Gå til indhold

Billede
- - - - -

Perspektivering mellem to noveller af Tove Ditlevsen

• Venligst log ind for at besvare
13 svar på dette emne

#1 millepigen1974

millepigen1974

Erfaren

• Medlemmer
  • 408 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 12:12

Er der en der kan hjælpe. Overskriften siger næsten det hele, men der må meget gerne perspektiveres mellem en æggesnaps, og en anden novelle.

Hvis der er en som har en opgave om Tove Ditlevsen som inderholder analysering, og perspektivering, må I meget gerne sende den. Har hårdt brug for den?????:love:

Tak!!!!!

#2 B-cute

B-cute

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.839 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 13:01

Lav dine lektier selv...
Det får man det bedre af.

Læs de to noveller godt igennem, hvilke er det? Og se efter ligheder. Eksempel: Er det begge om børn, har hun nok et budskab om barndommens år, som går igen..
Man kan ikke "være i problemer".
Det hedder at "have problemer".

Hvor der er kage er der håb. Og der er altid kage:ivrig: Citat: Dean Koontz

#3 millepigen1974

millepigen1974

Erfaren

• Medlemmer
  • 408 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 17:43

Lav dine lektier selv...
Det får man det bedre af.

Læs de to noveller godt igennem, hvilke er det? Og se efter ligheder. Eksempel: Er det begge om børn, har hun nok et budskab om barndommens år, som går igen..

Hold da op, TAK for hjælpen..........

Ville bare prøve at hjælpe min datter med sin eksamen..... Det har ikke en skid med lektier eller andet at gøre.

Hun skal finde to noveller af Tove Ditlevsen, men kan bare ikke finde to som hun syntes passer(derfor søges hjælp), og da jeg ikke har læst Tove Ditlevsen i mange år, kunne det være at der var nogle som var opdateret på området, som kunne hjælpe......

Ændret af millepigen1974, 16 maj 2010 - 17:46.

#4 maya21

maya21

Erfaren

• Medlemmer
  • 429 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 17:47

Hej Millepigen.

Min lillesøster skal også perspektivere til novellen "En æggesnaps". Hun har så valgt at bruge en novelle af Martha Christensen der hedder "Lille skat", som hun skal analysere til eksamen og perspektivere til "en æggesnaps". Den kan findes i novellesamlingen "Bænken og andre noveller" af Martha Christensen.

Jeg synes selv der er mange paraleller mellem de 2 noveller og de er derfor et bud ud af flere. Håber I finder ud af det :)

"Nu med blid brus"

Ser frem til den dag de fremstiller "giga-ekstrem brus" der flænser ganen op på det danskvands drikkende folk!

#5 millepigen1974

millepigen1974

Erfaren

• Medlemmer
  • 408 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 18:03

Hej Maya21

Tak for dit pæne svar:klap:

Ok. Jeg forstår på hende at det skal være 2 noveller af Tove Ditlevsen, men det kan da være at du har ret. Vil lige høre hende ad, for det ville da gøre det meget nemmere.

1000 tak for hjælpen.....:worship:

#6 maya21

maya21

Erfaren

• Medlemmer
  • 429 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 19:36

Hej Maya21

Tak for dit pæne svar:klap:

Ok. Jeg forstår på hende at det skal være 2 noveller af Tove Ditlevsen, men det kan da være at du har ret. Vil lige høre hende ad, for det ville da gøre det meget nemmere.

1000 tak for hjælpen.....:worship:

Selv tak :) Så vidt jeg ved, så må man til folkeskolens afgangsprøve i dansk frit vælge den novelle man vil bruge til eksamen, men den skal kunne perspektiveres til en af de noveller man i forvejen har brugt i danskundervisningen. Men hør lige din datter ad, så du er helt sikker :)

"Nu med blid brus"

Ser frem til den dag de fremstiller "giga-ekstrem brus" der flænser ganen op på det danskvands drikkende folk!

#7 kaslejne

kaslejne

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.726 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 19:40

Får hun ikke hjælp af sin lære?

- Jeg var oppe i en novelleforfatter (husker ikke hvilken), og der fik jeg en bog med en masse noveller fra forfatteren af hvor jeg så måtte vælge en der fra og så skulle den anden være en vi havde haft i klassen.
Smil til verden, og den dør af grin :D

#8 millepigen1974

millepigen1974

Erfaren

• Medlemmer
  • 408 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 20:55

Kaslejne

Nej desværre har de en lære som ikke er meget værd, og han vil helst slippe hvor han kan. De skal skrive på det hele dagen i morgen, og aflevere kl. 15.

Håber bare at hun kan finde den novelle Maya21 henviser til i morgen tidlig. Har søgt i flere timer efter den, men kan ikke finde den på nettet. Desværre var den udlånt på bib., så vi må finde den i morgen på et andet bib.

#9 muspel

muspel

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.335 Beskeder:

Skrevet 16 maj 2010 - 21:56

Ellers er novellen "tårer" af Tove ditlevsen også et godt bud.

De minder ikke super meget om hinanden, men de handler begge om, hvordan relationen mellem forældre og barn kan være.

I en æggesnaps er pointen jo, at pigen og moren ikke formår at sætte ord på deres kærlighed til hinanden, og derfor bruger de æggesnapsen som et symbol på deres kærlighed til hinanden. Fordi den er sød, og dyr efter datidens standard.

Og så kan I kommentere noget på, hvorfor mon de ikke kan udtrykke deres kærlighed. Det er noget med, at det er ret ringe kår, og der står vist direkte et sted, at moren aldrig har lært at vise og udtrykke omsorg.

I den anden novelle "tårer" er moren lidt af en tyran, som holder sin søn hjemme, og ikke vil have han flytter. hans kærlighed til moren er så stor, at han ikke tør løsrive sig fra hende.

I kunne evt. også perspektivere til digtet Barndommens gade? ud fra pointen om, at livet som arbejderfamilie dengang var hårdt og børn blev tidligt voksne pga. ansvar. Hvis det må være et digt altså. DET kan I helt sikkert finde online.

så må det vist være hjælp nok ;)

eller ok - tjek evt textanalyse.systime.dk: Din værktøjskasse til tekstanalyse ud - der er gode analysevejledninger og eksempler. I kan oprette et prøveabb. på to dage- og det må jo så være rigeligt.

Jeg ville nok ikke bruge tid på at farte rundt til biblioteker, hvis I kun har til kl 15

#10 maya21

maya21

Erfaren

• Medlemmer
  • 429 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2010 - 09:49

Kaslejne

Nej desværre har de en lære som ikke er meget værd, og han vil helst slippe hvor han kan. De skal skrive på det hele dagen i morgen, og aflevere kl. 15.

Håber bare at hun kan finde den novelle Maya21 henviser til i morgen tidlig. Har søgt i flere timer efter den, men kan ikke finde den på nettet. Desværre var den udlånt på bib., så vi må finde den i morgen på et andet bib.

Den kan desværre ikke findes på nettet. Jeg søgte med lys og lygte efter den da vi skulle finde den, uden held. Du må nok kigge efter på nogle forskellige biblioteker om de har bogen. Husk at det er bogen "Bænken og andre noveller" i skal have fat i :)

"Nu med blid brus"