Gå til indhold

Billede
- - - - -

Varevogn som vores næste "personbil" ?.

• Låst emne Emnet er låst
6 svar på dette emne

#1 Lone-Elizabeth

Lone-Elizabeth

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.690 Beskeder:

Skrevet 11 oktober 2009 - 13:17

Vi står for at skulle udskifte vores efterhånden meget veltjente Astra stationcar 1,8 (benzinbil). Den er fra 1994/95 og har gået over 385.000 uden større problemer, og blev sidst synet uproblematisk i februar.
Men nu nærmer der sig nogle reparationer/udskiftninger der nok ikke rigtig kan svare sig.

Vi kører hyppigt lange ture (bor i Jylland og har en renovationskrævende ødegård i Sverige. En tur på ca 500 km hver vej, en eller flere gange om måneden).

Grunden til, at vi tænker varevogn er at vi har brug for meget plads i bilen - stationcar'en er jævnligt i underkanten -, da vi transporterer en del ting mellem DK og S og omvendt.
Og vi skal kun have én bil.

Astraen har så også fungeret som "traktor" i vores svenske skov. Den kan køre steder man ikke troede kunne lade sig gøre og har "hjulpet" med at trække store træer ned med liner til anhængertrækket.
Det kan vi nok ikke regne med at en kassevogn kan, så vi må nok købe en lille traktor også. :)

Men er der nogle gode forslag til en varevogn, som ville være velegnet ?. Gerne med 3 sæder, da det vil være praktisk at kunne have en enkelt passager med engang imellem.

Og er der noget der gør at vi absolut ikke bør vælge en varevogn.? :gruble:
Gud giv mig sindsro
til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre
- mod til at ændre de ting jeg kan
og visdom til at se forskellen

#2 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.637 Beskeder:

Skrevet 11 oktober 2009 - 13:51

Taler vi ny eller brugt?
I skal vide at der er en "strafafgift" på 5000 kr om året for at bruge en varevogn på gule plader privat.
Så ud over en grøn årlig ejerafgift på feks 4000 kr, vil de 5000 ryge oven i så den koster 9000 kr om året. Hvilket et grunde til at det ikke længere er særligt populært med biler på gule plader til private.

Synes det er svært at komme med råd da varevogne findes i mange størrelser, så hvilken størrelse og pris taler vi om?
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#3 T38

T38

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.215 Beskeder:

Skrevet 11 oktober 2009 - 14:00

Husk hvis i bruger en varevogn ( på gule plader) privat - så koster den ca. 15.000 kroner om året i vægtafgift og "misundelsesafgift ".... :shock: Hvis i har et firma - kan i nøjes med det halve i misundelsafgift ( ca 5000 kroner om året ) ...

Hvilken er så den bedste ??? Det er jo ikke nemt at svare på - for hvad er jeres pladsbehov ?

Skal i transportere et flygel ? Eller er der bare tale om almindelig feriebagage og nogle "IKEA møbler" engang imellem ?

Hvis det er det sidste er en bil i "Fiat Scudo" størrelsen måske løsningen for jer ???

Fiat Professional

Husk at misundelsesafgiften betales i hele bilens levetid, og markedet for brugte varevogne til private er meget begrænset - derfor de relativt lave priser .....

Nu ved jeg ikke om i er erhvervsdrivende - hvis ikke i er - lyder det mere som om den bedste - og billigste løsning vil være at købe en Citroen Berlingo lignende bil ( på hvide plader ) og så vælte sæderne i bageste række når i skal på langtur .... Hvis jeres Opel har kunne klare opgaven, så vil i blive glade for pladsen i en "Berlingo" ....
T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#4 mikmekanik

mikmekanik

Kongelig

• Medlemmer
  • 5.010 Beskeder:

Skrevet 11 oktober 2009 - 14:22

Tror da lige jeg må blande mig i denne debat..

Der er masser af gode varevogne at vælge i mellem.. vælger i en der er ældre end 3 mdr.98 er der ingen strafafgift på den . fsk. kan i finde en toyota hiace 2,4 diesel med lavt km tal. til ca 30 tusinde.. sådan en er faktisk billigere end en personbil i vægtafgift. ( 3700 helårligt ).

og de køre bare.. og kan trække træer ..

på alle varebiler efter 3/98 som bliver brugt privat er der strafafgift på 5000 kr ved privat andvendelse . og de dyreste varebiler koster 4600 helårligt.. såå 9600 kr i årligt vægtafgift.

og jeg sælger og køber min 50-60 varebiler om året.
Sommer og sol ..... JA TAK

#5 T38

T38

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.215 Beskeder:

Skrevet 11 oktober 2009 - 14:49

Tror da lige jeg må blande mig i denne debat..

Der er masser af gode varevogne at vælge i mellem.. vælger i en der er ældre end 3 mdr.98 er der ingen strafafgift på den . fsk. kan i finde en toyota hiace 2,4 diesel med lavt km tal. til ca 30 tusinde.. sådan en er faktisk billigere end en personbil i vægtafgift. ( 3700 helårligt ).

og de køre bare.. og kan trække træer ..

på alle varebiler efter 3/98 som bliver brugt privat er der strafafgift på 5000 kr ved privat andvendelse . og de dyreste varebiler koster 4600 helårligt.. såå 9600 kr i årligt vægtafgift.

og jeg sælger og køber min 50-60 varebiler om året.

Nu blander jeg mig så lige ...IGEN ....

Trådstarter har en "udtrådt" Astra - så jeg tror ikke de er interesseret i endnu en "udtrådt" bil - og undskyld mig - men en varevogn fra før
3/98 - den er altså "udtrådt" - og det gælder også en Hi-Ace fra 1998 ( eller før) .... !!!!!! :shock:

Hvad er et lavt km.tal for en varevogn ??? Hvis de har kørt under 30.000 km om året er der formentlig tale om fusk med kilometertælleren, for erhvervsbiler kører og (mis-) bruges hver dag - og selv i vores firma, hvor der kun køres i "nærområet" er det helt almindeligt at bilerne kører 750 - 1000 km om ugen ....

Derudover skal man være opmærksom på at ingen varebiler bliver behandlet som man ville behandle sin personbil .... Småbuler - det er der ingen der bekymrer sig om ..........Rustbeskyttelse og undervognsbehandling ????.... Det er der ingen firmaer der gider bruge penge på .... Rengøring ??? Hvorfor skal jeg gøre det - når min kollega ikke gør det ??? ....

Ja ja ja ..... Mange varevogne er sælges som "enejers" - men de fleste er blevet kørt af 45 chauffører - og ingen af dem har kørt dem ens ....

Ændret af T38, 11 oktober 2009 - 14:51.

T38- Reservedelspusher
-
Hvor langt min bil kører på literen ?? Det ved jeg ikke - så langt kører den da aldrig ???:lol:

CANIS VELLE - MEA NEGOTIUM :slem:

#6 Lone-Elizabeth

Lone-Elizabeth

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.690 Beskeder:

Skrevet 11 oktober 2009 - 15:28

Taler vi ny eller brugt?
I skal vide at der er en "strafafgift" på 5000 kr om året for at bruge en varevogn på gule plader privat.
Så ud over en grøn årlig ejerafgift på feks 4000 kr, vil de 5000 ryge oven i så den koster 9000 kr om året. Hvilket et grunde til at det ikke længere er særligt populært med biler på gule plader til private.

Synes det er svært at komme med råd da varevogne findes i mange størrelser, så hvilken størrelse og pris taler vi om?

Umiddelbart taler vi nyere brugt, evt ny. Prismæssigt er vi ikke helt fastlåst. Vi vil dog helst holde os under 150.000. Vi tænker mest i en mindre varevogn, også af praktiske årsager, da den også skal bruges til daglig kørsel.

Vi har ikke noget firma så den vil koste os "fuld pris".

Husk hvis i bruger en varevogn ( på gule plader) privat - så koster den ca. 15.000 kroner om året i vægtafgift og "misundelsesafgift ".... :shock: Hvis i har et firma - kan i nøjes med det halve i misundelsafgift ( ca 5000 kroner om året ) ...

Hvilken er så den bedste ??? Det er jo ikke nemt at svare på - for hvad er jeres pladsbehov ?

Skal i transportere et flygel ? Eller er der bare tale om almindelig feriebagage og nogle "IKEA møbler" engang imellem ?

Hvis det er det sidste er en bil i "Fiat Scudo" størrelsen måske løsningen for jer ???

Fiat Professional

Husk at misundelsesafgiften betales i hele bilens levetid, og markedet for brugte varevogne til private er meget begrænset - derfor de relativt lave priser .....

Nu ved jeg ikke om i er erhvervsdrivende - hvis ikke i er - lyder det mere som om den bedste - og billigste løsning vil være at købe en Citroen Berlingo lignende bil ( på hvide plader ) og så vælte sæderne i bageste række når i skal på langtur .... Hvis jeres Opel har kunne klare opgaven, så vil i blive glade for pladsen i en "Berlingo" ....

Vi transporterer ikke flygler, men en del mere end feriebagage i form af bl.a tungt værktøj. ( Og adskillige m3 træ når vi kører fra S til DK, så vi har gratis brænde herhjemme hele året, fra vores svenske skov.)

Pga af at det vi transporterer, ikke er det mest skånsomme for bilens bagagerum er det også noget vi har tænkt på. Det ville være lidt synd - og irritere mig - hvis et ellers pænt bagagerum i f.eks en Berlingo hurtigt bliver snavset/ridset pga det vi kommer i, som normale mennesker altså ikke overfylder deres bil med :blush:
Gud giv mig sindsro
til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre
- mod til at ændre de ting jeg kan
og visdom til at se forskellen

#7 mikmekanik

mikmekanik

Kongelig

• Medlemmer
  • 5.010 Beskeder:

Skrevet 11 oktober 2009 - 16:03

Nu blander jeg mig så lige ...IGEN ....

Trådstarter har en "udtrådt" Astra - så jeg tror ikke de er interesseret i endnu en "udtrådt" bil - og undskyld mig - men en varevogn fra før
3/98 - den er altså "udtrådt" - og det gælder også en Hi-Ace fra 1998 ( eller før) .... !!!!!! :shock:

Hvad er et lavt km.tal for en varevogn ??? Hvis de har kørt under 30.000 km om året er der formentlig tale om fusk med kilometertælleren, for erhvervsbiler kører og (mis-) bruges hver dag - og selv i vores firma, hvor der kun køres i "nærområet" er det helt almindeligt at bilerne kører 750 - 1000 km om ugen ....

Derudover skal man være opmærksom på at ingen varebiler bliver behandlet som man ville behandle sin personbil .... Småbuler - det er der ingen der bekymrer sig om ..........Rustbeskyttelse og undervognsbehandling ????.... Det er der ingen firmaer der gider bruge penge på .... Rengøring ??? Hvorfor skal jeg gøre det - når min kollega ikke gør det ??? ....

Ja ja ja ..... Mange varevogne er sælges som "enejers" - men de fleste er blevet kørt af 45 chauffører - og ingen af dem har kørt dem ens ....

Der findes mange varbiler fra før 3/98 med lavt km tal. 50-90 tusinde og som har været i privat eje fra ny og er lige så velholdte som en personbil.

har fsk. flere venner der ejer en varebil de bruger til at trække deres hestetrailer med. og de står som fabriksnye.
og har lige solgt en transporter 2,5 tdi fra 2/98, der stod som fabriksny med 35000km på klokken . og den var ejet af et firma, men havde stadig folie på alt plastisk. og fuld serivcebog og altid stået i en hal.. den blev solgt for 42000kr incl moms. og de biler står der altså mange af derude. det er bare at lede..

har selv en transporter 2,5 tdi automatic. med alt udstyr årg. 2004 som har kørt 21000km med fuld service og forrig ejer var Smc Danmark.. den gav jeg 45000 kr for .. og den koster 9600 pr år i vægtafgift.

Der er masser af den type biler bare man leder. .!!
Sommer og sol ..... JA TAK