Gå til indhold

Billede
- - - - -

Komma foran "og"?

• Låst emne Emnet er låst
11 svar på dette emne

#1 mostmighty

mostmighty

Erfaren

• Medlemmer
  • 254 Beskeder:

Skrevet 15 marts 2010 - 19:22

Et grammatikspørgsmål. Jeg kan huske, at jeg i min folkeskoletid fik at vide, at man aldrig måtte sætte et komma foran ordet "og". Dette synes også at være konsensus i denne forum-post, som jeg fandt om et lignende spørgsmål: Forum for kommunikation og sprog - elkan.dk: Komma før "og".

Men f.eks. i dette link: "http://www.blogbogstaver.dk/ordkloeveren/2007/03/min_da nsklrer_s.html";, skrives der: "Hvis 'og' fx står mellem to helsætninger, ja så skal der naturligvis komma foran og'et."

Og i eksempel 3 fra dette link, sættes der også komma foran et "og": Nyt komma

Så hvad er f.eks. det rigtige i nedenstående - mulighed 1 eller 2?

1) Læreren var god og børnene var glade.
2) Læreren var god, og børnede var glade.

#2 plattapuss

plattapuss

Den rene engel

• Medlemmer
  • 40.627 Beskeder:
  • LocationHorsens

Skrevet 15 marts 2010 - 19:34

I det brugte eksempel ville jeg heller ikke sætte komma

Jeg stemmer altså på mulighed 1

Rigtige mænd laver rødhårede babyer :D

Zune 4. november 2009 :love: :love:

#3 Downbytheriver

Downbytheriver

Bortvist fra debatten

• Banned
  • 5.077 Beskeder:

Skrevet 15 marts 2010 - 19:42

Jeg ville sætte komma.
- "Insp." tråde: Find dog på noget selv...!

#4 cornflaky

cornflaky

Indianerprinsesse

• Medlemmer
  • 2.654 Beskeder:
  • LocationÅbyhøj

Skrevet 15 marts 2010 - 19:53

Jeg ville sætte komma, eftersom det er to helsætninger... Dvs. de indeholder begge subjekt og dertilhørende verbum.
Har et lineært udfordret tandsæt og er mindre slank - Is that PC enough for ya!?

It takes 46 muscles to frown but only 4 to flip 'em the bird

#5 humsebjørnen

humsebjørnen

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.077 Beskeder:

Skrevet 15 marts 2010 - 20:00

Reglen om at der "aldrig skal komma foran og" er kun en tommelfingerregel, og der er klart undtagelser. Eksempelvis i forrige sætning.
Det irriterer mig at man har brugt den slags tommelfingerregler i undervisningen, for det giver jo netop bare et ocean af fejl når folk glemmer undtagelserne fra reglen - hvis de da nogensinde har fået dem fortalt.
Two British soldiers have been killed in Northern Ireland after a tree fell on their vehicle. Police suspect it was planted by the IRA.

#6 muspel

muspel

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.337 Beskeder:

Skrevet 15 marts 2010 - 20:38

selvfølgelig skal der være et komma. Der er jo kryds og bolle på begge sider.

#7 mostmighty

mostmighty

Erfaren

• Medlemmer
  • 254 Beskeder:

Skrevet 15 marts 2010 - 21:24

at der er overvældende flertal.

Påvirkningen af min gamle lærers tommelfingerregel dropper jeg så nu efter over 10 år.

Har altid irriteret mig voldsomt, da en kryds-og-bolle analyse jo betop viser to helsætninger.

#8 123456

123456

Erfaren

• Medlemmer
  • 358 Beskeder:

Skrevet 16 marts 2010 - 09:45

at der er overvældende flertal.

Påvirkningen af min gamle lærers tommelfingerregel dropper jeg så nu efter over 10 år.

Har altid irriteret mig voldsomt, da en kryds-og-bolle analyse jo betop viser to helsætninger.

Og du er sikker på, at det var sådan, at reglen lød? For jeg kan huske, at min lærer altid sagde, at man ikke måtte sætte punktum foran et "og". Dette er dog lige så meget noget sludder!

Der er i øvrigt ikke valgfrihed med henhold til, om man vil sætte komma i dit eksempel eller ej. De nye kommaregler, som man for nogle år siden forsøgte at indføre parallel, er for længst opgivet af Dansk Sprognævn igen. Det betyder altså, at du skal sætte det gamle komma, og her er der kun én regel, som er altafgørende: 1 substantiv + 1 verbum = 1 helsætning, og du skal altid have komma mellem helsætninger. Så tæl altid "kryds" og "bolle", så vil det aldrig gå helt galt (selv om der naturligvis er MANGE flere regler).

Dansk Sprognævn har i øvrigt udgivet et hæfte på ca. 25 sider med kommaregler, som du kan hente på nettet.

#9 BigJim68

BigJim68

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.842 Beskeder:

Skrevet 16 marts 2010 - 10:23

Et grammatikspørgsmål. Jeg kan huske, at jeg i min folkeskoletid fik at vide, at man aldrig måtte sætte et komma foran ordet "og". Dette synes også at være konsensus i denne forum-post, som jeg fandt om et lignende spørgsmål: Forum for kommunikation og sprog - elkan.dk: Komma før "og".

Men f.eks. i dette link: "http://www.blogbogstaver.dk/ordkloeveren/2007/03/min_da nsklrer_s.html";, skrives der: "Hvis 'og' fx står mellem to helsætninger, ja så skal der naturligvis komma foran og'et."

Og i eksempel 3 fra dette link, sættes der også komma foran et "og": Nyt komma

Så hvad er f.eks. det rigtige i nedenstående - mulighed 1 eller 2?

1) Læreren var god og børnene var glade.
2) Læreren var god, og børnede var glade.

Det rigtige her er entydigt nr. 2).

Jeg må dog sige, at det ikke er så sært, at folk ikke kan finde ud af at sætte komma, når deres lærere lærer dem noget forkert. Jeg kan huske en gammel komma-tråd her, hvor der også kom en "lærer" og skrev noget lodret nonsens - selv efter at en lang debat om sætningsknuder havde forklaret ganske grundigt, hvorfor hun ikke havde ret ... :(

Ændret af BigJim68, 17 marts 2010 - 16:11.

I don't like country music, but I don't mean to denigrate those who do.
And for the people who like country music, denigrate means "put down".

#10 SvendSved

SvendSved

Fastgroet

• Medlemmer
  • 11.881 Beskeder:

Skrevet 16 marts 2010 - 11:48

Jeg sætter komma efter de gamle regler, da jeg synes, det giver en noget lettere-flydende læsning, så jeg ville klart sætte komma i nævnte eksempel.

- og så slog de også med ting ... og med brædder ... og med en lommelygte ... og med en grøn cykelpumpe!

- Vær venlig at fjerne den giraf, så vi kan få gang i en nogenlunde normal dialog her!

[SIGPIC][/SIGPIC]