Gå til indhold

Billede
- - - - -

hjælp til strik sømandstrøje

• Venligst log ind for at besvare
2 svar på dette emne

#1 Sipaluk

Sipaluk

Erfaren

• Medlemmer
  • 169 Beskeder:

Skrevet 06 maj 2010 - 00:02

Hjælp
Har fundet strikkeopskrift på nettet til sømandstrøjen, men jeg forstår ikke mønstret.

Opskriften siger:
Sømandsbobler:
1. p og alle ulige p: Strik alle m vr (= vr-siden af arb).
2. og 4. p: Strik alle m r.
6. p: 1 r, ✩næste m: Tæl 5 p ned fra m på p og stik p ind i denne m, strik den ret og lad m på p glide af (så de mellem liggende m trævler op), strik 2 r✩, gtg ✩-✩ (= bobler).
8. og 10. p: Strik alle m r.
12. p: Beg med 2 r, strik derefter som ✩-✩ i 6. p, men slut med 1 r (i stedet for 2 r).
Gtg mønstret fra 1. p.

Hvad betyder det?
Har søgt på nettet om og også fundet andre, men dem forstår jeg heller ikke. Er ellers ret god til at læse opskrifter.

Oversættelse søges!!

#2 SonataA

SonataA

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.120 Beskeder:

Skrevet 06 maj 2010 - 15:00

Det betyder, at du tæller 5 m ned i den række du skal til at strikke, den samler du så op, strikker den, og lader den næste maske på pinden (den som du normalt ville ha skulle strikke) falde af pinden. Så trevler den op ned til den m du har strikket, og dermed kommer boblerne frem.
Som du også kan se af mønstret kommer boblerne til at ligge lidt forskudt i og med at du på 6. p skal strikke 1 r og derefter samle en m op 5 rækker længere nede, og på 12. p skal du strikke 2 r inden du samler en m op 5 rækker længere nede

Håber det giver mening.

Jeg kan huske at jeg selv havde rigtig mange problemer med at forstå det til at starte med, så det endte med, at jeg tog stikketøjet med ned i min lokale garnjoint, og fik lidt hjælp. Måske det kunne være en løsning.
Elsk din næste! og er han høj, flot og farlig kan det jo ikke være så svært

#3 Sipaluk

Sipaluk

Erfaren

• Medlemmer
  • 169 Beskeder:

Skrevet 07 maj 2010 - 20:10

Så har jeg gennemskuet det!

Tusind tak for hjælpen. Nu skal der strikkes.