Gå til indhold

Billede
- - - - -

Halv- og helmarathon tråden

• Venligst log ind for at besvare
1958 svar på dette emne

#1 Siljejonfrid

Siljejonfrid

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 569 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 15:07

Så opretter vi da lige en tråd, for os som godt kan lide at løbe laaaangt :) - og som har det mål at gennemføre en halv- eller en helmarathon i løbet af 2011 :banan:

Jeg starter med mig selv: Jeg skal løbe Paris Marathon den 10. april og Berlin Marathon til september :banan: Jeg har løbet i lidt over 1 år, og er blevet helt bidt af det. Gennemførte en hel- og 3 halv-marathons i år 2010.

Har et marathonprogram, som jeg er begyndt på her i dec. og det skal gerne ende med at jeg gennemfører Paris marathon på omkring 4 timer :)

KOM GLAD OG FORTÆL OG DINE LØBEERFARINGER, MÅL OSV :) :) :)

#2 JustMe_TJ

JustMe_TJ

Erfaren

• Medlemmer
  • 250 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 16:42

Jeg vil gerne være med :)

Jeg er pt. ikke i imponerende form da jeg ikke har fået trænet regelmæssigt de sidste par måneder, men er netop startet op på et ½-marathon program. Jeg forventer at kunne gennemføre omkring april men er ikke tilmeldt nogle løb - det bliver bare for mig selv :)

Jeg har løbet i lidt over et år, efter jeg af ren og skær stædighed satte mig for at "lære" at løbe. Inden da kunne jeg ikke løbe mere end et par minutter men efter 3-4 måneders intensiv træning løb jeg for første gang 10 km og var pavestolt :D

Målet for år 2011 er at gennemføre et ½-marathon samt at være mere konsekvent med træningen end tilfældet har været i 2010 hvor der har været mange og lange afbræk.
I'm an alcoholic - not a barbiedoll

#3 JustMe_TJ

JustMe_TJ

Erfaren

• Medlemmer
  • 250 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 16:51

Jeg har i øvrigt haft problemer med enormt svingende præstationer. Den ene dag kan jeg kun løbe 3 km før jeg er helt færdig, 2 dage efter 10 km uden problemer.
Jeg ved at det til dels skyldes min kost da jeg ikke altid er lige god til at få spist, men er der andre bud herpå?

Jeg har desuden lavet lidt research omkring det fysiologiske vedr. løb og her var der blandt andet én der anbefalede anden træning af benene end løb. Styrketræning var klart det bedste men intervaltræning under løb kunne dog også bruges. Begrundelsen herfor er at det ikke er alle muskelfibre der aktiveres under løb, og yderligere træning kan derfor være med til at sikre at man ikke pludselig går i stå rent præstationsmæssigt.
Derudover blev det anbefalet at sætte træningen ned med 20% hver fjerde uge for at give benene mulighed for at restituere.
Nogle erfaringer med dette?
I'm an alcoholic - not a barbiedoll

#4 Ally

Ally

Fastgroet

• Medlemmer
  • 12.904 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 17:11

Jeg vil også gerne være med i denne tråd :genert:

Jeg har aldrig løbet før, men startede op for næsten et år siden, da jeg fandt ud af, at jeg var gravid med vores andet barn. Under graviditeten løb jeg 2-4 gange om ugen og nu, hvor jeg så småt er i gang igen, er det med et begynderprogram fra dourun.dk - et, hvor man som udgangspunkt kan løbe 15-20 min. i stræk. Løbeplanerne for 2011 er at løbe IFORMs kvindeløb (10 km.) til maj; kvartmarathon i juni og kvindehalvmarathon i september - og så har jeg en aftale med min løbecoach om at vi skal løbe marathon i Paris i 2012.

If you can dream it - you can do it

#5 Popfar

Popfar

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.465 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 18:53

Godt initiativ Silje!

Histrorie:
Jeg griber det lige omvendt kronologisk an ...

2010:
Amsterdam Maraton 03:54:49
Var også tilmeldt Copenhagen Marathon, men blev syg :sur:
Brolöbet over Øresund 01:58:00
Christianshavnermilen 5 gange - bedste tid 37:40
Samlet træningsmængde omkring 1.400 kilometer og en masse mave,- ryg,- skulder- og armtræning.

