ud til mig at være så bleg, så det er ikke fordi jeg vil være solbrun om vinteren, men bare undgå det der gennemsigtige skrær, som min hud har tendens til. Den er dog ikke sart i forhold til solen. Jeg har åbenbart en hudtype, der både kan blive meget brun og meget bleg. Jeg bliver yderst sjældent solskoldet.

Jeg er ikke meget for selvbruner, foundation osv, så den mulighed har jeg desværre ikke :o
pige - 01.11.06

dreng - 16.06.09

#3 dasia

dasia

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.645 Beskeder:

Skrevet 03 oktober 2011 - 18:13

Spray tan , kan jo også gøres på klinikker eller hvad de nu hedder :D
:love: Skønne dejlige dreng :love: 30-07-06

Har de skønneste niecer :lun::lun::lun: og
en dejlig nevø :lun:

#4 Lupine_79

Lupine_79

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.780 Beskeder:

Skrevet 03 oktober 2011 - 18:38

Hvorfor?

og hvis man er forfængelig, så synes jeg det er noget spøjst, at gøre noget, man ved giver mange rynker senere. Men det selvfølgelig senere, det er vel der den ligger :D

Jeg har ikke tænkt mig at dyrke solen intenst fremover, så jeg tvivler på, at den fremmer rynkerne SÅ meget :) Og jeg er ikke så forfængelig, at jeg gider bruge selvbruner og foundation til hverdag. Jeg har ikke anden begrundelse end at det bare ikke er mig.
pige - 01.11.06

dreng - 16.06.09

#5 Imafakerandiloveit

Imafakerandiloveit

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.655 Beskeder:

Skrevet 03 oktober 2011 - 20:44

Jeg er ikke ekspert, men ...

Både naturlig og kunstig sol er skadelig, det der der vist ingen tvivl om. Man kan selvfølgelig bruge solcreme, og det bør man helt sikkert, men det er vist kommet frem at ikke alle solcremer beskytter lige godt. Noget med at nogle kun beskytter mod forbrændninger. Jeg vil lige prøve at finde en kilde på det senere.
Det vil uanset hvad ælde huden lidt, og det er først noget man ser mange år senere når der kommer rynker og pigmentforandringer som er en bitch at slippe af med igen.
Og så må man tage op med sig selv om man vil risikere at kunne være en af dem der senere hen udvikler kræft.
"So, fine ... if I can't be the sex symbol,
I can definitely be the bitch."

#6 Lupine_79

Lupine_79

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.780 Beskeder:

Skrevet 03 oktober 2011 - 21:14

Jeg er ikke ekspert, men ...

Både naturlig og kunstig sol er skadelig, det der der vist ingen tvivl om. Man kan selvfølgelig bruge solcreme, og det bør man helt sikkert, men det er vist kommet frem at ikke alle solcremer beskytter lige godt. Noget med at nogle kun beskytter mod forbrændninger. Jeg vil lige prøve at finde en kilde på det senere.
Det vil uanset hvad ælde huden lidt, og det er først noget man ser mange år senere når der kommer rynker og pigmentforandringer som er en bitch at slippe af med igen.
Og så må man tage op med sig selv om man vil risikere at kunne være en af dem der senere hen udvikler kræft.

Tak for dit svar :) Jeg kan nok ikke lade være med at forlænge den fine kulørtid ved at gå i sol et par gange, men det bliver nok ved det.

Jeg har forresten pejlet mig mere ind på, hvorfor jeg foretrækker sol fremfor solbruner. For det første er jeg ikke så vild med at have alt muligt stads i ansigtet og for det andet er jeg ikke vild med tanken om, at det er fake. Jeg ved godt, at det også er lidt fake at tage sol, men det er trods alt huden selv, der danner den brune farve og det kan ikke tværes ud igen :P
pige - 01.11.06

dreng - 16.06.09

#7 Lupine_79

Lupine_79

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.780 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2011 - 00:31

sol og rygning er de to udefrakommende årsager der har størst betydning for hvor mange rynker man får. Så jo, du skal forvente at det fremmer dine rynker.
Selvbruner og foundation to ret forskellige ting, og man behøver på ingen måde bruge selvbruner hver dag. Jeg holder en fin farve med selvbruner hver eller hvad anden uge, eller de der cremer med lidt selvbruner i en eller to gange om ugen. Eller i princippet, jeg bruger det sjældnere fordi jeg er doven, men kan stadig holde en pæn farve på det. Men altså jeg holder også ret godt på farven.
Men hver dag er ikke nødvendigt medmindre man vil være meget ekstrem i farven. Og så er det nok nemmere at male på ala Sidney Lee :lol:

Men eftersom jeg ikke ryger, så er der da i det mindste en kilde mindre, der forårsager rynker :-D Jeg taler jo kun om at tage det 2-3 gange og så stoppe igen. Men det kan være, at I får skræmt mig fra det :-D Jeg ved absolut intet om selvbruner. Jeg forestiller mig bare, at det både er dyrt og tidskrævende, hvis det skal se nogenlunde naturligt ud. Og jeg hader virkelig tanken om, at jeg så går rundt med en fake kulør. Men øhh... hvilken selvbruner kan du anbefale? :genert:
pige - 01.11.06

dreng - 16.06.09

#8 HawaiiBlomst

HawaiiBlomst

Erfaren

• Medlemmer
  • 419 Beskeder:

Skrevet 06 oktober 2011 - 15:12

Solarie giver vildt mange rynker!

Jeg gik i klasse med en pige der to sol hver dag, fra 9klasse og op gennem gymnasiet, fordi det var ''in''. Hendes forældre havde et solcenter, og hun kunne derfor gøre det gratis. I dag er hun 23år, og hun har SÅ mange rynker i hele ansigtet at hun ligner en der er der dobbelt så gammel! Det er virkelig frygteligt:(

#9 Kaktussen

Kaktussen

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.276 Beskeder:

Skrevet 06 oktober 2011 - 19:39

Jeg bruger faktor 30-50 og holder mig så vidt muligt i skyggen hele sommeren, da solen hader mig (oh jo, den hader mig virkelig - jeg bliver rød af ingenting!). Men jeg lider desværre af noget eksem som klør og giver mig knopper. Jeg har været igennem utallige hud læger som lille og hverken medicin eller cremer har virket. Det eneste der virker er solarie.
Da jeg ellers holder mig ude af solen, har jeg ikke noget problem i at tage solarie et par gange om måneden (max en gang om ugen), men hvis man ligger og steger hver gang solen titter lidt frem, så ville jeg nok passe på med solarie, men det er jo grundæggende op til en selv.
Tålmodighed er en dyd! Jeg er ikke dydig..:devil2:

#10 humsebjørnen

humsebjørnen

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.076 Beskeder:

Skrevet 06 oktober 2011 - 21:06

Om naturlig sol eller solariesol er værst er svært at sige præcist. Faktum er at begge øger risikoen for hudkræft. Og jo mere man udsættes for, jo mere øges risikoen. Naturlig brunhed kan man ikke opnå uden i et vist omfang at øge risikoen for hudkræft, da udskillelsen af melanin fra melanocytterne aktiveres af DNA-skader fra UV-stråling (hovedsagelig pyrimidindimerer så vidt jeg husker). Og det er jo netop DNA-skaderne der i værste fald kan føre til kræft.

"Kunstig" brunhed - f.eks. fra selvbruner - behøver derimod ikke øge risikoen for hudkræft. Men det afhænger selvfølgelig af metoden, hvilke stoffer der er tale om osv.
Two British soldiers have been killed in Northern Ireland after a tree fell on their vehicle. Police suspect it was planted by the IRA.