Gå til indhold

Billede
- - - - -

Han slår sig selv.

• Venligst log ind for at besvare
10 svar på dette emne

#1 Zan-Zari

Zan-Zari

Fortabt

• Medlemmer
  • 20.239 Beskeder:

Skrevet 03 juni 2010 - 21:32

Oliver på 3 år 8 mdr. er begyndt at slå sig selv, når vi irettesætter ham.

Det kan være, når vi siger til ham, at han skal lade være med at smide med et eller andet - så slår han sig selv i hovedet, og siger at han er dum..... :forvirret
Vi plejer at sige til ham, at han ikke må slå sig selv, det gør da ondt! Og at han under ingen omstændigheder er dum!

Men hvorfor gør han det? Er det en måde at få opmærksomhed på, i stedet for "skæld ud"?
For han får jo opmærksomhed - vi ønsker jo ikke han skal skade sig selv! Han slår altså ikke hårdt.

Jeg synes jo at vi er gode til at give ham opmærksomhed, det er ikke sådan at lillesøster får mest!
Far tager, når det er godt vejr, Oliver med ud på hoppepuden og slås, når jeg er kommet hjem fra arbejde.
Og jeg læser og hygger med ham, når han skal i seng - så han har os også for sig selv.

Oliver 27/9-06
Lærke 24/7-09 ♥

Det er en fase, det går over

25/1-08 - Farvel Whisky
14/6-11 - Farvel Bailey

#2 MereEndEtGramForMeget

MereEndEtGramForMeget

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.324 Beskeder:

Skrevet 03 juni 2010 - 21:49

har du spurgt ham

hvorfor han slår sig selv?
hvem der har lært ham at han er dum?
om han har brug for et kram fordi han er rigtig ked af, at have fejlet?

derudover, så tyder det på i skal igang med en hel masse anerkendelse af alle de gode ting han kan.

Nu kender jeg JEr ikke, og har aldrig rigtig fulgt med i andre tråde osv. men som een der har været hele møllen igennem og mødt mange anderledes familier, så har det de fleste er blevet overrakset over (inkl mig selv) hvor lidt vi egentlig anerkender vores børn - for de VED jo vi elsker dem... ik´?...anerkendelse for dem de ER og ikke det de GØR.

Når et barn fejler, så siger alle de kloge jeg har mødt (og det er mange) at man ikke skal fokusere på fejlen i sig selv, men vende det positivt: "det var godt nok en god idé med et glas vand, jeg vil gerne være der næste gang du kravler op på bordet efter et glas" eller "Jeg kan godt se du er rigtig vred på Arnold lige nu, det er også iorden at være sur, og jeg er rigtig glad for, at du kommer til mig og fortæller mig det, kan du gøre det FØR dit indre monster bestemmer alt for meget så du ikke kan styre det? Så kan vi nemlig hjælpe hinanden med at vinde over vreden"...

jaja. jeg ved det - jeg er totalt hjernevasket...:genert:
Universet er leveringsdygtigt! :rocker:

#3 Ateist1990

Ateist1990

V is for Voluntary

• Medlemmer
  • 4.239 Beskeder:

Skrevet 03 juni 2010 - 22:38

Min søsters søn på 1½ år slår også sig selv - tror de gør det for opmærksomhedens skyld.
The child is grown,
the dream is gone
I have become,
comfortably numb.

#4 mitreaar

mitreaar

Fastgroet

• Medlemmer
  • 12.306 Beskeder:

Skrevet 03 juni 2010 - 22:45

gg tror nu de gør det fordi de har fejled

egentlig..

..t

tror forresten slet heller ikke på at børn der sir nogedrigtig forfædeligt er fordi de vil ha' opmærksomhed, de kender bare ikke de ord de siger

Ændret af mitreaar, 03 juni 2010 - 22:51.

:afro:pass nu på jeg ikke hukker din kæreste:o:rocker:steven adler, duff mckagan, axel rose og slash er mega og herre seje:klap::rødme:jeg vil købe smør i BR:blush::sur: hvorfor sir hun det :sur:

#5 MereEndEtGramForMeget

MereEndEtGramForMeget

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.324 Beskeder:

Skrevet 04 juni 2010 - 07:01

Min søsters søn på 1½ år slår også sig selv - tror de gør det for opmærksomhedens skyld.

Så er vi jo ude i noget med et barn, der ikke føler sig set, når det gør noget godt...hvis det er nødvendigt at gøre skade på sig selv, før mor og far giver "nok"...

I min optik...

Og ja - har været det samme igennem, og registrerede ikke hans behov før det var for sent...

#6 Vusel

Vusel

Gulvabe

• Medlemmer
  • 10.243 Beskeder:

Skrevet 04 juni 2010 - 07:42

Min knægt kan godt finde på at gøre det på den "Aiii- DOHHH - hvor var jeg lige tosset agtig" (lidt ala homer simpson :deer: ) Det lægger jeg ikke noget i, det gjorde alle de store drenge i børnehaven, og det virkede ikke som om de gjorde det for at det skulle gøre ondt, men mere for at lege drama queens - og ser de små dem gøre det, så kopierer de nok, og måske ikke helt på samme måde som de store drenge gør det. Kan det være sådan noget? :)

2004 - 2008

:lun:Nu også som Gulvabe:lun:

#7 Vusel

Vusel

Gulvabe

• Medlemmer
  • 10.243 Beskeder:

Skrevet 04 juni 2010 - 07:44

Jeg vil sige, at jeg tror at der er stor forskel på hvorfor en knægt på næsten 4 år gør det, og så en lille på 1½ år.

Min tøs har nogle gange svært ved at regne ud hvad den korrekte reaktion er, og hendes frustrationer kan godt komme til udtryk ved at hun banker hovedet i gulvet eller væggen - men hun er ved at have lært at det gør møg-ondt og "skælder ud" verbalt i stedet :lol:

2004 - 2008

:lun:Nu også som Gulvabe:lun:

#8 Zan-Zari

Zan-Zari

Fortabt

• Medlemmer
  • 20.239 Beskeder:

Skrevet 04 juni 2010 - 09:09

Både min mand og jeg ser det, som om han straffer sig selv....

Vi er meget gode til at rose ham, og vi fortæller ham hver dag, flere gange om dagen, at vi elsker ham (og han fortæller det til os og sin lillesøster).

Når vi spørger hvorfor han slår sig selv, svarer han "fordi Oliver er dum" :(
Vi har godt nok ikke spurgt ham, hvem der siger han er dum, for vi plejer at sige til ham, at han ikke er dum, men at han er en meget klog/dygtig og sød dreng, og at vi elsker ham meget højt.

Oliver 27/9-06
Lærke 24/7-09 ♥

Det er en fase, det går over

25/1-08 - Farvel Whisky
14/6-11 - Farvel Bailey

#9 MereEndEtGramForMeget

MereEndEtGramForMeget

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.324 Beskeder:

Skrevet 04 juni 2010 - 15:25

Både min mand og jeg ser det, som om han straffer sig selv....

Vi er meget gode til at rose ham, og vi fortæller ham hver dag, flere gange om dagen, at vi elsker ham (og han fortæller det til os og sin lillesøster).

Når vi spørger hvorfor han slår sig selv, svarer han "fordi Oliver er dum" :(
Vi har godt nok ikke spurgt ham, hvem der siger han er dum, for vi plejer at sige til ham, at han ikke er dum, men at han er en meget klog/dygtig og sød dreng, og at vi elsker ham meget højt.

Det kunne nok være rigtig godt, at finde ud af hvorfor han synes han er dum, for den der med "nej du er ikke" hjælper ikke en døjt. Det er påstand mod påstand, i hans univers.

Så når han siger "oliver er dum" så er det om at spørge: "hvorfor synes du det?" og når han så forklarer, hvis han kan det, få anerkendt AT han føler han er dum (ud fra teorien "ingen følelser er forkerte") som i : "det kan jeg godt se/høre på dig, at du synes. Jeg synes du er dejlig og synes det har været virkelig dejligt du har leget så længe uden at lave ballade. Det er der ikke mange der kan, hvor er du sej... (selvom du har tævet Xxxx/været bøvlet)...Ja, det gik galt da du slog, og det er da også noget skidt, men hvor var det vildt i kunne lege sammen (indsæt) så længe uden problemer. Jeg er virkelig stolt af dig. Smut ud og leg videre..."

Det er til at brække sig sidelæns over, indimellem, synes jeg selv, som indimellem bare SYNES min unge har gjort noget lort... men okaaaay, det virker...og så gør man det jo...

:genert::tie::afro:

#10 MenerHunDet

MenerHunDet

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 672 Beskeder:

Skrevet 04 juni 2010 - 20:00

tror forresten slet heller ikke på at børn der sir nogedrigtig forfædeligt er fordi de vil ha' opmærksomhed, de kender bare ikke de ord de siger

Shit mand, hvad sker der lige her.. det var rent faktisk brugbart det der :fløjt: