Gå til indhold

Billede
* * * * - 2 Stemmer

Tråden om sulfatfri shampoo og silikonefri balsam/styling

• Venligst log ind for at besvare
3273 svar på dette emne

#1 Petrine-

Petrine-

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.973 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 09:32

Skal vi ikke have sådan en? Med erfaringer og produktanbefalinger og tips og tricks?

De fleste udenlandske sider lister en masse dyre mærker og så en masse billigere mærker, som er lidt svære at få fat i herhjemme. Så jeg tænker at vi kan skrive her, hvis vi falder over et produkt i kategorien, som man kan få herhjemme.

Viden om Curly Girl method / sulfatfri shampoo / silikonefri balsam:

Svensk comunity: Lockig.se

CurlyGirl wiki & how-to

Produkter:

Her er en lidt uoverskuelig, men lang liste over sulfatfri shampoo.

Laaang liste over silikonefri balsam

Liste over silikoner med note om de er vandfaste/vandopløselige

Vores egen liste over ingredienser, man skal undgå

Generelt: For shampoo, tjek for sulfater og for balsam og styling, tjek for silikoner/øvrige som alkohol, petrolatum etc.

Sulfater:

Alle sulfater er blacklistet. Eksempler:

SLS (forkortelse for de to næste)
Sodium Laureth Suphate
Sodium Lauryl Sulphate
Sulfater/Sulfonate/coca-sulfate/forsæbet kokos og lignene

Mineral-olier er OK i små mængder, men man skal helst undvære dette:

Mineral Oil
Mineralolja
Petrolatum
Petroleum
Paraffinum Liquidum
Paraffin
Paraffinum
Vaselin
Ozokerit
Polyisobutene
E 905
Isododecane
Isoparaffin

Silikoner (slutter oftes på cone eller xane):

Silicone
Dimethyl Silicone
Dimethicone
Simethicone
Cyclomethicone
Amodimethicone- Trimethylsilylamodimethicone
Cetearyl Methicone
Cetyl Dimethicone
Cyclopentasiloxane
Trimethylsiloxysilicate
Sodium Dodecylbenzenesulphonate
Diphenyl Dimethicone
Phenyl Trimethicone
Polysilicone-18 Cetyl Phosphate
Stearyl Dimethicone

OBS: Hvis der står PEG-nogle tal foran silikonen, er den vandopløselig og OK i små mængder - ligesom disse er ok:

Vandopløselige:
Amodimethicone
Trideceth-12
Cetrimonium Chloride
Dimethicone Copolyol
Lauryl Methicone Copolyol

Alkoholer:

Alcohol denat.
Denaturated alcohol
Isopropyl alcohol
SD alcohol
Etanol

Ingredienser, som på nogle vil virke udtørrende - men ikke på alle:

Castor oil (OBS! Hydrogenated Castor Oil er GODT at anvende)
Beeswax (bivax) (Er dog godt i små mængder - dvs hvis den står langt nede på listen i ingredienser)
Candelilla wax
Microcrystalline wax
Kaolin
Witch hazel (trollhassel)
Sodium polystyrene sulfonate
Lanolin
Quaternium-80

Slut på ingredienser

Kom gerne med flere lister, så smider jeg dem ind i dette indlæg. Og ellers så slår I jer bare løs med erfaringer/anbefalinger etc.

Ændret af Petrine-, 25 februar 2011 - 12:06.

#2 girl_beat

girl_beat

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.887 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 11:13

Jeg har nu et par gange vasket hår i Walking on Sunshine-shampooen fra Tigi, som er sulfatfri og 70% økologisk, men mit hår er bare blevet tørt og kedeligt og sværere at rede ud :(

Kan det skyldes, at shampooen er sulfatfri? :gruble: Jeg ved faktisk ikke rigtigt, hvad sulfat gør ved håret.
Mit lys, mit mørke

I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it :-D

#3 Oxan

Oxan

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.130 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 11:28

Jeg har nu et par gange vasket hår i Walking on Sunshine-shampooen fra Tigi, som er sulfatfri og 70% økologisk, men mit hår er bare blevet tørt og kedeligt og sværere at rede ud :(

Kan det skyldes, at shampooen er sulfatfri? :gruble: Jeg ved faktisk ikke rigtigt, hvad sulfat gør ved håret.

Den er ikke sulfatfri... Den indeholder godt nok ikke laureth/lauryl sulfater, men den indeholder Sodium C-14-16 Olefin Sulfonate - som er meget udtørrende for dit hår/hovedebund.

#4 Melankali

Melankali

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.038 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 15:42

Jeg hader sulfatfri shampoo. :( Der er to slags for mig; dem som ikke renser mit hår ordentligt, giver rigtig meget fugt, men efterlader en "hinde" på min hovedbund og fucker min hovedbund op, og får mit hår til at klaske i toppen (har på ingen måde fint hår), og så er der dem som efterlader mit hår som hø - meeega tørt og stridt.
Jeg har bedst erfaring med milde sulfater som fx Sodium Laureth Sulfate. (Ps.: sulfatfri er ikke = mild).

Til gengæld elsker jeg silikonefri balsam (og shampoo!). :D Kan mærke at mit hår er blevet meget sundere siden jeg har udfaset det.

#5 Oxan

Oxan

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.130 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 16:25

Jeg hader sulfatfri shampoo. :( Der er to slags for mig; dem som ikke renser mit hår ordentligt, giver rigtig meget fugt, men efterlader en "hinde" på min hovedbund og fucker min hovedbund op, og får mit hår til at klaske i toppen (har på ingen måde fint hår), og så er der dem som efterlader mit hår som hø - meeega tørt og stridt.
Jeg har bedst erfaring med milde sulfater som fx Sodium Laureth Sulfate. (Ps.: sulfatfri er ikke = mild).

Til gengæld elsker jeg silikonefri balsam (og shampoo!). :D Kan mærke at mit hår er blevet meget sundere siden jeg har udfaset det.

Husker du, når man skifter til en sulfatfri shampoo, at man en sidste gang skal rense håret med en sulfat-shampoo og herefter _IKKE_ må bruge silikone-styling produkter i håret? Dette kan nemlig ikke fjernes uden sulfater.. og så vil det langsomt bygge op og efterlade "hinde" på ens hår, eller hovedebund :-) Bare en tanke herfra..

#6 Kecke

Kecke

Erfaren

• Medlemmer
  • 266 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 17:07

Altså nu har jeg brugt de sidste to dage på at gennemsøge nettet efter Curly Girl metoden - med inspiration fra nogle tråde her på debatten.

Jeg havde stor nytte af dit tip om den svenske hjemmeside, som også har en del forslag til produkter uden sulfater og silikone.

Jeg har fundet en dansk hjemmeside, som har nogle af de anbefalede produkter, den hedder pangea.dk og er tilsyneladende en side for os med krøller :afro:

Derudover kan man være heldig at finde nogle gode produkter på trendsales.

Så jeg ved da, hvad jeg skal bruge pengene til, lige så snart, de kommer ind :love:

Det her koncept er helt nyt for mig, men jeg er faktisk helt vild efter at komme i gang med det for at udnytte mine krøller bedst muligt - har vist allerede smittet min medkrøllede veninde :lol:

#7 Oxan

Oxan

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.130 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 17:21

Altså nu har jeg brugt de sidste to dage på at gennemsøge nettet efter Curly Girl metoden - med inspiration fra nogle tråde her på debatten.

Jeg havde stor nytte af dit tip om den svenske hjemmeside, som også har en del forslag til produkter uden sulfater og silikone.

Jeg har fundet en dansk hjemmeside, som har nogle af de anbefalede produkter, den hedder pangea.dk og er tilsyneladende en side for os med krøller :afro:

Derudover kan man være heldig at finde nogle gode produkter på trendsales.

Så jeg ved da, hvad jeg skal bruge pengene til, lige så snart, de kommer ind :love:

Det her koncept er helt nyt for mig, men jeg er faktisk helt vild efter at komme i gang med det for at udnytte mine krøller bedst muligt - har vist allerede smittet min medkrøllede veninde :lol:

Siden hedder Pangea — Welcome og ikke bare pangea :D

Ud over det, så kan jeg anbefale dig "plopping" metoden - søg på youtube efter instruktion.. giver sååå flot definerede krøller, når man tørrer håret på den måde :-)

#8 Kecke

Kecke

Erfaren

• Medlemmer
  • 266 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 17:54

Uh, tak for tip ;-)
Okay, jeg er måske ikke lige så smart til det med hjemmesider, som jeg lige havde troet :lol:

Nu har jeg lige købt en Neutral Balsam og en gele af mærket Levevis - ebgge dele skulle tilsyneladende leve op til CG principperne. Så har jeg da lidt at starte på!

#9 Melankali

Melankali

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.038 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 18:37

Husker du, når man skifter til en sulfatfri shampoo, at man en sidste gang skal rense håret med en sulfat-shampoo og herefter _IKKE_ må bruge silikone-styling produkter i håret? Dette kan nemlig ikke fjernes uden sulfater.. og så vil det langsomt bygge op og efterlade "hinde" på ens hår, eller hovedebund :-) Bare en tanke herfra..

Ja. :)

#10 biibi2

biibi2

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.160 Beskeder:

Skrevet 19 februar 2011 - 19:19

Curly girl metoden virker meget interessant :) Men forstår ikke en ting.. Man skal bruge sulfatfri shampoo, men man skal jo vaske håret i balsam? Hvad skal man så bruge shampooen til?