Gå til indhold

Billede
- - - - -

Antidepressiver - må man slet ikke drikke alkohol?

• Venligst log ind for at besvare
23 svar på dette emne

#1 Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil

Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.397 Beskeder:

Skrevet 18 september 2011 - 19:47

Jeg er på antidepressiver (Cipralex), og der står i indlægssedlen, at man ikke må drikke alkohol, når man tager dem.

Jeg er i tvivl om, hvor stramt det skal tolkes. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at drikke mig fuld (det gør jeg aldrig alligevel), men vil det sige at man ikke må drikke et enkelt glas rødvin en sjælden gang, hvor man er ude og spise? Og hvad med alkohol i sovs, chokolade osv.?

Jeg ved at der er rigtig mange på antidepressiver, og det skulle undre mig hvis de alle sammen holdt sig fuldstændig fra alkohol. Kender også et par stykker, som er eller har været på det, og de har da taget til fester osv.

Er der nogen, der ved noget om det?

So call me Maybe :banan:

#2 Haltefanden

Haltefanden

Jættekonge

• Medlemmer
  • 5.048 Beskeder:

Skrevet 18 september 2011 - 20:43

Prøv dig lidt frem, det er mit bedste råd. Jeg har været på utallige psykofarmakapræparater, og det er meget forskelligt, hvordan man reagerer på alkohol, alt efter hvad man fylder sig med. Nogle kan drikke uhæmmet, mens andre på samme præparat kun skal lugte til en øl, førend de bliver påvirkede. Nogle bliver syge, nogle meget fulde - det er vidt forskelligt fra person til person og præparat til præparat.
Jeg fik på et tidspunkt Abilify - og ja, jeg ved godt, at det er antipsykotisk og ikke antidepressivt - og jeg brækkede mig i stride strømme, så snart jeg havde drukket to øl. Nu er jeg på et andet præparat - stærkere efter sigende - og kan sagtens drikke mig fuld uden at kaste op. Dog får jeg så endnu en type medicin, som gør, at jeg dagen efter at have drukket bare en enkelt genstand får ubehagelige og enerverende angstanfald.
Derfor, som jeg lagde ud med: prøv dig ad. Det er næppe farligt i den forstand at forsøge sig lidt frem.

Det var en fejl, det beklager jeg,
men jeg fejler meget.

#3 Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.397 Beskeder:

Skrevet 18 september 2011 - 21:09

Ja, okay, hvis der ligefrem er risko for død må jeg hellere spørge først :shock:

Jeg tænkte at risikoen var, at jeg blev dårlig eller at det ikke virkede efter hensigten.

Grunden til at jeg ikke har spurgt min læge endnu, er at jeg synes det er lidt akavet - jeg føler mig som en eller anden dranker, der ikke kan undvære alkohol, når jeg spørger om den slags :genert:

Men altså, jeg havde ikke overvejet at der kunne være risiko for så alvorlige ting, så det bedste er nok at spørge.

#4 Imafakerandiloveit

Imafakerandiloveit

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.655 Beskeder:

Skrevet 18 september 2011 - 23:29

Jeg kunne sagtens drikke alkohol da jeg var på Citalopram og Sertralin. Nu er jeg på Tolmin, og der går jeg altså kold efter bare en enkelt øl. Det forstærker den sløvende virkning, efter hvad jeg har forstået.
"So, fine ... if I can't be the sex symbol,
I can definitely be the bitch."

#5 Johan

Johan

Nuttet

• Medlemmer
  • 9.846 Beskeder:

Skrevet 18 september 2011 - 23:32

Jeg gennemførte hele min studenteruge på Akarin uden problemer. Og der blev ellers ikke sparet.
So you wanna fuck the homecoming queen?

#6 ProblemBarnet

ProblemBarnet

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.519 Beskeder:
  • LocationHerlev

Skrevet 18 september 2011 - 23:34

Kan ikke helt huske, hvordan jeg reagerede på Cipralex + sprut, men på Efexor + sprut føltes det som om, at jeg gik på puder, følte ikke at jeg kunne mærke/havde kontrol over mine fødder....ikke at det stoppede mig fra at drikke dog :rulle:
Men mon ikke, at vi allesammen reagerer forskelligt på det, så selvom nogle slipper, kan du måske blive alvorligt syg af det

~ What does'nt kill you, fucks you up mentally ~

~ Scars remind us of where we’ve been, they don’t have to dictate where we’re going ~

#7 Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.397 Beskeder:

Skrevet 18 september 2011 - 23:45

Hov, kom i tanker om at jeg faktisk har spist sovs med vin i efter jeg er begyndt, go det gik fint. Så mon ikke vin i mad er okay. Det er jo også meget små mængder og noget andet end at drikke det.

Men vil spørge min læge når jeg alligevel skal derhen igen.

#8 mariannaa

mariannaa

Helgen

• Medlemmer
  • 8.361 Beskeder:

Skrevet 18 september 2011 - 23:50

Jeg opfatter "forbudet mod alkohol" som, at hvis man har det psykisk skidt, så kan alkoholen forstærke denne tilstand. Jeg har selv prøvet det en gang - Hvor jeg ikke fik det fysisk dårligt, men til gengæld så psykisk dårligt at jeg forsøgte selvmord (jeg var ellers begyndt at få det bedere). siden da har/fik jeg så stor respekt for det, at jeg aldrig siden forsøgte mig med alkohol.

#9 miomau

miomau

supercalifragilisticexpialidocious

• Medlemmer
  • 1.989 Beskeder:

Skrevet 19 september 2011 - 00:36

Jeg er på venlafaxin (efexor), og der står i indlægssedlen at alkohol frarådes. Da jeg i starten var på både venlafaxin og seroquel, holdt jeg mig fuldstændigt fra alkohol. Men nu hvor jeg er stoppet med seroquel, men fortsat er på venlafaxin, drikker jeg igen alkohol.

Jeg drikker vin til middage, og jeg har et par gange også forsøgt at drikke mig beruset (bl.a. til min egen polterabend), men uden held :gruble:Det lader åbenbart til at jeg ikke rigtig påvirkes af alkohol på denne medicin. Men jeg tror egentlig også at jeg lige vil høre min psykiater hvorfor det frarådes, det har jeg tænkt at jeg ville spørge hende om tidligere, men har glemt det hver gang.

#10 snudelpuss

snudelpuss

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.826 Beskeder:

Skrevet 19 september 2011 - 10:15

Jeg opfatter "forbudet mod alkohol" som, at hvis man har det psykisk skidt, så kan alkoholen forstærke denne tilstand. Jeg har selv prøvet det en gang - Hvor jeg ikke fik det fysisk dårligt, men til gengæld så psykisk dårligt at jeg forsøgte selvmord (jeg var ellers begyndt at få det bedere). siden da har/fik jeg så stor respekt for det, at jeg aldrig siden forsøgte mig med alkohol.

Det er ca. også min oplevelse. Jeg tager Cipramil og har drukket alkohol. En enkelt gang, hvor jeg blev rigtig fuld/drak meget, fik jeg det skidt - som i psykisk skidt. Men ved begrænset forbrug (et par glas) har der ikke været noget.
Mess med mig på sbn76@hotmail.com