Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hvis jeg gerne vil meldes ud af folkekirken...

• Venligst log ind for at besvare
9 svar på dette emne

#1 cyberjulle

cyberjulle

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 522 Beskeder:

Skrevet 25 august 2011 - 14:18

Hvordan bærer jeg mig ad med det? - og hvad frasiger jeg mig oven i?
Stort ego kræver megen pleje :devil:

#2 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.754 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 25 august 2011 - 14:24

Du henvender dig til dit lokale kirkekontor, hvor du får en blanket, du skal udfylde og aflevere.

Du frasiger dig samtidig retten til kirkelig betjening, d.v.s. f.eks. kirkelig vielse (med mindre den tilkommende er medlem), dåb af børn (den enkelte præst kan dog give lov), kirkelig begravelse og sjælesorg hos præsten. Man kan selvsagt heller ikke stemme ved menighedsrådsvalg, hvis man ikke er medlem.

Endelig kan et gravsted på kirkegården være dyrere for ikke-medlemmer af kirken.

Ændret af Rapfisk, 25 august 2011 - 14:26.

Skrueløs :engel:

#3 Petrine-

Petrine-

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.973 Beskeder:

Skrevet 25 august 2011 - 14:24

Kender du google?

Udmeldelse kan ske ved skriftlig henvendelse til sognepræsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor man bor. Udmeldelse kan også ske ved, at man personligt møder op hos sognepræsten eller på kirkekontoret.

Når man er meldt ud af folkekirken, har man ikke samme ret til kirkelig betjening som folkekirkens medlemmer. For at blive viet i folkekirken, skal mindst den ene være medlem af denne. Ligeledes kan man normalt kun blive begravet med bistand af en præst i folkekirken, hvis man er medlem af den, når man dør. Ved de fleste kirkegårde er taksterne for gravsteder m.v. i øvrigt højere for personer, der ikke var medlemmer af folkekirken, end de er for medlemmer.

Kirkeministeriet/Borgerportal/Udmeldelse af folkekirken

#4 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.754 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 25 august 2011 - 14:44

Kan man ikke altid rende ned i kirken og bede om at tale med præsten? Det troede jeg da :gruble: Tror da, det er de færreste præster, der beder om at se medlemskort af folkekirken, før de trøster én, der kommer og beder om hjælp!

Det er nok de færreste præster, der afviser en sjælesørger eller spørger efter "medlemskort". Men principielt har man ikke ret til den betjening, sjælesorg er, hvis man ikke er medlem.
Skrueløs :engel:

#5 peaches26

peaches26

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.126 Beskeder:

Skrevet 25 august 2011 - 14:44

Da jeg meldte mig ud sendte jeg bare et brev hvor der stod jeg ønskede at melde mig ud og mit personnr og navn. ca 2 uger senere modtog jeg min navneattest der skal gå i stedet for min dåbs attest. Og det var det...

Du mister selvfølgelig retten til alt der har med kirke at gøre men jeg kan godt leve med et sandstrandsbryllup og satser strækt på at blive spredt over havet når den tid kommer. Ønsker ingen kirkelig handling for det ligger så fjernt fra hvem jeg er. Jeg føler det som et overgreb når jeg er i en kirke...

Ændret af peaches26, 25 august 2011 - 15:00.

#6 cyberjulle

cyberjulle

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 522 Beskeder:

Skrevet 25 august 2011 - 14:50

mange tak for svar
Stort ego kræver megen pleje :devil:

#7 DonYLotta

DonYLotta

Bortvist fra debatten

• Banned
  • 1.125 Beskeder:

Skrevet 25 august 2011 - 16:14

Da jeg meldte mig ud sendte jeg bare et brev hvor der stod jeg ønskede at melde mig ud og mit personnr og navn. ca 2 uger senere modtog jeg min navneattest der skal gå i stedet for min dåbs attest. Og det var det...

Du mister selvfølgelig retten til alt der har med kirke at gøre men jeg kan godt leve med et sandstrandsbryllup og satser strækt på at blive spredt over havet når den tid kommer. Ønsker ingen kirkelig handling for det ligger så fjernt fra hvem jeg er. Jeg føler det som et overgreb når jeg er i en kirke...

Hmm, selv meldte jeg mig ud i foråret i år, men har da godt nok aldrig modtaget nogen navneattest..

#8 Stanton

Stanton

Helgen

• Medlemmer
  • 8.632 Beskeder:

Skrevet 26 august 2011 - 00:51

Hmm, selv meldte jeg mig ud i foråret i år, men har da godt nok aldrig modtaget nogen navneattest..

Det gjorde jeg heller ikke, men det går nok.
Hende der tog imod min udmeldelse gjorde i øvrigt meget ud af at fortælle mig, hvad jeg skulle gøre i stedet for at melde mig ud, hvis jeg var utilfreds med menighedsrådet... som om det nok var derfor jeg meldte mig ud :lol:

Jeg meldte mig ikke ud for at ærgre menighedsrådet, men fordi der ikke var nogen grund til at jeg skulle være medlem. Men det kan jo være der har været nogle interessante stridigheder omkring menigheden op til at jeg meldte mig ud... men jeg aner det ikke, for jeg har aldrig fulgt med.

#9 en.mand

en.mand

Fastgroet

• Medlemmer
  • 13.631 Beskeder:

Skrevet 26 august 2011 - 01:45

De 2 % af befolkningen der interesserer sig for menighedsrådene tror jeg går MEGET op i det. De kunne sikkert godt finde på at melde sig ud hvis det er en af de forkerte der bliver valgt ind. En af dem der har en anden mening om fraskilte og homoseksuelle og den slags end de selv har.
ಠ_ಠ

#10 Stanton

Stanton

Helgen

• Medlemmer
  • 8.632 Beskeder:

Skrevet 26 august 2011 - 11:50

De 2 % af befolkningen der interesserer sig for menighedsrådene tror jeg går MEGET op i det. De kunne sikkert godt finde på at melde sig ud hvis det er en af de forkerte der bliver valgt ind. En af dem der har en anden mening om fraskilte og homoseksuelle og den slags end de selv har.

Uden tvivl!