2009:
Berlin Maraton 04:16:22
BT Halvmaraton 02:22
Året hvor jeg besluttede at jeg ville gennemføre en maraton.
Samlet træningsmængde 800 km.

2008:
Christianshavnermil en del gange.
Målet var at kunne løbe 10 kilometer.

2007:
Målet var at kunne løbe Christianshavnermilen, samt at komme under en halv time på 5 km.
Var pavestolt da jeg gennemførte Christianshavnermilen på tre kvarter, og kun var nødt til at gå en enkelt gang.

2006:
Jeg lånte et par løbesko og prøvede at løbe 'Lille Vold' på Christianshavn. Jeg gennemførte de 2½ kilometer på 23 minutter og var chokeret over min dårlige form.

Motivation:
Jeg begyndte at løbe fordi mine store børns mor døde, og jeg mente at jeg var nødt til at være i form og holde mig frisk.
I dag er det nærmest terapi for mig at løbe, og supergodt for mit maskuline ego, at jeg giver rigtig mange jævnaldrende mænd baghjul fysisk :)

Træning:
(Maraton 16-20 uger) Jeg løber 8-10 km. mandag, og tilsvarende onsdag dog med indbygget intervaltræning eller mælkesyretræning af forskellig form.
Fredag eller lørdag løber jeg langt i roligt tempo fra 10 km. til maks. 32.
De sidste tre uger træner jeg ned.

Data:
48 år, 74 kilo (Om 4 måneder 70 :)) 174 centimeter høj, livmål 90 centimeter.
Lige inden maraton kan jeg tage 30 armbøjninger, hæve mig ti gange i armene og tage mavebøjninger i en evighed.

Mål:
2011
Maraton i København under 03:45:00
2012
Maraton i New York under 03:45:00

Derefter må jeg vurdere, hvor slidt jeg er, og om jeg skal drosle med og 'kun' skal løbe ½maraton fremover.

Jeg glæder mig meget til at dele erfaringer, sorger og glæder i denne gruppe.
Løbere dør unge -
i en høj alder

#6 Syrenprinsessen

Syrenprinsessen

Bevaringsværdig

• Medlemmer
  • 15.222 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 21:16

Ej, her må jeg jo også være med! :D

En kort præsentation..hmm..

35 årig alene mor til to små søde piger (3 og 5 år). Bosat i det østjyske med masser af bakker til at løbe i! Har altid dyrket en masse sport (fitness, fodbold, trekking, skisport, gymnastik, dans) og er bl.a idrætslærer/svømmelærer/DBU-uddannet fodboldtræner mm.

Min træning varierer meget i både form og hyppighed. Fx er det ikke blevet ret meget træning her i juleferien pga logistik med to børn hjemme hver dag osv. Træner som regel 2 gange pr uge i fitnesscenter og når vejret ellers tillader det cykler jeg til og fra (25 km transport km oveni hver træning). Løber 5 km, 'bjergture', og nu også langdistancer! Det er helt nyt for mig og jeg må indrømme at jeg elsker det! :)

Løbehistorie:

Har i min barndom/ungdom slet ikke kunnet løbe pga uopdaget astma mm. Sådan noget med at måtte gå rundt på en 400m eller 800m. :genert:

Sommer 2009: (vægt tæt på 70 kg)
Mål at gennemføre 5 km uden gå-pauser.

Efterår 2009:
Gennemførte første 5 km på 36-38 min.

Forår 2010:
Begyndte at løbe 'bjergløb' og 10 km.

Efterår 2010:
Løb 5 km kvindeløb på 26.20 min
Løb for første gang 16 km uden stop.

Vinter 2010:
Gennemførte 31/12 min helt egen halvmarathon i tiden 2.34.30. Eller måske lidt mindre, eftersom distancen var lidt længere end en halvmarathon. Føret var ringe, så jeg glæder mig til at prøve igen på asfalt! Og jeg fik ikke stukket ud, så jeg har haft totalt ømme lår :blush: men bortset fra det, så har jeg ikke mærket gener hverken under eller efter løbet overhovedet! DET er jeg meget glad for. Ikke engang småømme lægge eller baller eller andet. Det er nærmest en fest! :D

Glæder mig til at lade mig inspirere af alle I seje folk herinde!

[SIGPIC][/SIGPIC]

:) Kig forbi Prinsessens Billedgalleri :)

Jamen det gider jeg da virkelig ikke stå her og diskutere!!!

