Gå til indhold

Billede
- - - - -

Varevogn som privat... Vil bare have to sæder og stort rum...

• Venligst log ind for at besvare
13 svar på dette emne

#1 GoblingKing

GoblingKing

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 876 Beskeder:

Skrevet 12 november 2010 - 16:20

Jeg har forsøgt at søge i forummet efter svar på mit spørgsmål, men jeg tror ikke jeg har fundet det endnu. Har også været på skat.dk, men nu er forvirringen bare endnu større.

Det forholder sig således, at jeg gerne vil have en bil med stort bagagerum. Altså to sæder foran til konen og mig og så plads til hundene bagi samt en kasse med diverse grej.

Jeg har forsøgt at søge på bilbasen - men er det momsfri eller +moms.
Såvidt jeg har læst mig til herinde, er det +moms, hvis det skal være til privat kørsel, men så skal jeg lægge 25% oveni prisen ikke?
Og er bilen så på guleplader, papegøjeplader eller hvide plader? Det skal KUN bruges til privat kørsel.

Og hvordan er det med afgifter? Skal der betales ca. 5.000,- i afgift plus endnu en afgift på ca. 5.000,-??

Jeg forstår det ikke... vil bare have en bil med to sæder og stort rum bagi uden dikkedarer, skal det partou være så besværligt og dyrt?!

Håber I kan hjælpe og, at dette ikke bare er en gentagelse af et spørgsmål stillet utallige gange.

#2 T38

T38

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.213 Beskeder:

Skrevet 12 november 2010 - 17:54

Varevogne der sælges for feks 100.000 kroner + moms er velegnet til firmaer . De kan trække købsmomsen fra i deres regnskab + alle driftomkostninger .

Varevogne der sælges incl moms sælges (hovedsageligt) til privat brug, og her skal du være opmærksom på at der udover ejerafgift/vægtafgift som oftest også er en misundelsesafgift på 5.000 kroner om året - ihvertfald hvis bilen er ´fra 1996 eller nyere .

I dag kendes varevogne til privat brug på at de har papegøjeplader på .
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#3 GoblingKing

GoblingKing

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 876 Beskeder:

Skrevet 12 november 2010 - 17:56

Aha.... (tror jeg nok).

Jeg kan ikke bare få en bil på hvide plader med to sæder?

#4 T38

T38

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.213 Beskeder:

Skrevet 12 november 2010 - 18:15

Aha.... (tror jeg nok).

Jeg kan ikke bare få en bil på hvide plader med to sæder?

Jo det kan du godt - men så er afgiften højere ( 180 %) imod 60 % ( kaldet "stykafgift" ) på varevogne ....

Den danske stat giver ikke ved dørene ....

Du kunne også bare pille sæderne ud af denne her :

http://dindebat.dk/b...billig-bus.html

Den er billig i indkøb og kører efter min bedste overbevisning 8-9 vognlængder på en liter benzin .... :slem: - og den er overhovedet ikke sidevindsfølsom - det er biler med motoren bagi sjældent :lol:

En komplet ny udstødning med alle tilgangsrør til sådan en koster i omegnen af 10.000 kroner - og det er ofte det der tager livet af dem ....

Bosal International
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

#5 GoblingKing

GoblingKing

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 876 Beskeder:

Skrevet 12 november 2010 - 18:58

Jeg springer lige over..... og havde måske også noget lidt sjovere i tankerne. Har kigget på en Qashqai som virker interessant indtil jeg så den havde en airbag, men altså noget i den stil.

Åhh jeg giver snart op med de danske afgiftsregler og flytter til Sverige, hvis det ikke var fordi jeg hellere vil bosætte mig i Spanien!
Men det virker selvfølgelig logisk at have så høje og kompliceret afgiftsregler, at man har en bilpark bestående af mange tusinde gamle og usikre biler. Hvorfor skulle man dog også gøre det nemt for alle at få adgang til en sikker og økonomisk bil?!!

#6 T38

T38

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.213 Beskeder:

Skrevet 12 november 2010 - 20:50

Mercedes ML55 5,4 AMG aut. - brugt bil til salg på BilBasen.dk

Mercedes 230 GE 2,3 4x4 aut. Van - brugt bil til salg på BilBasen.dk

Den er der vist ikke misundelsesafgift på .... ?

Morris 1000 1,0 Super Pick-Up - brugt bil til salg på BilBasen.dk

Ændret af T38, 12 november 2010 - 21:39.

T38- Reservedelspusher
-

#7 pattmann

pattmann

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.158 Beskeder:

Skrevet 13 november 2010 - 01:18

Du kan både købe en moms fri, og en + moms, så skal du bare betale momsen af købsprisen, så det nemmeste er at købe en der allerede er betalt moms af.

Hvis der er betalt moms af bilen, og den er fra før 6 måned 1998, så er der ingen misundelses afgift, og den kører på gule plader, og uden nogen klistermærker, men er den nyere end 6 måned 1998, kommer der 5000 oveni den almindelige vætafgift om året, og den er enten monteret med papegøje plader, eller guleplader + et klistermærke i bagruden.

Og så vil en bil som den her koste ca 4800 om året i vægtafgift.

VW Sharan 1,9 TDi 110 5-dørs – dba.dk – Køb og Salg af Nyt og Brugt

Og den her render op i små 10.000 kr om året i vægtafgift.

VW Sharan 1,9 TDi Van 5-dørs – dba.dk – Køb og Salg af Nyt og Brugt
Real Boobs rock....
Team TT fan nr.1

#8 pininfarina

pininfarina

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.749 Beskeder:

Skrevet 13 november 2010 - 16:09

Der er især to skilledatoer for gulpladebiler i privat eje. Som før nævnt er den første juni 1998, hvor første omgang misundelsesafgift blev indført. Dernæst kom der en ekstra omgang i 2007, hvor miljøfolkets had mod firehjulstrækkere også blev manifesteret lovmæssigt.

Når en bil er monsfri må den bruges privat. Betegnelsen er på besynderlig vis omvendt i forhold til det forståelsesmæssige. det er trods alt statsadministationen der har fundet på udtrykket , hvilket borger for forvirringen!!!
En momsfri bil er der betalt moms af. Logisk - not? - - NOT!

Fra juni 2007 til 31/12 2009 skal disse biler have et klistermærke bagpå, selvom det det er helt urimeligt. Læs nærmere her:

Der gøres grin med SKAT - Nyheder - BT.dk

Fra i år er "papagøjepladerne" blevet genindført, sikkert hjulpet på vej ved latterliggørelsen af SKAT på landsplan, som artiklen viser.

Som et kuriosum kan nævnes, at Liberal Alliance lige nøjagtigt fik forhindret at gulpladebiler fra før juni 1998 i privat eje, skulle brandbeskattes med tilbagevirkende kraft ved et forlig for omkring halvandet år siden. Det ville nemlig med et slag have gjort disse biler værdiløse. Set i lyset af at det næppe er landets bedst økonomisk polstrede personer der ejer disse, må man sige at LA faktisk kom de mindst bemidlede til undsætning.
You’re not a petrol head, until you’ve owned an Alfa Romeo – Jeremy Clarkson

Uden bilen går Danmark i stå!

#9 GoblingKing

GoblingKing

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 876 Beskeder:

Skrevet 15 november 2010 - 13:54

owwkaj....

Så hvis jeg kigger på bilbasen, så skal jeg søge under "varebil - momsfri", der er inkl. moms (:stoned:) og som jeg kan drøne ud af forhandleren hos uden problemer - og jeg kan se under "varebil - +moms" og så lægge 25% oveni prisen.
Right?

Jeg søger en bil, der kun har et par år på bagen, så der er jo så ekstraafgift på den.

Jeg bliver forvirret!!!

Alternativt har jeg tænkt, hvis man kan finde en med bagsæder, der kan lægges helt plant ned...

#10 GoblingKing

GoblingKing

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 876 Beskeder:

Skrevet 15 november 2010 - 13:58

Du kan både købe en moms fri, og en + moms, så skal du bare betale momsen af købsprisen, så det nemmeste er at købe en der allerede er betalt moms af.

Hvis der er betalt moms af bilen, og den er fra før 6 måned 1998, så er der ingen misundelses afgift, og den kører på gule plader, og uden nogen klistermærker, men er den nyere end 6 måned 1998, kommer der 5000 oveni den almindelige vætafgift om året, og den er enten monteret med papegøje plader, eller guleplader + et klistermærke i bagruden.

Og så vil en bil som den her koste ca 4800 om året i vægtafgift.

VW Sharan 1,9 TDi 110 5-dørs – dba.dk – Køb og Salg af Nyt og Brugt

Og den her render op i små 10.000 kr om året i vægtafgift.

VW Sharan 1,9 TDi Van 5-dørs – dba.dk – Køb og Salg af Nyt og Brugt

DET ER VANVITTIGT!!

Jeg forstår din pointe.....
Anyway, det må gerne være en, der kun har et par år på bagen med et budget omkring 150.000,-
Og som (efter min mening) ser bare en anelse federe ud end en Sharan :deer: