Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hankat VS Hunkat

• Venligst log ind for at besvare
14 svar på dette emne

#1 Stjernesamleren

Stjernesamleren

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.623 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 09:31

Så spørger jeg lige igen :D

Er der fordele ved en hankat fremfor en hunkat, og omvendt ?

Jeg tænker på om en han egner sig bedre til indekat end en hunkat ? Fordele-Ulemper ved det ene køn fremfor det andet ?

Jeg fik fortalt en fordel ved en hankat, men det har noget med kr. at gøre, så det er ikke med i min overvejelse, for mig betaler jeg hvad det koster at have en kat.

Så nu er jeg lidt på bar bund, han vs hun ?

Jeg forstår ikke brændte mandler - Så smid dem dog ud?! Jeg åbner jo heller ikke en butik med sovs der skiller, vel?!

Flagranker og nøglesnore sælges

#2 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.296 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 11:47

Jeg foretrækker en hankat - jeg finder dem mere omgængelige end hunkatte. Af de mange katte gør venner og familie er dét min konklusion. Optimalt en af hver til at holde hinanden med selskab.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool:

#3 Bette-Skid546

Bette-Skid546

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.462 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 11:55

Jeg har egentligt altid været mest til hankatte.. Mine katte er altid blevet neutraliseret. Men nu har jeg så fået et par hunkatte også og de er også blevet neutraliseret og jeg må nok sige, at der er stor forskel på hannerne og hunnerne.. Hunkattene er meget mere sociale og morsyge/kælesyge end hankattene er. Så jeg er faktisk ved at rykke lidt over imod hunkatte nu som foretrukne. :lol:
Men jeg tror, det kræver at de bliver fikset tidligt. De hunkatte, jeg havde mødt tidligere hos andre, var ikke neutraliseret og de var sgu underlige i bøtten mange af dem.
Gift 24. juli 04 med den dejligste mand.:lun: På den måde fik jeg min søde papsøn.. Mit låne-barn.
Selv fik vi Sara. 10. okt. 05 og Martin. 8. dec. 07

#4 Stjernesamleren

Stjernesamleren

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.623 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 12:17

Der er slet ikk nogen diskussion, uanset om jeg vælger en han eller hun, så skal den neutraliseres :D Koste hva det koste vil :D

Jeg forstår ikke brændte mandler - Så smid dem dog ud?! Jeg åbner jo heller ikke en butik med sovs der skiller, vel?!

#5 MyOMy

MyOMy

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.206 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 13:18

Jeg har en af hver.
Jeg kan prøve at beskrive dem i store træk, men der er jo ingen garanti for at den kat du vælger lige er sådan.

Arthur er ret doven. Han sover en del flere timer om dagen end Fiona. Han har dog et par aktive ture i løbet af morgen og aften. Han ELSKER sin voliere, og kan bruge timer derude.
Hans jagtinstinkt er ikke noget vi ser meget til, han er dog typisk mand, der lader kvinden fange edderkopperne, og så æder han dem. Han er selskabelig. han er næsten altid i samme rum som os, men er ikke en "ligge-på-skødet-kat". Han synes det er helt fantastisk at zigzagge mellem vores ben når vi går, og hvis han endelig skal ligge på skødet af os så skal vi helst sidde på toilet.

Fiona er en lille hidsigprop. Hun ELSKER sin mor, og skal helst ligge på skødet af mig, ligge under min dyne eller sidde og kikke på en stol når jeg laver mad. Hun er stort set altid i nærheden af mig. Hun bliver dog sur hvis ikke jeg lige har tid eller mulighed for at gøre lige det hun mener jeg skal gøre (Typisk sidde og kæle for hende i sofaen) Og så er der ballade. Så render hun rundt efter mig og miaver og hopper op af mig. Hun er meget bestemt og vedholdende. Hun elsker at jagte, men hun er ligeglad med byttet, så hun fanger edderkoppen og lader Arthur spise den.
Hun kan godt lide at være ude, men kan lige så godt lide at sidde i vindueskarmen og kurre efter fugle. Hun er meget aktiv, og kunne lege flere timer om dagen hvis hendes mor orkede det. Er jeg hjemme så er hun typisk vågen hele dagen med små sovepauser.

Som sagt er alle katte jo hver sin lille personlighed, men i store træk synes jeg de er typiske for deres køn.

Næste gang vi skal have katte, så ville jeg vælge enten 2 hanner eller en af hver igen. Vi får lidt af det hele med sådan 2 bavianer :D

#6 Milsen86

Milsen86

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.007 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 14:17

Vi har næsten altid kun haft hunkatte i mit barndomshjem, så det har altid været det eneste jeg ville have - men så købte vi en hankat for nogle år siden, og - selvom man ikke kan favorisere en frem for andre - så er han nok mors lille dreng. Han vil bæres, han ælter min nakke når jeg skal sove, han sover på mine ben, han følger med mig på toilettet og er tit i samme rum som mig.
Han er meget indekat - de får allesammen (vi har 3 i alt) lov at komme ud i dagtimerne hvis de vil, men han kommer altid hurtigt ind igen - han vil hellere lige og gasse den indenfor.

De to damer render meget ude, og kan være svære at få ind om aftenen - de er dog også begge meget kælne og puttesyge, så jeg ved ikke. (den ene er kendt som papegøjekatten af naboerne, fordi hun elsker at klatre rundt på vores skuldre, når vi er ude)

Jeg tror det er svært at dele det op og sige "sådan er hankatte og sådan er hunkatte" - jeg troede at nutraliserede hunkatte var de bedste og mest hengivne katte man kunne have - men det var inden jeg havde haft en neutraliseret hankat. Jeg tror mere det kommer an på den enkelte kat/race hvordan temperamentet er... Håber du finder én, der passer dig perfekt! :lun:

Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.

-61,3 kg

#7 Stjernesamleren

Stjernesamleren

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.623 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 14:57

Men er 2 at foretrække fremfor en ? :genert:

#8 Milsen86

Milsen86

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.007 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 15:32

Det kommer også meget an på katten. Den kat min mor har, får fnidder af andre katte - hun er slet ikke til firbenet selskab og vil ikke dele opmærksomheden med nogen!

Herhjemme har jeg jo 3 - vi startede med en - den ældste hunkat, og hun var OVERsocial! Skulle sidde på skødet når man tissede, klatre op ad ens bare ryg når man havde været i bad, slikke folks hager og var virkelig opmærksomhedskrævende konstant - derfor tænkte vi at hun skulle have en bror, og så fik vi Chilli. Så viste det sig at hun var langt mere menneske- end kattesocial. Hun trak sig tilbage i forhold til os, og begyndte at være enormt meget ude, fordi han tog så meget plads i hendes øjne, tror jeg.
Chilli elsker både mennesker og andre katte, så der var en del konflikter, når han ville lege med hende, men hun ville tæve ham. efter 1½ år, forsvandt hun fra den ene dag til den anden.
Så skaffede vi lillesøsteren, Bilka. Primært fordi Chilli så ud til at kede sin røv i laser, da han blev enebarn midt i det hele. Heldigvis elsker Bilka og Chilli hinanden! De kan sagtens ligge i ske og putte, lege med hinanden og har på den måde stor glæde af at være 2.
Da storesøster dukkede op igen efter et halvt år på farten, stod vi med 3 katte - hvilket ikke lige var planen! Men det viste sig at give perfekt balance! Bilka tog det krudt i røven fra Chilli som før blev brugt på storesøster - som nu både har katteselskab når hun oooorker det (sjældent) og hun har sine mennesker som hun kan kæle og putte med - uden at det bliver for meget.

Det var en lang smøre, der måske virker lidt OT, men det er bare for at give et billede af, hvor forskellige mine bæster er fra hinanden. Men jeg tror at hvis man skaffer to fra starten, kan det nok gå mere gnidningsfrit, for så er der ikke en, der kommer og "trænger sig på" hvor den anden er vant til at være "forkælet enebarn"/"alfa-kat"...

Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.

-61,3 kg

#9 Ragnerok

Ragnerok

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.565 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 16:41

Jeg har kun haft hunkatte.

Tykkemis, som jeg kom af med sidste sommer, var en mor-kat. Hun var alle steder jeg var, og desværre også alle steder den ikke måtte være = naboens stue og køkken. Hun var meget kælen, snakkede med alt der havde en puls, og elskede at være ude. Hun var dog blevet lidt bims, for hun begyndte at bruge køkkenbordet som toilet.

Nu har vi Mulan, som vi kun har kendt i kort tid. Men hun er virkelig en skødekat. ELSKER at være hvor vi er. Kan hun ikke se os, så miaver hun. Hun bruger meget tid på altanen, hvor hun gnækker af fuglene, følger mig når jeg skal i seng, og vækker pigerne hver morgen. Hun er en vane-mis.

#10 Catz85

Catz85

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.086 Beskeder:

Skrevet 02 april 2011 - 20:37

Min erfaring er at katte er meget forskellige, og det holder sig ikke til køn.

Vi har en hunkat, som blev neutraliseret sidste år, og hun er nu 3 år gammel. Hun er kælen, men hader at blive taget op, og hvis hun vil snakkes med så skal hun nok selv sige til. Hun er meget legesyg, og slås altid for sjov med kæresten. Hun følger med over alt, og skal altid med på toilettet, enten for at gide op af benene når man børster tænder, eller for at drikke af vandet mens man er i bad :stoned:
Hun er også meget magelig, og ligger hver nat inde i min fodende eller ved kærestens hoved, og så ligger hun ellers der og snorker.

Hendes bror var helt anderledes, han var meget kælen, og en rigtig mors kat. Men han var ikke lige så ivrig efter at følge med i alting, men han elskede at udforske naturen.
Han var dog også meget legesyg.

Som kontrast til min hunkat kan jeg fortælle om mine forældres hunkat.
Hun er noget af det mest kælende der findes, og hvis hun ligger på ens lår og bliver nusset, så kan man ikke rejse sig uden hun sætter kløerne i, for ned vil hun i hvert fald ikke. Hun kan også finde på at kravle op på skuldrene og så sidde der.
Hun er dog lidt skør i bolden og man skal være meget opmærksom på hendes signaler hvis man ikke vil have kløerne fra en vred katten siddende i hænderne.
Hun er ikke neutraliseret da hun er steril fra naturens hånd.
De lænker man er bundet af, er kun så stærke som man selv gør dem.

Loke-bassen 030712 :lun: