Gå til indhold

Billede
- - - - -

økonomisk hjælp til efterskole?

• Venligst log ind for at besvare
18 svar på dette emne

#1 irblond

irblond

Erfaren

• Medlemmer
  • 430 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 08:52

Håber der er nogen der er lidt klogere end jeg, har desperat brug for hjælp til at betale min søns efterskoleophold, men hvor skal man søge.

Historien er den, at min søn som har boet hos sin far de sidste to år, er startet på efterskole. Men nu har faderen meldt ud at han ikke vil have sin søn boende længere. Han er derfor flyttet hjem til os, hvilket passer mig meget godt.

Problemet ligger i at jeg nu skal stå for den økonomiske del af efterskolen. Da det var faderen der stod for betalingen betalte jeg 1000,- ud over normalbidrag. Nu skal jeg så betale ca. 4000,- om måneden iberegnet transport og lommepenge og da jeg kun får su er det simpelthen ikke muligt, og faderen nægter at hjælpe med en mer'betaling ud over normal bidrag.

Jeg har ringet til kommunen, men da det er efter eget initiativ at han er kommet afsted, uden indblanding fra skole eller andre instanser, er der umiddelbart ikke noget hjælp at hente.

Hvad pokker kan jeg gøre, nogen der ved hvordan man kan gribe sådan en sag an?

#2 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.285 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 09:10

Nogle efterskoler har mulighed for at give nedsat betaling af skolepengene, men nok ikke 3000 kr. om måneden. Jeg tror desværre, at det kan blive meget svært at holde drengen på efterskole, hvis I som forældre ikke kan blive enige om betalingen eller du evt. vil låne pengene til opholdet.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool:

#3 nuserpigen1977

nuserpigen1977

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 599 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 12:53

Øv, det er da en kedelig økonomisk situation, du er kommet ud i.

Er bange for at der ikke er meget hjælp at hente nogen steder og hvis der er vil jeg da gerne høre dem :-)

Min søn er lige startet på efterskole, da han blev meldt ind havde jeg en fuldtidsløn, efterfølgende har en arbejdsskade sat mig ud af spillet og jeg er nu startet på uddannelse.
Så havde bestemt ikke regnet med at skulle gå så meget ned i indtægt. min søn er der også 'frivilligt' så ingen kommune betaling her.

Det koster 4000.- om md. og så kommer diverse udstyr til sport og aktiviteter. Jeg har snakket med min bank og har lavet en kassekredit til dette formål.
Så må jeg betale den af når jeg er færdig med at læse om 3 år, for efterskolen skal han blive på, han er SÅ glad for at gå der.

Jeg håber tingene løser sig og så tænker jeg på om ikke din eks er bare lidt bundet på betaling, hvis det er ham der har meldt ham ind.

#4 irblond

irblond

Erfaren

• Medlemmer
  • 430 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 17:52

Øv, det er da en kedelig økonomisk situation, du er kommet ud i.

Er bange for at der ikke er meget hjælp at hente nogen steder og hvis der er vil jeg da gerne høre dem :-)

Min søn er lige startet på efterskole, da han blev meldt ind havde jeg en fuldtidsløn, efterfølgende har en arbejdsskade sat mig ud af spillet og jeg er nu startet på uddannelse.
Så havde bestemt ikke regnet med at skulle gå så meget ned i indtægt. min søn er der også 'frivilligt' så ingen kommune betaling her.

Det koster 4000.- om md. og så kommer diverse udstyr til sport og aktiviteter. Jeg har snakket med min bank og har lavet en kassekredit til dette formål.
Så må jeg betale den af når jeg er færdig med at læse om 3 år, for efterskolen skal han blive på, han er SÅ glad for at gå der.

Jeg håber tingene løser sig og så tænker jeg på om ikke din eks er bare lidt bundet på betaling, hvis det er ham der har meldt ham ind.

