Gå til indhold

Billede
- - - - -

skimmelsvamp i ejerlejlighed

• Venligst log ind for at besvare
18 svar på dette emne

#1 soya1882

soya1882

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.272 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 21:50

hejsa

jeg håber nogle kan hjælpe mig lidt.
vi har boet i vores lejlighed i ca. 3 år og har godt vidst de sidste par år at der har været lidt skimmel ved en af ydermurene.Den gang fik vi en op og kigge fra bestyrrelsen og han sagde bare at vi måtte huske og lufte godt ud og varme godt op i rummet.:rulle: nå men det har vi selvfølgelig forsøgt og når skimmelen er kommet igen har vi selvfølgelig fjernet den hurtigt.

sagen er nu den at den bliver ved med at komme igen i vores soveværelse og vi har lige opdaget at der også er noget på vores søns værelse på en ydermur. min søn har astma og jeg har læst at det kan blive forværret af skimmel:8:,så nu er jeg selvfølgelig helt oppe på stikkerne. Jeg har selv gået og skrantet næsten 1 år. med ondt i hals,forkølelse og hoste som er kommet og gået.
vi har selvfølgelig forsøgt lufte godt ud hver dag og fyre op for varmeapperatet, men vi har simpelthen ikke kunne varme vores soveværlse ordenligt op denne vinter.

ja og nu sidder jeg her og tænker hvad er egt. vores rettigheder når man bor i en ejerlejlighed hvor ydermurene ikke er ordenligt isoleret??? nogen der ved det, eller har et bud på hvad pokker vi skal gøre?

Alvin og Elliot:love:

Mega udsalg af ventetøj Her

:banan:

#2 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.637 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 22:05

Rettigheder over for hvem? ejeren af lejligheden, som er jer selv?

Når det er en ejerlejlighed er det jo jeres eget problem, men hvis bygningen generelt er dårligt isoleret kan man i bestyrelse godt blive enige om at lave en fælles efterisolering.

Skimmel vil næsten helt sikkert kommer i kolde og fugtige rum, hvorfor det bedste middel mod skimmel er at have godt med varme på. (Den relative fugtighed falder sammen med at temperaturen stiger)
Hvis der er noget galt med jeres varmeforsyning må i først og fremmest få det ordnet.
Næst efter kan man overveje noget indvendig efterisolering, det er bare lidt farligt, da man kan risikere at skimmel vokser bag isoleringen. Hvorfor udvendig efterisolering af bygningen er det bedste.
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#3 daisyE

daisyE

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.507 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 22:11

Måske skulle i få en prof til at kigge på det.
det er godt at i har holdt det nede men i realiteten kan skimmel bevæge sig i store afstande og i alle konstruktioner. Så alt efter hvad for bygger i i bor i så vil det nok være klogt at få kigget bag tapeten.
Jeres forsikring dækker hvis i har råd og svamp med....og det ikke var i tilstandsrapporten da i købte.
♥♥♥ 5 december 2006. 2880g 48 cm ♥♥♥
Nye begyndelser, Nye begyndelser, Nye begyndelser,

#4 soya1882

soya1882

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.272 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 22:26

Rettigheder over for hvem? ejeren af lejligheden, som er jer selv?

Når det er en ejerlejlighed er det jo jeres eget problem, men hvis bygningen generelt er dårligt isoleret kan man i bestyrelse godt blive enige om at lave en fælles efterisolering.

Skimmel vil næsten helt sikkert kommer i kolde og fugtige rum, hvorfor det bedste middel mod skimmel er at have godt med varme på. (Den relative fugtighed falder sammen med at temperaturen stiger)
Hvis der er noget galt med jeres varmeforsyning må i først og fremmest få det ordnet.
Næst efter kan man overveje noget indvendig efterisolering, det er bare lidt farligt, da man kan risikere at skimmel vokser bag isoleringen. Hvorfor udvendig efterisolering af bygningen er det bedste.

jeg er godt klar over at vi ejer lejligheden. men vi skal jo ikke stå for selv at isolere ydermure. så jeg tænker bare mere på hvad man ligesom kan kræve at der bliver lavet, og kan man overhovedet kræve noget.Jeg ville også have det fint med og holde det nede selv, hvis ikke det var fordi vi konstant er syge og min søn har astma.

#5 daisyE

daisyE

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.507 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 22:30

jeg er godt klar over at vi ejer lejligheden. men vi skal jo ikke stå for selv at isolere ydermure. så jeg tænker bare mere på hvad man ligesom kan kræve at der bliver lavet, og kan man overhovedet kræve noget.Jeg ville også have det fint med og holde det nede selv, hvis ikke det var fordi vi konstant er syge og min søn har astma.

Måske er det fordi hele jeres lejlighed har mere skimmel end i aner. det kan jo ligge under gulvene og i lofterne. Så i er omgivet af det.
Så flyt hvis du tror det er derfor i er syge.

Det kan jo give store økonomiske konskvenser at vide hele sandheden.... desværrer.

#6 soya1882

soya1882

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.272 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 22:35

Måske er det fordi hele jeres lejlighed har mere skimmel end i aner. det kan jo ligge under gulvene og i lofterne. Så i er omgivet af det.
Så flyt hvis du tror det er derfor i er syge.

Det kan jo give store økonomiske konskvenser at vide hele sandheden.... desværrer.

hvis det kunne lade sig gøre og flytte gjorde jeg gerne det. men det er jo ikke noget man bare gør og slet ikke i disse tider hvor vi vil sidde med et underskud på en halv mill. hvis vi sælger desværre.

#7 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.637 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 22:38

I kan godt selv isolere ydermure inde fra.

Grunden til at jeg skriver som jeg gør er at undersøgelser har vist at folk i langt de fleste tilfælde selv er skyld i at der er skimmelsvamp i deres bolig, som skyldes at de holder en for lav temperatur i de rum der bliver angrebet.

En betingelse for at der kan komme skimmel er at der er en høj relative fugtighed.
Relative fugtighed og temperatur hænger sammen, og generelt kan man sige at hvis man har 20-24 grader, vil den relative fugtighed være så lav at skimmel ikke kan eksistere og vil dø.

Hvorfor løsningen på jeres problem er en højere temperatur som fjerner fugten.
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#8 daisyE

daisyE

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.507 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 22:50

Grunden til at jeg skriver som jeg gør er at undersøgelser har vist at folk i langt de fleste tilfælde selv er skyld i at der er skimmelsvamp i deres bolig, som skyldes at de holder en for lav temperatur i de rum der bliver angrebet.

En betingelse for at der kan komme skimmel er at der er en høj relative fugtighed.
Relative fugtighed og temperatur hænger sammen, og generelt kan man sige at hvis man har 20-24 grader, vil den relative fugtighed være så lav at skimmel ikke kan eksistere og vil dø.

Det er nu ikke helt rigtigt at skimmel kommer af for koldt et rum. Skimmevokser bedst i temperatur over 15 grader og med fugt.

Indtil fugten er standset så stopper angrebene ikke men kan fjernes og holdes nede med Rodalon.
Fugtigheden kan sagten være der selv om der bliver varmere. der skal udluftes korrekt også for at få fugt ud.
Rummet må ikke blive råkoldt for så dannes der kondens når det varmes op igen og opvarmningen er dyrer. Der skal udlugtes 3+ gange om dagen i korte intervaller på max 5 minutter og gerne gennemtræk i hele hytten.

Det kunne være godt at have hepa filter på støvsugeren så i ikke får sporerne ud i hele rummet hver gang i støvsuger.

Der findes forskellige måde at lukke væggen af for skimmel men det hjælper jo ikke hvis både gulv og loft også er inficeret.
det vigtigset er at finde ud af om der kommer vand gennem ydrevæggen og om det er funt udefra der er årsagen eller det er forkert udluftning.

#9 soya1882

soya1882

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.272 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 23:02

jeg tror at der er 22 grader i vores soveværelse,men det vil jeg da lige tjekke ud med et termometer. lige meget hvormeget vi skruer op for varmen er der altid fodkoldt og væggene er iskolde.

i min søns soveværelse kan vi ikke skrue højere op for så får han et hedeslag, der er simpelthen så varmt og alligevel er der skimmel.:gruble:

Ændret af soya1882, 24 januar 2011 - 23:04.

#10 soya1882

soya1882

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.272 Beskeder:

Skrevet 24 januar 2011 - 23:10

Det er nu ikke helt rigtigt at skimmel kommer af for koldt et rum. Skimmevokser bedst i temperatur over 15 grader og med fugt.

Indtil fugten er standset så stopper angrebene ikke men kan fjernes og holdes nede med Rodalon.
Fugtigheden kan sagten være der selv om der bliver varmere. der skal udluftes korrekt også for at få fugt ud.
Rummet må ikke blive råkoldt for så dannes der kondens når det varmes op igen og opvarmningen er dyrer. Der skal udlugtes 3+ gange om dagen i korte intervaller på max 5 minutter og gerne gennemtræk i hele hytten.

Det kunne være godt at have hepa filter på støvsugeren så i ikke får sporerne ud i hele rummet hver gang i støvsuger.

Der findes forskellige måde at lukke væggen af for skimmel men det hjælper jo ikke hvis både gulv og loft også er inficeret.
det vigtigset er at finde ud af om der kommer vand gennem ydrevæggen og om det er funt udefra der er årsagen eller det er forkert udluftning.

hvordan finder man ud af det?