#7 Popfar

Popfar

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.465 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 21:53

Gennemførte 31/12 min helt egen halvmarathon i tiden 2.34.30. Eller måske lidt mindre, eftersom distancen var lidt længere end en halvmarathon. Føret var ringe, så jeg glæder mig til at prøve igen på asfalt! Og jeg fik ikke stukket ud, så jeg har haft totalt ømme lår :blush: men bortset fra det, så har jeg ikke mærket gener hverken under eller efter løbet overhovedet! DET er jeg meget glad for. Ikke engang småømme lægge eller baller eller andet. Det er nærmest en fest! :D

Meget interessant, det der med at strække ud eller ej.
Jeg har et par gange prøvet kun at strække det ene ben ud efter en løbetur. For mit vedkommende ligger det helt fast, at jeg er mere øm, hvis jeg ikke strækker ud. Men om det har betydning for selve præstationen eller træningen er jeg ikke sikker på.
Jeg strækker som regel ud, mest for at være på den sikre side, men nogle gange smutter den.

Til gengæld er jeg blevet meget bevidst om at restituere ordentligt efter de hårde træningspas (20+ km.)
Det siges, at immunforsvaret er 'nede' den første time efter hård træning, og derfor laver jeg ikke andet end at bade, drikke og spise lige efter.
Løbere dør unge -
i en høj alder

#8 Syrenprinsessen

Syrenprinsessen

Bevaringsværdig

• Medlemmer
  • 15.222 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 21:58

Meget interessant, det der med at strække ud eller ej.
Jeg har et par gange prøvet kun at strække det ene ben ud efter en løbetur. For mit vedkommende ligger det helt fast, at jeg er mere øm, hvis jeg ikke strækker ud. Men om det har betydning for selve præstationen eller træningen er jeg ikke sikker på.
Jeg strækker som regel ud, mest for at være på den sikre side, men nogle gange smutter den.

Til gengæld er jeg blevet meget bevidst om at restituere ordentligt efter de hårde træningspas (20+ km.)
Det siges, at immunforsvaret er 'nede' den første time efter hård træning, og derfor laver jeg ikke andet end at bade, drikke og spise lige efter.

Jeg skulle lave en overlevering af unger lige umiddelbart efter mit løb...faktisk stod x'en og ventede da jeg kom løbende hjem. Og så sprang jeg ind efter en flaske vand og nogle bilnøgler og kørte ham hjem....det var først bagefter - med rå-ømme lår - at jeg kom i tanke om jeg havde glemt alt om det! :fløjt:

[SIGPIC][/SIGPIC]

:) Kig forbi Prinsessens Billedgalleri :)

Jamen det gider jeg da virkelig ikke stå her og diskutere!!!

#9 Popfar

Popfar

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.465 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 21:59

Bosat i det østjyske med masser af bakker til at løbe i!

Ja for filan! Jeg løb Skanderborg - Hammel sommeren '09 under min træning ... Bakker!

Kunne godt bruge lidt flere her i København og omegn.
Jeg bakketræner på Valby Bakke og Geels Bakke på de lange ture, og til hverdag på enten Knippelsbro eller Langebro over Københavns havn.
Løbere dør unge -
i en høj alder

#10 Popfar

Popfar

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.465 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2011 - 22:09

JEG KAN IKKE LIDE JER:evil:

sgu da unfair at I kan løbe hel og halve marathoner med få års træning og mit latterlige knæ holder mig på under 5 km selvom jeg har løbet nogenlunde fast (små ture godt nok og maks 10 km da jeg løb længst) i snart ti år. først nu jeg har lysten til at løbe længere og så sætter mit knæ en stopper for det

ved ikke om jeg skal melde mig til en halv til efteråret og så håbe at det er jeg ikke har holdt/holder vinterpause i år, gør at knæet nu er så stærkt at det kan tage længere ture. på den anden side bliver jeg så skuffet hvis jeg melder mig til og det så ikke kan holde

ja misundelise er en grim ting :genert: og mit svage knæ er min egen skyld. gør det jo ikke ligefrem bedre

Sikkert et totalt åndsforsnottet spørgsmål, men hvis det er 10 år siden dit knæ blev skadet, er der så ikke en chance for, at 'de' kan fixe det nu? De der 'de' har det jo med at blive dygtigere ...
Løbere dør unge -
i en høj alder