Gå til indhold

Billede
- - - - -

Ubehageligt personale på hospital

• Venligst log ind for at besvare
54 svar på dette emne

#1 Poe

Poe

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.105 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:01

Hej allesammen :)

Jeg har brækket benet i et biluheld og var derfor indlagt på et hospital i en uges tid. Jeg havde en meget ubehagelig oplevelser derinde pga. personalet, især sygeplejerskerne. De var allesammen meget strikse, aggressive og korte for hovedet. Jeg kunne ikke gøre så meget selv pga. benet og måtte derfor have forholdsvis meget hjælp, f.eks. til at komme på toilettet, og ind- og ned i sengen igen.

Men hver eneste gang jeg skulle have hjælp til noget følte jeg mig til ulejlighed, og hver eneste gang jeg spurgte ind til noget omkring mit ophold, medicin eller andet, så fik jeg et meget koldt og kontant svar som tydeligt indikerede at de blev irriterede over at jeg spurgte ind til det. Jeg blev faktisk rigtig ked af at ligge der, fordi hele situationen var så ubehagelig. De smilte aldrig til nogen, og man fik aldrig nogen reaktion hvis man prøvede at være venlig overfor dem. Det hele virkede bare som om at de bare skulle have ordnet det absolutte minimum af deres jobbeskrivelse, og derefter var man som patient bare overladt til sig selv. Jeg talte med de andre patienter på min stue om det, og de var allesammen enige med mig.

Der var ingen omsorg at spore overhovedet, og det synes jeg var meget underligt da de har valgt et arbejde hvor der i høj grad burde være fokus på pleje og omsorg for patienterne. Alt hvad de sagde til mig blev sagt i en aggressiv tone, og hvis min familie spurgte om noget fik de også et vredt svar. Hvis jeg ville have noget at drikke eller lign. blev det også modtaget meget dårligt af dem, næsten som om at det var en virkelig tung byrde at skulle hente noget at drikke. De sagde aldrig andet end det helt nødvendige til en, og brugte aldrig et minut mere på en end de absolut behøvede. Til sidst var jeg faktisk næsten bange for at spørge om noget som helst, fordi jeg bare var så nedslidt, både pga. skaden og sygeplejerskerne. Jeg er faktisk meget chokeret over den behandling jeg har fået, især over at de altid talte aggressivt til mig og min familie, samt de andre patienter.

Jeg forstår selvfølgelig udmærket godt at det er et stressende arbejde at være sygeplejerske. Men man har selv valgt jobbet, og det er altså vigtigt at tage sig ordentligt af patienterne. En patient skal da aldrig føle at de bare er til besvær, og nærmest være bange for at spørge ind til noget som helst, eller bede om noget at drikke f.eks. Det tager lige så meget tid og energi at give et pænt svar som et aggresivt svar, og det ville da være til gavn for alle hvis de kunne opføre sig venligt og imødekommende. Sikkert også dem selv, da det da må være ufattelig udmattende at gå og være sur og tvær hele dagen.

Jeg har tænkt mig at skrive en klage over det, for jeg synes slet ikke at den behandling er i orden.

Har i haft nogle ubehagelige oplevelser med personale på hospitaler? Synes i det lyder som om jeg overreagerer?

#2 squeeky

squeeky

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.885 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:08

Da jeg var indlagt et døgn for ikke så lang tid siden kom sygeplejersken ind og bød mig velkommen, gav mig tøj (k l14) og så så jeg igen et menneske kl 22 da de da lige skulle have taget temperaturen

Jeg kunne ikke gå hen og spise, men de ville/kunne ikke hjælpe - sagde hun og gik stille og roligt hen og talte privat med en kollega i 15 minutter.. ØV
Jeg følte mig godt nok lille og alene
Breathe - just breathe
BabyBoy 10.09.11 :lun:

BabyBoy II 30.04.13 :lun:

#3 Alba_a

Alba_a

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 6.924 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:12

Hvorvidt du overreagerer er ikke til at svare på, når man ikke selv har været vidne til det, der er foregået. Men det vigtige er jo hvordan du har oplevet det.
Nogle afdelinger fungerer rigtig dårligt. Der vrisser folk af hinanden, hjælper ikke hinanden osv, det bliver en ond cirkel og den dårlige stemning kommer til at smitte af på patienterne.
På andre afdelinger gør man meget ud af, at skabe et godt miljø for de ansatte, man skal hjælpe hinanden, være smilende og imødekommende osv.
Disse to afdelinger kan have nøjagtig lige travlt, men oplevelsen som patient er bare meget bedre hvor der er en god omgangstone (og det er også meget rarere at være personale sådan et sted).

Jeg forstår godt, at du er træt af det forløb du har haft, men jeg tror virkelig ikke, at du får noget som helst ud af at klage. De sygeplejesker vil bare tænke: Åhr de skide besværlige patienter, de tænker bare mig mig mig og har ikke en skid forståelse for mit arbejde.
Jeg er ret sikker på at de ikke vil tage det til sig på en konstruktiv måde. For at forandre den slags kræver det en kæmpe indsats fra ledelsen.
Forstå mig ret; Jeg synes det er fint, at du vil gøre opmærksom på at det du har oplevet ikke er acceptabelt. Bare du ikke forventer mirkaler :)

Ændret af Alba_a, 14 oktober 2010 - 09:17.

