Gå til indhold

Billede
- - - - -

hjemmelavede spareribs?

• Venligst log ind for at besvare
25 svar på dette emne

#1 miss_sommerfugl

miss_sommerfugl

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.633 Beskeder:

Skrevet 17 april 2010 - 19:02

Vi er ret vilde med spareribs, men vi kæmper med at finde en ordentlig opskrift!

Marinade ala Jensens bøfhus er det vi leder efter - og hvor kan man egentlig skaffe benene i dag?

Having endometriosis is like wearing stilettos!
All you see is a beautiful woman - but not how much pain she is in!

#2 venus222

venus222

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.546 Beskeder:

Skrevet 17 april 2010 - 19:06

Revelsben plejer vi at bruge, men er ikke sikker på at det er helt det samme. Revelsbenene kan købes hos de fleste slagtere og i supermarkedene.
Man må ikke plage andre eller sætte livet til, og forøvrigt kan man gøre som man vil. Kardemommeloven :afro:

#3 la_perce-neige

la_perce-neige

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.162 Beskeder:

Skrevet 17 april 2010 - 20:18

Det er revelsben.

Nu har jeg arbejdet på en restaurant (uden at ville nævne navn), og har stået for tilberedningen af sådanne ben. Vi lagde dem i saltkar i 24 timer inden vi dampede dem. Derefter blev de badet i bbq sovn (hemmelig opskrift selvfølgelig) og så lagde vi dem i store kasser, så de lå der vel i ca. 24 timer igen inden de kom på grillen, hvor de endnu engang blev penslet med en god gang bbq. Det er ikke lige en proces man laver derhjemme, men jeg vil foreslå, at du finder en god sovs, og marinerer dem i de der 12-24 timer, før du endnu engang putter bbq sovs på og så griller dem. Men uden dampningen tvivler jeg på, at man kan få dem lige så møre som fx på Jensens (uden at vide, hvordan de laver dem der)

L_P-N - der ALDRIG spiser sådanne ben igen efter at have tilberedt dem i et år!

#4 Zapp

Zapp

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.264 Beskeder:

Skrevet 18 april 2010 - 03:46

Det er revelsben.

Nu har jeg arbejdet på en restaurant (uden at ville nævne navn), og har stået for tilberedningen af sådanne ben. Vi lagde dem i saltkar i 24 timer inden vi dampede dem. Derefter blev de badet i bbq sovn (hemmelig opskrift selvfølgelig) og så lagde vi dem i store kasser, så de lå der vel i ca. 24 timer igen inden de kom på grillen, hvor de endnu engang blev penslet med en god gang bbq. Det er ikke lige en proces man laver derhjemme, men jeg vil foreslå, at du finder en god sovs, og marinerer dem i de der 12-24 timer, før du endnu engang putter bbq sovs på og så griller dem. Men uden dampningen tvivler jeg på, at man kan få dem lige så møre som fx på Jensens (uden at vide, hvordan de laver dem der)

L_P-N - der ALDRIG spiser sådanne ben igen efter at have tilberedt dem i et år!

Nu ved jeg ikke hvilken restaurant du arbejder på, men jeg arbejder på 6 år på Bones (som jeg tror du hentyder til), og sådan tilbereder vi altsåi ikke vores ben (om end det er tæt på).

De fås frosne, og tør først op. Så bliver de saltet i 1 time, dampet i ovn i 1½ time straks derefter og så formarineret.
Når de skal bruges, varmes de i ovenen og smides derefter på grillen i nogle minutter.
Det står som regel på køl i ca. 12 timer fra for-marineringen til servering, aldrig i mere end et døgn, og oftest bruges de samme aften.

Jeg salter/damper/marinerer ben en gang om ugen i snit (der tilberedes dog ben hver dag), og jeg har ingen problemer med at spise spareribs på Bones. Det er nogle ret voldsomme portioner gris der laves ad gangen, men det er også det eneste jeg synes er lidt *rynke på næsen*. og sådan er det jo, når de sælger godt.

Jeg aner ikke hvad der er i bbq-marinaden. Helt sikkert sukker dog. ;)

Held og lykke med det i hvert fald!! :gogo:

#5 rome76

rome76

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.639 Beskeder:

Skrevet 18 april 2010 - 11:37

Jeg har denne opskrift på spareribs som jeg plejer at få vild ros for :D

Benene koges i en time - ridser dem bagpå inden kogning da de ellers bliver ret deforme.

Og derefter lægges de natten over i denne marinade:

Barbecuesauce ( til ca 1800 g ben)

2 spsk olie
1 stort løg finthakket
2 fed hvidløg
3-4 dl tomatketchup
1 dl chilisauce
4 spsk brun farin
4 spsk citronsaft
1 spsk worcestershire sauce
½ spsk tabasco sauce efter smag
salt og peber efter smag

Olien varmes i gryde ved middel varme. Løg og hvidløg tilsættes og steges i 5-7 min indtil løgene er bløde. De øvrige ingredienser røres i og der skrues ned for varmen. Der røres jævnligt i saucen og den småsimrer ca 45 min til saucen er tyknet.

Benene smøres godt ind i marinaden.

Og så kan de ellers smides på grillen :savl:

#6 trommer47

trommer47

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.595 Beskeder:

Skrevet 19 april 2010 - 09:05

Jeg har denne opskrift på spareribs som jeg plejer at få vild ros for :D

Benene koges i en time - ridser dem bagpå inden kogning da de ellers bliver ret deforme.

