Gå til indhold

Billede
- - - - -

Inkasso firmaet Egeparken....?

• Venligst log ind for at besvare
19 svar på dette emne

#1 NotMyRealname

NotMyRealname

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.902 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 19:37

for nogle uger siden fik jeg pludseligt et brev fra Egeparken Inkasso om, at de ville komme på hjemmebesøg idag, fordi de mener at jeg skylder for nogle bøger igennem et forlag. Bøger jeg aldrig har modtaget, da jeg ikke er medlem af sådan nogle klubber.

Jeg skrev til dem, at jeg gerne ville have besked på hvilke bøge, hvornår de var sendt, hvor til og til hvem, da jeg ikke havde modtaget nogle. Modtog aldrig et svar, og det er og var umuligt at ringe til dem.

Idag skulle der så komme en eller anden på hjemmebesøg, og var ikke hjemme, så der lå en hilsen i postkassen, at de ville komme uanmeldt næste gange, med mindre jeg indgår et forlig. Gu vil jeg da ej, når jeg ikke skylder noget.

Hvad gør jeg? Kan ikke komme igennem til dem, og de reagere ikke på henvendelser. Jeg har aldrig været i RKI før, og ønsker det ikke. Jeg har heller ikke modtaget rykker eller andet før, kun det brev med hjemmebesøg.:evil:
I decided as long as I was going to hell, I might as well do it thoroughly

#2 Orchidea

Orchidea

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.294 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 19:42

Umiddelbart ville jeg kontakte dem og bede om at se bevis for at have bestilt samt modtaget omtalte bøger.

Uden at være helt sikker, så mener jeg ikke at en "sag" kan overgå til incasso uden at der først er fremsendt 3 rykkerskrivelser, naturligvis efter at der først er fremsendt en regning. Det lyder lidt underligt og hjemmebesøg har jeg ikke hørt om før.

Jeg ville ikke være bleg for at true med at gå til politiet og anmelde for chikane og jeg ville heller ikke være bleg for at gøre det.

Edit: godt så, de reagerer ikke på henvendelser - send en mail og slip den der.

„You can't stop the waves, but you can learn to surf.“

#3 Orchidea

Orchidea

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.294 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 19:45

Når du googler dem, vil du opdage at du langt fra er den eneste der har problemer med dem.

„You can't stop the waves, but you can learn to surf.“

#4 NotMyRealname

NotMyRealname

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.902 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 19:54

Jeg har også haft sendt en mail, men den bliver ikke besvaret.

Og har googlet dem og set skræk historier med advokaten Per Hald. Og det gør mig endnu mere nervøs( nok også en del af deres plan), for det ser ud til at trække i langdrag, og ønsker ikke at mine børn skal møde en eller anden truende person der banker på og forlanger penge :(

#5 mulledit

mulledit

Uden liv

• Medlemmer
  • 7.323 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 19:55

send dem en anbefalet brev med dine spørgsmål.

Og luk dem IKKE ind, de har ikke krav på at komme indenfor.

Du kan ikke komme i RKI (Experian) uden at ha været en tur om retten, skulle du blive reg. så kontakt RKI straks og sig til dem at der er tale om en fejl.

Bøllen 08.06.2010 :lun:

Billen juli 2014 :lun:

#6 Me_Caya

Me_Caya

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 14.725 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 20:00

send dem en anbefalet brev med dine spørgsmål.

Og luk dem IKKE ind, de har ikke krav på at komme indenfor.

Du kan ikke komme i RKI (Experian) uden at ha været en tur om retten, skulle du blive reg. så kontakt RKI straks og sig til dem at der er tale om en fejl.

Så er reglerne da lavet om?

:lun: Storebror :lun:

:lun: Lillebror :lun:

#7 mulledit

mulledit

Uden liv

• Medlemmer
  • 7.323 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 20:05

Så er reglerne da lavet om?

Følgende skal være opfyldt:

Beløbet skal overstige 1000 kr. og
Du har indgået et frivilligt forlig - eller
Der er indledt civilt søgsmål mod dig - eller
Der er indgivet begæring om fogedsag

så det var måske ikke skarpt nok formuleret. Men det sker ikke "overnight" og "helt uden nogen vidste noget" osv.

#8 decibell22

decibell22

Opgivet

• Medlemmer
  • 19.406 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 20:06

"Inkassovirksomheden overholder ikke inkassoloven

Hvis man driver erhvervsmæssig inkassovirksomhed uden at have tilladelse til det, kan man straffes. Man kan også straffes, hvis man overtræder andre af reglerne i inkassoloven.

Man kan fx straffes, hvis man henvender sig hjemme hos en skyldner uden først at have givet varsel om det, eller hvis man - uden at have fået lov af skyldneren - møder op på skyldnerens arbejde.

Hvis en inkassovirksomhed ikke overholder inkassoloven mv., kan Rigspolitiet tilbagekalde tilladelsen til at drive inkassovirksomheden. Det gælder dog kun, hvis inkassovirksomheden gør sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af loven mv.

Hvordan kan du klage?
Hvis du mener, at du er blevet udsat for en urimelig adfærd fra en inkassovirksomhed, kan du henvende dig til Rigspolitiet, Polititorvet 14, 1780 København V, tlf. 33 14 88 88.

Hvis du mener, at en inkassovirksomhed har overtrådt inkassolovens strafbelagte regler eller andre regler, som man kan straffes efter, kan du henvende dig til politiet i den politikreds, hvor du bor.

God inkassoskik
Hvis man driver inkassovirksomhed, skal man handle i overensstemmelse med 'god inkassoskik'. Det vil sige, at man ikke må udsætte nogen for urimeligt pres, skade eller ulempe. Se eksempler på, hvad man ikke må

Før en inkassovirksomhed tager personlig kontakt til dig som skyldner, skal du have et brev. Brevet skal indeholde:

Alle oplysninger, som er nødvendige for, at du kan vurdere, hvad du skylder.
En frist for dig til at betale, hvad du skylder. Fristen skal være på mindst 10 dage, fra brevet er sendt.
Det er kun, hvis du ikke har betalt, efter at fristen er udløbet, at inkassovirksomheden må tage personlig kontakt til dig.

Personlig kontakt
Ansatte i en inkassovirksomhed (inkassomedarbejdere) må kun besøge dig hjemme, hvis de har skrevet til dig inden besøget. I brevet skal der stå, hvor og hvornår besøget vil finde sted. Herudover skal inkassovirksomhedens telefonnummer og adresse stå i brevet.

Hvis du ikke er hjemme på det tidspunkt, hvor du har fået brev om, at inkassomedarbejderen kommer, skal du ikke have et nyt varsel, hvis du får besøg en anden dag.

Inkassomedarbejderne må kun besøge dig hjemme og ikke fx på arbejdet eller i sportsklubben. Hvis du har en privat virksomhed, må inkassomedarbejderne dog også henvende sig på virksomhedens adresse.

Den, der henvender sig personligt til dig, skal straks legitimere sig med et legitimationskort, som udstedes af Rigspolitiet. Du har ret til at afvise at tale med inkassomedarbejderen."

Taget fra Gældsforum

Intet er for evigt en stilstand

#9 mulledit

mulledit

Uden liv

• Medlemmer
  • 7.323 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 20:08

"Inkassovirksomheden overholder ikke inkassoloven

Hvis man driver erhvervsmæssig inkassovirksomhed uden at have tilladelse til det, kan man straffes. Man kan også straffes, hvis man overtræder andre af reglerne i inkassoloven.

Man kan fx straffes, hvis man henvender sig hjemme hos en skyldner uden først at have givet varsel om det, eller hvis man - uden at have fået lov af skyldneren - møder op på skyldnerens arbejde.

Hvis en inkassovirksomhed ikke overholder inkassoloven mv., kan Rigspolitiet tilbagekalde tilladelsen til at drive inkassovirksomheden. Det gælder dog kun, hvis inkassovirksomheden gør sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af loven mv.

Hvordan kan du klage?
Hvis du mener, at du er blevet udsat for en urimelig adfærd fra en inkassovirksomhed, kan du henvende dig til Rigspolitiet, Polititorvet 14, 1780 København V, tlf. 33 14 88 88.

Hvis du mener, at en inkassovirksomhed har overtrådt inkassolovens strafbelagte regler eller andre regler, som man kan straffes efter, kan du henvende dig til politiet i den politikreds, hvor du bor.

God inkassoskik
Hvis man driver inkassovirksomhed, skal man handle i overensstemmelse med 'god inkassoskik'. Det vil sige, at man ikke må udsætte nogen for urimeligt pres, skade eller ulempe. Se eksempler på, hvad man ikke må

Før en inkassovirksomhed tager personlig kontakt til dig som skyldner, skal du have et brev. Brevet skal indeholde:

Alle oplysninger, som er nødvendige for, at du kan vurdere, hvad du skylder.
En frist for dig til at betale, hvad du skylder. Fristen skal være på mindst 10 dage, fra brevet er sendt.
Det er kun, hvis du ikke har betalt, efter at fristen er udløbet, at inkassovirksomheden må tage personlig kontakt til dig.

Personlig kontakt
Ansatte i en inkassovirksomhed (inkassomedarbejdere) må kun besøge dig hjemme, hvis de har skrevet til dig inden besøget. I brevet skal der stå, hvor og hvornår besøget vil finde sted. Herudover skal inkassovirksomhedens telefonnummer og adresse stå i brevet.

Hvis du ikke er hjemme på det tidspunkt, hvor du har fået brev om, at inkassomedarbejderen kommer, skal du ikke have et nyt varsel, hvis du får besøg en anden dag.

Inkassomedarbejderne må kun besøge dig hjemme og ikke fx på arbejdet eller i sportsklubben. Hvis du har en privat virksomhed, må inkassomedarbejderne dog også henvende sig på virksomhedens adresse.

Den, der henvender sig personligt til dig, skal straks legitimere sig med et legitimationskort, som udstedes af Rigspolitiet. Du har ret til at afvise at tale med inkassomedarbejderen."

Taget fra Gældsforum

Det markerede er vigtigt her, for den del overholder de altså.

#10 NotMyRealname

NotMyRealname

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.902 Beskeder:

Skrevet 01 november 2010 - 20:23

Tak for alle jeres svar og gode råd. Jeg vil skrive et brev og sende det anbefalet til dem. Og så henvise dem til loven. Andre gode råd tages godt i mod...