Gå til indhold

Billede
- - - - -

Varevogn med 95% afgift

• Venligst log ind for at besvare
17 svar på dette emne

#1 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 06 marts 2010 - 09:27

Som i måske har læst er det blevet billigere at bygge en varevogn om fra gulpladebil til hvide plader, da Skat giver lidt rabat på det, og det er blevet populært, da folk ellers ikke vil betale de 5040 kr om året i misundelsesafgift.

I den følgende artikel har de en beregning med en Suzuki Vitara.
fpn.dk - Billigere at få bagsæde i gulpladebilen - Bil

Men artiklen gjorde mig opmærksom på noget andet jeg slet ikke var klar over, med at varevogne med en totalvægt på under 2000 kr og en registeringsafgift på 95% kun skal betale 900 kr om året i misundelsesafgift.

I deres eksempel med den Suzuki Vitara vil nedvejningen under 2000 kg og omregistering til 95% afgift koste 16.706 kr.
Med 4140 kr sparet om året i misundelsesafgift er den investering tjent hjem på 4 år, og hvor den sikkert vil holde prisen og være mere attraktiv som brugt med den lavere misundelsesafgift.

Når vi taler om firehjulstrækkere skal man dog være opmærksom på at ens lastevne bliver nedsat, og at det ikke kan lade sig gøre hvis bilen har en alt for høj egenvægt.
En Suzuki Vitara vejer feks. 1500 kg, og har en lastevne på 575 kg. Men for at kunne holde totalvægten under 2000 kg, skal man derfor nedsætte lastevnen til 475 kg, som næsten er latterlig lidt forhold til hvad man kan smide i bilen.
Uden at være helt inde i det, får det vist også betydning for hvor meget den må trække, når nu totalvægten kommer under 2000 kg.

Afgiften man skal betale kan man finde ud af ved at følge vejledningen som Bilpriser.dk og Autocom.dk har lavet http://multimedia.jp...bil_228115a.pdf
Men jeg kan generelt finde mange spændende biler på gule plader til omkring 100.000 kr som Toyota Rav4, Seat Altea osv. der bliver meget mere attraktiv for mig, hvis jeg kan betale omkring 11.500 kr i afgift, (Beregning jeg lige har prøvet at lave med RAV4 til 100.000 kr) og så nøjes med at give 900 kr om året i misundelsesafgift.

Ændret af artem666, 06 marts 2010 - 11:41.

Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#2 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 06 marts 2010 - 10:35

Hmm så sidder jeg lige og laver endnu en beregning ud fra en brugt varevogn til 55.000 kr.
Men der render jeg ind i det følgende "problem" [Regel om minimumsafgift anvendt da den beregnede afgift (kr. 14196) er mindre end minimumsafgiften (kr. 20000) (korrigeret for værditab)]
Hvorfor [Samlet registreringsafgift] bliver 20.000 kr i begge tilfælde, og da det ellers er tallet, samlet registreringsafgift ud fra 50% beregning og 95% beregning de vil have man trækker fra hinanden, og når det nu giver 0 Kr. Betyder det så at man kan omregistere en varevogn til 95% afgift for 0 kr?
Svaret er naturligvis nej da den beregning kun er vejledende. Men hvis jeg tager udgangspunkt i de beregnede tal på 8450 kr og 14196 kr, giver det lige omkring 5.750 kr.
Så hvis det virkelig kan lade sig gøre er den omregistering nærmest tjent ind på det første år.

#3 pininfarina

pininfarina

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.749 Beskeder:

Skrevet 06 marts 2010 - 12:57

Danmark er et fabelagtigt land m.h.t. bilafgifter. Hvor ellers holder man så mange mennesker beskæftiget med pallevis af regler og administrativ personale for at presse de sidste dråber ud af billisternes lommer?
Regeringen vil spare sig ud af underskuddet på statens budget. Hvor meget vil der mon blive sparet hvis man skar ned på dette personale og gennemførte en afgiftspolitik, som man føre i de lande vi sammenligner os med?
You’re not a petrol head, until you’ve owned an Alfa Romeo – Jeremy Clarkson

Uden bilen går Danmark i stå!

#4 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 07 marts 2010 - 01:59

Ja det er et mærkeligt land vi lever i... En gang klippede man taget af personbiler og byggede dem om til pickups, så kom der nye regler hvor det ikke var nødvendig, men hvor man så smed tunge jernplader i bunden af bilen for at få den op i vægt, for at kunne slippe billigere i afgift.

Da det så ender med at blive alt for populært sammen med alle de nye smarte firehulstrækkere, sætter regeringen en stopper for det med misundelsesafgiften på 5040 kr for privat anvendelse af varevogne.

Som har gjort varevognene upopulære, med det resultat at mange bliver eksporteret ud af landet, hvor Skat skal refundere den betalte afgift, og hvor det nu med lidt rabat fra Skat er blevet attraktiv at ombygge varevognene tilbage til personbiler på hvide plader. :stoned:

I den artikel jeg henviser til, mener de ikke at det jeg vil gøre er særligt attraktivt, med at gå fra 50% afgift til 95% afgift, og på den måde få nedvejet sin varevogn og slippe med 900 kr i misundelsesafgift.
Da Niels Grøftehauge som chefanalytiker hos Bilpriser.dk, tror at regeringen vil ændre reglerne hvis der er mange som ender med at gøre det.
Hvilket han nok desværre har ret i, hvorfor det kan ende med at være en kortvarig fornøjelse. :(

#5 pininfarina

pininfarina

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.749 Beskeder:

Skrevet 07 marts 2010 - 16:04

Det mærkeligste af alt er, at ellers ivrige debattører indenfor emnet biler klapper hermetisk I - når man anfægter denne afgiftspolitik. Over alle bjerge er de.
You’re not a petrol head, until you’ve owned an Alfa Romeo – Jeremy Clarkson

Uden bilen går Danmark i stå!

#6 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 07 marts 2010 - 16:44

Hmm ja min tråd er da godt nok overraskende død i forhold til hvor spændende et emne jeg selv synes det er.

Som dig synes jeg det er grotæsk med den registreringsafgift vi har her i landet.

Da jeg er single, og de sidste år har kørt rundt i en gammel Golf II fra 87 på gule plader, har jeg indset at den type biler lever bedst op til mit behov, hvor jeg mere har brug for varerummet end bagsæder. Da jeg oven i overvejer at købe nedlagt landbrug, vil det igen være mere handy med en varevogn end personbil, og måske enda en med firehjulstræk.

Men der løber jeg så ind i problemet med misundelsesafgiften på 5040 kr om året, hvilket jeg synes er noget vildt at give oven i de omkring 5000 kr i vægtafgift/grøn ejerafgift.
I Løbet at en 20'årig levertid for en firehjulstrækker vil misundelsesafgiften give 100.800 kr i statskassen, hvilket for en del mindre varevogne er mere end den sparede pris fra ny ved at vælge gule plader frem for hvide.

Generelt har misundelsesafgiften på de 5040 kr på den måde helt smadret markedet for privat anvendelse af varevogne, hvilket jeg ser som problematisk da vi er en del som har et reelt behov for den type køretøj.
Hvorfor jeg blev helt vildt glad, da jeg opdagede muligheden for at omregistrere en varevogn til 95% afgift og slippe med 900 kr om året i misundelsesafgift.
Hvor man enda lader til at slippe rimelig billig i registeringsafgift for at lave det nummer jo billigere end varevogn vi taler om.
Men det er jo sikkert en stakket frist, før regeringen får "lukket det hul", og man som billist endnu en gang bliver straffet med tilbagevirkede kraft for ellers bare at følge reglerne.

#7 bjarne-k

bjarne-k

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 535 Beskeder:

Skrevet 07 marts 2010 - 17:02

Det er nogle fuldstændigt tåbelige regler, som findes for "varebiler" til privat, jeg er i skrivende stund ved at skulle igang med en ombygning af en MB ML 320Cdi, for så at finde ud af at den er for tung til at kunne komme ind under de regler som for nyligt er blevet revideret :boo: panden imod muren endnu engang
If God rides a Harley . . .
Then the Devil rides a Duke!!!!

"If everything seems under control, you´re just not going fast enough"
Citat: Mario Andretti

#8 T38

T38

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.213 Beskeder:

Skrevet 07 marts 2010 - 17:37

Det mærkeligste af alt er, at ellers ivrige debattører indenfor emnet biler klapper hermetisk I - når man anfægter denne afgiftspolitik. Over alle bjerge er de.

Jeg følger med, men da jeg ikke har brug for en varevogn, er debatten en smule uinteressant for mig - og afgiften - ja jeg kan ikke gøre meget ved den - ud over at jeg synes den er for høj ...
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#9 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 07 marts 2010 - 17:41

Det er nogle fuldstændigt tåbelige regler, som findes for "varebiler" til privat, jeg er i skrivende stund ved at skulle igang med en ombygning af en MB ML 320Cdi, for så at finde ud af at den er for tung til at kunne komme ind under de regler som for nyligt er blevet revideret :boo: panden imod muren endnu engang

Hmm du kan vil godt gå direkte fra gule til hvide plader?

Problemet er bare at du ikke opnår den besparelse det er at gå fra 30% afgift til 95% afgift, da Skat laver deres beregninger ud fra 50% afgift selv om man reelt kun har betalt de 30%

#10 Moenbeer

Moenbeer

Fastgroet

• Medlemmer
  • 12.914 Beskeder:

Skrevet 08 marts 2010 - 23:37

Nej.. Vi har bare opgivet :D

Jeg holder mig bare til at købe gamle rustne store slæder, som forurender en masse. Siden jeg synes at de nye biler koster for meget. Og man får for lidt bil for pengene.

Ja.. En ny bil ville være topnice. Men ikke til de priser. :)

Når min gamle w124'er dør. Går jeg på jagt efter en gammel S-klasse fra 80'erne. Helst med en V8'er. Den må gerne være slidt, men uden rust. Så får den lige en gang matsort, brede stålfælg og et par gode 3" potter så den buldre lidt :D
PANZER VOR!!!