Gå til indhold

Billede
- - - - -

Boligforeninger i Kbh?

• Venligst log ind for at besvare
10 svar på dette emne

#1 Lone

Lone

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.277 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 11:34

Mon der ikke skulle være nogle stykker herinde, der ved noget, om boligforeninger i KBH?

I Århus, hvor jeg bor, er det ret udbredt at have et boligbrev, så man på et tidspunkt kan få en forholdsvis billig leje-lejlighed.

Men hvordan er situationen i Kbh?
Jeg spørger, fordi jeg har en niece, som efter al sandsynlighed vælger at flytte til Kbh i forbindelse med studier. Hvis hun så fik sig boligbrev nu, ville hun muligvis have en god chance for at få sig en billig lejlighed om måske 5 år?

Men hvad skal vi kigge efter, når det er i Kbh?

Jeg vil sætte stor pris på hjælp - det er lidt en jungle, synes jeg...
"This thaw -- took a while to thaw, it's going to take a while to unthaw." --George W. Bush, on liquidity in the markets, Alexandria, La., Oct. 20, 2008

#2 Mitzen

Mitzen

Fastgroet

• Medlemmer
  • 13.298 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 13:50

Mon der ikke skulle være nogle stykker herinde, der ved noget, om boligforeninger i KBH?

I Århus, hvor jeg bor, er det ret udbredt at have et boligbrev, så man på et tidspunkt kan få en forholdsvis billig leje-lejlighed.

Men hvordan er situationen i Kbh?
Jeg spørger, fordi jeg har en niece, som efter al sandsynlighed vælger at flytte til Kbh i forbindelse med studier. Hvis hun så fik sig boligbrev nu, ville hun muligvis have en god chance for at få sig en billig lejlighed om måske 5 år?

Men hvad skal vi kigge efter, når det er i Kbh?

Jeg vil sætte stor pris på hjælp - det er lidt en jungle, synes jeg...

Desværre er lovgivningen lavet om på det område her for et par måneder siden. Så nu kan du ikke bruge et boligbrev til en pind.
Hun er nødt til at melde sig aktiv boligsøgende i de boligforeninger hun melder sig til.

Nu er det ikke alderen på boligbrevet der siger noget, men hvor længe du har stået på venteliste :)

Det kan være en god ting for din niece, da dem med de gamle boligbreve nu skal skynde sig at melde sig boligsøgende, selvom de reelt ikke er aktivt søgende. De har indtil 1/6-2010. Så jo før hun kommer på venteliste, jo bedre står hun, når hun står og skal have en bolig.

Det andet spørgsmål kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke er kendt i KBH, jeg bor i Århus :D

#3 GoddessWithin

GoddessWithin

Kongelig

• Medlemmer
  • 3.861 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 14:01

I kbh kender jeg faktisk kun AAB og KAB. Jeg bor selv i AAB og de har boliger lidt over det hele. Men hvis din niece skal studere ville jeg da overveje kollegieværelse eller ungdomsbolig istedet. De er en del billigere og ligger ofte lige op af uddannelsesinstitutionerne.
  • Lone kan lide dette

Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder,
da er livet ej så svært, døden ikke heller.

#4 BlindfullyCool

BlindfullyCool

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.230 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 14:06

Der er også VIBO, som kører med fleksibel udlejning, de har ret mange lejligheder i KBH.
Jeg meldte mig ind i marts-april og i september fik jeg tilbudt en stribe lejligheder - der havde vi dog fundet fast tag over hovedet:)
EDIT: kan se, at det først er aktuelt om nogle år, men derfor er det alligevel en god idé at skrive sig op og betale kontingent indtil da.
  • Lone kan lide dette
Never was a cornflake girl!

You cant save a Damsel if she loves her distress.. :cool:

#5 Lone

Lone

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.277 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 14:37

I kbh kender jeg faktisk kun AAB og KAB. Jeg bor selv i AAB og de har boliger lidt over det hele. Men hvis din niece skal studere ville jeg da overveje kollegieværelse eller ungdomsbolig istedet. De er en del billigere og ligger ofte lige op af uddannelsesinstitutionerne.

Kollegier er - synes jeg - en rigtig god start, når man begynder at studere og flytter til en ny by. Det har i hvert givet mig et netværk i Århus, som jeg ikke ellers ville have fået så hurtigt.

Når jeg overvejer at købe min niece en plads på venteliste i et boligselskab, så er det simpelthen fordi, jeg selv gerne ville have haft den mulighed efter nogle år på kollegium, og det havde jeg ikke - simpelthen fordi jeg var en pige fra landet, der ikke vidste noget om boligforeninger :)

(Og så skal det selvfølgelig siges, at min niece får tilbuddet om et boligbrev (eller hvad det hedder nu), og at jeg betaler det de kommende år - jeg køber det ikke inden hun har sagt, at hun gerne vil have det)
"This thaw -- took a while to thaw, it's going to take a while to unthaw." --George W. Bush, on liquidity in the markets, Alexandria, La., Oct. 20, 2008

#6 Lone

Lone

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.277 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 14:38

Der er også VIBO, som kører med fleksibel udlejning, de har ret mange lejligheder i KBH.
Jeg meldte mig ind i marts-april og i september fik jeg tilbudt en stribe lejligheder - der havde vi dog fundet fast tag over hovedet:)
EDIT: kan se, at det først er aktuelt om nogle år, men derfor er det alligevel en god idé at skrive sig op og betale kontingent indtil da.

Jeps, det bliver først aktuelt om nogle år, men det er stadig relevant at vide, hvor det er en god ide at melde sig ind, så nu kigger jeg lige på VIBO også :)

#7 BoogieWoogie85

BoogieWoogie85

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.439 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 15:01

Vi bor under foreningen 3B - Jeg startede i en 1½-værelses lejlighed på Amager, og jeg fik den tilbudt i løbet af et par måneder. Det er dog nogle år tilbage, så ved ikke hvorlang tid det tager nu, at få dem tilbudt. De har også boliger mange andre steder i hovedstaden.
  • Lone kan lide dette

Did you try to change your life? Did you ever try to change your life?!
You repeat... and repeat.... and repeat... Now, what's up with that?

#8 Mir42

Mir42

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.603 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 22:39

BoligButikken - Forside det her er et godt sted at starte! :)
  • Lone kan lide dette
Jeg er SÅ træt af uærlige individer!!

Holder du fast i en løgn længe nok,
bliver den sand; endskønt den stadig er løgn.
-Thomas af Bouberge.

#9 Lone

Lone

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.277 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 23:13

BoligButikken - Forside det her er et godt sted at starte! :)

Tak for linket :)

#10 Lone

Lone

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.277 Beskeder:

Skrevet 23 marts 2010 - 23:16

Desværre er lovgivningen lavet om på det område her for et par måneder siden. Så nu kan du ikke bruge et boligbrev til en pind.
Hun er nødt til at melde sig aktiv boligsøgende i de boligforeninger hun melder sig til.

Nu er det ikke alderen på boligbrevet der siger noget, men hvor længe du har stået på venteliste :)

Det kan være en god ting for din niece, da dem med de gamle boligbreve nu skal skynde sig at melde sig boligsøgende, selvom de reelt ikke er aktivt søgende. De har indtil 1/6-2010. Så jo før hun kommer på venteliste, jo bedre står hun, når hun står og skal have en bolig.

Det andet spørgsmål kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke er kendt i KBH, jeg bor i Århus :D

Hov ja, det vidste jeg jo egentlig godt (og burde vist selv liiiige få kontaktet min boligforening...)
Tak for påmindelsen.