Gå til indhold

Billede
- - - - -

Ens syge/lægejournal online?

• Låst emne Emnet er låst
3 svar på dette emne

#1 Sakura83

Sakura83

Erfaren

• Medlemmer
  • 196 Beskeder:

Skrevet 01 januar 2010 - 17:24

Jeg står og skal bruge noget udskrift fra min syge/lægejournal, for at kunne dokumentere et par ting. Det strækker sig ca 5 år tilbage i tiden, og har egentlig plan om at ringe til min læge på mandag og få snakket med hende om, hvordan jeg i praksis får det. I mellemtiden er jeg så flyttet 3 gange, så jeg skal nok have kontaktet dem for at få det hele stykket sammen, eller bør min nye læge have alt på mig?
Så var det jeg tænkte på - Det ligger ikke online et sted i cyberspace vel? Altså så man evt kunne logge ind med digital signatur, og ikke behøvede belemre lægen/lægerne med det?

/S
Indsæt selv noget klogt...

#2 Is-blomst

Is-blomst

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.103 Beskeder:

Skrevet 01 januar 2010 - 17:32

Din praktiserende læges journal ligger ikke online.
Nogen oplysninger fra bla. hospital, laboratorier mm. ligger online på sundhed.dk, som du kan få adgang til med en digital signatur.

Din praktiserende læge må kun indhente journalen fra din tidligere læge med din accept, så medmindre du har givet den eller selv bedt om at få den videresendt er det ikke sket.

Så skal du i gang med at kontakte dine tidligere læger.
Disse skal opbevare din journal i 10 år efter du har skiftet til en anden læge, medmindre de har sendt den videre.
Efter de 10 år må de kassere journalen, hvis den ikke er rekvireret.

God jagt.

#3 mgy

mgy

Fortabt

• Medlemmer
  • 23.919 Beskeder:
  • LocationMyrki

Skrevet 01 januar 2010 - 23:43

Sygehusoplysningerne på Sundhed.dk er MEGET pauvre for almindelige borgere, da flere regioner kun tillader dem at se de allernyeste oplysninger, fordi lægerne jo kunne have skrevet noget, de ikke er helt stolte af. At man så i mange år har haft adgang til at se sin sygehusjournal på papir er en anden historie. Her kan lægerne dog udelade enkelte oplysninger, hvis man ikke har godt af at se dem. Om det sker i praksis aner jeg ikke.
Praktiserende læger kan se det hele på sundhed.dk, men skal stadig have din accept af, at de henter oplysningerne. Det hedder eJournal/SUP blandt "kendere".
Den, der kun har realistiske mål, kommer aldrig uden for rammerne og opfinder aldrig noget nyt.
Omnia sunt communia

bcc. Barack Obama

#4 Rakel

Rakel

Ka' jeg måske snart blive ansat?

• Medlemmer
  • 130.364 Beskeder:

Skrevet 02 januar 2010 - 08:03

Sygehusoplysningerne på Sundhed.dk er MEGET pauvre for almindelige borgere, da flere regioner kun tillader dem at se de allernyeste oplysninger, fordi lægerne jo kunne have skrevet noget, de ikke er helt stolte af. At man så i mange år har haft adgang til at se sin sygehusjournal på papir er en anden historie. Her kan lægerne dog udelade enkelte oplysninger, hvis man ikke har godt af at se dem. Om det sker i praksis aner jeg ikke.
Praktiserende læger kan se det hele på sundhed.dk, men skal stadig have din accept af, at de henter oplysningerne. Det hedder eJournal/SUP blandt "kendere".

Nej, lægerne kan ikke bare udelade oplysninger, man ikke har godt af at se. I sjældne tilfælde kan man få hel eller delvis afslag på at få aktindsigt. Man skal have afslaget skriftligt og begrundet og man kan klage over det i Patientklagenævnet.
"Lykken har ikke nødvendigvis lyserøde sløjfer i håret. Den kan se ud på mange forskellige måder".
Selskabsdrankeren (2005)

I'm some piece of work :cool: