Gå til indhold

Billede
- - - - -

Idéer til brugt bil til 40.000 ønskes


  • Venligst log ind for at besvare
30 svar på dette emne

#1 Johsen

Johsen

    Grøn debattør

  • Medlemmer
  • Pip
  • 8 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 11:43


Hej

Jeg har max 40.000 til at købe en brugt bil, men aner intet om biler, og håber derfor på at kunne få lidt hjælp til, hvilke modeller jeg skal gå efter.

Jeg kører ca. 60 km om dagen + en 5-6 ture fra København til Århus om året. Den må derfor gerne være nogenlunde økonomisk med brændstoffet og behagelig at køre.
Derudover må den gerne have plads til lidt mere end en kasse øl, da vi nok bliver et medlem mere af familien inden for et par år.

Endelig må den naturligvis gerne være pålidelig - altså ikke for mange dyre reperationer undervejs. Ja og så må den naturligvis også gerne være pæn :-)

Håber på lidt kyndig vejledning

Hilsen
Johsen

#2 T38

T38

    Monster poster

  • Medlemmer
  • 10.215 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 11:44

Har vi ikke haft den før ?
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#3 Johsen

Johsen

    Grøn debattør

  • Medlemmer
  • Pip
  • 8 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 11:51

Hej
Måske, men jeg er ny her så det er ikke mig. Måske du har et link til tråden så?

Mvh
Johsen

#4 T38

T38

    Monster poster

  • Medlemmer
  • 10.215 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 12:21

Hej

Jeg har max 40.000 til at købe en brugt bil, men aner intet om biler, og håber derfor på at kunne få lidt hjælp til, hvilke modeller jeg skal gå efter.

Jeg kører ca. 60 km om dagen + en 5-6 ture fra København til Århus om året. Den må derfor gerne være nogenlunde økonomisk med brændstoffet og behagelig at køre.
Derudover må den gerne have plads til lidt mere end en kasse øl, da vi nok bliver et medlem mere af familien inden for et par år.

Endelig må den naturligvis gerne være pålidelig - altså ikke for mange dyre reperationer undervejs. Ja og så må den naturligvis også gerne være pæn :-)

Håber på lidt kyndig vejledning

Hilsen
Johsen


Brændstoffet skal nok være benzin ..... Dels så har dieselbiler i 40.000 kroners klassen kørt rigtigt mange kilometre, hvilket ikke nødvendigvis behøver betyde noget for motoren, men undervogn og ting som dieselpumpe, starter og generator er ting man må forvente går istykker hvis dieselbilen feks har kørt 300.000 km eller mere ........

Derfor benzin ........

Uanset om i vælger at købe privat, eller hos en forhandler, så er det ufatteligt vigtigt at få gennemgået bilen grundigt af en "upartisk" fagmand . Det er meget fristende at købe en bil til 40.000 hos en privat : Der kan nemt være 10-15.000 kroner at spare i forhold til hvad en forhandler skal have for en sammenlignelig bil . Der er dog ingen garanti, hvis du køber privat, mens købeloven gælder når du køber hos en forhandler .

Hvis der er familieforøgelse i udsigt, så er det superpraktisk med en hatchback eller en st.car, og gerne med 5 døre så barnestolen nemmere kommer på plads, der hvor den hører til - nemlig i anden række !

Mellemklassebiler til 40.000 kroner må man forvente har kørt ca. 200.000 km - og har kørt mindst 10 år på de danske landeveje, og man må forvente nogle reperationer hen af vejen, uanset hvilket bilmærke man falder for .

Er det driftsikkerhed man vil have - så er dette et godt bud :
Toyota Corolla 1,6 XLi - brugt bil til salg på BilBasen.dk

Der skal kikkes grundigt efter rust i alle samlinger, og i skærmkanterne bag .

Er man mere til det praktiske - så er der ingen tvivl om at dette her er en mulighed : Citroën Berlingo 1,8i Multispace - brugt bil til salg på BilBasen.dk

Jeg har bevidst valgt modellen med 1,8 liters motor - i det jeg mener at 1,4 liters motoren vil være for "overbelastet" med dit/jeres kørselsbehov . Læg også mærke til at dette er modellen med skydedør i siden ..... De første modeller havde ingen skydedør, hvilket gør dem sådan cirka 132 % mere upraktisk, især hvis man skal have børn og svigermor med ud at køre . Kik også efter Peugeot Partner, der er samme bil, men med Peugeot logo på fronten .

Det er altid svært at spå om fremtiden, men jeg gætter på at Corollaen, selvom den har et par år mere på bagen, vil være den bil der giver jer flest bekymringsfri kilometre.
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#5 Johsen

Johsen

    Grøn debattør

  • Medlemmer
  • Pip
  • 8 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 13:10

Hej igen

Mange tak for det grundige og saglige svar.

Vi er ikke så meget til Berlingoen - den er altså bare ikke pæn. Men toyotaen ser mere ud som noget for os. Så har jeg et par spørgsmål i den forbindelse:

Umiddelbart lyder 13 år som gammelt for en bil, men det har måske ikke så stor betydning for toyota?

182.000 km. Det er ikke så galt endda?

Ville det være en god idé at få Toyotaen som du foreslår FDM testet, eller er det i overkanten for en bil til denne pris?

Og så ang. privat/forhandler, så foretrækker vi forhandler - dels pga. det med købeloven og dels fordi vi har en gammel Ford Escort, som vi gerne ville af med i samme forbindelse. Satser på, at man kan slå lidt af prisen, hvis man 'bytter'?!

Ved du i øvrigt om der er nogle tricks man kan benytte i forhold til at lave en god handel når man lader sin gamle bil indgå?

Endnu engang tak for hjælpen!

Mvh
Johsen

#6 T38

T38

    Monster poster

  • Medlemmer
  • 10.215 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 13:51

Toyotaen skal til FDM test - selvom det er en forhandler der har den salg, så kan der være ugler i mosen, og lig i skabet : Den kan have haft en alvorlig trafiksskade som ikke er rettet ordentligt op, og selvom forhandleren har pligt til at oplyse om det - så er det netop på sådan et punkt at forhandlere nogle gange har svigtende hukommelse.

Hvis bilen har været trafikskadet, så find et andet eksemplar - det er absolut at foretrække en bil der ikke har været skadet alvorligt .

182.000 km er absolut et fornuftigt km.tal for sådan en bil - der er intet til hinder for at denne motor ikke kan køre 182.000 km mere - men karosseriet overlever nok ikke længere end til den er 16-17 år.

Forvent ikke at bilen kommer tilbage med en fejlfri FDM rapport, ( det er en brugt bil) men den kan afsløre alvorlige fejl, og de skal naturligvis rettes inden i skriver under på køb af bilen - vil forhandleren ikke det - så er det bare ikke den forhandler i skal købe bil af !!!!! En FDM attest kan også afsløre om der er km.tælleren taler sandt : 182.000 km er et mistænkeligt lavt km.tal for en 13 år gammel bil .

Vil i bevare jeres næste bil - så er det en rigtig god ide at få undervogns og hulrumsbeskyttet den .

Escorten vil de fleste forhandlere nok "rynke på næsen af " ...... De er ikke i høj kurs hos forhandlere, da de har mange rustproblemer ( selv i de sidste årgange ) - her vil jeg absolut anbefale jer at sælge den privat - der får i med garanti også den bedste pris . Brug nettet til at finde en lignende bil for finde prisen på den .

Når nu har kørt Ford - så er dette måske noget i skulle overveje - Focus er meget bedre end Escorten, også når det gælder om at holde rusten væk . Om designet stadig holder - er jo en spørgsmål om smag - personlig synes jeg ikke om farven Ford Focus 1,6 Trend - brugt bil til salg på BilBasen.dk

Ændret af T38, 13 juni 2010 - 13:53.

T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#7 Johsen

Johsen

    Grøn debattør

  • Medlemmer
  • Pip
  • 8 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 14:16

Hej igen

Takker endnu engang for det gode svar.

Forden er fra 1995 og skal til syn nu her. Jeg har en kammerat, der løbende har ageret mekaniker på den og han vurderer, at det vil koste ml. 8-12.000 kr at få den igennem. Så det kunne nok få de fleste private til at gå langt uden om, eller hvad?

Jeg har en teori - måske den holder eller ej?!

Hvis jeg nu ser på en bil (fx en Skoda Fabia, som jeg har hørt ok om) fra 2004 (den årgang er der ikke råd til med nuværende budget) til lad os sige 50.000 kr. og så ser på en fra 2002, der fx koster 40.000 kr. Så har den tabt 10.000 kr. på to år - det samme som Forden vil koste at få til at køre de næste par år (dog uden fremtidige reparationer).
Hvis jeg så køber modellen til 40.000 vil den kunne sælges til måske 25.000 om to år, og så har jeg samlet set kun tabt 5.000 kr. men fået en nyere bil at køre i - ja måske en bil jeg har lyst til at beholde endnu flere år.

Lyder det helt tosset?

Under alle omstændigheder vil jeg gerne have en bil, der kan holde min. 5-6 år...

I øvrigt ser den Ford du linker til ikke helt tosset ud. Men 225.000 km er jo osse en slat...

Mvh
Johsen

#8 T38

T38

    Monster poster

  • Medlemmer
  • 10.215 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 15:27

Hej igen

Takker endnu engang for det gode svar.

Forden er fra 1995 og skal til syn nu her. Jeg har en kammerat, der løbende har ageret mekaniker på den og han vurderer, at det vil koste ml. 8-12.000 kr at få den igennem. Så det kunne nok få de fleste private til at gå langt uden om, eller hvad?

Jeg har en teori - måske den holder eller ej?!

Hvis jeg nu ser på en bil (fx en Skoda Fabia, som jeg har hørt ok om) fra 2004 (den årgang er der ikke råd til med nuværende budget) til lad os sige 50.000 kr. og så ser på en fra 2002, der fx koster 40.000 kr. Så har den tabt 10.000 kr. på to år - det samme som Forden vil koste at få til at køre de næste par år (dog uden fremtidige reparationer).
Hvis jeg så køber modellen til 40.000 vil den kunne sælges til måske 25.000 om to år, og så har jeg samlet set kun tabt 5.000 kr. men fået en nyere bil at køre i - ja måske en bil jeg har lyst til at beholde endnu flere år.

Lyder det helt tosset?

Under alle omstændigheder vil jeg gerne have en bil, der kan holde min. 5-6 år...

I øvrigt ser den Ford du linker til ikke helt tosset ud. Men 225.000 km er jo osse en slat...

Mvh
Johsen


Skoda Fabia er en rigtig god brugtbil, men en klasse mindre end dem jeg har omtalt tidligere ... Skoda Fabia bygger i høj grad på de samme komponenter som VW Polo 9N (som kom i 2001) - Dog er 1,4 motoren i de første årgange af Fabia en 100 % skoda opfindelse . Faktisk er det en videreudvikling af den motor som lå i de hækmotoriserede Skodaer, helt tilbage i 60´erne . Motoren er ikke specielt økonomisk, og heller ikke helt støjfri . Skal man have noget der du´r i en Fabia så må det være den senere 1,4 16V motor der også ligger i bla. VW Polo fra 2001. Skoda Fabia 1,4 16V 101 Comfort - brugt bil til salg på BilBasen.dk

En 2002 model Fabia kan være 3 gange så godt vedligeholdt som en fra 2004, og det vil naturligvis afspejle sig i prisen , så det kan være svært at fastsætte en pris alene ud fra et enkelt eksempel, og ingen ved hvordan det ser ud med bilpriserne om 2 år ???

Iøvrigt kom Skoda med en 3 cylindret VW konstrueret 1,2 liters motor i 2003, og når man ser på antallet af brugte biler der er til salg af dem, i forhold til hvor mange der er solgt, så tror jeg man må udlede at der er en del der har fortrudt at de valgte mindste motorstørrelse . :slem:

Skoda Fabia 1,4 16V 101 Comfort Combi - brugt bil til salg på BilBasen.dk

Dette her er et godt eksempel på en forhandler der prøver at omgås købeloven : Det han gør her er en direkte ulovlighed - man kan ikke frasige sig de betingelser der står i købeloven med hensyn til garanti og reklamationsret, når man som firma sælger en bil til en privatperson - ej heller hvis der i slutsedlen står "afhentning" , "engros" eller lign .
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#9 Johsen

Johsen

    Grøn debattør

  • Medlemmer
  • Pip
  • 8 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 15:37

Jeg har faktisk lagt mærke til, at der netop står 'afhentningstilbud' 'ren handel' osv. på mange forhandlerannoncer. Det gør der i øvrigt på begge de skodaer, du linker til. Den sidste koster så 50k, hvis man vil købe den med garanti.

Ok, så min teori holder ikke helt i praksis...

Men summa summarum er, at jeg gerne ville have en bil, der har mere end 3-4 år i sig i karosseri mv. Motoren alene kommer man jo ikke så langt med :-)

Hvad mener du i øvrigt om chancen for at sælge Forden til en privat, når den nu er i de omstændigheder, den er?

Stor tak i øvrigt, for at du gider øse af din viden. Det sætter jeg stor pris på!

Mvh
Johsen

#10 T38

T38

    Monster poster

  • Medlemmer
  • 10.215 Beskeder:

Skrevet 13 juni 2010 - 16:52

Lad mig sige det som det er : Hvis du er heldig får du 3-4.000 kroner for den, og så skal det være en "mekanikkerlærling" der gider ofre tid og penge på at få den i lovlig stand.

For andre vil den nok kun have ca. den værdi som du får hos en skrothanler .

Min kollegas kone købte en ny Toyota Aygo, og fik 2000 kroner i prisnedslag, hvis de ville love at beholde deres Citroen AX fra 1991 :lol: - måske er det også noget i den retning du skulle prøve at forhandle dig frem til, når Escorten skal indgå i en "byttehandel" .

Det er muligt at finde en bil til 40.000 kroner der har 5-6 år tilbage i sig, men så skal man også selv gøre noget for at holde den vedlige - og en af tingene er helt sikkert undervogns og hulrumsbehandling, hvert 2. år - samt at gå efter en der iforvejen har stemplerne iorden mht. rustbehandling .
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem: