Gå til indhold

Billede
- - - - -

Objektivt?

• Låst emne Emnet er låst
5 svar på dette emne

#1 chokomanen

chokomanen

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.291 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2010 - 14:56

Jeg sidder og er så sovset ind i mit specialeemne, at jeg ikke rigtigt kan hjælpe mig selv med at få perspektiv på sagerne. Dagens problem har at gøre med "objektive kriterier", og derfor tror jeg lige at en lille debat om det, kan give mig noget stof til eftertanke. Så:

Hvad er din forståelse af "objektive kriterier"?

Findes der overhovedet noget objektivt?

Lige nu er min, at objektive kriterier, bare er en slags flertalsdiktatur, hvor minoriteternes mening bliver dømt til at være subjektiv. Så jeg kan faktisk ikke rigtigt finde nogen grund til at mene, at der er nogen som helst mening i begrebet "objektiv". Det er lidt et problem for min proces lige nu, så hvis nogen har noget at sige imod med, så skyd løs.
... og hun slaae ham for en bæverfy...

#2 Harry_Organs

Harry_Organs

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.893 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2010 - 16:09

Kan du ikke bare skrive, at objektivitet er kontekstafhængigt. Det lyder flot.
HOLD KÆFT!

'95 - '99 - '08

#3 Mrs_McManiac

Mrs_McManiac

Erfaren

• Medlemmer
  • 260 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2010 - 18:23

Tja, det er jo i høj grad en videnskabsteoretisk diskussion.Og indenfor rigtig mange paradigmer ville det netop være meningsløst eller umuligt at tale om objektivitet.

Kan du sige lidt mere om hvad du skal diskutere disse "objektive kriterier" i forhold til?

#4 apfelsine

apfelsine

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.333 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2010 - 18:26

Jeg hopper med den med at intet er objektivt, så jeg kan desværre vist ikke hjælpe dig mht. de objektive kriterier. Det er for øvrigt rigtig spændende at sætte sig lidt mere ind i, og jeg er selv lige nu ved at læse op på noget standpunksteori (det må det hedde på dansk) som måske skal bruges i mit speciale.

#5 TwilightZone

TwilightZone

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.813 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2010 - 18:39

Jeg synes det er lidt meningsløst at diskutere uden at det er sat ind i en eller anden kontekst.

Der er mange tilfælde, hvor det giver fint mening at tale om objektive kriterier, og ja, selvfølgelig findes der ting, der er objektive.

Fx kan vi tale om vejret. Det kan være subjektivt om vi synes det er koldt eller varmt, men den temperatur vi kan måle er objektiv (der kan være problemer med vores måleudstyr, så vi ikke nødvendigvis kan måle den rigtigt, men det er ikke et spørgsmål om subjektiv fortolkning/holdning/opfattelse).

You can't unscramble an egg

#6 advocatus-diaboli

advocatus-diaboli

Grønne kort modtaget: 3.165

• Medlemmer
  • 12.047 Beskeder:
  • Locationlocation location

Skrevet 19 marts 2010 - 18:40

Hvad er din forståelse af "objektive kriterier"?

Valgretsalderen på 18 år er et eksempel på et objektivt kriterie. Eller hastighedsgrænsen på 50 i byerne.
Dingleribs i seng
det skal fandme stoppe nu
brun som hasselnød