#4 FjolleFisk

FjolleFisk

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.684 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:13

du skal da helt sikkert klage. vi betaler hver især mange penge i skat for at få sundhedssystem der fungerer. så kan de sguda godt i det mindste være lidt positive overfor patienterne. med al respekt for at alle kan have en dårlig dag. men da ikke dem allesammen.

synes at mange sådan lidt tager deres arbejde for givet. også indenfor mit eget fag som er pædagog
det er livet at danse en søannemone-polka!

#5 squeeky

squeeky

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.885 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:14

Hvorvidt du overreagerer er ikke til at svare på, når man ikke selv har været vidne til det, der er foregået. Men det vigtige er jo hvordan du har oplevet det.
Nogle afdelinger fungerer rigtig dårligt. Der vrisser folk af hinanden, hjælper ikke hinanden osv, det bliver en ond cirkel og den dårlige stemning kommer til at smitte af på patienterne.
På andre afdelinger gør man meget ud af, at skabe et godt miljø for de ansatte, man skal hjælpe hinanden, være smilende og imødekommende osv.
Disse to afdelinger kan have nøjagtig lige travlt, men oplevelsen som patient er bare meget bedre hvor der er en god omgangstone (og det er også meget rarere at være personale sådan et sted).

Jeg forstår godt, at du er træt af det forløb du har haft, men jeg tror virkelig ikke, at du får noget som helst ud af at klage. De sygeplejesker vil bare tænke: Åhr de skide besværlige patienter, de tænker bare mig mig mig og har ikke en skid forståelse for mit arbejde.
Jeg er ret sikker på at de ikke vil tage det til sig på en konstruktiv måde. For at forandre den slags kræver det en kæmpe indsats fra ledelsen.

Ledelsen kan ikke tvinge sygeplejersker til at have overskud eller rummelighed overfor hinanden eller patienter - hvad tænker du at ledelsen skulle gøre?
Breathe - just breathe
BabyBoy 10.09.11 :lun:

BabyBoy II 30.04.13 :lun:

#6 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.753 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:16

Min far var indlagt i fire-fem dage sidste vinter, og vi oplevede kun en venlig og imødekommende tone fra personalet, ikke mindst sygeplejerskerne. Det var hjerteafdelingen på Riget, som et par uger senere blev ramt af nedskæringer, men vi oplevede aldrig, de var stressede, eller at de ikke havde overskud til at gøre lidt ekstra for deres patienter.

Hvis jeg var dig, ville jeg måske skrive et pænt brev til afdelingsledelsen, hvor jeg beskrev oplevelsen. Det synes jeg ikke, der er noget forgjort i, hvis man kan gøre det i en sober tone, hvor man understreget, at man skriver brevet for at hjælpe både kommende patienter og personalet selv.

Jeg er helt sikker på, at en dygtig ledelse har redskaber til at give overskud selv på en travl afdeling. Der er jo forskel på at have travlt og være stresset, og det lyder på mig som om, de sygeplejersker, du var i kontakt med, nærmere var i den sidste gruppe.
Skrueløs :engel:

#7 Alba_a

Alba_a

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 6.924 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:16

Ledelsen kan ikke tvinge sygeplejersker til at have overskud eller rummelighed overfor hinanden eller patienter - hvad tænker du at ledelsen skulle gøre?

Det er oppefra at ændringer kommer. Det er ledelsen der skal gå forrest, når der skal skabes et godt arbejdsmiljø.
Hvis man kommer som ny på en dårlig afdeling, hvor folk er sure - så bliver man det højst sandsynligt også selv.
Kommer man på en god velfungerende afdeling, hvor man hjælper hianden og er glade, så bliver man højst sandsynligt også sådan selv.
Dvs det er hele miljøet på afdelingen der skal ændres - og det ses altså ofte at det er afdelinger med god ledelse, hvor det fungerer godt og hvor personalet har det godt.

#8 Poe

Poe

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.105 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:39

Forstå mig ret; Jeg synes det er fint, at du vil gøre opmærksom på at det du har oplevet ikke er acceptabelt. Bare du ikke forventer mirkaler :)

Jeg forventer bestemt ikke mirakler, jeg er godt klar over at det er svært at få ændret sådan nogle ting, for det handler jo om de ansattes indstilling. Men jeg synes samtidig ikke at man bare skal stå til at lade sådan nogle ting ske, jeg synes de skal gøres opmærksomme på det :)

#9 Poe

Poe

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.105 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:40

Det lyder som nogle ubehagelige oplevelser i har haft Piss_Miggy og Squeeky :( Jeg forstår bare slet ikke at man vælger at arbejde med pleje når man ikke kan finde ud af at vise omsorg for patienterne. Det er ærgeligt at sådan nogle ting skal ske, netop fordi man i forvejen er så skrøbelig både fysisk og psykisk under sådan et hospitalsophold.

Ændret af Poe, 14 oktober 2010 - 09:44.

#10 Poe

Poe

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.105 Beskeder:

Skrevet 14 oktober 2010 - 09:43

Min far var indlagt i fire-fem dage sidste vinter, og vi oplevede kun en venlig og imødekommende tone fra personalet, ikke mindst sygeplejerskerne. Det var hjerteafdelingen på Riget, som et par uger senere blev ramt af nedskæringer, men vi oplevede aldrig, de var stressede, eller at de ikke havde overskud til at gøre lidt ekstra for deres patienter.

Jeg var på Rigshospitalet før jeg blev overført til det hospital jeg taler om her, og på Rigshospitalet var det noget helt andet. Der var personalet nemlig virkelig forstående og omsorgsfulde, og de sørgede rigtig godt for mig :) Så jeg har bestemt gode erfaringer med Riget.