Gå til indhold

Billede
- - - - -

Enlig mor på kontanthjælp hvad har man udbetalt??

• Låst emne Emnet er låst
34 svar på dette emne

#1 miss_humle-pigen

miss_humle-pigen

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 543 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 09:54

Jeg skal prøve at hjælpe min søster, med at ligge et budget, men mangler lidt hjælp, og jeg ved jo at der er så mange kloge herinde, der gerne vil dele lidt ud af deres erfarringer ;)

Min søster (20 år) er blevet alene med Baby(9 mdr), hun har pt bolig med denne er opsagt, da hun gerne vil tættere på sin familie. Det faktum at hun er blevet single gør, det meget vanskelig for hende at fortsætte med sin uddannelse(landbrugsuddannelse) da hun ikke har råd til bil, og at hun med offentlig transport ikke kan nå at hente og bringe sit barn selv - så hun vil finde på noget andet.

Hvad får man i kontanthjælp?
Børnepenge af både den ene og anden art?

Hvad kan man regne med at have af brutto indkomst hver måned?

Ønsker kun imput vedr den økonomiske situation;)

Ændret af miss_humle-pigen, 11 februar 2010 - 16:17.

Vil også ha' Pep-piller ligesom spar2!!

EFB blæser bare derud af...

#2 Linda

Linda

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.792 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 10:14

kontanthjælp er Over 25 år* Med forsørgelsespligt - 13.096 kr. (2010) Borger.dk

Børnefamilie ydelse er afhængig af barnet alder men her er satserne, dertil kommer 2 enlig-tillæg på ca 2500 Kr. pr kvartal.

Faderbidrag, penge som faderen skal betale, hvis ikke andet er aftalt er ca 1200 pr. måned.

Derudover kan hun søge boligsikring, delvis økonomisk friplads til pasning. Hun kan yderligere søge boligindskudslån til ny lejlighed ved kommunen, jeg kan ikke lige finde link og flyttehjælp.

Hvad hun får og leve for er jo afhængig af fradrag osv.
Venter på varmere tider..

#3 miss_humle-pigen

miss_humle-pigen

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 543 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 10:19

kontanthjælp er Over 25 år* Med forsørgelsespligt - 13.096 kr. (2010) Borger.dk

Børnefamilie ydelse er afhængig af barnet alder men her er satserne, dertil kommer 2 enlig-tillæg på ca 2500 Kr. pr kvartal.

Faderbidrag, penge som faderen skal betale, hvis ikke andet er aftalt er ca 1200 pr. måned.

Derudover kan hun søge boligsikring, delvis økonomisk friplads til pasning. Hun kan yderligere søge boligindskudslån til ny lejlighed ved kommunen, jeg kan ikke lige finde link og flyttehjælp.

Hvad hun får og leve for er jo afhængig af fradrag osv.

Mange tak:)

Men med de tal du oplyser er det ca 16544 kr pr måned brutto, men så er der ikke taget højde for boligsikring, økonomisk friplads osv

#4 Linda

Linda

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.792 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 10:22

Men med de tal du oplyser er det ca 16544 kr pr måned brutto, men så er der ikke taget højde for boligsikring, økonomisk friplads osv

Det er kun kontanthjælpen, der skal betales skat af, de andre ting er skattefri.
Venter på varmere tider..

#5 ll1981

ll1981

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 33.075 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 11:37

+ ca. 4200 kr. i kvartalet i alm. børnepenge.

#6 miss_humle-pigen

miss_humle-pigen

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 543 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 15:55

Takker for hjælpen, hvad forventer man at en mor og en baby skal have i rådighedsbeløb pr måned( til mad, tøj og fornøjelser)??

#7 T38

T38

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.214 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 16:04

Holda op :rulle: :rulle: 16.000 om måneden :shock: på kontanthjælp ....Ja - så kan det ikke betale sig at få et job - det er jo alt for dyrt ???

Eller skal kontanthjælpen betales tilbage - helt eller delvis, hvis vedkommende kommer i job ?

:gruble:
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#8 miss_humle-pigen

miss_humle-pigen

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 543 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 16:11

Holda op :rulle: :rulle: 16.000 om måneden :shock: på kontanthjælp ....Ja - så kan det ikke betale sig at få et job - det er jo alt for dyrt ???

Eller skal kontanthjælpen betales tilbage - helt eller delvis, hvis vedkommende kommer i job ?

:gruble:

Tror ikke at der er nogen grund til at misunde folk på kontanthjælp, man er jo ikke endt der bevidst :devil2:

#9 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.364 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 16:16

Tror ikke at der er nogen grund til at misunde folk på kontanthjælp, man er jo ikke endt der bevidst :devil2:

Hvis hendes uddannelse er baseret på SU - så er det altså den mulighed at få dobbelt SU som enlig forsøger med børn under 8 år er det vist. Bare lige, hvis I ikke er klar over det.

Men der er altså folk for hvem det ikke kan betale sig at komme retur på arbejdsmarkedet. Det er jo ikke nogen nyhed. Især, hvis man er lavtlønnet og man ved at tage job mister indkomstbestemte tilskud fra fripladser og boligsikring. Er man også enlig mor/far, så får man jo også et tilskud til børn der + penge fra den anden forældre - det er så ligemeget med indtægt, men det er stadig penge i det samlede budget.

Misundelig er de færreste sikkert, men det sker da med jævne mellemrum, at det konstateres, at det kan være mere attraktivt med kontanthjælp + tilskud end et job i lavindkomstområdet.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool:

#10 miss_humle-pigen

miss_humle-pigen

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 543 Beskeder:

Skrevet 11 februar 2010 - 16:26

Hvis hendes uddannelse er baseret på SU - så er det altså den mulighed at få dobbelt SU som enlig forsøger med børn under 8 år er det vist. Bare lige, hvis I ikke er klar over det.

Men der er altså folk for hvem det ikke kan betale sig at komme retur på arbejdsmarkedet. Det er jo ikke nogen nyhed. Især, hvis man er lavtlønnet og man ved at tage job mister indkomstbestemte tilskud fra fripladser og boligsikring. Er man også enlig mor/far, så får man jo også et tilskud til børn der + penge fra den anden forældre - det er så ligemeget med indtægt, men det er stadig penge i det samlede budget.

Misundelig er de færreste sikkert, men det sker da med jævne mellemrum, at det konstateres, at det kan være mere attraktivt med kontanthjælp + tilskud end et job i lavindkomstområdet.

Det med SU må vi lige have kigget på, for selvfølgelig skal hun i gang med at studere igen. Men når man lige er havnet i en meget uheldig og ulykkelig situation, er det sørme svært at finde rundt i junglen, hvad har jeg at leve for.

Men i mit daglig arbejde i en daginstitution, ser jeg jo daglig talrige eksempler på det andet du nævner, men det er jo en helt anden snak.