Gå til indhold

Billede
- - - - -

Krukker på terrassen, hvilke planter?

• Venligst log ind for at besvare
7 svar på dette emne

#1 Smea

Smea

Uundværlig

• Medlemmer
  • 17.319 Beskeder:

Skrevet 11 maj 2011 - 19:32

Ja, vi har droppet kampen mod den massive ukrudt og droppet tanken om pæne bed :tie:

Vi skal have anlagt terrasse nu her i sommeren, og så kunne jeg godt tænke mig at have lidt planter i krukker på terrassen.

Vores terrasse er og bliver sydvendt, så det må godt være nogle der kan tåle en del sol. Nogle kommer til at stå halvt i skygge af vore 120 cm rækværk om terrassen (vi bor ret åbent indtil bøgehækken er vokset sig stor og den er ikke gået ud trods ukrudten :D)

Indtil videre regner jeg med et par små krukker med cherry tomater, det har været en succes de sidste mange år :)

Jeg er lidt en novice inden for det her med krukker. Men hvilke planter, urter eller bær er egnet til krukker og disse vilkår? :kys:
Maj 2009 :lun:
April 2012 :lun:

#2 Maria_23

Maria_23

Helgen

• Medlemmer
  • 8.439 Beskeder:

Skrevet 13 maj 2011 - 10:44

Uhhh jeg tror du kan plante det meste på en solfyldt terasse! Bare du vander godt hele sæsonen.

Selv har jeg gerne en opstammet rosmarin, et lille æbletræ med espalier, mynthe, lilla, bluespice og alm. basilikum, oregano og af blomster har jeg kæmpeverbena og lavendel. Chili og tomat kommer også udenfor i slutningen af maj.

Du kan også sætte spande/krukker/vækstposer med kartofler.
Svesken aka Mr. Dobbelt-Hage aka Ægget - 16/4-09 :lun:

♥ Make the most of yourself, for that is all there is of you ♥

#3 LuthienTinuviel

LuthienTinuviel

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.068 Beskeder:

Skrevet 13 maj 2011 - 11:39

Der er ikke ret meget, du ikke kan plante på en sydvendt terrasse, hvis du husker 2 ting:
1) Plant aldrig ting i sorte plastik beholdere og brug så lidt rå lerkrukker som muligt. Lerkrukkerne suger en masse vand ud af jorden og de sorte plastik beholdere er også udtørrende. Der er jo tit varmt og solrigt på en sydvendt terrasse, så du hjælper dine planter på vej sådan et sted, ved at vælge andre materialer til dine krukker.

2) Vand, vand, vand !

Jeg har i år taget nogle af mine stauder og sat i krukker. Det ser i al beskedenhed skide godt ud :blush: Stauderne blomstrer jo ikke hele sommeren som sommerblomster gør, men de tilfører dine krukke-arrangementer en helt enorm frodighed med alle deres forskellige farver og former på bladene.
Jeg har sat en flok dagliljer sammen med en efterhånden kæmpestor storkenæb. Så har jeg 3 ens geoginer, nogle småkrukker med lidt krydderurter, en stor krukke med en lille blåbær (en gren knækkede af en blåbærbusk for et års tid siden, jeg satte den i spagnum i en krukke og det er ved at blive til en helt ny busk), og så har jeg sået en masse frø til sommerblomster i krukker der står mellem de andre. Det har været langt langt billigere at gøre sådan, end andre år, hvor jeg har købt mig fattig i færdige sommerblomster, og faktisk synes jeg, det er flottere. I hvert fald lige nu - så må vi se, når vi kommer længere hen på sæsonen.

Et andet råd kunne være at samle dine krukker. Jeg har ellers altid haft krukker stående sådan 1-2 stykker rundt omkring på vores store terrasse. Men i år har jeg samlet dem alle rundt om vores store vandtønde (sådan en gammel vintønde til opsamling af vand). Igen må jeg sige, at jeg synes det ser virkelig godt ud sådan. Som en lille have i haven. Derudover er det meget nemmere, når der skal vandes og endelig så er krukkerne jo så ikke i vejen, som de ellers godt kan være, når de står lidt hist og pist.

Jeg har forskellige krukker. Nogle er i råt ler - dog lidt lysere end de klassiske i rødler. Så har jeg en halv vintønde, et zinkbadekar og en zinkspand og så et par krukker med lidt farver på i glaseret ler.

Det er jo en smags sag men jeg synes, det er så fint, når det ikke alt sammen er samme serie, samme farve eller samme materiale.

Bruger du rå lerkrukker på din sydterrasse, så brug nogle store nogle og stil dem bag ved andre krukker. Hvis de er store kan de indeholde mere vand og vil ikke tørre så let ud og står de bag andre krukker, så danner disse lidt skygge og igen hjælper det meget på fordampningen.

Klem Lutte
♥♥
Jeg elsker jer! Hver dag, hele dagen og hele natten med. Helt op til stjernerne og tilbage igen. For altid og for evigt. For i er det bedste jeg har!

#4 miss_sommerfugl

miss_sommerfugl

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.632 Beskeder:

Skrevet 15 maj 2011 - 11:38

helt enig med de andre - det kan du sagtens - og som LT påpeger - saml dem i grupper - så ser det ud af mere.

Jeg samler gerne 3 styk - jeg synes 2 ser ensomme ud, mens 4 ser for symmetrisk ud - et enkelt sted har jeg dog 5 sammen og på et gammelt havebord med en tilhørende gammel havestol har jeg også samlet en del krukker som ligner hinanden en smule.

Jeg har alt fra tulipaner til blåbær til roser i mine krukker. Liljer, krysantemum, sommerblomster, dahlia, lavendel, rosmarin, estragon - kun fantasien sætter grænser :D

Har vedhæftet et par billeder fra sidste år, og har udvidet konceptet i år, fordi vi primært benytter vores terasse - sidste år havde jeg plantet de fleste af mine dahlia i haven, men vi fik ikke rigtigt så meget ud af dem, fordi vores have er vinklet således at når vi sidder ude, ser vi kun et meget meget lille hjørne af selve haven, mens terassen virkede stor og tom og ikke specielt hyggelig - men nu er den tilgengæld også fyldt godt og grundigt, så nu skal der ikke mere ind.

Vedhæftet fil(er)

Ændret af miss_sommerfugl, 15 maj 2011 - 11:45.

#5 miss_sommerfugl

miss_sommerfugl

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.632 Beskeder:

Skrevet 15 maj 2011 - 18:16

Lige et par stykker fra i dag

Vedhæftet fil(er)

#6 Smea

Smea

Uundværlig

• Medlemmer
  • 17.319 Beskeder:

Skrevet 15 maj 2011 - 20:37

Tak for alle jeres svar :D

Vores planer er så indtil videre at se om de roser vi har i et bed kan klare at blive gravet op og plantet i en krukke, og så ellers 2 lidt større med krydderurter og tomatplanter. Knægten får sin egen balje med jordbærplanter. Og så ellers små krukker med nogle sommerblomster :lun:
Maj 2009 :lun:
April 2012 :lun:

#7 miss_sommerfugl

miss_sommerfugl

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.632 Beskeder:

Skrevet 15 maj 2011 - 20:42

Hvis I graver roserne op på nuværende tidspunkt så få så meget rod som muligt med og vand godt hele sommeren - sidste år satte jeg en rose på nuværende tidspunkt, og glemte at vande godt resten af sommeren - det var den ikke glad for, så den forblev ret lille og pjevset :(

#8 Heidietje

Heidietje

Erfaren

• Medlemmer
  • 207 Beskeder:

Skrevet 28 maj 2011 - 11:17

Hej, vil også lige vise hvad vi har :)

Vedhæftet fil(er)

Ændret af Heidietje, 29 maj 2011 - 17:20.