Gå til indhold

Billede
- - - - -

Lækker lagekage/kage til fødselsdag?

• Venligst log ind for at besvare
13 svar på dette emne

#1 LuthienTinuviel

LuthienTinuviel

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.068 Beskeder:

Skrevet 19 januar 2011 - 19:59

Hej alle :)

Min lille dreng fylder 1 år om en uge og vi skal holde fødselsdag både i næste weekend og weekenden efter. Begge gange skal der være lagkage/kage, og det må godt være lidt lækkert.

Jeg tænkte selv på noget med en bund, noget "chokolademousse", en bund og noget frugtmousse og en top, da jeg selv er ret vild med kombinationen af eksempelvis hindbærmousse med noget chokolademousse/creme. Men jeg har aldrig rigtig prøvet det og det skal helst ikke være alt for svært og noget man skal bruge flere uger på at lave. Derudover er jeg i tvivl om, hvorvidt man kan lave sådan noget frugtmousse med frosne bær, for det kan være både dyrt og svært at finde friske bær på denne årstid.

Kan i ikke komme med noget inspiration? Gode ideer - også til andet end lige det nævnte vil blive modtaget med kyshånd. Det må gerne være noget som kan laves dagen før og stå i køleskab og sætte sig lidt, for jeg har jo en lille gut på 1 år, som også gerne vil have min opmærksomhed :)

Klem Lutte
♥♥
Jeg elsker jer! Hver dag, hele dagen og hele natten med. Helt op til stjernerne og tilbage igen. For altid og for evigt. For i er det bedste jeg har!

#2 mitjell

mitjell

Erfaren

• Medlemmer
  • 456 Beskeder:

Skrevet 19 januar 2011 - 20:17

Jeg laver for det meste en cheesecake til fødselsdage. Det får man så sjældent, og det er så dejlig friskt..

Jeg plejer at gå ud fra den her opskrift, men skifter indholdet. Sidst var det saft fra lime kombineret med blåbær. Hvis man ikke puttede alt for meget lime i, kunne den være lækker med frosne hindbær tror jeg.

En cheesecake er nem at lave og ser altid imponerende ud. Citronsaft og -skal giver kagen en dejlig frisk smag.

Mht. husholdningsfilmen der står, der plejer jeg at tage et stykke bagepapir og ligge på bunden af min springform, og så sætte kanten på. Så ligger det stramt, og det overskydende kan bare rives af - Og den kan SAGTENS laves dagen i forvejen.

Opskriften siger 6-8 personer, men når der serveres andet med rækker den fint til 8-10 personer.

Gemt billede

Cheesecake med citron og mandelsplitter

Tid: 35 minutter
Hviletid på køl: Mindst 2 timer
Antal personer: 6-8

Fyld:
• 2 blade husblas
• 1 citron, usprøjtet

TIP:
Sådan smelter du den udblødte husblas over vandbad:
Læg husblassen med det vand, der hænger ved, i en lille varmefast skål, som placeres over en gryde med kogende vand i bunden. Skålen skal hænge på kanten af gryden. Dampen fra vandet mod bunden af skålen vil hurtigt få husblassen til at smelte.

• 500 g flødeost naturel (fx Philadelphia)
• ¾ dl mælk
• 150 g sukker
• 1 dl piskefløde

Kiksebund:
• 100 g smør
• 200 g digestivekiks
• 1 aflang bageform (som rummer ca. 2 l)
• Husholdningsfilm

1. Fyld: Læg husblasbladene i en skål med koldt vand, som dækker. Husblassen skal ligge i vandet i ca. 10 minutter. I mellemtiden kan du lige nå at lave kiksebunden.

2. Kiksebund: Smelt smørret over svag varme i en lille gryde. Knus kiksene fint, og bland kiksekrummer og smeltet smør godt sammen til en fast masse.

3. Fyld, fortsat: Beklæd formen indvendigt med husholdningsfilm, og fordel kiksemassen i bunden af formen. Tryk den godt sammen med bagsiden af en ske. Stil formen i køleskabet.

4. Skyl citronen, og riv skallen på den fine side af rivejernet. Halver citronen, og pres saften af den. Rør flødeosten med mælk, sukker, citronskal og citronsaft.

5. Tag husblassen op af skålen med det vand, der hænger ved, og smelt den over vandbad (se tips). Rør den smeltede husblas i flødeostemassen under omrøring.

6. Pisk fløden til let flødeskum, og vend det i flødeostemassen. Fordel blandingen over kiksebunden i formen, og sæt kagen i køleskabet i mindst 2 timer.

Ændret af mitjell, 20 januar 2011 - 14:07.

POUR SOME SUGAR ON ME

#3 noestoyencasa

noestoyencasa

Erfaren

• Medlemmer
  • 239 Beskeder:

Skrevet 19 januar 2011 - 20:27

Irma Vis opskrift

Jeg elsker denne her med chokolademousse og den er nem. Jeg lader nu være med at riste hasselnødder og kommer små chokoladeknapper eller stykker og evt. lidt guld glimmer på

Den er fantastisk og let og er sikker på du kan komme et lag med noget frugt på også af en slags, men vi elsker den som den er!

#4 SunshineReggae

SunshineReggae

Ufrivillig upassende stjernekaster

• Medlemmer
  • 25.837 Beskeder:

Skrevet 19 januar 2011 - 21:33

Den nemmeste chokoladecreme i verden er at smelte chokolade efter egen smag i kogende piskefløde. Når det er smeltet sættes det på køl, til det er HELT koldt, piskes op og er klar til brug. Jeg plejer at bruge 150-200 g. chokolade til 2½ dl. fløde.

Frugtmousse kan du sagtens lave af frossen frugt. Tø frugten op og smat den godt ud (kan også blendes), pisk fløde MEGET stiv - lige før smørstadiet - bland frugten godt i og smag til med sukker. Jeg bruger 300 g. frossen frugt til ½ l. fløde.

B A

"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Derfor er jeg det" citat lågeåbnerbjørnen Bruno

Fru Dumdumdiddle til august.

#5 LuthienTinuviel

LuthienTinuviel

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.068 Beskeder:

Skrevet 19 januar 2011 - 22:24

Tusind tak for jeres tip :kys:
Jeg tror jeg vil forsøge mig med Irmakagen til fødselsdag men med noget frugtmousse i også. Og så har jeg overvejet at lave en kage til mine kollegaer på min søns fødselsdag og det kunne godt være sådan en cheesecake. Den ser i hvert fald super lækker ud !!!

Klem Lutte
♥♥
Jeg elsker jer! Hver dag, hele dagen og hele natten med. Helt op til stjernerne og tilbage igen. For altid og for evigt. For i er det bedste jeg har!

#6 VildMagi

VildMagi

Dark Passenger

• Medlemmer
  • 16.031 Beskeder:
  • LocationØnskeøen

Skrevet 20 januar 2011 - 07:45

Cheesecake er gooooodt :love: Jeg plejer at bruge denne opskrift: Cheesecake med citron og mandelsplitter - Mousse og creme - Dessert - magasinetmad.dk Den er seriøst lækker, cremet og rigtig frisk pga. citronen.

Jeg skal lave lagkage til min mors fødselsdag i weekenden, og der laver jeg et lag nougatmousse og så et lag med flødecreme med hvid chokolade og solbærsyltetøj. Tror det bliver godt :D

women just really want to be rescued

7-9-13 :love:

Leder efter fremlejet lejlighed i KBH fra ca. 01.03.14 - gerne tidsbegrænset 3-6 mdr. :)

#7 mitjell

mitjell

Erfaren

• Medlemmer
  • 456 Beskeder:

Skrevet 20 januar 2011 - 14:06

Cheesecake er gooooodt :love: Jeg plejer at bruge denne opskrift: Cheesecake med citron og mandelsplitter - Mousse og creme - Dessert - magasinetmad.dk Den er seriøst lækker, cremet og rigtig frisk pga. citronen.

Jeg skal lave lagkage til min mors fødselsdag i weekenden, og der laver jeg et lag nougatmousse og så et lag med flødecreme med hvid chokolade og solbærsyltetøj. Tror det bliver godt :D

*host* det er den samme opskrift som den jeg har postet *host* ;) (jeg har bare lagt et andet billede ind, for jeg synes ikke billedet yder opskriften retfærdighed)

Ændret af mitjell, 20 januar 2011 - 14:14.

POUR SOME SUGAR ON ME

#8 VildMagi

VildMagi

Dark Passenger

• Medlemmer
  • 16.031 Beskeder:
  • LocationØnskeøen

Skrevet 20 januar 2011 - 14:08

*host* det er den samme opskrift som den jeg har postet *host* ;)

Nå det havde jeg ikke set. Billedet er da ikke fra opskriften op Mad!

Men selvom du har postet opskriften har jeg vel stadig lov til at anbefale den også ;)

Leder efter fremlejet lejlighed i KBH fra ca. 01.03.14 - gerne tidsbegrænset 3-6 mdr. :)

#9 mitjell

mitjell

Erfaren

• Medlemmer
  • 456 Beskeder:

Skrevet 20 januar 2011 - 14:15

Nå det havde jeg ikke set. Billedet er da ikke fra opskriften op Mad!

Men selvom du har postet opskriften har jeg vel stadig lov til at anbefale den også ;)

Det var også skrevet med et glimt i øjet, og jeg tilføjede også lige at jeg havde lagt et andet billede ind, for jeg synes virkelig ikke at billedet yder kagen retfærdighed. Er du ikke enig? Den på billedet ser sådan semi-grumset ud mht. bunden, men jeg synes altid at kagen bliver helt perfekt og glat.
POUR SOME SUGAR ON ME

#10 VildMagi

VildMagi

Dark Passenger

• Medlemmer
  • 16.031 Beskeder:
  • LocationØnskeøen

Skrevet 20 januar 2011 - 14:19

Det var også skrevet med et glimt i øjet, og jeg tilføjede også lige at jeg havde lagt et andet billede ind, for jeg synes virkelig ikke at billedet yder kagen retfærdighed. Er du ikke enig? Den på billedet ser sådan semi-grumset ud mht. bunden, men jeg synes altid at kagen bliver helt perfekt og glat.

Det har jeg faktisk ikke lige tænkt over :gruble: Har lidt svært ved at vurdere billedet derinde. Men jo den bliver altid smooth i virkeligheden, den krumler ikke som den gør på billedet!

Det er gudekagen!