Og derefter lægges de natten over i denne marinade:

Barbecuesauce ( til ca 1800 g ben)

2 spsk olie
1 stort løg finthakket
2 fed hvidløg
3-4 dl tomatketchup
1 dl chilisauce
4 spsk brun farin
4 spsk citronsaft
1 spsk worcestershire sauce
½ spsk tabasco sauce efter smag
salt og peber efter smag

Olien varmes i gryde ved middel varme. Løg og hvidløg tilsættes og steges i 5-7 min indtil løgene er bløde. De øvrige ingredienser røres i og der skrues ned for varmen. Der røres jævnligt i saucen og den småsimrer ca 45 min til saucen er tyknet.

Benene smøres godt ind i marinaden.

Og så kan de ellers smides på grillen :savl:

Det ligner meget den opskrift jeg bruger men jeg bruger 8 spskf brun farin ;) Det er det der gør dem sprøde og rigtig, de skal koges møre først. Jeg koger dem normalt 40-50min sammen med nogle gode suppeurter og så lader dem stå og køle af i gryden.
Jeg vil hellere bruge ribben end revlsben, det er også ribben "Bones" bruger. De kan være svære at få fat i men man kan som regel få sin slagter til at skaffe dem. Revlsben har tit en tyk fedtkant oven på (se nedenunder, revlsben til venstre)

Vedhæftet fil(er)

SÅ LA DA VÆR' ........

You’ll see it’s all a show, keep ‘em laughing as you go
Just remember that the last laugh is on you

#7 Tom2x

Tom2x

Findes der overhovedet rigtig liv udenfor debatten?

• Medlemmer
  • 87.407 Beskeder:

Skrevet 19 april 2010 - 09:40

Hvordan salter man? Mere det der saltkar....?

Skål + koldt vand + salt + ben = Saltede ben :-D

Revlsben har tit en tyk fedtkant oven på (se nedenunder, revlsben til venstre)

Mjaa.... Revelsben er stegestykket, der er afsværet og så skåret i stykker med et ben pr. stykke - kort sagt en ribbensteg uden svær, men i skiver.

#8 Tom2x

Tom2x

• Medlemmer
  • 87.407 Beskeder:

Skrevet 19 april 2010 - 09:49

Nu ved jeg ikke hvad der er i marinaden, ud over tomat & sukker og så det de selv skriver:

"Jensen’s-smag Marinering af kød har været kendt gennem århundreder. Ordet ”marinade” kommer fra fransk og er en konserverende og smagsforstærkende lage af eddike, citronsaft, vin, olie og krydderier."

Jeg ville hverken koge eller dampe dem, det er ikke noget problem at få dem møre.

Salt dem i en time eller 2, groft salt på og så på køl. Smør rigeligt med marinade på, læg dem i et fad, med masser af marinade på, dæk det GODT til med folie (har man en ovnfast gryde, så er det afgjort at foretrække) stil dem i ovnen i 1½-3 timer, ved 160 gr. Tjek de ikke løber tør for væde.

Nu er de så smørmøre at kød & ben skiller. Det skal det ikke :-D Så du tager låget af, lader dem køle og når de er kolde, så kan du tage dem op, lade marinaden løbe af og evt. koge ind - skær ben i stykker, smør med marinade og grill dem. Det vil være den oldschool måde at lave dem på og ikke industri-metoden :cool:

Du kan iøvrigt nemt lave en stor skudefuld og så bare løsfryse dem - så er der ben hele sommeren :devil:

#9 Tom2x

Tom2x

• Medlemmer
  • 87.407 Beskeder:

Skrevet 19 april 2010 - 11:08

Nu har jeg så taget ben op af fryseren :deer:

Marinade af
Olie, løg, hvidløg, citron, tomat, salt, peber, muskatblomme, lidt sennepspulver, rødvin, chili, honning og en kapsel vild kardemomme - koges i 2-3 timer og blendes sammen.

#10 trommer47

trommer47

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.595 Beskeder:

Skrevet 19 april 2010 - 13:52

Nu ved jeg ikke hvad der er i marinaden, ud over tomat & sukker og så det de selv skriver:

"Jensen’s-smag Marinering af kød har været kendt gennem århundreder. Ordet ”marinade” kommer fra fransk og er en konserverende og smagsforstærkende lage af eddike, citronsaft, vin, olie og krydderier."

Jeg ville hverken koge eller dampe dem, det er ikke noget problem at få dem møre.

Salt dem i en time eller 2, groft salt på og så på køl. Smør rigeligt med marinade på, læg dem i et fad, med masser af marinade på, dæk det GODT til med folie (har man en ovnfast gryde, så er det afgjort at foretrække) stil dem i ovnen i 1½-3 timer, ved 160 gr. Tjek de ikke løber tør for væde.

Nu er de så smørmøre at kød & ben skiller. Det skal det ikke :-D Så du tager låget af, lader dem køle og når de er kolde, så kan du tage dem op, lade marinaden løbe af og evt. koge ind - skær ben i stykker, smør med marinade og grill dem. Det vil være den oldschool måde at lave dem på og ikke industri-metoden :cool:

Du kan iøvrigt nemt lave en stor skudefuld og så bare løsfryse dem - så er der ben hele sommeren :devil:

Du koger dem faktisk også, -i ovnen. Jeg kan ikke helt se forskellen på de to metoder, ud over at din måde tager mere tid. :-P
SÅ LA DA VÆR' ........

You’ll see it’s all a show, keep ‘em laughing as you go
Just remember that the last laugh is on you