Jeg vil nok også gå ret langt for at han kan blive gående på skolen, for endelig har han fundet et sted hvor han socialt går godt i spænd med de andre, den del har ikke altid været nemt for ham. Det kan godt være at hans far er bundet på betalingen, men han har ikke nogen kvaler ved at drengen bliver taget ud af skolen igen, hvis bare det kan spare ham for nogle penge.

#5 tandfeen

tandfeen

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.437 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 19:47

Har desværre ikke nogen løsning, men er det rigtig forstået at du, da sønnen boede hos far, betalte 1000kr mere end du reelt skulle; men nu hvor drengen bor hos dig, så vil far ikke betale mere end det han er tvunget til? :gruble:
Moster Moderne :lun:
Mester Mageløs :lun:

#6 orangeriet

orangeriet

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.941 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 20:58

Jeg forstår ikke helt hvordan din søn kan bo hos sin far i to år, hvorefter faren bare pludselig melder ud at nu vil han ikke ha drengen boende mere.

Drengen er sgu da ikke en flyttekasse som man bare kan skaffe sig af med, efter forgodtbefindende.
Failure is always an option

#7 nuserpigen1977

nuserpigen1977

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 599 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 21:01

Har du snakket med efterskolen og hørt dem om man kan søge nedsat betaling eller noget lignende, evt. fonde ?

og så bliver jeg nysgerrig, hvor er han på efterskole henne i landet?

#8 irblond

irblond

Erfaren

• Medlemmer
  • 430 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 21:45

Har desværre ikke nogen løsning, men er det rigtig forstået at du, da sønnen boede hos far, betalte 1000kr mere end du reelt skulle; men nu hvor drengen bor hos dig, så vil far ikke betale mere end det han er tvunget til? :gruble:

Jo det er helt rigtig forstået. Sådan har jeg dummet mig flere gange, jeg er alt for tossegod.

Jeg forstår ikke helt hvordan din søn kan bo hos sin far i to år, hvorefter faren bare pludselig melder ud at nu vil han ikke ha drengen boende mere.

Drengen er sgu da ikke en flyttekasse som man bare kan skaffe sig af med, efter forgodtbefindende.

Jeg kan kun gi' dig ret, og jeg ved at vores søn er ked af det, da han ser en stor helt i sin far. Dog nok lidt mindre nu, da hans far slog ham hvorefter drengen meldte ham til politiet. derfor den pludselige flytning.

Har du snakket med efterskolen og hørt dem om man kan søge nedsat betaling eller noget lignende, evt. fonde ?

og så bliver jeg nysgerrig, hvor er han på efterskole henne i landet?

Jeg har godt nok ikke talt med efterskolen om nedsat betaling, det ville selvfølgelig være en oplagt ting at forsøge. Men indrømmet tænkte slet ikke at det kunne være en mulighed før Rakel skrev det.

og så er det i Nordjylland han går på skole.

#9 MySofie

MySofie

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.789 Beskeder:

Skrevet 08 september 2010 - 23:57

Nu kender jeg ikke til dine forhold, men hvis du er enlig forsørger, har du ret til en højere SU sats, måske det kan løsne lidt op for økonomien?

Edit: Nu kunne jeg se at du i dit startindlæg har skrevet "os", så mit indlæg er desværre nok ikke så pokkers relevant.
Jeg håber i finder en løsning!

Ændret af MySofie, 09 september 2010 - 00:07.

#10 CeciliaD

CeciliaD

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.457 Beskeder:

Skrevet 09 september 2010 - 13:24

Forldrebidraget på de fleste efterskoler udregnes efter forældrenes indkomst, så måske kan bidraget nu ændres så det passer til dine forhold??
Das niedrig gewachsene, schmalschultrige, breithüftige und kurzbeinige Geschlecht das schöne zu nennen - dies konnte nur der vom Geschlechtstrieb umnebelte männliche Intellekt fertigbringen.

(Arthur Schopenhauer, dt. Philosoph, 1788-1860)